Gå til innhold

Diabetes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått nei til pumpe, har diabetes type 1. 
 

Jobber med barn og syns ikke noe om å ha med meg alt utstyr, blir redd for at barna skal finne dette. 
 

Er det noen her som har fått nei til pumpe, men klart å få det likevel?

Noen som kunne fortalt om sine erfaringer med pumpe? 
 

 

Anonymkode: c8d1e...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg har fått nei til pumpe, har diabetes type 1. 
 

Jobber med barn og syns ikke noe om å ha med meg alt utstyr, blir redd for at barna skal finne dette. 
 

Er det noen her som har fått nei til pumpe, men klart å få det likevel?

Noen som kunne fortalt om sine erfaringer med pumpe? 
 

 

Anonymkode: c8d1e...f8f

Hvorfor fikk du nei? Det høres helt rart ut. Jeg fikk pumpe fordi jeg hadde et balstyrig blodsukker, som nektet å underordne seg.

Pga pumpen har jeg fått et bedre liv og veldig stabilt blodsukker siden pumpen passer på blodsukkeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med typ1 skal vel egentlig få pumpe/cgm hvis de vil... Jeg fikk den nesten kasta etter meg.... De pressa meg i ett par år før jeg takka ja...  angrer ikke da, angrer på at jeg ikke sa ja tidligere..   Be diasykepleier om å søke for deg, vil de ikke, så bytt sykepleier...

Anonymkode: 5a3f2...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er, hvorfor er du redd for at barna skal se det?

Hvorfor lage et stigma rundt det å ha diabetes? Som egentlig er en helt normal og vanlig sykdom.

Jobber selv på barneskole, og alle mine elever vet at jeg har diabetes type 1, og de vet også hva de skal gjøre om jeg skulle få krampe. Det har jo ikke skjedd, men uansett så tenker jeg diabetes er en sykdom som er viktig å være åpen om, for får man først krampe er det viktig at de rundt vet hva man skal gjøre.

Hvorfor være redd for at barna skal finne ut av det? Hva med alle barn som får type 1 diabetes, skal man be de også om å skjule diabetesen sin, for å ikke såre følelsen til andre barn? Hører du hvor feil det blir.

Vær heller stolt av diabetes, åpen, og lær barna om sykdommen. Selv de minste barna forstår «når jeg spiser noe med sukker trenger jeg medisin. Medisinen heter insulin», det kan alle barn forstå. Mer avansert trenger du ikke å gjøre det om det er veldig små barn.

Men for all del, ikke gå rundt å føl at sykdommen er noe du må skjule, eller skåne barn mot.

Anonymkode: 34685...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden fikk du nei til pumpe? Ville bedt om en second opinion, kjenner jeg.

Har venner med diabetes, med pumpe. Venners (nå voksne, men fikk diabetes som treåring) med pumpe. Og barn på jobb med diabetes, 3.trinn, har pumpe....

Anonymkode: d5369...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er, hvorfor er du redd for at barna skal se det?

Hvorfor lage et stigma rundt det å ha diabetes? Som egentlig er en helt normal og vanlig sykdom.

Jobber selv på barneskole, og alle mine elever vet at jeg har diabetes type 1, og de vet også hva de skal gjøre om jeg skulle få krampe. Det har jo ikke skjedd, men uansett så tenker jeg diabetes er en sykdom som er viktig å være åpen om, for får man først krampe er det viktig at de rundt vet hva man skal gjøre.

Hvorfor være redd for at barna skal finne ut av det? Hva med alle barn som får type 1 diabetes, skal man be de også om å skjule diabetesen sin, for å ikke såre følelsen til andre barn? Hører du hvor feil det blir.

Vær heller stolt av diabetes, åpen, og lær barna om sykdommen. Selv de minste barna forstår «når jeg spiser noe med sukker trenger jeg medisin. Medisinen heter insulin», det kan alle barn forstå. Mer avansert trenger du ikke å gjøre det om det er veldig små barn.

Men for all del, ikke gå rundt å føl at sykdommen er noe du må skjule, eller skåne barn mot.

Anonymkode: 34685...8a0

Tror ikke det handler om det, men at TS er redd for at barna skal få tak i utstyret og konsekvensene det kan medføre. Var sånn jeg forstod innlegget 🤔

Anonymkode: 5f9d5...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.01):

Tror ikke det handler om det, men at TS er redd for at barna skal få tak i utstyret og konsekvensene det kan medføre. Var sånn jeg forstod innlegget 🤔

Anonymkode: 5f9d5...a9f

Sånn ja, jeg kan forstå tanken, men igjen så er det mye annet i et klasserom/skole som også kan være farlig når det brukes feil.

På skolekjøkkenet har de kniver, de fleste klasserom har sakser, på lageret til gymsalen har man som regel balltre, men ingen av disse tingene frykter man at barn skal få tak i, fordi de er opplært i hva det brukes til og hvilke konsekvenser det kan få om man bruker det med dårlige hensikter.

Samme tenker jeg at gjelder for diabetesutstyr. Sålenge barna vet hva det er, hva det brukes til, og konsekvensene ved misbruk eller at det brukes feil, så er mye gjort.

Har uansett tro på at åpenhet er veien å gå. Men kan godt hende du hadde rett, at det var dette trådstarter tenkte på, og at jeg tolket det feil :) 

Anonymkode: 34685...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...