Gå til innhold

Hudpleie etter isotretinoin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått på isotretinoin lenge nå og har blitt så fornøyd med huden min, endelig! Har brukt rens og krem fra la roche-posay effaclar h iso-biome som er til hud på isotretinoin-kur. Spørsmålet nå er hva jeg skal bruke etter når jeg er ferdig på kuren snart. Jeg har sensitiv hud, reagerer lett på stoffer og så blir jeg lett rød i huden: ved stress, når jeg er varm og når jeg drikker varm drikke blant annet. Har vurdert å fortsette på la roche-posay da jeg tror de har en serie for rødmende hud? Eventuelt for sensitiv hud. 

Vil helst ha en rutine som er så enkel som mulig: rens, dagkrem/nattkrem og solkrem. Bruker La Roche-PosayAnthelios UVMUNE Ultralight Cream SPF50+ for tiden og er fornøyd med den. 

Anonymkode: a512b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du har fått gode resultater 😀 Ut fra beskrivelsen din høres det ut som om du har såkalt reaktiv hud, kombinert med sensitiv hud, og sikkert noe tørr etter isotretinoinkuren også, vil jeg tro. Det viktigste for deg nå er å gjenopprette fuktbalansen og redusere sensitivitet, så du bør unngå ingredienser som parfyme og alkhol (SD alcohol/alcohol denat), eteriske oljer og enkelte aktive ingredienser som kan virke irriterende, som eksfolierende syrer, c-vitamin og retinoider.

Hvis du vil fortsette med LRP, så tror jeg Tolèriane-produktene kan fungere bra. De har også et serum beregnet på hud med rosacea og rødhet (LRP Toleriane Rosaliac AR Concentrate) som du kan forsøke. Dagkremen med solfaktor ville jeg styrt unna, da den inneholder ganske mye alkohol. 

Andre produkter å vurdere:

Rens:

Avene Tolerance Extreme Cleansing Lotion

Skincity Skincare Milky Lotion Cleanser

Paulas Choice Calm Ultra-Gentle Cleanser

 

Fuktighetskrem/dagkrem:

Ultra Sensitive Soothing Care Dry Skin

Bioderma Sensibio Forte

Skincity Skincare Calm Moisturizer

Plantheque The Stay Calm Face Cream

Rosacure Intensive Cream SPF30

 

Nattkrem (fuktighetskremene uten spf kan fint brukes om natten også, men dersom du ønsker en "rikere" krem til bruk om natten, kan du forsøke en av disse:

Paula's Choice Resist Barrier Repair Advanced Moisturizer (kan også brukes på dagtid om du ikke synes den er for fet)

Skincity Skincare Post-Acid Sleeping Mask

 

Jeg tror du kunne hatt nytte av et beroligende og styrkende serum i tillegg til krem, så jeg kommer med noen forslag her, selv om du i utgangspunktet kun ønsker forslag til rens og fukt:

Skincity Skincare First Concentrate Sensitive

Neostrata Redness Neutralizing Serum

Plantheque The Calm Down Serum

 

Ettersom du har funnet en solkrem du er fornøyd med, tenker jeg at du ikke trenger å bytte ut denne :) 

Til slutt ser du kanskje at jeg foreslår flere produkter fra merket Skincity Skincare. Dette er en svenskutviklet hudpleieserie med gode ingredienser og sammensetninger, som etter min mening gir veldig mye for pengene :) Du kan f.eks. kjøpe dette prøvesettet for sensitiv hud for å gjøre deg kjent med produktene og teste om de fungerer for deg, om du er interessert.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt og godt svar! Du er skikkelig god på dette! 🤩

Tenkte begynne med ansiktskrem først da det er den jeg har minst igjen av og siden jeg har hørt man ikke skal bytte ut alt av hudpleie på ën gang. Siden du skriver at jeg ikke burde prøve dagkremen fra Toleriane-serien antar jeg du mener toleriane rosaliac? Blir litt forvirret av at hele serien heter toleriane og noen av produktene heter rosaliac i tillegg. Hva med Toleriane sensitive eller toleriane sensitive riche? Hva er forskjellen på de to? Hvilken av rensene tror du passer? Har sett litt på toleriane rosaliac, men synes som sagt det er litt forvirrende. Kan man mikse produkter innen Toleriane-serien og få et godt resultat? Jeg er litt redd for å gjøre feil og ende opp med dårlig hud igjen da jeg har hatt uren hud veldig lenge.

Har solkremen jeg bruker (LRP Anthelios UVMUNE Ultralight Cream SPF50+ ) mye alkohol også? Er som sagt fornøyd med den da og beholder den gjerne om den ikke ødelegger.

Anonymkode: a512b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for informativt og godt svar! Du er skikkelig god på dette! 🤩

Tenkte begynne med ansiktskrem først da det er den jeg har minst igjen av og siden jeg har hørt man ikke skal bytte ut alt av hudpleie på ën gang. Siden du skriver at jeg ikke burde prøve dagkremen fra Toleriane-serien antar jeg du mener toleriane rosaliac? Blir litt forvirret av at hele serien heter toleriane og noen av produktene heter rosaliac i tillegg. Hva med Toleriane sensitive eller toleriane sensitive riche? Hva er forskjellen på de to? Hvilken av rensene tror du passer? Har sett litt på toleriane rosaliac, men synes som sagt det er litt forvirrende. Kan man mikse produkter innen Toleriane-serien og få et godt resultat? Jeg er litt redd for å gjøre feil og ende opp med dårlig hud igjen da jeg har hatt uren hud veldig lenge.

Har solkremen jeg bruker (

 ) mye alkohol også? Er som sagt fornøyd med den da og beholder den gjerne om den ikke ødelegger.

Anonymkode: a512b...cc4

Bare hyggelig, og tusen takk🥰

Det stemmer at jeg mener dagkremen fra Tolèriane Rosaliac, ja, beklager at det ikke kom fram. Tolèriane-produktene er beregnet på sensitiv hud, mens Tolèriane Rosaliac er ment for hud med rosacea og rødhet. Av en eller annen grunn er det slik at en del apotekmerker har produkter som inneholder ganske mye alkohol, til tross for at produktene skal være tilpasset sensitiv hud. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Alkohol brukes i hudpleie for å konservere, holde bakterier unna og øke produktets penetrasjon i huden, og det kan gi en forbigående kjølende følelse, men samtidig kan et høyt innhold av alkohol virke både irriterende og uttørkende på hud som er sensitiv og tørr eller fuktfattig. Om alkohol er blant de 5-6 første ingrediensene, betyr det at produktet inneholder mye alkohol. Men det var en digresjon. 

Alle rensene burde passe fint til huden din, jeg liker selv veldig godt den fra Tolèriane. Den er også ofte på tilbud, og derfor rimelig i innkjøp. 

Du kan fint bruke dagkrem fra LRP Tolèriane, de er helt greie. Grunnen til at jeg ikke foreslo f.eks. LRP Tolèriane Sensitive Riche Creme (den er beregnet på tørr hud), er at den inneholder noen ingredienser som kan trigge kviser - som jeg regner med er årsaken til at du har gått på isotretinoin. Men den er utmerket til tørr hud og rimelig i innkjøp, så den kan absolutt være verd et forsøk. Den kremen som heter Tolèriane Sensitive Light, er mer velegnet til hud som er fuktfattig, og kan bli for "lett" for en tørr hud. Den inneholder også en ingrediens kalt myristyl myristate, som det kan være greit å unngå dersom man er plaget med kviser og uren hud. Men igjen - gi den eventuelt et forsøk. 

Det er i utgangspunktet ingen ting i veien for å "blande" produkter innen samme merke men fra ulike serier, det som har betydning er ingrediensene. Det man skal være særskilt oppmerksom på, er å ikke kombinere aktive ingredienser som ikke bør kombineres pga irritasjonsfare osv.

Solkremen din inneholder mye alkohol, men ettersom du legger den etter fuktighetskrem, så vil det beskytte mot den uttørkende og irriterende effekten som alkohol kan ha. Om du synes den fungerer og ikke opplever at den irriterer og tørker ut huden, så skal du bare fortsette å bruke den :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 9mnd på kur var huden min perfekt. Brukte la roche posey sin rens og den kremen for rødhet. Det som funket best for meg er ceravee sin rens 2ggr i uken i dusjen og ingenting utenom det. 

Anonymkode: 2cf35...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Bare hyggelig, og tusen takk🥰

Det stemmer at jeg mener dagkremen fra Tolèriane Rosaliac, ja, beklager at det ikke kom fram. Tolèriane-produktene er beregnet på sensitiv hud, mens Tolèriane Rosaliac er ment for hud med rosacea og rødhet. Av en eller annen grunn er det slik at en del apotekmerker har produkter som inneholder ganske mye alkohol, til tross for at produktene skal være tilpasset sensitiv hud. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Alkohol brukes i hudpleie for å konservere, holde bakterier unna og øke produktets penetrasjon i huden, og det kan gi en forbigående kjølende følelse, men samtidig kan et høyt innhold av alkohol virke både irriterende og uttørkende på hud som er sensitiv og tørr eller fuktfattig. Om alkohol er blant de 5-6 første ingrediensene, betyr det at produktet inneholder mye alkohol. Men det var en digresjon. 

Alle rensene burde passe fint til huden din, jeg liker selv veldig godt den fra Tolèriane. Den er også ofte på tilbud, og derfor rimelig i innkjøp. 

Du kan fint bruke dagkrem fra LRP Tolèriane, de er helt greie. Grunnen til at jeg ikke foreslo f.eks. LRP Tolèriane Sensitive Riche Creme (den er beregnet på tørr hud), er at den inneholder noen ingredienser som kan trigge kviser - som jeg regner med er årsaken til at du har gått på isotretinoin. Men den er utmerket til tørr hud og rimelig i innkjøp, så den kan absolutt være verd et forsøk. Den kremen som heter Tolèriane Sensitive Light, er mer velegnet til hud som er fuktfattig, og kan bli for "lett" for en tørr hud. Den inneholder også en ingrediens kalt myristyl myristate, som det kan være greit å unngå dersom man er plaget med kviser og uren hud. Men igjen - gi den eventuelt et forsøk. 

Det er i utgangspunktet ingen ting i veien for å "blande" produkter innen samme merke men fra ulike serier, det som har betydning er ingrediensene. Det man skal være særskilt oppmerksom på, er å ikke kombinere aktive ingredienser som ikke bør kombineres pga irritasjonsfare osv.

Solkremen din inneholder mye alkohol, men ettersom du legger den etter fuktighetskrem, så vil det beskytte mot den uttørkende og irriterende effekten som alkohol kan ha. Om du synes den fungerer og ikke opplever at den irriterer og tørker ut huden, så skal du bare fortsette å bruke den :) 

 

Toleriane rosaliac er utsolgt over alt for øyeblikket, dessverre. Satser på at den kommer på lager etterhvert igjen men heldigvis haster det ikke foreløpig. Egentlig liker jeg en rens som skummer med vann og skal skylles av slik som den jeg har nå men venner meg vel til det. :)

Anonymkode: a512b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter 9mnd på kur var huden min perfekt. Brukte la roche posey sin rens og den kremen for rødhet. Det som funket best for meg er ceravee sin rens 2ggr i uken i dusjen og ingenting utenom det. 

Anonymkode: 2cf35...185

Så bra du også har hatt et godt resultat av kuren og forhåpentligvis ikke har fått tilbakefall. :) Hvilken rens fra LRP har du brukt og hvilken av kremene for rødhet? Hvilken av rensene fra Cerave?

Anonymkode: a512b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Toleriane rosaliac er utsolgt over alt for øyeblikket, dessverre. Satser på at den kommer på lager etterhvert igjen men heldigvis haster det ikke foreløpig. Egentlig liker jeg en rens som skummer med vann og skal skylles av slik som den jeg har nå men venner meg vel til det. :)

Anonymkode: a512b...cc4

Skjønner, man har jo gjerne sine preferanser - jeg føler alltid at jeg blir litt tørr av skumrens :) LRP har etter det jeg vet ikke noen skumrens som er beregnet på sensitiv og tørr hud, men du kan jo vurdere en av disse:

Decubal Face Wash

CeraVe Hydrating Foaming Oil Cleanser

Plantheque The Cocomo Foamy Wash 

Skincity Skincare Soft Foaming Cleanser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...