Gå til innhold

Når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 14 åring som har vært syk siden søndag. Da hadde han vondt i halsen og tett i nesa. På Tirsdag kveld fikk han feber og siden da har han nesten sovet hele tiden. Hoster veldig mye og hadde feber i natt. Spiste en halv brødskive i går. Far mener at vi må ringe legen i dag, men jeg tenker at vi venter til i morgen. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 8150f...6fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ringe å høre?

Anonymkode: 57a1d...3ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt idag, men tenker at dette går over av seg selv iløpet av helgen.

Vanlig å hagle i en ukes tid 

Anonymkode: 7ed13...869

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er på bedringens vei kommer legen bare til å si at det går over av seg selv. Ville ikke brukt tid på det med mindre han har høy feber og blir verre

Anonymkode: f8be4...e03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen og fortell hvordan gutten din har det, så kan legen vurdere om du bør ta ham med til legen eller om det kan vente.

Anonymkode: 3acb7...41d

Skrevet (endret)

En tommelfingerregel er at man kontakter lege om man ikke blir gradvis bedre etter 3 dager. Legekontor og legevakt er de eneste som kan gi et kvalifisert svar på om man trenger oppfølging og ikke google-doktoren eller KG-ekspertene...

Endret av Hensatt
  • Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde tatt en tlf til lege. Er og da at en får bekreftet at barne er sykt også. På ungdomskolen der mine gikk måtte vi ha skriv fra lege med sykdom mer en 3 dager

AnonymBruker
Skrevet

Nå jobber vi begge innenfor helse, men vi utgår alltid fra allmenntilstand og mat- og væskeinntak. Skulle begge delene gå betraktelig ned, så er det paracet etter vekt og anbwfalt døgndose. Om det fremdeles ikke blir noe bedring i spesielt mat- og væskeinntaket, så kontaktes fastlege (evt legevakt).

Vi gir ofte saft - med sukker, og med litt salt. For å opprettholde væske- og saltbalansen i kroppen.

Vi må tåle å være dårlige å la kroppen få mat/drikke og hvile. Noen infeksjoner tar dager til uker å komme seg ordentlig etter. Men det aller viktigste er å se an allmenntilstand og inntaket av mat og drikke. Er dessverre mange som ikke skjønner betydningen av å få i seg mat og drikke så kroppen har drivstoff til å bekjempe infeksjonen med.

Anonymkode: f6c65...f89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville dratt til legen imorgen så de kan teste for kyssesyke (minner om mine symptomer på det som ungdom) for det er veldig greit å vite om man har, da skal man ta leverprøver og feks unngå Paracet.

De kan og teste for streptokokker om hn har veldig vondt i halsen, da kan man vurdere antibiotika for å bli fortere frisk.

Anonymkode: 39c07...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ringe legesenter i morgen. Får sikkert ikke snakke med legen da, men får høre hva de sier 

AnonymBruker
Skrevet

Det der er vel ingenting å kontakte lege for, det er sånn som går over av seg selv. 

Anonymkode: 0b775...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå jobber vi begge innenfor helse, men vi utgår alltid fra allmenntilstand og mat- og væskeinntak. Skulle begge delene gå betraktelig ned, så er det paracet etter vekt og anbwfalt døgndose. Om det fremdeles ikke blir noe bedring i spesielt mat- og væskeinntaket, så kontaktes fastlege (evt legevakt).

Vi gir ofte saft - med sukker, og med litt salt. For å opprettholde væske- og saltbalansen i kroppen.

Vi må tåle å være dårlige å la kroppen få mat/drikke og hvile. Noen infeksjoner tar dager til uker å komme seg ordentlig etter. Men det aller viktigste er å se an allmenntilstand og inntaket av mat og drikke. Er dessverre mange som ikke skjønner betydningen av å få i seg mat og drikke så kroppen har drivstoff til å bekjempe infeksjonen med.

Anonymkode: f6c65...f89

Han spiste ei halv brødskive i går og 2 biter banan i dag. Drikker litt vann. Kastet opp i dag, men det var mest slim 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en 14 åring som har vært syk siden søndag. Da hadde han vondt i halsen og tett i nesa. På Tirsdag kveld fikk han feber og siden da har han nesten sovet hele tiden. Hoster veldig mye og hadde feber i natt. Spiste en halv brødskive i går. Far mener at vi må ringe legen i dag, men jeg tenker at vi venter til i morgen. Hva hadde dere gjort?

Hadde sjekket nedi halsen om det er tydelige tegn på halsbetennelse. Her lukta jeg det på ånden hos samboer sist🤮 

(Både jeg og barnet spyr ved halsbetennelse). 

Anonymkode: 781be...7e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde sjekket nedi halsen om det er tydelige tegn på halsbetennelse. Her lukta jeg det på ånden hos samboer sist🤮 

(Både jeg og barnet spyr ved halsbetennelse). 

Er halsbetennelse nok til å få time hos fastlegen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er halsbetennelse nok til å få time hos fastlegen?

Ja. Greit å få sjekket om det er virus eller bakterier, om mandler er veldig hoven osv… er det bakterier kan det behandles med antibiotika. 

Hvis han allerede har hatt feber i 3 dager og ikke spiser (pga vondt i halsen?), så høres det ut som en form for halsbetennelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...