Gå til innhold

Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Freydis
Lillemus85 skrev (4 minutter siden):

Ifølge dem så har min far en datter til, noe som ikke stemmer. Hvem som helst kan skrive folk opp som familie dessverre så dette er ikke helt troverdig.  

Man blir advart mot å bruke kildene ukritisk - alt må dobbeltsjekkes. Det er derfor man blir anbefalt å ha opplysningene liggende lokalt på egen PC og får sjekket kildene så det man publiserer faktisk stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Freydis skrev (2 minutter siden):

Man blir advart mot å bruke kildene ukritisk - alt må dobbeltsjekkes. Det er derfor man blir anbefalt å ha opplysningene liggende lokalt på egen PC og får sjekket kildene så det man publiserer faktisk stemmer. 

Det burde ikke vært lov å ha siden sin skjult, jeg får nemlig ikke sjekket hvem denne personen er. Jeg bare vet at i alle år har jeg vært hans eneste barn (han døde når jeg var 16år) og flere år etter hans død valgte noen å føre han opp som far. Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen ønsker å lyve til seg en død alkis som far 😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Lillemus85 skrev (1 minutt siden):

Det burde ikke vært lov å ha siden sin skjult, jeg får nemlig ikke sjekket hvem denne personen er. Jeg bare vet at i alle år har jeg vært hans eneste barn (han døde når jeg var 16år) og flere år etter hans død valgte noen å føre han opp som far. Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen ønsker å lyve til seg en død alkis som far 😂🙈

Uff så trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er jo det eneste du insinuerer, som kan ha noen reelle utfall for nordmenn som har benyttet seg av MyHeritage. Ellers leser jeg bare "tenk hvis" og konspirasjonsteorier.

Anonymkode: eff54...74a

Om databasen blir hacket å lekket på det mørke-nett så kan hvem som helst få tak i dataen.
Men det jo "selvsagt" konspirasjonsteorier at data kan havne på avveie.......  

Dette er nyttig for forsikringsselskaper, arbeidsgivere, legemiddelindustrien, helse-selskaper, markedsføring, naboen osv...
En må være svært naiv om en ikke klarer å se det potensielle misbruket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen konkrete eksempler finnes tidligere i tråden. Venter fortsatt.

Hva tror du f.eks. hjerte-kar registeret inneholder for de personer som er registrert der? Eller kreftregisteret?

Og hordan vet du at dette ikke kan havne i gale hender, når DNA-tester tydeligvis kan det? Hvordan er sikkerheten så mye bedre i et offentlig register?

Sorry, dette blir bare forferdelig dumt å "diskutere" når du bare synser.

Anonymkode: b4135...9d2

At du ikke klarer å finne eksempelet er ikke mitt problem.
Sammenligner du kreftregisterets og andre slike register med informasjonen fra en DNA-analyse?

Ta all informasjonen som noen gang er skrevet eller sagt om deg gjennom hele livet ditt og det ville ikke komme i nærheten av den potensielle informasjonen som ligger i ditt DNA.
Det er en bruksanvisning om hvordan du virker.

Men det er jo oppbevart trygt eller......

"Genetic testing firm 23andMe admits hackers accessed DNA data of 7million users"
Genetic testing firm 23andMe admits hackers accessed DNA data of 7m users | Hacking | The Guardian

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (4 timer siden):

Om databasen blir hacket å lekket på det mørke-nett så kan hvem som helst få tak i dataen.
Men det jo "selvsagt" konspirasjonsteorier at data kan havne på avveie.......  

Dette er nyttig for forsikringsselskaper, arbeidsgivere, legemiddelindustrien, helse-selskaper, markedsføring, naboen osv...
En må være svært naiv om en ikke klarer å se det potensielle misbruket. 

Men...du skriver bare det samme igjen, bare med flere ord. La oss se på noe av det du insinuerer:

Hva er konkrete eksempler på hvordan spyttprøven og dataen som ligger hos MyHeritage, der man faktisk kan sende inn prøven under falskt navn og en midlertidig e-postadresse (slik en kompis gjorde), og det ikke knyttes noe personnummer til, skal kunne være av reell fare for en nordmann?

Hvordan skal en arbeidsgiver eller et markedsføringsfirma bruke at spyttprøve LM83-45etc. viser at DNA-et viser en forhøyet sjanse for å gamble?

Hvordan skal herr Hacker kunne påvirke livet til kompisen min med denne informasjonen?

Hvordan kommer forsikringsselskapene unna med å bruke denne informasjonen? Hvis faren er at du blir nektet forsikring, hvordan vil selskapet begrunne avgjørelsen uten å avsløre ulovlige metoder?

Du kommer bare med en generell påstand, samt nedsettende ord om de som setter spørsmålstegn ved utsagnet ditt.

Og leste du egentlig saken du linker om 23&Me? For den backer heller ikke opp det du snakker om.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt/brukerforfølgelse,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 7.27):

Hver gang du tar blodprøve så gir du bort ditt DNA, har du tenkt på hva som skjer når de sender det rundt omkring? 

Anonymkode: e5640...8a1

Men man tar ikke DNA prøver av disse i hytt og pine, fordi det koster penger. Med kommersielle selskaper betaler kunden denne kostnaden, og så kan selskapet tjene penger på informasjonen. Og det er selvsagt masse informasjon i DNA som ikke står i journalen din, feks om anlegg for sykdommer som kan slå ut senere i livet.

Anonymkode: 26f4e...5e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men...du skriver bare det samme igjen, bare med flere ord. La oss se på noe av det du insinuerer:

Hva er konkrete eksempler på hvordan spyttprøven og dataen som ligger hos MyHeritage, der man faktisk kan sende inn prøven under falskt navn og en midlertidig e-postadresse (slik en kompis gjorde), og det ikke knyttes noe personnummer til, skal kunne være av reell fare for en nordmann?

Hvordan skal en arbeidsgiver eller et markedsføringsfirma bruke at spyttprøve LM83-45etc. viser at DNA-et viser en forhøyet sjanse for å gamble?

Hvordan skal herr Hacker kunne påvirke livet til kompisen min med denne informasjonen?

Hvordan kommer forsikringsselskapene unna med å bruke denne informasjonen? Hvis faren er at du blir nektet forsikring, hvordan vil selskapet begrunne avgjørelsen uten å avsløre ulovlige metoder?

Du kommer bare med en generell påstand, samt nedsettende ord om de som setter spørsmålstegn ved utsagnet ditt.

Og leste du egentlig saken du linker om 23&Me? For den backer heller ikke opp det du snakker om.

Så nå endrer du det til at en sender inn disse prøvene under falskt navn? Noe som kanskje gjelder en promille av kundene.

Om målet ditt er å lage scenarioer som medfører minst mulig teoretisk risiko samt fordumme potensielle måter dette kan misbrukes på så kan du selvsagt gjøre det, men det har selvsagt ingen rot i virkeligheten.

Nå henvender jeg meg heller ikke til dem som mangler forståelse/vilje for hvordan informasjon kan og vil bli misbrukt, men til de som ikke har tenkt noe videre over problemstillingen. 

Når det gjelder saken om 23&Me så viser den absolutt poenget mitt, det være hacking, salg eller annen for for misbruk. 

At helsedirektoratet advarer mot faren av slik testing er vel også en konspirasjonsteori eller?
Personvern og deling av genetiske opplysninger - Helsedirektoratet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men man tar ikke DNA prøver av disse i hytt og pine, fordi det koster penger. Med kommersielle selskaper betaler kunden denne kostnaden, og så kan selskapet tjene penger på informasjonen. Og det er selvsagt masse informasjon i DNA som ikke står i journalen din, feks om anlegg for sykdommer som kan slå ut senere i livet.

Man betaler ikke for gen-tester når man bestiller en DNA-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (På 17.2.2025 den 8.34):

nja, nå er ikke jeg en ekspert på området men et kjapt google søk ville gitt deg svarene, de sjekker for ulike sykdommer men for å gjøre dette må de først hente ut ditt dna. for å ha noe å sammenligne med og jeg ser at dette startet langt tidligere enn jeg trodde basert på nevne googlesøk..

De sjekker en spesifikk type sykdommer som vil vise seg tidlig, men hvor man har mye å vinne på å starte behandling før symptomene kommer. Resultatene legges også i mors journal, og dette er et frivillig tilbud.

Å sjekke barn for potensielle sykdommer og risiko for et helt liv hadde vært et etisk kjempeproblem, da dette er kunnskap som kan påvirke måten man lever på mye, og dette bør være noe man velger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Freydis skrev (14 minutter siden):

Man betaler ikke for gen-tester når man bestiller en DNA-test.

Kan du forklare forskjellen på gen-test og DNA-test i denne sammenhengen?

Anonymkode: d0ee0...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare forskjellen på gen-test og DNA-test i denne sammenhengen?

Gen tester hos disse selskapene  brukes for å finne eventuelle gen-feil eller arvelige sykdommer etc. Har ikke satt meg inn i det - jeg har kun benyttet meg av dna-test. 

Dna brukes til å fastslå slektskap:

https://www.forskning.no/historie-biologi-dna/slik-kan-du-granske-slekten-din-med-dna/363252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gregarious skrev (33 minutter siden):

Så nå endrer du det til at en sender inn disse prøvene under falskt navn? Noe som kanskje gjelder en promille av kundene.

