AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Jeg skal male vegg inne-som også går mot en yttervegg. Malt sist på 80 tallet i datidens oljemaling. Saken er at dette er et veldig gammelt hus. Banner jeg i kirken ved å male dette med Jotun premium finish? Det er originalt eldgammelt brystpanel så må være maling for treverk, og det er en gang så den er iskald om vinteren (som å være utendørs nivå kald). Jeg bør sikkert gå for linoljemaling, men så er det tilbud på jernia nå 😵💫 Anonymkode: bcfc0...83d
spinner Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 80 tallets olje var ikke linolje. Mal med det du synes gir den overflaten du ønsker. Her er en grei forklaring på malingstyper: https://www.byggmakker.no/rad-og-guider/maling-og-tapet/ulike-malingstyper
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 En stor fordel med linoljemaling er at den er naturlig og ikke skadelig for mennesker, og at den har både pustende og antimikrobielle egenskaper, som kan redusere risikoen for vekst av bakterier og mugg. Eneste ulempen er at den har lengre tørketid enn syntetiske malingstyper, og som du nevner, er stivere i pris, selv om jeg vil mene at det er verdt det. Anonymkode: 8e6ca...9ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Skrevet 21. mars 2024 Hvis du skal male med linoljemaling må du slipe ned til treverket først. Oljemaling og linoljemaling er to ulike ting. Anonymkode: d515c...24b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå