Gå til innhold

Jeg kjøpte meg et lammelår


Perine

Anbefalte innlegg

Butikkene selger hauger og lass med frosne lammelår på tilbud nå.  Jeg kjøpte et på Kiwi. Det kostet drøye 300 for drøye 3 kg.  Jeg hadde ikke lyst til å lage det til som stek.  Det var halvtint i dag, så jeg kuttet opp kjøttet og frøs ned igjen i to pakker til en fårikålgryte og en stor form med moussaka.  Kraft koker jeg på beina nå. (Husmorfaktor 🤣)

Jeg må bare skryte litt av det fine verktøyet jeg kjøpte i går for å få kuttet det lange lammelårbeinet 😁 mini baufil. Den skal få lov til å bo i kjøkkenskuffen til senere behov.  Fant den på en Montérbutikk. Kjøpte samtidig en ekstra pakke med blader.

IMG_2287.jpeg

Endret av Øyne
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøtt bør ikke tine og fryses igjen… i såfall bør det varmebehandles før nedfrysing igjen…

Anonymkode: 04af2...7c7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøtt bør ikke tine og fryses igjen… i såfall bør det varmebehandles før nedfrysing igjen…

Anonymkode: 04af2...7c7

Halvtint bare. Og dessuten skal det snart brukes, så ingen grunn til bekymring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøtt bør ikke tine og fryses igjen… i såfall bør det varmebehandles før nedfrysing igjen…

Anonymkode: 04af2...7c7

Bør ikke. Men det har min farmor, bestemor, mamma, tanter og onkler + mange voksne i min omgangskrets gjort o over 100 år. Ingen har blitt syke på noen som helst måte. 

Anonymkode: 3b075...29c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Hvor mye kjøtt ble det av de 3 kg ?

Tenkte selv å kjøpe en for å bruke kun kjøtt ....

Anonymkode: 3b2d7...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør ikke. Men det har min farmor, bestemor, mamma, tanter og onkler + mange voksne i min omgangskrets gjort o over 100 år. Ingen har blitt syke på noen som helst måte. 

Anonymkode: 3b075...29c

Det har de nok blitt, men uten å forstå at det var kjøttet ;) 

 

 

Anonymkode: 04af2...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei TS

Hvor mye kjøtt ble det av de 3 kg ?

Tenkte selv å kjøpe en for å bruke kun kjøtt ....

Anonymkode: 3b2d7...f53

Jeg veide det faktisk.  Jeg skar av ca 2,4 kilo kjøtt fra beinet.  Jeg finrenset ikke kjøttet, så det er noe skinn og sener på det.   Beina veide ca 700 gram med det som hang på av rester fra oppdelingen.

hvis du finrenser kjøttet veldig nøye for skinn og fett, så bør det vel bli tilbake minst 2 kg fint, rent kjøtt.

Dette var faktisk gøy å prøve 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Sauehold er vel ikke der dyrehold er verst, er det det? Det går jo frittgående sau overalt

Anonymkode: 52765...a7b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sauehold er vel ikke der dyrehold er verst, er det det? Det går jo frittgående sau overalt

Anonymkode: 52765...a7b

Det driftes på veldig ulik måte. De bor jo i fjøset en god stund før beite. De får ulik type for. Har ulik plass, og renslighet. Enkelte er knapt utendørs da man er redd for svinn. Om de slippes ut er det ulike områder og muligheter - mye vilt, og sykdom. Og transport + slaktemetoder er veldig ulike. 

Du kan for eksempel søke opp ulike gardsslakteri og hvordan de driver. Eller enda bedre, villam. 

Anonymkode: a60b6...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Jeg og titusenvis av andre forbrukere er fornøyd når vi finner gode tilbud i vanlige butikker. Sauene beiter jo ganske fritt rundt i den norske naturen. 
de som driter penger og som gjerne vil betale dobbel pris og få glorie, kan jo handle på REKO-ringene. Værsågo

Endret av Øyne
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Sau i Norge har det bra - lam har jo levd omtrent hele livet ute. Kgpris til bonden er også lav, så fint mulig å selge for 100kr/kg uten tap. 

Anonymkode: b66b8...6b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kjøtt bør ikke tine og fryses igjen… i såfall bør det varmebehandles før nedfrysing igjen…

Anonymkode: 04af2...7c7

Det har ikke med at det er farlig å gjøre, det er fordi kvaliteten kan forringes.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det har de nok blitt, men uten å forstå at det var kjøttet ;) 

Anonymkode: 04af2...7c7

Neppe, se kommentaren til første innlegget ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.36):

Det driftes på veldig ulik måte. De bor jo i fjøset en god stund før beite. De får ulik type for. Har ulik plass, og renslighet. Enkelte er knapt utendørs da man er redd for svinn. Om de slippes ut er det ulike områder og muligheter - mye vilt, og sykdom. Og transport + slaktemetoder er veldig ulike. 

Du kan for eksempel søke opp ulike gardsslakteri og hvordan de driver. Eller enda bedre, villam. 

Anonymkode: a60b6...564

«

Norge har krav om at alle småfe skal holdes på egnet beite minst 16 uker i året. Hvis mulig, skal de også gis tilgang til uteområder resten av året, men bare ca. 33 % av norsk sau har tilgang til uteområde utenom beitesesong. Noen sauer, gjerne gammelnorsk sau/villsau, holdes ute hele året, men de skal da ha tilgang til ly og tilleggsfôring ved behov.

Hvis sauene ikke kan holdes på egnet beite om sommeren skal de ha tilgang til en permanent luftegård hele året. Med permanent luftegård til sau som ikke er på beite i økologisk produksjon er krav om at luftegården skal ha et areal som gir minst 2,5 m2 per dyr. Dette er også en anbefaling for luftegårder som bare brukes om vinteren.  »

https://www.agropub.no/fagartikler/atferd-og-velferd-hos-sau

Anonymkode: 21de3...8b8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Øyne skrev (På 20.3.2024 den 18.14):

Butikkene selger hauger og lass med frosne lammelår på tilbud nå.  Jeg kjøpte et på Kiwi. Det kostet drøye 300 for drøye 3 kg.  Jeg hadde ikke lyst til å lage det til som stek.  Det var halvtint i dag, så jeg kuttet opp kjøttet og frøs ned igjen i to pakker til en fårikålgryte og en stor form med moussaka.  Kraft koker jeg på beina nå. (Husmorfaktor 🤣)

Jeg må bare skryte litt av det fine verktøyet jeg kjøpte i går for å få kuttet det lange lammelårbeinet 😁 mini baufil. Den skal få lov til å bo i kjøkkenskuffen til senere behov.  Fant den på en Montérbutikk. Kjøpte samtidig en ekstra pakke med blader.

IMG_2287.jpeg

Kult💪👏 Blir mye digg mat til en billig penge👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.31):

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Ikke alle varer selges med fortjeneste. Butikken kan selge med tap for å lokke kunder.

Det er ikke gitt at dyrt kjøtt kommer fra dyr som har hatt bedre velferd.

Anonymkode: 21de3...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.31):

Orker ikke tenke på hva slags liv dyret har måttet levd får å kunne bli solgt for en slik pris med fortjeneste. 

Jeg spiser kjøtt selv, altså. Men betaler da en del mer, for dyr som har hatt gode vilkår helt til slakt. 

Anonymkode: a60b6...564

Lam i Norge har det bra, slapp av. 

Anonymkode: b5f72...688

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Påsken er over, men lammelåret er ikke oppbrukt ennå.  Jeg kokte først noen gode supper på kraften fra beinet. Jeg la 2 pakker á ca 1,2 kilo i frys. I dag koker jeg en gryte med fårikål av den ene pakken med kjøtt  og en kål på 2 kg, masse pepper og noe salt.  Det blir jo på min måte, slik jeg er vant med hjemmefra og liker best:  dvs. at jeg bruker ganske mye vann, ca 2 liter og koker alt i minst 2 1/2 time før jeg tilsetter meljevning og koker en halvtime til.   jeg legger noen poteter på toppen, slik at disse blir dampkokt, før jeg rører inn jevningen. Det er lettvint.


 

 

IMG_2304.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...