Om målet ditt er å lage scenarioer som medfører minst mulig teoretisk risiko samt fordumme potensielle måter dette kan misbrukes på så kan du selvsagt gjøre det, men det har selvsagt ingen rot i virkeligheten.

Nå henvender jeg meg heller ikke til dem som mangler forståelse/vilje for hvordan informasjon kan og vil bli misbrukt, men til de som ikke har tenkt noe videre over problemstillingen. 

Når det gjelder saken om 23&Me så viser den absolutt poenget mitt, det være hacking, salg eller annen for for misbruk. 

At helsedirektoratet advarer mot faren av slik testing er vel også en konspirasjonsteori eller?

Jeg endrer ingenting. Men det faktum at folk kan sendes inn under falskt navn, uten noe som helst tilknytning til et personnummer, gjør prøven så godt som ubrukelig for eventuelle selskaper du frykter.

Du ytrer også at det er selve DNA-et som er problemet, mens linken viser at et større hack av passord fra andre sider, ble brukt for å få tilgang til noen brukeres egne slektstre, samt informasjon som at de var "broadly European". Altså er linken ikke pertinent for det du prøver debattere.

Du misforstår også den neste linken du sender.

Og igjen har du laget et innlegg hvor du unngår å svare på det folk etterspør.

Dette gidder jeg ikke. Takk for meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Capitan Fracassa skrev (På 17.2.2025 den 15.43):

Det er ikke hovedpoenget i tråden, men merk at disse prosent-tallene ikke er til å stole på i det hele tatt.

Jeg har drevet mye med slektsgranskning og med 3 unntak i en danske og to svensker, så er alt 7-15 generasjoner bakover kun fra indre østland.

Jeg har tatt dna-test hos FamilyTreeDNA, og er i følge den, 83% skandinavisk, 13% sentraleuropeisk (som inkluderer England) og 4% Magyar. Dette stemmer rimelig bra med det jeg selv har funnet fra slektsgranskning.

Jeg har så lastet opp den samme DNA-prøven til MyHeritage, og der sier de at jeg er over 40% fra de britiske øyer, noe jeg som både bryter sterkt med FamilyTreeDNA og min egen slektsgranskning.

Jeg antar at MyHeritage sitt datagrunnlag for England, er "forurenset" av alt for mange engelskmenn som har viking-aner, slik at resultatet dermed blir helt feil for oss med slike gener her fra Norge.

Disse testene gir deg egentlig ingen etnisk informasjon av verdi. I denne videoen sender et tvillingpar inn sitt DNA, og får veldig sprikende resultat. Dette forklares i videoen, men enkelt sagt er det fordi nøyaktigheten på testene skrus ned til det ubrukelige, fordi høyere nøyaktighet ville gitt så generelle resultater at ingen ville betalt for det.  Vitenskapen ofres altså for kapitalismen og disse testene er på det beste en kvalifisert gjetning, og har liten verdi utover å evt spore opp tapte  slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Disse testene gir deg egentlig ingen etnisk informasjon av verdi. I denne videoen sender et tvillingpar inn sitt DNA, og får veldig sprikende resultat. Dette forklares i videoen, men enkelt sagt er det fordi nøyaktigheten på testene skrus ned til det ubrukelige, fordi høyere nøyaktighet ville gitt så generelle resultater at ingen ville betalt for det.  Vitenskapen ofres altså for kapitalismen og disse testene er på det beste en kvalifisert gjetning, og har liten verdi utover å evt spore opp tapte  slektninger.

Du kan lese litt om dette her:

https://www.forskning.no/historie-biologi-dna/slik-kan-du-granske-slekten-din-med-dna/363252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Gregarious skrev (15 timer siden):

At du ikke klarer å finne eksempelet er ikke mitt problem.
Sammenligner du kreftregisterets og andre slike register med informasjonen fra en DNA-analyse?

Ta all informasjonen som noen gang er skrevet eller sagt om deg gjennom hele livet ditt og det ville ikke komme i nærheten av den potensielle informasjonen som ligger i ditt DNA.
Det er en bruksanvisning om hvordan du virker.

Men det er jo oppbevart trygt eller......

"Genetic testing firm 23andMe admits hackers accessed DNA data of 7million users"
Genetic testing firm 23andMe admits hackers accessed DNA data of 7m users | Hacking | The Guardian

Finner ikke eksempler som ikke finnes. 

I dag kom det frem at sensitive helseopplysninger fra FHI lagret hos RIKSREVISJONEN er på avveie. Gjelder opptil 2,5 millioner nordmenn. SENSITIVE data, altså ikke noe greier fra en DNA-test som er helt umulig å bruke til noe som helst og aller minst selge videre fordi ingen er interessert.

Jeg ville vært mye mer bekymret for alle klartekst helseopplysninger lagret svært mange steder i Norge som allerede er, eller kan komme på avveie.

Men, har man kjørt seg fast i et konspi-spor og nekter å forholde seg til virkeligheten så gir man seg tydeligvis aldri. Det blir bare så ufattelig latterlig for alle andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Freydis skrev (45 minutter siden):

Gen tester hos disse selskapene  brukes for å finne eventuelle gen-feil eller arvelige sykdommer etc. Har ikke satt meg inn i det - jeg har kun benyttet meg av dna-test. 

Dna brukes til å fastslå slektskap:

Det er ikke meningen å gå etter deg, men det kan virke som at du tror at gen og DNA er to separate ting? Og at gen test og DNA-test alltid er to separate tester? Det er i så fall grovt forenklet og kan skape misforståelser.

Et gen består av DNA, og et gen koder for en bestemt egenskap, ofte en oppskrift for å danne et protein. DNAet vårt er bygd opp av alle genene våre, i tillegg til sekvenser som ikke koder for noe og som dermed ikke er gener. Du kan ha deler av DNAet (med ett eller flere gener) eller du kan ha hele DNAet til organismen, som kalles genomet (alle genene).

DNA-test blir i mine øyne et veldig upresist begrep. Det sier ingenting om hva eller hvor mye av DNAet som blir analysert. Det er også verdt å tenke på at hele eller store deler av DNAet kan bli analysert, eller lagret for fremtidig analyse, selv om det kun er slektsskap o.l. som blir svart ut til den som har sendt inn prøven. 

Blodprøver / andre prøver analysert på offentlige sykehus kan ikke sammenlignes med prøver som sendes til en kommersiell aktør. Jeg kan garantere at norske sykehus ikke lagrer prøven din lengre enn de må, det er hundretusenvis av prøver innom sykehusene hvert år og det er rett og slett ikke plass til å lagre store mengder prøver over tid. Det er også store begrensninger i form av analysekostnader (reagenser, instrumenter osv), personellkostnader, instrumentkapasitet m.m. Det blir derfor ikke analysert mer enn man må (= det rekvirerende lege har bedt om), så det er ingen grunn til å frykte at DNA-sekvenser kan komme på avveie i det norske helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (2 timer siden):

Hvorfor unngår du helt konsekvent å svare på spørsmålene du blir stilt? Du kommer jo med ingenting substansielt, det er bare usammenhengende generaliseringer og personangrep. Du spiller bedreviter og gir inntrykk av at du er en ekspert på temaet, men det finnes jo ikke fnugg av kompetanse. Gang på gang blir du stilt til veggs, men du bare linker i hytt og pine og gjentar det samme generiske babbelet. Det blir som å henvise til hjemmesiden til NASA for å bevise at det finnes grønne menn på Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke meningen å gå etter deg, men det kan virke som at du tror at gen og DNA er to separate ting? Og at gen test og DNA-test alltid er to separate tester? Det er i så fall grovt forenklet og kan skape misforståelser.

Et gen består av DNA, og et gen koder for en bestemt egenskap, ofte en oppskrift for å danne et protein. DNAet vårt er bygd opp av alle genene våre, i tillegg til sekvenser som ikke koder for noe og som dermed ikke er gener. Du kan ha deler av DNAet (med ett eller flere gener) eller du kan ha hele DNAet til organismen, som kalles genomet (alle genene).

DNA-test blir i mine øyne et veldig upresist begrep. Det sier ingenting om hva eller hvor mye av DNAet som blir analysert. Det er også verdt å tenke på at hele eller store deler av DNAet kan bli analysert, eller lagret for fremtidig analyse, selv om det kun er slektsskap o.l. som blir svart ut til den som har sendt inn prøven. 

Blodprøver / andre prøver analysert på offentlige sykehus kan ikke sammenlignes med prøver som sendes til en kommersiell aktør. Jeg kan garantere at norske sykehus ikke lagrer prøven din lengre enn de må, det er hundretusenvis av prøver innom sykehusene hvert år og det er rett og slett ikke plass til å lagre store mengder prøver over tid. Det er også store begrensninger i form av analysekostnader (reagenser, instrumenter osv), personellkostnader, instrumentkapasitet m.m. Det blir derfor ikke analysert mer enn man må (= det rekvirerende lege har bedt om), så det er ingen grunn til å frykte at DNA-sekvenser kan komme på avveie i det norske helsevesenet.

Så bra at du vektlegger at du ikke er ute etter meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...