AnonymBruker Skrevet 20. mars #21 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det gjør akkurat det samme med blodsukkeret som sjokolade og seigmenn gjør. Kroppen skiller ikke sukker og sukker. Frukt innholdene lite kalorier / energi i forhold til hva? Før var regelen 5 om dagen. Nå er regelen 5 om dagen, hvorav minst 3 skal være grønnsaker. Det er jo fordi det er en del sukker og energi i frukt. Det er ikke noe feil i og spise frukt. Eller noe som helst egentlig. Det er en balanse. Det er jo når man har spist feil og er ute av balanse og må ta grep at man må bli bevisst på hvor mye sukker frukt inneholder, og begrense det hvis det er en del av årsaken. Du kan selvsagt spise 5-6 frukt om dagen om du ikke spiser andre sukkerkilder og har stabilt blodsukker, ikke blir trigget av sukker og ikke inntar mer energi enn du bruker. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Ja godt oppsummert. Å spise frukt er sunt fordi det inneholder næringsstoffer vi trenger. Og inneholder lite energi selv om det er sukker i det. Det vil ikke si at ikke grønnsaker er sunt. At noen sier en ikke skal spise gulrot (slik jeg forsto det) er rent hysteri! Anonymkode: 61304...eef 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #22 Del Skrevet 20. mars Folk som ikke har diabetes tåler fint å spise frukt. En overvektig person som ber om hjelp til å slutte med junk, bør ikke få råd om at epler er usunt liksom. Anonymkode: 7917e...10f 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #23 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja godt oppsummert. Å spise frukt er sunt fordi det inneholder næringsstoffer vi trenger. Og inneholder lite energi selv om det er sukker i det. Det vil ikke si at ikke grønnsaker er sunt. At noen sier en ikke skal spise gulrot (slik jeg forsto det) er rent hysteri! Anonymkode: 61304...eef Jeg mente ikke at man ikke skal spise gulrot, men at gulrot er ganske likt frukt når det gjelder sukkerinnhold. Jepp, frukt inneholder næringstoffer vi trenger, som så mye annen mat. Ja, frukt inneholder relativt lite energi, men metter det så mye? Og spise 2-3 frukt om dagen er bra, så sant man ikke sliter med sukkeravhengighet / småspising og skal ned i vekt/ få kontroll på « sukkertrollet «. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #24 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Folk som ikke har diabetes tåler fint å spise frukt. En overvektig person som ber om hjelp til å slutte med junk, bør ikke få råd om at epler er usunt liksom. Anonymkode: 7917e...10f Epler er ikke usunt. Det som er lite hensiktsmessig er og spise epler for og holde sukkerbehovet oppe. Junk, alrså tenker du og bytte hamburger/ pizza med eple? Hva er det man sammenligner med her… hva med og spise sunn mat som metter til måltidene. Er eplet en del av en sammensatt lunsj ,eller til middag istedenfor junk, eller noe en skal småspise mellom måltidene for og holde svingningene i blodsukkeret og sukkerbehovet ved like? spis eplet sammen med feks cottage cheese og valnøtter, så blir du mett, får stabilt blodsukker , får i deg vitaminer fra eplet og har en bra frokost/ lunsj. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 20. mars #25 Del Skrevet 20. mars Stangselleri med ost på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #26 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mente ikke at man ikke skal spise gulrot, men at gulrot er ganske likt frukt når det gjelder sukkerinnhold. Jepp, frukt inneholder næringstoffer vi trenger, som så mye annen mat. Ja, frukt inneholder relativt lite energi, men metter det så mye? Og spise 2-3 frukt om dagen er bra, så sant man ikke sliter med sukkeravhengighet / småspising og skal ned i vekt/ få kontroll på « sukkertrollet «. