Gregarious Skrevet 22. februar #161 Del Skrevet 22. februar Midgard skrev (1 time siden): Slik jeg tolker det blir det ikke analysert noe DNA på nytt. Det utelukker ikke at de har tatt vare på DNA prøven. Slik ordlyden er virker det som de benytter de samme data som tidligere, bare fremstilt på en enn en måte. Det analyserer alt de kan når det først får prøven din, men om det fremtidig kommer flere analyser så kan de bruke den fysiske prøven om igjen. Det står under betingelser at det oppbevarer den på ubestemt tid. Det vil si at alt som enda ikke kan bli analysert kan i teorien bli det senere uten at du sender inn noe ny prøve. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #162 Del Skrevet 22. februar Freydis skrev (9 timer siden): Ja, nettopp - alltid noen som velger å se spøkelser på høylys dag. Jeg ser på DNA som spennende. Vil vite mest mulig av hvem og hvor jeg kommer fra. Vet du ikke hvor du kommer fra? Anonymkode: 5930a...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #163 Del Skrevet 22. februar Gregarious skrev (4 timer siden): Når prøven er flere år gammel så er det naturlig at deres test har blitt mer sofistikert med flere markører slik at en ønsker ny prøve, men bortsett fra dette er det du sier bare tull. Det skriver direkte på siden deres at en ikke trenger sende inn ny prøve om en senere ønsker eksempelvis helseopplysninger, dette fordi det er ekstremt mye mer effektivt å analysere all data med en gang. Når det beholder fysiske prøver så er det fordi fremtidig teknologi kan gjøre det aktuelt å analysere prøver på nytt. Jeg har allerede resultatene fra MyHeritage DNA-testen. Må jeg ta en ny test for å få helserapporter? Det er ganske spesielt å bruke ord som konspiratorisk når du ikke en gang vet hva selskapet sier selv. Myheritage tilbyr ikke bestilling av helseopplysninger så jeg er fortsatt veldig fascinert av at noen tror forsikringsselskap skal klare å koke i hop en helserisikoprofil basert på de 0.1% av genomet som viser sannsynlig etnisitet. Enda har ingen forklart meg konkret hvordan det skal kunne skje. Så inntil videre anser jeg det som fri fantasi og konspirasjonsteorier. Anonymkode: b4135...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 22. februar #164 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du ikke hvor du kommer fra? Anonymkode: 5930a...fee Vet veldig godt hvor jeg er født - men jeg før jeg begynte å undersøke så visste jeg ikke hvor mine tipptipptipp-oldeforeldre vokste opp og flyttet til. Man kan finne ut mye ved å sjekke langt tilbake i tid. Hva folk i slekten jobbet med, hva de døde av, hvor det ble av alle barna osv. Mange av oss synes det er spennende - og mine barn er glad for at jeg holder på med dette og synes det er spennende og se hvor langt tilbake vi kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #165 Del Skrevet 22. februar Freydis skrev (4 minutter siden): Vet veldig godt hvor jeg er født - men jeg før jeg begynte å undersøke så visste jeg ikke hvor mine tipptipptipp-oldeforeldre vokste opp og flyttet til. Man kan finne ut mye ved å sjekke langt tilbake i tid. Hva folk i slekten jobbet med, hva de døde av, hvor det ble av alle barna osv. Mange av oss synes det er spennende - og mine barn er glad for at jeg holder på med dette og synes det er spennende og se hvor langt tilbake vi kommer. Ja, veldig spennende. Kom tipptipptipp'en langt borte fra? Ble du overrasket over hva du fant ut? Anonymkode: 5930a...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 22. februar #166 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, veldig spennende. Kom tipptipptipp'en langt borte fra? Ble du overrasket over hva du fant ut? Anonymkode: 5930a...fee Sarkasme lærte jeg før jeg startet med slektsgranskning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #167 Del Skrevet 22. februar Freydis skrev (4 minutter siden): Sarkasme lærte jeg før jeg startet med slektsgranskning. Hva mener du? Jeg lurte bare på hva man kan finne ut med slektsgransking på myheritage. Sorry, skal ikke spørre mer. Anonymkode: 5930a...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. februar #168 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Myheritage tilbyr ikke bestilling av helseopplysninger så jeg er fortsatt veldig fascinert av at noen tror forsikringsselskap skal klare å koke i hop en helserisikoprofil basert på de 0.1% av genomet som viser sannsynlig etnisitet. Enda har ingen forklart meg konkret hvordan det skal kunne skje. Så inntil videre anser jeg det som fri fantasi og konspirasjonsteorier. Anonymkode: b4135...9d2 Myhertiage har tilbud helsedata og chip det har brukt analyserer helse-markører. At de nylig har fjernet muligheten til å kjøpe denne typen rapport er helt irrelevant for de en diskuterer. Det er samme problemstilling uansett hvilket av selskapene en benytter. Jeg forbeholder at det er signifikant mer fantasi å tro at dette ikke representerer noe problem. Personvern og deling av genetiske opplysninger - Helsedirektoratet "Flere selskaper som har opparbeidet store databaser med genetisk informasjon har vist en betydelig vilje til å dele brukerdata med tredjeparter. Selskapet 23andMe skal ha solgt tilganger til sin database til minst 13 legemiddelselskaper,[90] inkludert en avtale verdt 300 millioner dollar med GlaxoSmithKline.[91] Tech-selskaper investerer generelt tungt i helse, og Google har eierandeler i 23andMe. Bioteknologiselskapet Calico som har utspring i Google samarbeidet i flere år med gentestselskapet Ancestry, og skal ha fått tilgang til Ancestrys databaser, verktøy og algoritmer for å undersøke betydningen av gener i familier med lang levealder.[92] I en spørreundersøkelse oppgir 78 prosent av selskapene at de har videreformidlet avidentifiserte eller aggregerte data uten et spesifikt samtykke fra brukerne.[93] Den samme undersøkelsen viser at 71 prosent av selskapene bruker informasjonen internt til andre formål enn å utarbeide resultater til brukeren, og 62 prosent har brukt data til forskning og utvikling internt i selskapet." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #169 Del Skrevet 23. februar Gregarious skrev (13 timer siden): Myhertiage har tilbud helsedata og chip det har brukt analyserer helse-markører. At de nylig har fjernet muligheten til å kjøpe denne typen rapport er helt irrelevant for de en diskuterer. Det er samme problemstilling uansett hvilket av selskapene en benytter. Jeg forbeholder at det er signifikant mer fantasi å tro at dette ikke representerer noe problem. Personvern og deling av genetiske opplysninger - Helsedirektoratet "Flere selskaper som har opparbeidet store databaser med genetisk informasjon har vist en betydelig vilje til å dele brukerdata med tredjeparter. Selskapet 23andMe skal ha solgt tilganger til sin database til minst 13 legemiddelselskaper,[90] inkludert en avtale verdt 300 millioner dollar med GlaxoSmithKline.[91] Tech-selskaper investerer generelt tungt i helse, og Google har eierandeler i 23andMe. Bioteknologiselskapet Calico som har utspring i Google samarbeidet i flere år med gentestselskapet Ancestry, og skal ha fått tilgang til Ancestrys databaser, verktøy og algoritmer for å undersøke betydningen av gener i familier med lang levealder.[92] I en spørreundersøkelse oppgir 78 prosent av selskapene at de har videreformidlet avidentifiserte eller aggregerte data uten et spesifikt samtykke fra brukerne.[93] Den samme undersøkelsen viser at 71 prosent av selskapene bruker informasjonen internt til andre formål enn å utarbeide resultater til brukeren, og 62 prosent har brukt data til forskning og utvikling internt i selskapet." Hvor kom forsikringsselskapene i Norge inn i bildet? Det var jo det som var frykten i diskusjonen, at de skulle kunne bruke DNA-testdata til å nekte deg forsikring. Det du skriver her er jo fortsatt helt irrelevant og besvarer ikke HVORDAN dette kan misbrukes. Dine helseopplysninger ligger forresten samlet her: helsedata.no. Hvor ofte har du fått anledning til å reservere deg mot at dine detaljerte helseopplysninger lagres der? Og hvordan holder du kontroll på hvem som får utlevert dine helsedata fra de 500 helseregistrene vi har i Norge? Anonymkode: b4135...9d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 23. februar #170 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor kom forsikringsselskapene i Norge inn i bildet? Det var jo det som var frykten i diskusjonen, at de skulle kunne bruke DNA-testdata til å nekte deg forsikring. Det du skriver her er jo fortsatt helt irrelevant og besvarer ikke HVORDAN dette kan misbrukes. Dine helseopplysninger ligger forresten samlet her: helsedata.no. Hvor ofte har du fått anledning til å reservere deg mot at dine detaljerte helseopplysninger lagres der? Og hvordan holder du kontroll på hvem som får utlevert dine helsedata fra de 500 helseregistrene vi har i Norge? Anonymkode: b4135...9d2 Jeg tviler sterkt på at norske forsikringsselskaper kjøper dna-tester fra MyHeritage ol selskaper. De vil slite den dagen det kommer ut: Sitat Men norske forsikringsselskaper har ikke lov til å be om, motta, besitte eller bruke opplysninger fra såkalte «prediktive genetiske undersøkelser». Dette gjelder også dersom undersøkelsen er gjort ved selvtest, opplyser Helsedepartementet i en epost til ABC Nyheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 23. februar #171 Del Skrevet 23. februar (endret) Freydis skrev (2 minutter siden): Jeg tviler sterkt på at norske forsikringsselskaper kjøper dna-tester fra MyHeritage ol selskaper. De vil slite den dagen det kommer ut: Om de skulle gjøre. Det har jeg vansker med å se at de kan koble data til navn og person nr. Og skulle de kunne gjøre det er dataene ikke av medisinsk kvalitet. Endret 23. februar av Midgard 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. februar #172 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor kom forsikringsselskapene i Norge inn i bildet? Det var jo det som var frykten i diskusjonen, at de skulle kunne bruke DNA-testdata til å nekte deg forsikring. Det du skriver her er jo fortsatt helt irrelevant og besvarer ikke HVORDAN dette kan misbrukes. Dine helseopplysninger ligger forresten samlet her: helsedata.no. Hvor ofte har du fått anledning til å reservere deg mot at dine detaljerte helseopplysninger lagres der? Og hvordan holder du kontroll på hvem som får utlevert dine helsedata fra de 500 helseregistrene vi har i Norge? Anonymkode: b4135...9d2 Forsikringsselskaper ble nevnt som et eksempel på virksomheter som har interesse av helsedata, listen av mulige måter å misbruke slik data er nesten utømmelig. Konkrete eksempel har jeg nevnt tidligere i tråden. helsdata.no inneholder ikke din mest sensitive helsedata som er fastlege-journalen. Det blir også ekstremt søkt å sammenligne offentlig helsevesen med kommersielle selskaper i annet land med helt andre lover og regler. Flere og flere av aspektene ved menneske kan nå analyseres ved hjelp av DNA, eksempelvis hvor sannsynlig du er for å bruke mye penger på gambling. Det verste med å avgi en slik prøve er ikke alle de måtene vi vet det kan misbrukes på, det er alle de måten vi enda ikke er klar over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. februar #173 Del Skrevet 23. februar Freydis skrev (5 timer siden): Jeg tviler sterkt på at norske forsikringsselskaper kjøper dna-tester fra MyHeritage ol selskaper. De vil slite den dagen det kommer ut: Om du tro vi mener at eksempelvis Gjensidige kjøper DNA fra MyHeritage og det er det som er utfordringen så forstår jeg at du ikke ser problemene i noe av det som blir nevnt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #174 Del Skrevet 23. februar Gregarious skrev (1 time siden): Om du tro vi mener at eksempelvis Gjensidige kjøper DNA fra MyHeritage og det er det som er utfordringen så forstår jeg at du ikke ser problemene i noe av det som blir nevnt. Men det er jo det eneste du insinuerer, som kan ha noen reelle utfall for nordmenn som har benyttet seg av MyHeritage. Ellers leser jeg bare "tenk hvis" og konspirasjonsteorier. Anonymkode: eff54...74a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 23. februar #175 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er jo det eneste du insinuerer, som kan ha noen reelle utfall for nordmenn som har benyttet seg av MyHeritage. Ellers leser jeg bare "tenk hvis" og konspirasjonsteorier. Anonymkode: eff54...74a Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #176 Del Skrevet 23. februar Gregarious skrev (3 timer siden): Forsikringsselskaper ble nevnt som et eksempel på virksomheter som har interesse av helsedata, listen av mulige måter å misbruke slik data er nesten utømmelig. Konkrete eksempel har jeg nevnt tidligere i tråden. helsdata.no inneholder ikke din mest sensitive helsedata som er fastlege-journalen. Det blir også ekstremt søkt å sammenligne offentlig helsevesen med kommersielle selskaper i annet land med helt andre lover og regler. Flere og flere av aspektene ved menneske kan nå analyseres ved hjelp av DNA, eksempelvis hvor sannsynlig du er for å bruke mye penger på gambling. Det verste med å avgi en slik prøve er ikke alle de måtene vi vet det kan misbrukes på, det er alle de måten vi enda ikke er klar over. Ingen konkrete eksempler finnes tidligere i tråden. Venter fortsatt. Hva tror du f.eks. hjerte-kar registeret inneholder for de personer som er registrert der? Eller kreftregisteret? Og hordan vet du at dette ikke kan havne i gale hender, når DNA-tester tydeligvis kan det? Hvordan er sikkerheten så mye bedre i et offentlig register? Sorry, dette blir bare forferdelig dumt å "diskutere" når du bare synser. Anonymkode: b4135...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #177 Del Skrevet 23. februar Gregarious skrev (3 timer siden): Om du tro vi mener at eksempelvis Gjensidige kjøper DNA fra MyHeritage og det er det som er utfordringen så forstår jeg at du ikke ser problemene i noe av det som blir nevnt. Himmel og hav, det er jo det som er de konspiratoriske påstandene vi har tilbakevist i innlegg etter innlegg. Er du full? Anonymkode: b4135...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 23. februar #178 Del Skrevet 23. februar Jeg sendte kun inn for å se om slekta mi stemmer ca som jeg trudde og om vi var flere + så håper jeg på at noen blir tatt for evt kriminelle handlinger o.l om det skulle dukke opp noe etterhvert. Folk burde ikke slippe unna om det er ganske tydelig bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus85 Skrevet 23. februar #179 Del Skrevet 23. februar Ifølge dem så har min far en datter til, noe som ikke stemmer. Hvem som helst kan skrive folk opp som familie dessverre så dette er ikke helt troverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 23. februar #180 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen konkrete eksempler finnes tidligere i tråden. Venter fortsatt. Hva tror du f.eks. hjerte-kar registeret inneholder for de personer som er registrert der? Eller kreftregisteret? Og hordan vet du at dette ikke kan havne i gale hender, når DNA-tester tydeligvis kan det? Hvordan er sikkerheten så mye bedre i et offentlig register? Sorry, dette blir bare forferdelig dumt å "diskutere" når du bare synser. Anonymkode: b4135...9d2 Nettopp, slikt skjer faktisk oftere enn vi skulle ønske og tro. I helgen kunne vi lese om det norske sykehuset som hadde sendt ut liter over psykiatriske pasienter som hadde blitt underlagt tvang. 29 unge personer ble lovet full diskresjon i et forskningsprosjekt - samtidig fikk de en liste over tidligere pasienter i ungdomspsykiatrien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå