Gå til innhold

Telt til familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenkte å kjøpe et telt vi kan ha hjemme til når det trengs fremover. Vi er glad i å være ute og gå på tur, men vi er ikke super spreke friluftsmennesker heller, og heller heller i hytte enn telt til vanlig. Teltet vil brukes mest når ungene skal på overnattingsturer eller jeg (som er er lærer) skal på overnattingstur med elever, altså ett par ganger i året, og ellers til lek i hagen eller på hytta når ungene vil "rømme hjemmefra". Trenger altså ikke være veldig fancy eller tåle hard bruk, men det må være greit å sette opp.  Bør ha plass 2 voksne og 2 barn, men ikke mye større enn det. Trenger ikke være ultralett da det ikke skal bæres langt, men heller ikke stort og tungt. 

Noen tips til et ok telt til "hobbybruk" ? :)

Anonymkode: 2ced3...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt omtrent det billigste teltet du kan få tak i. Tipper det kostet 499 på salg hos G-sport for et par år siden. 
Det har vært brukt i hagen, og ved korte turer. Men det er (etter min mening) ganske tungt, og egner seg ikke til å bære med seg på tur. Tipper det veier 5-kilo.

Vi har også et telt av denne typen: Tomannstelt | Med ventilasjonshull | Kayoba | Jula
Det er det ungene tar med seg om de skal overnatte med skolen og sånt. Men det er etter min mening mest et 1-manns telt. ganske trangt for 2. 
Det ble egentlig kjøpt som "leketelt" i hagen, men har blitt brukt overraskende ofte. 

Så jeg ville antagelig gått for Vikafjell Kuppel Camp 4 - Telt | Sport Outlet hvis det kun skal brukes sporadisk, og ikke skal bæres langt. 
Det har plass til 4, men det er nok mer egnet for 2-3. 

 

Min anbefaling er egentlig å tenke gjennom behovet deres godt. Kanskje det dere trenger er et lite telt med plass til 1-2. Som er ganske lett å bære med seg. 

Et telt som rommer 4, vil vel stort sett alltid være både større og tyngre å bære enn et lite "tomannstelt" eller tilsvarende. 
Så om behovet oftest er 1 voksen eller 2 barn, så ville jeg kjøpt et lite, lett, billig telt til dette, og så utvidet med et "familietelt" dersom dere faktisk har behov. 

Det skal også sies at mange barn i dag heller sover i hengekøye når de er i skogen, enn i telt. Hengekøya er ofte lettere å bære, og lettere å sette opp. (Og kan være ganske billig.)

Anonymkode: 1045f...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en lavvo? De minste enstangs er ikke så tunge, men har forholdsvis god plass 

Anonymkode: 44ba1...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt med plass til 2 voksne og 2 barn bør være et firemannstelt, eller man kan splitte seg opp i to telt. Firemannstelt blir fort ganske stort, og det er langt mindre utvalg enn hvis dere går ned til to tremannstelt (ev. tomannstelt) i stedet. Et firemannstelt krever også ganske mye plass å sette opp, og om dere skal telte i skogen, vil det være enklere å finne teltplass til mindre telt. Om barna skal bære teltet, vil de sikkert også sette pris på at det ikke er for tungt.

Det sagt, så synes jeg det er veldig koselig å ligge hele familien i firemannstelt. Vi er svært fornøyd med telt fra Helsport. God kvalitet, enkelt å sette opp og det holder deg tørr også i regn og ruskevær. Bunnduken er tett. Gode telt har gode barduner og er utformet slik at ytterduk og innerduk ikke kommer veldig lett i kontakt med hverandre (kommer de i kontakt når det regner, vil det bli fuktig inni teltet). Glidelåsen holder. 

Tenk gjennom om du vil ha kuppeltelt eller tunnelltelt. Kuppeltelt har som regel litt bedre takhøyde, og kan brukes uten barduner. Tunnelltelt har lavere vekt, men da er man avhengig av barduner for å få satt det opp.

 

Xxl har (hadde?) et rimelig tremannstelt fra Helsport der man får svært mye telt for pengene. Husk å lufte og tørke teltet gost før nedpakking. Vil du ha firemannstelt har de tilbud på et nå, og da ville jeg kjøpt det. https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-pro-4-camp-tunneltelt-gronn/p/1150851_1_Style#product-description-section 

Kjenner flere som hat Wiglo fra Bergans (husk å kjøpe separat innertelt). De har god takhøyde, god plass m.m., men veier såpass mye at de ikke egner seg på telttur.

Skal du ha leketelt i hagen, kan du godt kjøpe pop up telt fra Biltema. Det holder ikke i regnvær, men fungerer jo til sitt bruk.

..........................

Så vil jeg anbefale dere å prøve ut telttur med hele familien. Jeg hadde ikke teltet annet enn i hagen før jeg ble voksen. Nå elsker jeg å sove i telt sammen med barna, og barna elsker det også.

Anonymkode: 18861...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sportoutlet.no/friluft-&-fritid/telt/product/48536?c=21250

Vi bruker forøvrig dette når kun jeg og mannen er på tur. Står 4 personer, men...

Altså det går nok, men jeg har svær mann. 😅

Helt supre telt for ikke så krevende forhold, og enkle å sette opp. 

Vi har også et mye dyrere telt, men de billige her foretrekkes. 

Men underlag!!!!!! Uansett hvor dyrt/billig telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi, 2 voksne og 2 barn, har vært på telttur flere ganger med vårt tremanns tunnel telt fra Bergans. 

Anonymkode: 0693f...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...