Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer altså på om det er noen barnehagelærere som har komt inn på master i sosialfag? Står man kan søke, om man har pedagogisk utdanning ol med erfaring fra barn.

Jeg ha jobbet 4år som pedleder, men har ikke helse til det, ser derfor på viderutdanning som kan gjøre at jeg holder i jobb 😊 

Anonymkode: 6c5e7...595

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken skole er dette ved? 😊

Anonymkode: 4997c...55b

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg har sett på lignende studier selv, men jeg er ikke kvalifisert fordi jeg ikke har jobbet med barn og familier i utsatte livssituasjoner. vil ikke tro at barnehage kvalifiserer til det. Men rett på meg om jeg tar feil ☺️ tidligere kunne man nemlig ta master i barnevern ved OsloMet med kun bachelor i bhglærer, men det har de gått bort i fra. Men tips meg gjerne om du finner ut om du kan komme inn 😃

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernsarbeid er ikke det samme som sosialt arbeid. Og du har ikke så mange jobbmuligheter med denne masteren du henviser til, da masteren retter seg mot barnevernstjenesten. 

Det er ikke vanlig praksis at barnehagelærere kvalifiseres til master i sosialt arbeid. De kan vurderes, men da er det som oftest krav om faglig fordypning innen sosialfaglige emner. Noe barnehagelærere ikke har. 

Du har rett og slett ikke det faglig grunnlaget som kreves til opptak, da mye av kunnskapen bygger på emner fra bachelor i sosialt arbeid, barnevernspedagogikk og vernepleie. 

Anonymkode: 2bbb1...f87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnevernsarbeid er ikke det samme som sosialt arbeid. Og du har ikke så mange jobbmuligheter med denne masteren du henviser til, da masteren retter seg mot barnevernstjenesten. 

Det er ikke vanlig praksis at barnehagelærere kvalifiseres til master i sosialt arbeid. De kan vurderes, men da er det som oftest krav om faglig fordypning innen sosialfaglige emner. Noe barnehagelærere ikke har. 

Du har rett og slett ikke det faglig grunnlaget som kreves til opptak, da mye av kunnskapen bygger på emner fra bachelor i sosialt arbeid, barnevernspedagogikk og vernepleie. 

Når man søker på master i sosialt arbeid på hvl, så kommer det opp 3 emner. Dette er et av de. 

Jeg og skjønner at det ikke er vanlig praksis, men slik jeg tolker det, så kan jeg søke, har B i snitt fra studie.

Vurderer og logoped 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurdert spesped? Jobbe i skole, ppt?

Anonymkode: c8a30...194

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når man søker på master i sosialt arbeid på hvl, så kommer det opp 3 emner. Dette er et av de. 

Jeg og skjønner at det ikke er vanlig praksis, men slik jeg tolker det, så kan jeg søke, har B i snitt fra studie.

Vurderer og logoped 

Selvsagt kan du søke, men du er ikke kvalifisert. Når du jobber i barnehage jobber du IKKE med barn, unge og foresatte i utsatte livssituasjoner. Som barnehagelærer jobber du med å gi barn et pedagogisk tilbud. Du driver ikke med forebyggende arbeid. Vesentlig forskjell. Gi meg eksempler på emner på barnehagestudiet som tilsvarer emner på sosialt arbeid, barnevernspedagogikk og vernepleie studiet.

B i snitt på barnehagestudiet er ikke særlig imponerende, da det er ganske lett å komme seg gjennom med minimal innsats. Det er et av de letteste studiene man kan gjennomføre, tro meg. Jeg er ped selv, og kjenner til sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere som synes at barnehageemner ikke var i nærheten av deres studie. Mange av mine medstudenter seilet seg gjennom studiet uten å ha åpnet boken, men med gode karakterer. Og de synes at barnehagelærerstudiet var ren allmennkunnskap. Sosialt arbeid studiet er definitivt mer krevende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt kan du søke, men du er ikke kvalifisert. Når du jobber i barnehage jobber du IKKE med barn, unge og foresatte i utsatte livssituasjoner. Som barnehagelærer jobber du med å gi barn et pedagogisk tilbud. Du driver ikke med forebyggende arbeid. Vesentlig forskjell. Gi meg eksempler på emner på barnehagestudiet som tilsvarer emner på sosialt arbeid, barnevernspedagogikk og vernepleie studiet.

B i snitt på barnehagestudiet er ikke særlig imponerende, da det er ganske lett å komme seg gjennom med minimal innsats. Det er et av de letteste studiene man kan gjennomføre, tro meg. Jeg er ped selv, og kjenner til sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere som synes at barnehageemner ikke var i nærheten av deres studie. Mange av mine medstudenter seilet seg gjennom studiet uten å ha åpnet boken, men med gode karakterer. Og de synes at barnehagelærerstudiet var ren allmennkunnskap. Sosialt arbeid studiet er definitivt mer krevende.

