mariatherese Skrevet 24. september Forfatter #101 Del Skrevet 24. september 123qwe skrev (21 timer siden): Hørtes bra ut med de tre løpeturene, godt med litt egentid! Gynekologen min mente at man kan oppleve mindre humørsvingninger med hormonspiral, da man kunne få mindre svingninger i hormonnivåer. Men jeg kan ingenting om det der selv. Mulig jeg har ikke like store opp og nedturer nå som jeg har hormonspiral (med laveste dose hormon). P-piller ble jeg helt gal ut av, men det er leeenge siden. Har lest om folk som har blitt veldig påvirket av også hormonspiral. Det er nok best å snakke med noen som kan dette så man klarer kanskje å skille hva som skyldes hva. Ja det kan nok være andre ting enn spiralen, men det er helt tydelig for meg nå at det er mye hormoner som herjer for mye i kroppen ifbm mensen. Jeg vurderer å kontakte lege og høre om det virkelig er normalt at jeg skal ha det sånn. Jeg blir et troll i ca 1,5 uke hver måned. Jeg knekker sammen i gråt på jobb, mister besinnelsen og kjefter hjemme, har ulvehunger og et søtsug av en annen verden, syns livet er tungt og usikker på om jeg orker hverdagen mere, masse kviser... Det er ikke holdbart over tid. Jeg har ikke hatt det så voldsomt før, heller ikke da jeg gikk på p-piller. Kanskje skal vi kvinner bare ha det sånn, kanskje har noe blitt værre av at jeg er eldre (?), kanskje er det spiralen, eller bare jeg som takler livet litt dårlig. Men jeg er oppriktig redd jeg blir deprimert snart om det her får fortsette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotet Skrevet 24. september #102 Del Skrevet 24. september mariatherese skrev (2 timer siden): Ja det kan nok være andre ting enn spiralen, men det er helt tydelig for meg nå at det er mye hormoner som herjer for mye i kroppen ifbm mensen. Jeg vurderer å kontakte lege og høre om det virkelig er normalt at jeg skal ha det sånn. Jeg blir et troll i ca 1,5 uke hver måned. Jeg knekker sammen i gråt på jobb, mister besinnelsen og kjefter hjemme, har ulvehunger og et søtsug av en annen verden, syns livet er tungt og usikker på om jeg orker hverdagen mere, masse kviser... Det er ikke holdbart over tid. Jeg har ikke hatt det så voldsomt før, heller ikke da jeg gikk på p-piller. Kanskje skal vi kvinner bare ha det sånn, kanskje har noe blitt værre av at jeg er eldre (?), kanskje er det spiralen, eller bare jeg som takler livet litt dårlig. Men jeg er oppriktig redd jeg blir deprimert snart om det her får fortsette. Ville absolutt sjekket det hos lege🥰 PMS/PPMD? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 25. september #103 Del Skrevet 25. september Huff, ja kan kjenne meg igjen 💛. Det må gå an å gjøre noen tiltak for å få det litt bedre i de periodene. Håper legen din tar deg på alvor. Jeg blir særlig lei meg når det utover familien min, føler jeg mister nesten litt kontroll over kroppen min. Ikke noe gøy det der. For min del varierer det veldig fra syklus til syklus hvor påvirket jeg blir, så ser for meg at det er totalbelastningen i livet som for min del jekker graden av PMS opp eller ned. Er nå inni en ganske krevende jobb periode, og PMS, og måtte sette meg ned med mannen min og klekke en slagplan for hvordan vi skreller bort det meste av unødvendige ting i livet. Middagslaging skaper mye stress hos meg, så da har vi handla inn mange poser med frosne ferdig oppkuttede rotgrønnsaker og fiskekake og sånt, for da er det enklere å trylle fram middag og jeg slipper å stresse i forveien med tanker om "hvordan skal jeg holde roen som en premenstruell dame, rett etter barnehagehenting, sultne unger, jeg er sulten, kaos i hode, mat må lages, hjelp". Så får man lage mer spennende retter når man har overskudd og er inspirert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 6. oktober Forfatter #104 Del Skrevet 6. oktober Godt tips @123qwe med å ha både frosne grønnsaker og fiskekaker tilgjengelig. Kan definitivt spise mer grønt jeg har