Gå til innhold

Sum konfirmasjonsgave søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen og har et søsken som skal konfirmeres nå i mai. Vi er to  voksne søsken og denne attpåklatten i familien. Hva er vanlig å gi i en slik setting?

Anonymkode: 481c8...fd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du har råd til. Jeg tenker minst 1500 kr. 

Anonymkode: 29eb2...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørs hva du har råd til. Jeg tenker minst 1500 kr. 

Anonymkode: 29eb2...6ed

Takk for svar.

For meg er økonomi ikke noe problem. Sitter godt i det. Mitt andre søsken som er voksen har ikke like mye å rutte med. Tenker kanskje det er greit at vi gir det samme. 

Ellers er det jo litt vanskelig å vite hva man gjør i denne situasjonen. Oss to eldste gav jo ikke gaver til hverandre, da det bare er to år mellom oss.

Skrevet

Jeg tenker gi noe personlig. Uavhengig av pris. Da mener jeg ikke å gå ut over økonomiske rammer. Gi en gave. Den trenger ikke koste allverden. Det er gesten som teller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan lage et fotoalbum til konfirmanten med bilder av ting familien har gjort sammen?

Du og ditt andre søsken kan jo også spleise på noe så kan du spytte inn mer pga bedre øknomi. Får konfirmanten bunad kan dere feks gi bunadssølv?

Anonymkode: 42d54...9c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt hva den andre tenkte, både beløp, og viktigheten av å gi det samme. Om de tenker det er ok ville jeg gitt mer, eller en gave i tillegg til penger. 

At det blir skjevt er bare en del av livet. Jeg er selv eldst, så har alltid hatt mye bedre råd ved deres merkedager, enn de har hatt med mine. Giftet meg blant annet da de var studenter. 

Anonymkode: a0621...90e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker også at jeg ville lagt meg på samme linje som den som tjener minst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd alle sammen.  

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gi sammen? Så kan jo den som kan gi litt mer, dra opp summen noe, uten at det blir så synlig forskjell? 

Anonymkode: b61a8...1fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er voksen og har et søsken som skal konfirmeres nå i mai. Vi er to  voksne søsken og denne attpåklatten i familien. Hva er vanlig å gi i en slik setting?

Jeg ville nok gitt 3000+

Anonymkode: c795a...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker rundt 10 000 kroner.

Anonymkode: f7501...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar.

For meg er økonomi ikke noe problem. Sitter godt i det. Mitt andre søsken som er voksen har ikke like mye å rutte med. Tenker kanskje det er greit at vi gir det samme. 

Ellers er det jo litt vanskelig å vite hva man gjør i denne situasjonen. Oss to eldste gav jo ikke gaver til hverandre, da det bare er to år mellom oss.

Men kan dere ikke da gi sammen hvor dere hver legger inn det dere ønsker og kan?

Hvis du har lyst og råd til å gi f.eks 5000 er det dumt å droppe 4 av de fordi siste søsken kun har råd til 1000,-. Hvis du sitter godt i det er det da hyggeligere å gi 6000,- sammen fra søsken 1 og søsken 2.

Anonymkode: 2f45e...37b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Smykke eller klokke dere kan gi sammen? Da blir ikke prisen så synlig og det er noe konfirmanten kan minnes tilbake på at dere ga han/henne. 

Anonymkode: 0f44e...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Igjen takk for svar. 

Jeg skal ta en prat med mitt andre søsken.

Men forstår jeg dere rett, så mener dere at vi bør i det minste gi 1000 kroner hver. Gjerne litt til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Igjen takk for svar. 

Men forstår jeg dere rett, så mener dere at vi bør i det minste gi 1000 kroner hver. Gjerne litt til.

Gi det dere vil og ikke minst KAN gi uavhengig av hva andre syns😊

Anonymkode: e6c44...798

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Igjen takk for svar. 

Jeg synes 1000 er veldig lite 

Anonymkode: c795a...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar.

Det er ikke en selvfølge at dere to eldste gav noe til hverandre når det bare er 2 år mellom dere så tenker ikke det er noe relevant for situasjonen.

Dere kan evt  gi noe ilag men at du legger litt ekstra i den sånn at summen blir dratt opp litt. 

Tenker 1500 er ok, men om det andre søskenet ikke har råd til 1500 så bør jo det selfølgelig gi det hen har råd til. 

Anonymkode: 33b42...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt 5000.

Anonymkode: 4ba43...366

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt sinnsykt å forvente 5000 av et søsken. 1000 - 3000, avhengig av livssituasjon. 

Anonymkode: 4e5b9...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søskene er ikke dem som har gitt mest i tilfellene jeg kjenner til, uten at jeg vet deres alder tenker jeg 1500-3000,- . 

som to onkler her så gav den ene her betydelig mer - og det handlet om livssituasjon/økonomiske forutsetninger. Onkel med mindre penger tok ikke seg nær av det på noen måte - dagen handler tross alt om konfirmanten som ønsker mest mulig.

Anonymkode: c1df4...f88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...