Gå til innhold

Sykemelding pga gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er gyldig grunn sykemelde seg pga svært redusert i graviditet? Er i uke 6. Har jobb to dager denne helgen, men har 0 energi. Er så konstant trøtt, hele tiden kvalm og svimmel. Føler jeg må sette meg etter kort til stående. Jobber med fysisk arbeid i helsevesenet og vet jeg ikke blir kunne gi den helsehjelpen jeg burde. Blir så ekstremt fort dårlig. Hsr også forsøkt alle tips ifht det å være dårlig. 

Anonymkode: f6b17...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gå rett til sykemelding? Du har vel egenmeldingsdager? 

Anonymkode: 70dd2...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gå rett til sykemelding? Du har vel egenmeldingsdager? 

Anonymkode: 70dd2...d6f

Enig, ville prøvd egenmelding først.

Om det ikke gir seg innen rimelig tid er det selvsagt helt innafor å spørre om du kan få sykmelding :) Man går ikke på jobb i den tilstanden som ikke-gravid, så hvorfor skal man det når man er gravid?

Anonymkode: 4d28c...b2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høyere krav til sykemelding når man er gravid enn når man ikke er gravid (som mange virker til å tro). Er man dårlig i den grad at man ikke er arbeidsfør kan man få sykemelding den prosenten man er arbeidsufør. Er man så trøtt og kvalm at man ikke klarer å stå i jobb så kan man be om sykemelding.

Ja det går fint å bruke egenmelding også såklart men man vet jo gjerne at det ikke bare varer 2 dager når man vet at den underliggende grunne til at man er dårlig er graviditet.

 

Anonymkode: c4b0b...50f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hver gang du føler deg litt kvalm, ta ekstra pauser om du kan, be om tilrettelegging før sykemelding. Graviditeten blir utrolig lang om du skal bli sykemeldt allerede nå. Forstår de som spyr flere ganger om dagen, men dette du føler kan du jobbe i. 

Jeg hadde det slik i starten selv. Sov når jeg kom hjem, la meg tidligere, spiste når jeg begynte å bli kvalm. Tror jeg var borte en dag tilsammen de første 13 ukene til tross for kvalme og trøtthet. Sov 9-11 timer før neste arbeidsdag, samboer måtte bare ta seg av de større barna.

Anonymkode: d0e1d...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis hver gang du føler deg litt kvalm, ta ekstra pauser om du kan, be om tilrettelegging før sykemelding. Graviditeten blir utrolig lang om du skal bli sykemeldt allerede nå. Forstår de som spyr flere ganger om dagen, men dette du føler kan du jobbe i. 

Jeg hadde det slik i starten selv. Sov når jeg kom hjem, la meg tidligere, spiste når jeg begynte å bli kvalm. Tror jeg var borte en dag tilsammen de første 13 ukene til tross for kvalme og trøtthet. Sov 9-11 timer før neste arbeidsdag, samboer måtte bare ta seg av de større barna.

Anonymkode: d0e1d...59a

I mange tilfeller gir jo disse symptomene seg rundt uke 12, så det å bli sykmeldt nå er jo ikke ensbetydende med at hun blir sykmeldt ut svangerskapet.

Anonymkode: 4d28c...b2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spis hver gang du føler deg litt kvalm, ta ekstra pauser om du kan, be om tilrettelegging før sykemelding. Graviditeten blir utrolig lang om du skal bli sykemeldt allerede nå. Forstår de som spyr flere ganger om dagen, men dette du føler kan du jobbe i. 

Jeg hadde det slik i starten selv. Sov når jeg kom hjem, la meg tidligere, spiste når jeg begynte å bli kvalm. Tror jeg var borte en dag tilsammen de første 13 ukene til tross for kvalme og trøtthet. Sov 9-11 timer før neste arbeidsdag, samboer måtte bare ta seg av de større barna.

Anonymkode: d0e1d...59a

Støtter denne.

Anonymkode: 659e3...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterte søvn og hvile i de ukene av graviditeten. Jeg hadde også null energi, men jobben har hele tiden vert viktig for meg, da dagene går mye fortere og «ventetiden» følest kortere. 
Jeg er nå i uke 17, og er 30% sykmeldt grunnet jeg får ryggsmerter i korsryggen når jeg må løfte og bøye meg mye i løpet av en arbeidsdag. Fungerer greit når jeg også har tilrettelegging nå. Jeg jobber også innen helsevesenet, på en tung avdeling.

Anonymkode: 66b2e...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett legen som skal vurdere dette, så ta kontakt med fastlegen din og legg fram situasjonen. Det blir ofte bedre etter første trimester, så fint mulig du kan jobbe senere om du blir sykmeldt nå. 

Anonymkode: 76f15...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen, det er ikke gitt man er 100% arbeidsufør heller. 

Anonymkode: 9fd5c...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2024 at 12:25 PM, AnonymBruker said:

Spis hver gang du føler deg litt kvalm, ta ekstra pauser om du kan, be om tilrettelegging før sykemelding. Graviditeten blir utrolig lang om du skal bli sykemeldt allerede nå. Forstår de som spyr flere ganger om dagen, men dette du føler kan du jobbe i. 

Jeg hadde det slik i starten selv. Sov når jeg kom hjem, la meg tidligere, spiste når jeg begynte å bli kvalm. Tror jeg var borte en dag tilsammen de første 13 ukene til tross for kvalme og trøtthet. Sov 9-11 timer før neste arbeidsdag, samboer måtte bare ta seg av de større barna.

Anonymkode: d0e1d...59a

For veldig mange er jo første trimester værst. Jeg tenkte også dette men ble så dårlig av å jobbe fulltid at legen sykemeldte meg 100% i et par uker og sa at nå måtte jeg roe ned og tenke på at jeg grodde en baby inni meg og at jeg var i en av de fasene som det skjer mest med fosteret og man gjerne er mest slått ut av trøtthet og kvalme.

Når jeg kom inn i 2. trimester så følte jeg meg bedre og kunne jobbe fullt igjen.

(Har man veldig fysisk jobb så blir det jo verre på slutten igjen såklart, det har ikke jeg, så for meg var første trimester da jeg var minst arbeidsfør. Selv om jeg ikke kastet opp noe særlig)

Man kan og bli sykemeldt gradert og det er lov å jobbe det man orker da så fører man bare til nav hvor mye man jobbet. Da kan man se an formen litt. Gitt at arbeidsgiver er litt fleksibel.

Anonymkode: c4b0b...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...