Gå til innhold

Gravid, sykemeldt og ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal stå på sykemelding frem til mammaperm også søke om å få ut ferien neste år. Det er snakk om 19 dager.

Eller skal jeg ta de 19 dagene før jeg går ut i mammaperm? 

Er sykemeldt pga svangerskapsforgiftning og blødning fra morkake. 

Anonymkode: 74656...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

etter loven kan du ikke overføre så mange dager så noen må du ta ut eller tape

 

Anonymkode: d0ae0...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke ferien din i  mammapermen og dermed forlenge permisjonen. Jeg fikk barn i juli 2022 og tok ut ferien min i oktober. Ble da en pause i utbetalingen av foreldrepenger og fikk heller vanlig lønn i 4 uker. Tror jeg bare la det inn i planen når jeg søkte om foreldrepenger. Kan også endre på det i etterkant om jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: 84fe8...92d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan bruke ferien din i  mammapermen og dermed forlenge permisjonen. Jeg fikk barn i juli 2022 og tok ut ferien min i oktober. Ble da en pause i utbetalingen av foreldrepenger og fikk heller vanlig lønn i 4 uker. Tror jeg bare la det inn i planen når jeg søkte om foreldrepenger. Kan også endre på det i etterkant om jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: 84fe8...92d

Det kan være lurt! Har ikke tenkt at det kan gjøres slik

Anonymkode: 74656...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pauset mammaperm etter de første 6 ukene og så tatt ferien, så fortsatt permen. Da tar du ferien i år og må ikke styre med å overføre. Ville ikke stoppet sykemelding for å ta ferie, man har rett på utsatt ferie om man er sykemeldt og den ferien trengs gjerne til å forlenge permisjon så man slipper ulønna.

(Det er forresten egentlig lov å overføre mer feriedager enn vanlig om man blir forhindret fra å ta dem ut pga. sykemelding eller permisjon. Men det kan likevel være litt styrete er min erfaring fra egen arbeidsplass)

Anonymkode: 50e2e...1e0

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

etter loven kan du ikke overføre så mange dager så noen må du ta ut eller tape

 

Anonymkode: d0ae0...0d4

Det stemmer ikke helt. Om man er sykemeldt eller i permisjon, er det andre regler. 

Anonymkode: 30d8b...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om jeg skal stå på sykemelding frem til mammaperm også søke om å få ut ferien neste år. Det er snakk om 19 dager.

Eller skal jeg ta de 19 dagene før jeg går ut i mammaperm? 

Er sykemeldt pga svangerskapsforgiftning og blødning fra morkake. 

Anonymkode: 74656...466

Enkelt spørsmål: ville du vært på jobb? Hvis du ikke hadde ferie? :) Eller hadde du vært arbeidsufør?

Anonymkode: 30d8b...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enkelt spørsmål: ville du vært på jobb? Hvis du ikke hadde ferie? :) Eller hadde du vært arbeidsufør?

Anonymkode: 30d8b...e63

Jeg er ikke arbeidsfør igjen før jeg er ferdig som gravid. Det er jo pga graviditeten. 

Anonymkode: 74656...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

etter loven kan du ikke overføre så mange dager så noen må du ta ut eller tape

 

Anonymkode: d0ae0...0d4

Etter loven kan man overføre 12 dager av lovbestemt ferie. Har man flere uker enn de lovbestemte kan man overføre de… 

Anonymkode: c9b0b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke arbeidsfør igjen før jeg er ferdig som gravid. Det er jo pga graviditeten. 

Anonymkode: 74656...466

Så da er svaret kjempeenkelt også :) Du trenger ikke lure på om du skal være sykemeldt til mammapermen. Du sparer dem og tar dem midt i eller etter permisjonen, så får du forlenget permisjonen også!

Anonymkode: 30d8b...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 uker ferie i år som jeg ikke får tatt ut, da jeg har vært 100% sykmeldt siden 1.1 og blir det frem til permisjonen starter i mai. Jeg avtaler da med arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i høst en gang, og dermed pauser permisjonen. Får da feriepenger utbetalt i stedenfor foreldrepenger, og forlenger permisjonen med 6 uker ☺️

Anonymkode: 1f768...1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke helt. Om man er sykemeldt eller i permisjon, er det andre regler. 

Anonymkode: 30d8b...e63

Er det? Show me!

Anonymkode: 8f1b3...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det? Show me!

Anonymkode: 8f1b3...c2a

Det er bare å lese i ferieloven, enkelt og greit. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Har du lest den? Her har du lenke så kan du lese hele for å få litt mer informasjon.

Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferie avvikles. Om ferie ikke blir avviklet, skal ikke ansatte straffes ved å miste ferie. Arbeidsgiver kan også bli erstatningsansvarlig om de er grunn til at ferie ikke blir avviklet. Ved sykdom og permisjon overføres selvfølgelig alt man har på kontoen da man ikke har mulighet til å ta det ut. Man taper selvfølgelig ikke ferie man har opptjent når man ikke har mulighet til å ta dem ut. 

Anonymkode: 30d8b...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk overført alle mine 24 feriedager til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...