litt kvaler rundt det å dele såvidt åpent og personlig i et nettforum. Og en (ubegrunnet) frykt for å bli gjenkjent. Det i kombinasjon med to dårlige uker har ført til at jeg ikke orket å skrive noe her. Det er nok ønsketenkning at spiralen er roten til alt vondt, men noe har forandret seg uavhengig av hva som er årsaken. Menskramper ved eggløsning (uvant for meg), mye uren hud ifbm mens og slitsomt humør. Har en legetime om noen uker så kan fagperson få utelukke det ene eller det andre, evt sjekke hormoner (?) eller andre ting som bør sjekkes ifbm dette. Har hatt noen dårlige uker. Kroppen er frisk, men sliten, det vises på søvnkvalitet og energi. Har trent litt, men spist dårlig. Vekt på fredag var vel 72,3 så det er innafor med tanke på omstendighetene. Men skal prøve å skjerpe litt til tross for at det kjens tungt, så kan jeg se 71,5 igjen som er laveste hittil 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. oktober #105 Del Skrevet 8. oktober Jeg er blitt veldig forsiktig med å dele ting om meg selv på internett, kanskje litt vel forsiktig. Det å skrive med en brukernavn på Kvinneguiden er strengt tatt ikke anonymt, så man bør vel være så komfortabel med det man deler (også som anonym) at det gjør ikke så mye hvis noen skulle få vite hvem du er. Jeg deler ikke ting her som jeg ikke kunne si høgt ellers. Jeg mener å merke litt mer kviser mens jeg har spiralen nå, selv om jeg har medisin mot akne. Så er ikke helt happy med det, håper det roer seg ned. Eggløsningssmerter kjente jeg også før spiralen. Litt frustrerende at det ikke finnes en bivirkningsfri medisinsk prevensjonsmiddel. Håper du får noen bedre dager fremover 🧡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 15. oktober Forfatter #106 Del Skrevet 15. oktober Ja helt enig @123qwe! Nå er ikke brukernavnet mitt ekte navn men uansett. Har hatt en dårlig uke forrige uke også, men nå er mens overstått og jeg skal reise meg igjen. Vekta viste (forhåpentligvis litt oppblåst, men) 74,0 kg i går morgest. Telte kcal i går og får gjøre det igjen fremover for peile meg inn på rett kurs igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 2. november Forfatter #107 Del Skrevet 2. november (endret) Da har det gått en liten stund siden sist jeg skrev her nå. Jeg syns kostholdet har vært vanskelig. Kunne alltids trent litt mer, men holder jevnt over et okei aktivitetsnivå. Jeg har vært til legen, tatt ut spiralen og ser frem til tiden fremover. Går en periode uten hormonprevensjon nå. Har en oppfølgingstime om en stund og er glad for det. Så gjenstår det å se om humøret blir litt lettere å forstå seg på, og om den store nedstemtheten uteblir eller i det minste letter litt. Jeg prøver å være streng på kostholdet for jeg har veldig lyst til å passe i klærne mine og trives bedre i egen kropp. Håper jo også at uttak av spiral på magisk vis kan bidra litt til at kiloene slipper lettere. Unner meg selv litt medvind nå, dette har vært litt tungt for meg Veide meg dagen etter jeg tok ut spiralen, da landa jeg på 74,7 kg. Dette var like etter noen dager med fest og kaker så var nok oppblåst og hadde litt mye vannvekt. I dag viste vekta 73,6 kg. Endret 2. november av mariatherese Skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. november #108 Del Skrevet 8. november Blir spennende å høre hvordan kroppen reagerer til et liv uten hormonspiral! Vi reagerer jo veldig forskjellig på hormonpreparater. Jeg kjenner selv at jeg må ikke finne på ta på meg klær som strammer eller passer ikke helt. Da går jeg rett tilbake til gamle mønster med å være misfornøyd med egen kropp. Har derfor kjøpt enda flere klær som passer meg akkurat nå, for 60% av garderoben min (særlig bukser og bluser) strammer eller er litt off. Det er som en konstant påminnelse om at kroppen er ikke som før, og det trenger jeg ikke å kjenne på hele tiden når bukselinning strammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå