Gå til innhold

Mat til barnas venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når barna har besøk er der mange barn som sier de ikke liker brød. Jeg kommer med forslag om knekkebrød, frokostblanding. 

Hva serverer dere andre barn som er på besøk? Jeg tror jo de liker brød (de har spist der her tidligere...). 

Anonymkode: 8b90c...4fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Serverer det vi har til mat, de får middag om det er det vi har, ellers serveres det smoothie , ostesmørbrød eller vanlige brødskiver 

Anonymkode: 5b9c6...c96

• Liker 2
Skrevet

De får velge mellom brød og knekkebrød. Spiser de middag med oss, så spiser de det de får.er besøket avtalt tidligere i uken, så får de være med og bestemme litt i forhold til middagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tenker du på etter skolen? Her lager de seg mat selv og det trenger ikke være brødmat. Det kan være speilegg, toast, ostesmørbrød, pitapizza, havregrøt eller noe annet. Til middag spiser de det samme som oss, men jeg tilpasser gjerne. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Motsatt problem her. 

Jeg lager variert mat. Og skikkelige måltider, er nye retter til hvert måltid. Men er mange som er vant med "brødmat". Og synes mer næringsrik mat er uvant. 

Anonymkode: 1970a...f33

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brødtyper er en av tingene mitt kresne barn er sær på. Noen barn vil bare spise sine favorittretter, mens noen barn får sterke aversjoner og kan brekke seg, mens noen "liker ikke" handler om matvareintoleranser og påfølgende magesmerter og fordøyelsesvansker.

Vi har typisk "barnevennlig" som tomatsuppe, pølser, fiskegrateng, pizza og taco til planlagte besøk hvis vi ikke kjenner barnets preferanser, evt spør foreldrene.

Til brødmåltider spiser vår gjerne havregryn og melk, så de får tilbud om det, skiver eller knekkebrød, evt cheerios. Vennene som kommer oftest bor 0-3 gater unna, så de kan spise hjemme hvis de ikke vil ha noe hos oss.  

Anonymkode: 7172d...1cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at når de sier de ikke vil ha brød, er at de egentlig fisker etter om det er mulig å få kjeks, is eller annet sånt. Man må bare stå i mot, tilby brød og frukt, er de ikke sultne nok til å spise det klarer de å vente til middag. 

Anonymkode: 2adf4...c76

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når barna har besøk er der mange barn som sier de ikke liker brød. Jeg kommer med forslag om knekkebrød, frokostblanding. 

Hva serverer dere andre barn som er på besøk? Jeg tror jo de liker brød (de har spist der her tidligere...). 

Anonymkode: 8b90c...4fa

Pleier å lage til det de kan velge av og sette på bordet og de vet liker ikke og æsj er ikke godtatt ved bordet

AnonymBruker
Skrevet

Pølse og makaroni grateng er en slager her. 

Anonymkode: 80d97...0a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Serverer de ingenting. Viser de hvor brødboksen og kjøleskapet er og ber de lage det de vil ha selv.
Barn har bare godt av å ordne ting selv og bli mer selvstendige, ikke forvente at de får alt servert.

Anonymkode: 6ef41...fb8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da spør jeg om de heller i ha fisk, så liker de plutselig brød igjen

Anonymkode: 6a8f5...7e7

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt er jo billigere enn brød, og mange som liker. 

Anonymkode: 80afa...70c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får middag sammen med familien kl 17. Vi verken spiser eller serverer noe før det. De eldste tar seg ei skive når de kommer hjem.

Anonymkode: f8a83...bbe

• Liker 1
Skrevet

Ostehorn, pizzasnurrer, har alltid et eller annet spisbart selvbakte greier i frysen:)   Men om jeg får beskjed på forhånd så prepper eg nok middag!

Skrevet
Anciol skrev (20 minutter siden):

Ostehorn, pizzasnurrer, har alltid et eller annet spisbart selvbakte greier i frysen:)   Men om jeg får beskjed på forhånd så prepper eg nok middag!

Samme her om de er sultne rett etter skolen. barna henter seg gjerne noe i fryseren. Ellers  har vi både brød, knekkebrød, yoghurt og havregyn/granola. 

de får tilbud om middag. Serverer ikke noe alternativ til middagen til hverken egne barn eller vennene deres. Da må de vente til kveldsmat. Er det planlagt besøk serverer jeg noe jeg vet besøket liker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mi datter har ei venninne, og de får alltid servert pizza av noe slag hos henne (aner ikke hva slags, og mi datter vet ikke helt sikkert, hun heller). Her hjemme spiser vi brødmat, knekkebrød eller havregryn etter skoletid. Denne venninna sier nei til absolutt alt av pålegg eller godsaker å ha i havregrynen, som eplebiter med eller uten kanel, rosiner, friske bær, banan... Ymse. Alt er nei, men hun er tydelig sulten og vimser rundt på kjøkkenet i håp om at jeg skal komme med noe som frister nok. De går i 3. klasse.

Her om dagen nevnte jeg dette for mi datter, at jeg syntes det var dumt at A ikke ville spise her, og lurte på om hun visste hvorfor og om jeg kunne handle inn noe pålegg eller sånt noe som hun likte. Hun sukket dypt, og så rett på meg "hun kjesker etter søtsaker, skjønner du vel". Viser seg at de ikke bare får pizza hos henne, men iblant også is, kjærlighet på pinne, kjeks osv. Det får hun ikke her, for å si det sånn!

Barn på besøk kan gjerne ha middag, men liker de ikke det vi har, så kan de ta seg ei skive i stedet for. Jeg disker ikke opp med noe annet. Er det er planlagt besøk, legger jeg til rette for mat jeg vet de liker. Ofte er ikke den slags besøk planlagte.

Anonymkode: 632b5...504

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mi datter har ei venninne, og de får alltid servert pizza av noe slag hos henne (aner ikke hva slags, og mi datter vet ikke helt sikkert, hun heller). Her hjemme spiser vi brødmat, knekkebrød eller havregryn etter skoletid. Denne venninna sier nei til absolutt alt av pålegg eller godsaker å ha i havregrynen, som eplebiter med eller uten kanel, rosiner, friske bær, banan... Ymse. Alt er nei, men hun er tydelig sulten og vimser rundt på kjøkkenet i håp om at jeg skal komme med noe som frister nok. De går i 3. klasse.

Her om dagen nevnte jeg dette for mi datter, at jeg syntes det var dumt at A ikke ville spise her, og lurte på om hun visste hvorfor og om jeg kunne handle inn noe pålegg eller sånt noe som hun likte. Hun sukket dypt, og så rett på meg "hun kjesker etter søtsaker, skjønner du vel". Viser seg at de ikke bare får pizza hos henne, men iblant også is, kjærlighet på pinne, kjeks osv. Det får hun ikke her, for å si det sånn!

Barn på besøk kan gjerne ha middag, men liker de ikke det vi har, så kan de ta seg ei skive i stedet for. Jeg disker ikke opp med noe annet. Er det er planlagt besøk, legger jeg til rette for mat jeg vet de liker. Ofte er ikke den slags besøk planlagte.

Anonymkode: 632b5...504

Er noen slike venner her også. Foreldrene til han ene sender alltid med han noe på besøk hit også. Sist han kom hadde han med en slik svær pose ostepop på dagtid på en lørdag. Mine barn får godteri på lørdagskvelden når vi ser tv eller spiller brettspill sammen. Han ble misfornøyd når jeg sa han måtte gi en liten skål til lillesøsteren i huset om han skulle åpne posen😝 hadde sett for seg at han og sønnen min skulle spise hele alene. 
skjønner ikke vitsen med å sende med barn godteri på besøk kl12 på en lørdag 

Anonymkode: 21018...e39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er noen slike venner her også. Foreldrene til han ene sender alltid med han noe på besøk hit også. Sist han kom hadde han med en slik svær pose ostepop på dagtid på en lørdag. Mine barn får godteri på lørdagskvelden når vi ser tv eller spiller brettspill sammen. Han ble misfornøyd når jeg sa han måtte gi en liten skål til lillesøsteren i huset om han skulle åpne posen😝 hadde sett for seg at han og sønnen min skulle spise hele alene. 
skjønner ikke vitsen med å sende med barn godteri på besøk kl12 på en lørdag 

Jeg derimot synes det r raet du forlanger st han deler med lillesøster, han tok med til seg og kompisen og delte åpenbart med han, det burde være nok. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg derimot synes det r raet du forlanger st han deler med lillesøster, han tok med til seg og kompisen og delte åpenbart med han, det burde være nok. 

At 2 7-åringer skal sitte med en svær pose ostepop kl12 på en lørdag?😅 de hadde ikke greid å spise hele alene engang. 

her i hus må man dele om man sitter å spiser forann andre:) viss ikke kunne han ta den med hjem. Mener du han kunne spist den alene mens de andre satt å så på?😅 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At 2 7-åringer skal sitte med en svær pose ostepop kl12 på en lørdag?😅 de hadde ikke greid å spise hele alene engang. 

her i hus må man dele om man sitter å spiser forann andre:) viss ikke kunne han ta den med hjem. Mener du han kunne spist den alene mens de andre satt å så på?😅 

Den du siterer sier at det burde være nok at kompisen delte med sønnen din. Strengt av deg å tvinge han til å dele med lillesøster også. 

Anonymkode: 10b59...f43

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...