Nå er du vel ganske nedlatende? Hva man synes er utfordrende er veldig subjektivt, og du som pedagog selv bør vel være klar over det? Og når du også sier at barnehagen ikke driver forebyggingsarbeid så blir jeg usikker på kompetansen og erfaringen din fra barnehage. Nei, det er kanskje ikke det man forbinder med barnehagen, men gudene skal vite hvor mye de jobber med forebygging! Hadde de ikke gjort det hadde heller ikke behovet for bedre bemanning vært så stort. Forskjellen er at dem ikke vet hvilke barn (og familier) som er utsatt og skal arbeide med en tanke i hodet om at det kan være hvilket som helst barn. Uansett. Det sporer helt av og jeg tenker ts bare må søke. Verste som kan skje er at man får avslag. Og for alt kan det være erfaring/kompetanse ts sitter med som ikke er nevnt i hovedinnlegget 😊

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men så fint for deg, hvorfor valgte ikke du et annet yrke? Om du mener barnhagelærer ikke er er godt nok yrke? At det er lavt snitt for å komme inn, har ingenting med at det er et studie du bare glir gjennom, det er jo pga det er lave søkertall. Uansett det var ikke poenget med tråden. Du kan gjerne tråkke ned vårt ‘enkle, lette yrke’ ! Men at vi kan være gode ansatte i barnevernet, er jeg ikke i tvil om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Oi, du virket som et skikkelig, skikkelig dårlig menneske. 

Anonymkode: 88d85...6bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg gikk ett år på barnevern selv, for å få nok poeng til et annet studie som krever alt man kan raske med seg av studiepoeng. Barnevern var da virkelig ikke spesielt krevende det heller, for å være ærlig (i alle fall ikke første året), og opp til flere av temaene var nært knyttet opp til mange av temaene min venninne som gikk barnehagelærer hadde. Vi hadde blant annet praksis første semester i barnehage, hvor en stor del av tematikken handlet om viktigheten i barns lek i forhold til relasjonsbygging og kompetanse. Ett av to temaer på eksamen handlet også om å forklare Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, og det hadde min venninne på barnehagelærer om også. At de deretter skiller retning og fokuserer på forskjellige ting er jo helt naturlig, det er jo to forskjellige profesjoner. 

Jeg personlig kom meg greit gjennom året med minimal innsats, men jeg sitter da likevel ikke å rakker ned hele utdanningen. 

Anonymkode: 11c5d...893

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i barnevern og master i sosialt arbeid. Kan ikke påstå at det var veldig krevende studier! Og apropo at barnehager ikke er forebyggende, så er jeg helt totalt uenig i den påstanden!  Barnehage, skole, hjem og fritidsaktiviteter, det er der forebyggingen skal skje, hele veien, hver dag!

Dere barnehagelærere har en kjempeviktig jobb! 

Ta kontakt med studieveileder og spør der om dine muligheter for å komme inn på et slikt studie. 

I arbeid med barn/ familier er det behov for tverrfaglighet. 

Anonymkode: 63a73...722

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bachelor i barnevern og master i sosialt arbeid. Kan ikke påstå at det var veldig krevende studier! Og apropo at barnehager ikke er forebyggende, så er jeg helt totalt uenig i den påstanden!  Barnehage, skole, hjem og fritidsaktiviteter, det er der forebyggingen skal skje, hele veien, hver dag!

Dere barnehagelærere har en kjempeviktig jobb! 

Ta kontakt med studieveileder og spør der om dine muligheter for å komme inn på et slikt studie. 

I arbeid med barn/ familier er det behov for tverrfaglighet. 

Anonymkode: 63a73...722

Jeg signerer dette. Jeg er barnevernspedagog. Det er garantert ikke et mer krevende studie enn barnehagelærer.

Anonymkode: ed012...dca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan du faktisk ta master for å jobbe i en barnehage LOL!

Anonymkode: 4acf1...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå kan du faktisk ta master for å jobbe i en barnehage LOL!

Anonymkode: 4acf1...fda

Ja, la oss bare ta de uten utdanning og de som ikke får jobb til å  jobbe i bhg. Barna våres utvikling betyr ingenting 😁

Så bra at mange med master jobber i bhg tenker jeg. Da kan man få gjort masse før barnet begynner på skolen, som gjør overgangen lettere.

• Liker 1
Skrevet

Det som er skremmende i tråden, er jo de om ser ned på høyere utdanning i barnehagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er opptakskravene: 

Opptakskrav

• Bachelorgrad som gir yrkestittel sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog.
  • Karaktersnitt i bachelorgraden må være minst C

eller:
Annen helsefaglig, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig bachelorgrad og minst ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Karaktersnitt i bachelorgraden må være minst C.

TS har jo en pedagogisk bachelorgrad. Jeg ville kontaktet opptakskontoret og spurt om bare bacheloren og om barnehage teller som «utsatte livssituasjoner».

Anonymkode: f9c61...413

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage er et av de viktigste forebyggende og beskyttende tiltakene vi har. Det er ikke alle barn som har det like bra hjemme. Det er ofte barnehagen som oppdager og tar tak i dette, og får støtte fra andre deler av kommunen. De driver mye med voksenoppdragelse i barnehagen. Det er absurd å påstå at noen som er sammen med barna 8-10 timer hver dag ikke jobber forebyggende og med barn i utsatte livssituasjoner. 

Anonymkode: c8a30...194

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Masteren er bortkastet..

Tenk deg også GODT om hvor du skal jobbe..det kan slite deg ut totalt mentalt.

Anonymkode: 16418...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...