Gå til innhold

Nedsatt luktesans pga Covid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som strever med å ha mistet eller fått nedsatt luktesant pga Covid? Her går det på straks tredje året, det virker som den aldri kommer tilbake. Det er både kjett og litt fortvilende. Det er jo ikke noe man får gjort så mye med heller, vil jeg tro. Eksempelvis så blir parfymeduft ofte bare en rar lukt, der de fleste lukter litt kjemisk og rart, får ikke frem den virkelige duften. Men av og til kan jeg faktisk lukte den reelle duften men det er få av de, og det vet jeg i fra gamle kjente parfymer at jeg kjenner duften.  Lukter ikke lenger eller svært sjelden nytraktet kaffe i fra kjøkkenet, ei heller odøren i fra WC og toalettbesøk (like greit) Osv, osv. Bare for å forklare hvordan luktesansen er etter covid sykdom. Noen som kjenner seg igjen, og er det noe du gjør i et forsøk på å få den tilbake?

Anonymkode: 6dba8...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt systematisk luktetrening? Jeg fikk luktsansen tilbake etter omtrent et halvt år.

Anonymkode: b80b2...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av de mest vanlige og kjente bi-plagene man kan få av covid, så det vil jeg absolutt tro flere har erfart ja….

Min var borte i nærmere to år

Endret av Fjugur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde deg inn i gruppen på FB,

Covid-19 Langtidssyke/lLong Covid

Gruppen har over 4200 medlemmer, så her får du nok svar

Det høres forferdelig ut. Jeg sliter med andre problemer. Det er mange av oss 😔

 

Anonymkode: faf06...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan melde deg inn i gruppen på FB,

Covid-19 Langtidssyke/lLong Covid

Gruppen har over 4200 medlemmer, så her får du nok svar

Det høres forferdelig ut. Jeg sliter med andre problemer. Det er mange av oss 😔

 

Anonymkode: faf06...d49

Det er mange av oss, ja. Jeg er medlem der, men synes det er alt for mye prat om fatigue og ME- lignende symptomer. Det finnes også mange som ikke har fatigue men har helt andre plager etter covid, men det drukner litt i alt fatigue-fokuset der.

Anonymkode: ecfd9...7f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange av oss, ja. Jeg er medlem der, men synes det er alt for mye prat om fatigue og ME- lignende symptomer. Det finnes også mange som ikke har fatigue men har helt andre plager etter covid, men det drukner litt i alt fatigue-fokuset der.

Anonymkode: ecfd9...7f0

Ja  det er  vel mye av det. Hos meg er det i hovedsak hjerteproblemer. Håper du får noen gode råd her 

Anonymkode: faf06...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har  vært syk i over tre år og har en rekke senvirkniger. Også nedsatt lukt og smak. Sønnen min på 17 år har også nedsatt lukt, men ingen andre  symptomer. Han hadde covid for 2 år og 4 måneder siden.  Samboer til en tidligere  kollega har /( hadde, i hvert fall  dette,  2 år etter smitte) ) kun 20% lukt og smakt.
 

For min del kjente så kjente  jeg ikke lukten av surt på 7 måneder. Så jeg kunne ikke merke om kjøttet var dårlig eller om kjøkkenkluten var sur, eller om jeg luktet svette.Sansene har bedret seg noe, men i sær lukt er nedsatt. Jeg kjenner ikke lukter andre bemerker. Jeg opplever også at noe mat smaker veldig salt, men til og i fra. Jeg opplever heldigvis ikke forvrengte lukter/smaker , foruten tidvis lukten av sigarettrøyk i nesen. Men dette er sjeldent nå. 
 

Jeg er også medlem i fb forumet og er enig om at mye dreier seg om kognitive skader og fatiguie. Jeg har selv begge disse ettervirkningene,  mm. Men om en søker på lukt,finner en en del tråder om temaet.

Jeg har dessverre ingen råd å komme med. Ville bare dele at vi er flere. Selvom det druknes litt, når det snakkes om long covid. 

 

Anonymkode: 650b9...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet luktesansen i 2017 og den var borte i 4 år, tror jeg. Innimellom kunne jeg lukte "nese"-lukt, noe salt. Nå har jeg fått den tilbake. 

Så man kan miste den av andre grunner enn Covid også.

Anonymkode: f7dbd...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mistet luktesansen i 2017 og den var borte i 4 år, tror jeg. Innimellom kunne jeg lukte "nese"-lukt, noe salt. Nå har jeg fått den tilbake. 

Så man kan miste den av andre grunner enn Covid også.

Anonymkode: f7dbd...cc0

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 6803e...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det flere som strever med å ha mistet eller fått nedsatt luktesant pga Covid? Her går det på straks tredje året, det virker som den aldri kommer tilbake. Det er både kjett og litt fortvilende. Det er jo ikke noe man får gjort så mye med heller, vil jeg tro. Eksempelvis så blir parfymeduft ofte bare en rar lukt, der de fleste lukter litt kjemisk og rart, får ikke frem den virkelige duften. Men av og til kan jeg faktisk lukte den reelle duften men det er få av de, og det vet jeg i fra gamle kjente parfymer at jeg kjenner duften.  Lukter ikke lenger eller svært sjelden nytraktet kaffe i fra kjøkkenet, ei heller odøren i fra WC og toalettbesøk (like greit) Osv, osv. Bare for å forklare hvordan luktesansen er etter covid sykdom. Noen som kjenner seg igjen, og er det noe du gjør i et forsøk på å få den tilbake?

Anonymkode: 6dba8...a81

I nesten 2 år var jeg uten lukt og smaksans etter jeg hadde Covid-19. Det er ikke 100% tilbake ennå, men helt klart mye bedre enn det det var 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første vaksine mars 2021 mistet jeg ca 80% av smak og luktesans. Det resterende 20% mister jeg en stund etter en luftveisinfeksjon. Som feks nå. Influensa i høst, og ennda ikke kommet tilbake noe av det. Håper virkelig jeg får tilbake mesteparten en dag. Å kunne ha sansene sine å «ta inn livet» på er noe jeg virkelig er desperat etter

Anonymkode: eed7d...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt uten luktesans et år, deretter et år med lite/vekslende og unormal. Nå svakere men tilstede. Noen andre som kjenner at det å lukte knyttet til pusteteknikk? Jeg har normal lungekapasitet men har likevel utviklet kortpust, og lurer på om det har sammenheng med luktesans? Det er vel en sammenheng mellom luktesans , innpust og nervesystem også. 

Anonymkode: 8876d...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...