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Det kan inkluderes i et måltid ja. Du kan spise mye frukt og grønnsaker i volum fordi det inneholder lite energi. Som eksempel inneholder 100 gram Kiwi 50 kcal som tilsvarer ca to Kiwi. 100 gram eple inneholder rundt 50 kcal og ifølge vektklubb veier et eple ca 120 gram. Som blir ca 60 kcal i et helt eple. Da har du 110 kcal ca på 2 Kiwi og 1 eple. Enda er vi ikke oppe i 140 kcal som tre ruter melkesjokolade inneholder. Med frukt kan en spise cottage cheese eller kesam feks. Som inneholder mye proteiner. Et måltid bestående av 2 Kiwi og et eple pluss et halvt beger vanilje kesam som ikke en gang er av den magre typen kesam blir til sammen ca 285 kcal. Rund opp til 300 kcal. Det bør Mette ganske greit som et måltid. Anonymkode: 61304...eef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #27 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kan inkluderes i et måltid ja. Du kan spise mye frukt og grønnsaker i volum fordi det inneholder lite energi. Som eksempel inneholder 100 gram Kiwi 50 kcal som tilsvarer ca to Kiwi. 100 gram eple inneholder rundt 50 kcal og ifølge vektklubb veier et eple ca 120 gram. Som blir ca 60 kcal i et helt eple. Da har du 110 kcal ca på 2 Kiwi og 1 eple. Enda er vi ikke oppe i 140 kcal som tre ruter melkesjokolade inneholder. Med frukt kan en spise cottage cheese eller kesam feks. Som inneholder mye proteiner. Et måltid bestående av 2 Kiwi og et eple pluss et halvt beger vanilje kesam som ikke en gang er av den magre typen kesam blir til sammen ca 285 kcal. Rund opp til 300 kcal. Det bør Mette ganske greit som et måltid. Anonymkode: 61304...eef For å fortsette kan en middag være 200 gram kyllingfilet stekt i ovn med krydder ca 250 kcal (litt mindre) 300 gram dampet brokkoli er ca 100 kcal. 300 gram gulrot ca 110 kcal. 300 gram blomkål 70 kcal ca. Måltidet blir 530 kcal. Nå ville jeg kanskje hatt saus i tillegg, men poenget er at her har vi 900 gram med grønnsaker som er mye volum og burde mette en stund med få kalorier. Et annet måltid er 3 knekkebrød, men man pøser på med paprika, agurk og kokt skinke. Litt blåbær og bringebær. Så metter det! Vektnedgang for meg har i alle fall vært myyye frukt, grønnsaker, bær, egg og rent kjøtt. Det inkluderer også pasta, ris, brød, knekkebrød, men med grønnsaker og bær som tilbehør for at det skal mette. Og da er det ikke snakk om to stusselig skiver agurk, men en halv agurk i staver og halve paprikaen. Anonymkode: 61304...eef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #28 Del Skrevet 20. mars Denne synes jeg er god. 336 kcal i en diger boks på 800g som du kan spise i flere omganger (skrulokk). Anonymkode: e18d5...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #29 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan inkluderes i et måltid ja. Du kan spise mye frukt og grønnsaker i volum fordi det inneholder lite energi. Som eksempel inneholder 100 gram Kiwi 50 kcal som tilsvarer ca to Kiwi. 100 gram eple inneholder rundt 50 kcal og ifølge vektklubb veier et eple ca 120 gram. Som blir ca 60 kcal i et helt eple. Da har du 110 kcal ca på 2 Kiwi og 1 eple. Enda er vi ikke oppe i 140 kcal som tre ruter melkesjokolade inneholder. Med frukt kan en spise cottage cheese eller kesam feks. Som inneholder mye proteiner. Et måltid bestående av 2 Kiwi og et eple pluss et halvt beger vanilje kesam som ikke en gang er av den magre typen kesam blir til sammen ca 285 kcal. Rund opp til 300 kcal. Det bør Mette ganske greit som et måltid. Anonymkode: 61304...eef Ja, når du legger til cottage cheese, som jeg foreslo, så metter det ganske greit som et måltid. Det vil også gjøre at blodsukkertet holdes lavere. og spise kiwi istedenfor tre ruter melkesjokolade, som du sammenligner med, er ikke bestandig lurt. Hvis man sliter med søtsug er man like langt, og ofte fører sukkeret bare til cravings på mer sukker. Det er noe helt annet enn og ha frukt som en del av et måltid. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #30 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, når du legger til cottage cheese, som jeg foreslo, så metter det ganske greit som et måltid. Det vil også gjøre at blodsukkertet holdes lavere. og spise kiwi istedenfor tre ruter melkesjokolade, som du sammenligner med, er ikke bestandig lurt. Hvis man sliter med søtsug er man like langt, og ofte fører sukkeret bare til cravings på mer sukker. Det er noe helt annet enn og ha frukt som en del av et måltid. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Jeg tenker heller at de tre rutene melkesjokolade kan komme i tillegg til to Kiwi. Forhåpentligvis kan 1 eple, to Kiwi og en halv boks kesam eller cc holde en mett slik at en ikke får like mye lyst på sjokolade eller andre ting hver dag. Anonymkode: 61304...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #31 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): For å fortsette kan en middag være 200 gram kyllingfilet stekt i ovn med krydder ca 250 kcal (litt mindre) 300 gram dampet brokkoli er ca 100 kcal. 300 gram gulrot ca 110 kcal. 300 gram blomkål 70 kcal ca. Måltidet blir 530 kcal. Nå ville jeg kanskje hatt saus i tillegg, men poenget er at her har vi 900 gram med grønnsaker som er mye volum og burde mette en stund med få kalorier. Et annet måltid er 3 knekkebrød, men man pøser på med paprika, agurk og kokt skinke. Litt blåbær og bringebær. Så metter det! Vektnedgang for meg har i alle fall vært myyye frukt, grønnsaker, bær, egg og rent kjøtt. Det inkluderer også pasta, ris, brød, knekkebrød, men med grønnsaker og bær som tilbehør for at det skal mette. Og da er det ikke snakk om to stusselig skiver agurk, men en halv agurk i staver og halve paprikaen. Anonymkode: 61304...eef Nå setter du sammen sunne måltider, det er noe helt annet enn og bytte ut godteri ( sukker ) med frukt ( sukker ) . Anonymkode: 1a1c0...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #32 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker heller at de tre rutene melkesjokolade kan komme i tillegg til to Kiwi. Forhåpentligvis kan 1 eple, to Kiwi og en halv boks kesam eller cc holde en mett slik at en ikke får like mye lyst på sjokolade eller andre ting hver dag. Anonymkode: 61304...eef Problemet for overvektige er jo at de har lyst på sjokolade eller andre ting hver dag. 1 eple, 2 kiwi og 3 ruter melkesjokolade er mer realistisk når man er i mål, og ikke lenger har behov for sukker. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #33 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå setter du sammen sunne måltider, det er noe helt annet enn og bytte ut godteri ( sukker ) med frukt ( sukker ) . Anonymkode: 1a1c0...5f1 Poenget er å pøse på med mat med mye næring og lite energi slik at en ikke går rundt sulten og dermed har lettere for å ty til den sjokoladen. Selv har jeg tatt feil av hvor mye grønnsaker og frukt jeg faktisk kan spise, når jeg skjønte det ble jeg jo endelig mett selv på «slanker’n» Anonymkode: 61304...eef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #34 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet for overvektige er jo at de har lyst på sjokolade eller andre ting hver dag. 1 eple, 2 kiwi og 3 ruter melkesjokolade er mer realistisk når man er i mål, og ikke lenger har behov for sukker. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Mens jeg tenker at sukker fint kan spises hele veien og likevel gå ned i vekt. Anonymkode: 61304...eef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #35 Del Skrevet 20. mars Hva pleier dere å spise på en vanlig dag? Anonymkode: 390f4...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #36 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Epler er ikke usunt. Det som er lite hensiktsmessig er og spise epler for og holde sukkerbehovet oppe. Junk, alrså tenker du og bytte hamburger/ pizza med eple? Hva er det man sammenligner med her… hva med og spise sunn mat som metter til måltidene. Er eplet en del av en sammensatt lunsj ,eller til middag istedenfor junk, eller noe en skal småspise mellom måltidene for og holde svingningene i blodsukkeret og sukkerbehovet ved like? spis eplet sammen med feks cottage cheese og valnøtter, så blir du mett, får stabilt blodsukker , får i deg vitaminer fra eplet og har en bra frokost/ lunsj. Anonymkode: 1a1c0...5f1 Poenget mitt var at man ikke trenger å gjøre dette vanskeligere enn det er for ts. Ærlig talt, hun er ikke på dette nivået i det hele tatt. Det er absolutt ikke noe feil i å ta seg et eple i bilen på vei hjem fra jobb. Mat trenger ikke være perfekt, stakkars ts må jo bli helt overveldet av disse svarene. Til og med gulrot var ikke bra nok🙄 Anonymkode: 7917e...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå