Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har straks maksdato for sykepenger. Trodde jeg skulle ha kommet tilbake til jobb innen nå, men det ser ikke lyst ut. 

Maksdato er 8 april. 

Derfor er jeg veldig sent ute med å søke AAP. Trodde virkelig jeg skulle klare meg tilbake på jobb 100% innen nå.

Har noen ting jeg er litt usikker på ifm ferieavvikling.

Jeg leser at det er mest lønnsomt å bruke feriedager nå, da utsetter jeg maks dato for sykepenger. Er derfor litt usikker om jeg skal gjøre det. Her er mine tanker, og vil gjerne høre andres tanker og hvordan andre har løst dette.. 

1. Når jeg går over til 50% AAP så går jeg ned ca 6000 kr mnd. Jeg taper altså 6000 kr mnd. Og får ikke full ferieopptjening for neste år heller. 

2. Jeg leser at det er mest lønnsomt å ta ut ferien nå, mens jeg er på sykepenger. Jeg har 25 feriedager, og når jeg går over til 50% aap, så vil stillingen min gjøre at jeg mister endel av feriedager mine, eller det blitt halvert, siden stillingen min halveres. Så da har jeg plutselig 13 feriedager. Og de er heller mindre verd siden jeg da er på aap. 

3. Hvis jeg tar ut feriedager nå, utsetter jeg maksdato en mnd. Jeg er allerede sent ute med å søke aap, så jeg har noen mnd uten inntekt. Så deilig å utsette en mnd ekstra. Samtidig får jeg da også feriedager for en mnd ekstra ihht neste år fordi jeg er en mnd ekstra på sykepenger. Så det er veldig praktisk å ta ut ferie nå.

4. Hvis jeg tar ut ferie nå, hva i alle dager skal jeg gjøre nå. I mars april. Ingen andre har ferie nå... Og hvor mye kommer jeg til å savne fri når sommeren kommer. Kjedelig å ikke ha noe fri på sommeren.

5. Samtidig Hvis jeg kun jobber 50% i sommer så har jeg jo også endel fri likevel. Selv om det ikke er lengre tid sammenhengende. Så er det jo feks mulig å jobbe slik at jeg har noen dager sammenhengende. 

6. En tanke er også at det hadde vært deilig å ha noen feriedager til gode Hvis jeg har lyst når jeg kommer tilbake. Blir feriedager mine omgjort til opprinnelig nivå der? Det står at hvis man har 20 feriedager og går til 50% så blir det endret til 10 feriedager. Den skjlnner jeg. Men, hvis jeg senere går tilbake til 100% jobb, blir det da tilbake til 20 feriedager? 

Mange tanker og grubling. Noen som har noen tanker å dele?

Anonymkode: 12133...60c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mer lønnsomt å ta ut ferie etter maksdato, dersom arbeidsgiver lar deg. Da kan du få både aap og feriepenger, så lenge du er tilgjengelig for NAV og utfører avtalt aktivitet.

Fra nav.no:

Hvis du skal ta ferie fra en jobb, vil vi ikke redusere dine AAP. Men hvis du i samme tidsrom har avtalt andre aktiviteter med oss, og også tar fri fra disse, så vil du ikke få utbetalt AAP de dagene.

Hvis du får utbetalt feriepenger som du har opparbeidet deg, vil ikke dette føre til reduksjon i dine AAP.

Anonymkode: 41e2c...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har straks maksdato for sykepenger. Trodde jeg skulle ha kommet tilbake til jobb innen nå, men det ser ikke lyst ut. 

Maksdato er 8 april. 

Derfor er jeg veldig sent ute med å søke AAP. Trodde virkelig jeg skulle klare meg tilbake på jobb 100% innen nå.

Har noen ting jeg er litt usikker på ifm ferieavvikling.

Jeg leser at det er mest lønnsomt å bruke feriedager nå, da utsetter jeg maks dato for sykepenger. Er derfor litt usikker om jeg skal gjøre det. Her er mine tanker, og vil gjerne høre andres tanker og hvordan andre har løst dette.. 

1. Når jeg går over til 50% AAP så går jeg ned ca 6000 kr mnd. Jeg taper altså 6000 kr mnd. Og får ikke full ferieopptjening for neste år heller. 

2. Jeg leser at det er mest lønnsomt å ta ut ferien nå, mens jeg er på sykepenger. Jeg har 25 feriedager, og når jeg går over til 50% aap, så vil stillingen min gjøre at jeg mister endel av feriedager mine, eller det blitt halvert, siden stillingen min halveres. Så da har jeg plutselig 13 feriedager. Og de er heller mindre verd siden jeg da er på aap. 

3. Hvis jeg tar ut feriedager nå, utsetter jeg maksdato en mnd. Jeg er allerede sent ute med å søke aap, så jeg har noen mnd uten inntekt. Så deilig å utsette en mnd ekstra. Samtidig får jeg da også feriedager for en mnd ekstra ihht neste år fordi jeg er en mnd ekstra på sykepenger. Så det er veldig praktisk å ta ut ferie nå.

4. Hvis jeg tar ut ferie nå, hva i alle dager skal jeg gjøre nå. I mars april. Ingen andre har ferie nå... Og hvor mye kommer jeg til å savne fri når sommeren kommer. Kjedelig å ikke ha noe fri på sommeren.

5. Samtidig Hvis jeg kun jobber 50% i sommer så har jeg jo også endel fri likevel. Selv om det ikke er lengre tid sammenhengende. Så er det jo feks mulig å jobbe slik at jeg har noen dager sammenhengende. 

6. En tanke er også at det hadde vært deilig å ha noen feriedager til gode Hvis jeg har lyst når jeg kommer tilbake. Blir feriedager mine omgjort til opprinnelig nivå der? Det står at hvis man har 20 feriedager og går til 50% så blir det endret til 10 feriedager. Den skjlnner jeg. Men, hvis jeg senere går tilbake til 100% jobb, blir det da tilbake til 20 feriedager? 

Mange tanker og grubling. Noen som har noen tanker å dele?

Jobber du i offentlig sektor så skjer ferietrekket først i juni, dvs at du ikke har rett på 100% lønnet ferie nå dersom du bare jobber 50% i juni.

Anonymkode: 94be0...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ja jeg jobber i offentlig sektor. Og på vårt intranett står det spesifikt at det er mest lønnsomt å ta ut all ferie før man går over til AAP. Jeg forstår dette virkelig ikke. 

Prøvd å høre med veileder men blir bare ikke klok overhode.. 

Hva er mest lønnsomt, ta ut ferie mens man er på aap, eller før? 

Håpløst.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at hvis du tar ut feriedager i sykemeldingsperioden så stopper sykepengene i samme periode. Det er feriepenger som skal dekke feriedager.

Maksdato forskyves med samme antall virkedager som du tar ut ferie. Feks hvis din maksdato er 8 april betyr det at du i dag har 11 (virkedager) igjen med sykepengerett. Om du tar ut 5 uker ferie fra i dag, vil du fremdeles ha 11 dager gjenstående når ferien er over.

Mange som misforstår dette og tror de får 5 uker ekstra sykepenger. 

Som en annen skriver kan det faktisk lønne seg mer å ta ut feriedager når du mottar AAP, fordi du har rett til AAP og feriepenger samtidig. 

Anonymkode: 5d34c...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...