AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Skrevet 21. mars 2024 Er ferdig utdannet nå Til sommeren å søker i en større by og jeg har ikke en eneste gang blitt i det minste innkalt til intervju på de søknadene jeg har sendt. Har vel sendt 8 søknader hittil og fått avslag på 5 av de, den ene ønsket å ansette noen øyeblikkelig å det har ikke jeg anledning til.. Så det er nå forsåvidt greit. Skriver gode søknader og har en relevant utdanning, og en kompetanse som er etterspurt - spesielt i større byer. Men er det slik at med en gang du ikke har noe erfaring blir du vraket øyeblikkelig? Syntes det er litt synd, fordi vi kan absolutt tilføye noe positivt vi ferskinger også. Har søkt på 2 stillinger som oppfordrer nyutdannede til å søke, fristen går ut Ila denne uken, så det blir spennende å se. Men til poenget - har dere nyutdannede masterstudenter følt at det er vanskelig å søke? Og hvor mange jobber søkte dere på før dere fikk napp? Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Skrevet 21. mars 2024 De fleste ønsker nok dessverre noen med erfaring eller som de har kjennskap til fra tidligere. Det kan være vanskelig å få jobb et sted man ikke har noe form for nettverk dersom man heller ikke har arbeidserfaringen. Regner med du har større mulighet for å få intervju på de jobbene hvor de oppfordrer nyutdannede til å søke. Jeg er sykepleier, og rett før jeg var nyutdannet (ca denne tiden på året), søkte jeg en haug av stillinger på Ullevål og Riksen (jeg bor ikke i Oslo), men fikk ikke intervju. I fjor (fire år senere) søkte jeg igjen på tre forskjellige stillinger på disse sykehusene, og fikk både intervju og tilbud om alle tre stillingene. Så erfaring er nok gull. Anonymkode: e232d...36c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Skrevet 21. mars 2024 8 søknader er jo ingenting. Jeg sendte vel ca 50 før jeg landet min første faste jobb. Søk på vikariater slik at du får erfaring og en fot innenfor, det er mitt tips. Jeg hadde to vikariater på et år hver på forskjellige steder før jeg fikk fast jobb et tredje sted. Anonymkode: c76f7...5cc 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Skrevet 21. mars 2024 Erfaring er blitt mer ettertraktet enn utdanning, uansett om det er på master eller bachelornivå. En person med 3-5 års erfaring stiller vesentlig sterkere enn en som bare har en master, dersom jobben i utgangspunktet ikke krever master utdanning. Alle og enhver har også master i disse dager, så man skiller seg ikke ut i det hele tatt. Anonymkode: 68bae...598 1
Gjest jegerrinne Skrevet 21. mars 2024 #5 Skrevet 21. mars 2024 8 søknader er lite. Vet om folk som sender 50 til 250 søknader før napp. Noen ganger må en ta andre jobber, for så å få den jobben en ønsker.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Skrevet 21. mars 2024 Lar du noen andre se over søknadene du sender? Lett å tro som fersking at man sender gode søknader, uten at det nødvendigvis er riktig. Anonymkode: cd161...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Skrevet 21. mars 2024 Å få første jobben er vanskelig.. Husker det som nyutdannet psykolog. Mange flyttet for å få jobb. Nå ansetter jeg selv, og må dessverre innrømme at jeg vil ha noen som har jobbet minimum 2 år. De første årene i jobb er utrolig lærerike for arbeidstaker, men krevende for arbeidsgiver. Og da tenker jeg egentlig ikke på det faglige. Men å ta vare på seg selv og lære arbeidslivets krav. Og rutiner, samarbeidspartnere etc.. På den annen side elsker jeg entusiasmen til nyutdannede og studenter 😊 Lykke til! Anonymkode: 24629...e61
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lar du noen andre se over søknadene du sender? Lett å tro som fersking at man sender gode søknader, uten at det nødvendigvis er riktig. Anonymkode: cd161...2c1 Jeg får familie og samboer til å se over. Min mor har blant ledererfaring og var ofte med i ansettelsesprosessen. Jeg er også i slutten av 20 årene og har jobbet i mange år utenom studier, så noen søknader har det blitt ☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #9 Skrevet 21. mars 2024 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har bodd i nord alle disse årene og jeg vet at jeg nærmest får meg jobb øyeblikkelig her oppe, men vil hjem til sør nå. Nærmere familie og venner.. Men må kanskje vurdere å jobbe 1-2 år her oppe bare for å få litt kjøtt på benet. De har jo Finnmarks fradrag også, så man kan spare en del på det, hehe. Men vurderer å sende ut litt åpne søknader, har hørt at det er mange stillinger der ute som potensielt ikke har blitt annonsert. Har noen erfaring med det? Tenker det er ikke skadelig å prøve ☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Skrevet 21. mars 2024 Jeg er enig med de over, åtte søknader er ingenting. Jeg sendte 50 da jeg var nyutdannet, og jeg har ettertraktet kompetanse (master i fysikk). Anonymkode: b290c...416 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Skrevet 21. mars 2024 Sett deg som mål å sende én søknad hver dag. Det vil også gjøre at du vurderer litt flere utlysninger enn du gjør nå. Og rett opp i og/å-feilene dine. For noen ansettende ledere vil det trekke ned. Anonymkode: 0e974...afe
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #12 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett deg som mål å sende én søknad hver dag. Det vil også gjøre at du vurderer litt flere utlysninger enn du gjør nå. Og rett opp i og/å-feilene dine. For noen ansettende ledere vil det trekke ned. Anonymkode: 0e974...afe Jeg er ikke så nøye når det kommer til grammatikk på KG hehe, så jeg er fult klar over når man bruker og/å. Skriver mer muntlig her☺️ Slik jeg skriver her er dermed ikke representativt for en søknad haha Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #13 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Erfaring er blitt mer ettertraktet enn utdanning, uansett om det er på master eller bachelornivå. En person med 3-5 års erfaring stiller vesentlig sterkere enn en som bare har en master, dersom jobben i utgangspunktet ikke krever master utdanning. Alle og enhver har også master i disse dager, så man skiller seg ikke ut i det hele tatt. Anonymkode: 68bae...598 Det er sant, eneste fordelen er vel at man teknisk sett har krav på bedre lønn.. Som gjør at det kan lønne seg i ettertid, ikke nødvendigvis i et kort perspektiv ☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 Jeg søkte jobber våren og høsten 2020, noe som av flere årsaker var utfordrende. Jeg sendte rundt 150 søknader, ble innkalt på tre intervjuer og fikk tre jobbtilbud. Anonymkode: 1fe71...884
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 Bachelorgrad ingeniør, sendte sikkert 80 søknader før jeg fikk jobb. Tre intervjuer Anonymkode: 04c0b...008
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har bodd i nord alle disse årene og jeg vet at jeg nærmest får meg jobb øyeblikkelig her oppe, men vil hjem til sør nå. Nærmere familie og venner.. Men må kanskje vurdere å jobbe 1-2 år her oppe bare for å få litt kjøtt på benet. De har jo Finnmarks fradrag også, så man kan spare en del på det, hehe. Men vurderer å sende ut litt åpne søknader, har hørt at det er mange stillinger der ute som potensielt ikke har blitt annonsert. Har noen erfaring med det? Tenker det er ikke skadelig å prøve ☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8 Har du spesifisert veldig tydelig at du ønsker flytte sørover? Ikke bare at du er flyttbar, men at du faktisk ønsker flytte? Jeg har opplevd flere ganger at jeg blir mindre aktuell fordi jeg har bodd på en annen side av landet når jeg har søkt jobber. Jeg opplevde mer positiv respons når jeg endret fra "jeg flytter dit hvis/når jeg får jobb" til "jeg vil flytte dit, derfor søker jeg jobb" Anonymkode: 1f47a...e95 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #17 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke så nøye når det kommer til grammatikk på KG hehe, så jeg er fult klar over når man bruker og/å. Skriver mer muntlig her☺️ Slik jeg skriver her er dermed ikke representativt for en søknad haha Anonymkode: 0ee6c...9b8 Det er ingen grunn til å ha skrivefeil med vilje, selv på KG. Mulig det er flåsete, men dette var også et av mine poeng, selv om jeg ikke skrev det direkte. Er du sikker på at søknadene dine er så gode som du her antyder? Jeg sikter ikke bare til språk, men til innhold for øvrig. Det kan være lurt å la noen som har litt erfaring med slikt lese gjennom og komme med innspill. Anonymkode: cd161...2c1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #18 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen grunn til å ha skrivefeil med vilje, selv på KG. Mulig det er flåsete, men dette var også et av mine poeng, selv om jeg ikke skrev det direkte. Er du sikker på at søknadene dine er så gode som du her antyder? Jeg sikter ikke bare til språk, men til innhold for øvrig. Det kan være lurt å la noen som har litt erfaring med slikt lese gjennom og komme med innspill. Anonymkode: cd161...2c1 Når jeg skriver her er hodet koblet av og jeg henger meg ikke opp i bagateller, men visst du leser over så svarer jeg på det du spør meg om☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #19 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du spesifisert veldig tydelig at du ønsker flytte sørover? Ikke bare at du er flyttbar, men at du faktisk ønsker flytte? Jeg har opplevd flere ganger at jeg blir mindre aktuell fordi jeg har bodd på en annen side av landet når jeg har søkt jobber. Jeg opplevde mer positiv respons når jeg endret fra "jeg flytter dit hvis/når jeg får jobb" til "jeg vil flytte dit, derfor søker jeg jobb" Anonymkode: 1f47a...e95 Ja, det skriver jeg innledningsvis i alle søknader, at planen er å flytte hjem i slutten av juni/start på juli. ☺️ Anonymkode: 0ee6c...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #20 Skrevet 21. mars 2024 Fikk første jobben jeg søkte på etter bachelor. Har i ettertid tatt master og søkt 2 jobber etter dette og fikk dem begge. Er fornøyd med nåværende jobb 👍 Anonymkode: 3a994...873
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå