Gå til innhold

Jobbe i permisjonstiden, erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i foreldrepermisjon fra slutten av mai og har begynt å tenke litt på å jobbe noe ved siden av. Jeg har veldig fleksibel jobb. Med litt tilrettelegging av arbeidsoppgaver vil jeg kunne jobbe hjemmefra og med fleksibel arbeidstid sånn det passer meg i løpet av uken. Jeg har sagt til arbeidsgiver at jeg selvfølgelig må se an situasjonen etter at babyen er født, men at jeg kanskje kan se for meg å jobbe 20% (7,5 time fordelt ut over uken). Jeg har også fleksitid så jeg vil kunne jobbe f.eks. 5 timer en uke og 10 timer neste uke ved behov. På denne måten vil jeg kunne forlenge permisjonstiden også. Arbeidsgiver er veldig positiv til dette.

Når jeg har luftet det til kollegaer med barn virker de ganske skeptiske da de mener at jeg burde ta helt fri og være med baby. Jeg forstår selvfølgelig at det er mulig det ikke går og at situasjonen også kan endre seg fra uke til uke, men har veldig lyst til å forsøke å holde litt kontakt med arbeidsplassen og faget mitt gjennom det (nesten) året jeg skal være hjemme. Jeg ser også for meg at vinteren kan bli litt lang selv om man selvfølgelig finner på ting med baby. Det er vårt første barn og barnefar er hjemme fra 15.30 og hver helg så det vil også være mulig for meg å jobbe et par timer mens han er hjemme.

Jeg var i utgangspunktet veldig positiv til dette, men ettersom flere kollegaer har vært skeptiske har jeg begynt å tvile litt selv. Er det noen som har tanker/innspill/erfaringer?

Anonymkode: ef96d...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde også sånne tanker før lille kom, og de slo jeg fra meg ganske raskt 😅 det er ikke nødvendigvis fordi det er travelt eller noe, men det er mangelen på søvn! Herregud så søvndeprivert jeg var! Hadde vært helt utenkelig å jobbe, hjernen var grøt. 
 

Og helt ærlig, klisjeen er 100% sann: denne tiden får du aldri igjen! Den er beinhard og fin på samme tid. Du setter et liv til verden og får se det vokse og bli en liten person hver eneste dag. Vi er velsignet med gode perm.ordninger her i landet, bruk det for alt det er verdt! Du kan heller snuse litt på å jobbe sånn du tenker når barnet nærmer seg 8-9mnd og søvnen kanskje er litt bedre og mer forutsigbar. 

Endret av Anne Nym Medlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvordan arbeidsoppgavene er. For mange er det vanskelig å finne en konret grense mellom arbeidsoppgaver når man jobber deltid. Tenker at det er litt frustrerende å kun jobbe 20% da det kan være vanskelig å stille på møter, ta avgjørelser, se det store bildet. Men igjen, det avhenger av jobben og arbeidsoppgavene. Det hadde vært veldig vanskelig i min jobb da jeg er avhengig av å diskutere problemstillinger med kolleger, gå på møter, få tak i folk osv. 

Anonymkode: 79713...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vil ikke det. Gå inn i babybobla og vær der fullt. Det er en grunn til at man har helt fri med baby - det er en egen jobb det. 

Jeg studerte med førstemann, gjennomførte vel 10 studiepoeng på høsten. Stoppet det andre faget, men likevel var det et ork, og fullstendig feil prioritering av tiden.

Du får nå et (veldig) givende jobb utenom jobben: å være mamma. Nyt det og stå i det - permisjonstiden går veldig fort! Og du står lett i en situasjon med kolikk, barn som bare er våken på natta, klistremerkebaby, man får så vidt gått på do og dusjet. De aller fleste får noen utfordringer i en eller annen grad. Du aner ikke hva du går til, så anbefaler å høre på at alle som har barn roper DET ER EN DUM IDE!

Anonymkode: 14458...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp flere fag i permisjonen, men jeg hadde en baby som sov, og en barnefar som fungerte.

Anonymkode: 60c88...1fa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet fra barnet var 4/5 mnd og syns det var topp. Far fikk mer tid med barnet også :) Gjør det som føles best ut for deg, ikke hør på alle andre. 

Anonymkode: 9ae9a...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du jobber 20 %, så vil du jo forlenge permisjonen tilsvarende, så høres jo ut som det kan gå. Hvis du f.eks kan jobbe litt på kveldstid eller når baby sover. Mine barn var begge sovebabyer, kunne fint sove 3 timer i strekk midt på dagen, så kunne godt jobbet litt hvis jeg hadde muligheten. Men du må selvfølgelig registrere dette hos nav.

Anonymkode: 8dd68...323

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal i foreldrepermisjon fra slutten av mai og har begynt å tenke litt på å jobbe noe ved siden av. Jeg har veldig fleksibel jobb. Med litt tilrettelegging av arbeidsoppgaver vil jeg kunne jobbe hjemmefra og med fleksibel arbeidstid sånn det passer meg i løpet av uken. Jeg har sagt til arbeidsgiver at jeg selvfølgelig må se an situasjonen etter at babyen er født, men at jeg kanskje kan se for meg å jobbe 20% (7,5 time fordelt ut over uken). Jeg har også fleksitid så jeg vil kunne jobbe f.eks. 5 timer en uke og 10 timer neste uke ved behov. På denne måten vil jeg kunne forlenge permisjonstiden også. Arbeidsgiver er veldig positiv til dette.

Når jeg har luftet det til kollegaer med barn virker de ganske skeptiske da de mener at jeg burde ta helt fri og være med baby. Jeg forstår selvfølgelig at det er mulig det ikke går og at situasjonen også kan endre seg fra uke til uke, men har veldig lyst til å forsøke å holde litt kontakt med arbeidsplassen og faget mitt gjennom det (nesten) året jeg skal være hjemme. Jeg ser også for meg at vinteren kan bli litt lang selv om man selvfølgelig finner på ting med baby. Det er vårt første barn og barnefar er hjemme fra 15.30 og hver helg så det vil også være mulig for meg å jobbe et par timer mens han er hjemme.

Jeg var i utgangspunktet veldig positiv til dette, men ettersom flere kollegaer har vært skeptiske har jeg begynt å tvile litt selv. Er det noen som har tanker/innspill/erfaringer?

Anonymkode: ef96d...609

Ta gradert permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 20% fra tre mnd, og ELSKET det. Mannen avspaserte de dagene, så han var hjemme. Beste avgjørelsen jeg har tatt noen gang :)

Anonymkode: 09294...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kommer an på flere faktorer.

Først og fremst, får du en baby som sover korte ubrukelige dupper og/eller som trenger mye støtte for å sovne og forbli sovende, da er det vanskeligere å få gjort noe annet. Min førstefødte var slik at jeg kunne ta noen fag, fordi hun sov greit og far var godtatt til å steppe inn. Min nr.2 derimot, var veldig avhengig av meg/puppen til å få sove og far var overhodet ikke godtatt de første månedene, så her hadde det vært vanskelig å jobbe ved siden av. 

Så, hva har du behov for? Med nr.1 var jeg deprimert og hadde veldig behov for å gjøre noe annet, derfor begynte jeg på jobb tidligere. 

Anonymkode: 52882...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart det. Var så underskudd på søvn at jeg såvidt klarte å tenke en rett tanke. Og når far tok baby så trengte jeg å sove eller å gjøre ting for meg selv. Min partner var ikke så tidlig hjemme fra jobb som din da og bidro dessverre litt lite i helgene i starten også (bedret seg etterhvert).

Anonymkode: e07a7...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt det samme, men min mann jobber offshore 4-4. Da vi fikk barnet vårt, begynte vi tidlig med å ha permisjon annenhver mnd siden han kunne ha perm mens han allerede var hjemme. 

Jeg syntes det var godt å jobbe periodevis, få litt impulser fra voksenlivet. 

Anonymkode: f33fe...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sovebaby som kom ut med døgnrytme😅 Følte jeg hadde ferie i ett år. Hun sov minst tre timer i strekk hver dag, ofte 4 og mer. Jeg kunne fint ha jobbet 20%. Her inne er det veldig fokus på krevende babyer og mye advarsler om hvor tøft det kommer til å bli. Men, mange har det og som meg- sovebabyer og derav enormt med tid for seg selv. Jeg leste bøker, så serier, starter litt småprosjekter hjemme og virkelig tok vare på meg selv.  

Det var deilig å ha tid til å lage seg skikkelig mat, dusje, gå lange turer hver dag og virkelig slappe av. Det gjorde at jeg hadde godt med overskudd til den lille. Derfor ville jeg nok ikke valgt å jobbe 20%, selv om det hadde gått helt greit. Det var rett og slett så godt å kunne gi alt av overskudd til den lille, og virkelig tillate meg selv til å kjenne på ro og mestring. Ingenting som hang over meg, ingen jobbgreier, ingen stress.

 

Anonymkode: 222b8...d58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du må se an baby🤷🏼‍♀️ 

Med min datter hadde det rett og slett vært umulig. Hun sov sinnssykt korte dupper, var skikkelig klistremerke når hun var våken, og krevde veldig mye av meg på kvelden og hele natten. Jeg hadde ALDRI fri.. 
 

Men som flere andre skriver her - får du en enkel sovebaby så kan det nok gå veldig greit å jobbe litt! Bare ha litt i bakhodet at de endrer seg. Kjenner en som trodde hun hadde fått tidenes enkleste baby som bare sov og var blid i 3-4 mnd… så snudde det. Nå er baby snart ett år og de har siden 4-5mnd strevd helt enormt med søvn og mye sutring. Så jeg tenker at det kan vært lurt å ha muligheten til å endre avtalen med jobb ved behov..  

Anonymkode: 99bda...0c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent og se! Umulig å se for seg hvordan det blir på forhånd. Men får du sovebaby og har overskudd, er det jo supert å forlenge permisjonen. 

Anonymkode: fb720...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at du må se an baby🤷🏼‍♀️ 

Med min datter hadde det rett og slett vært umulig. Hun sov sinnssykt korte dupper, var skikkelig klistremerke når hun var våken, og krevde veldig mye av meg på kvelden og hele natten. Jeg hadde ALDRI fri.. 
 

Men som flere andre skriver her - får du en enkel sovebaby så kan det nok gå veldig greit å jobbe litt! Bare ha litt i bakhodet at de endrer seg. Kjenner en som trodde hun hadde fått tidenes enkleste baby som bare sov og var blid i 3-4 mnd… så snudde det. Nå er baby snart ett år og de har siden 4-5mnd strevd helt enormt med søvn og mye sutring. Så jeg tenker at det kan vært lurt å ha muligheten til å endre avtalen med jobb ved behov..  

Anonymkode: 99bda...0c2

Enig i dette! Viktig med en fleksibel avtale. 

Anonymkode: fb720...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...