Gå til innhold

Trettiårskrisa


mariatherese

Anbefalte innlegg

Enn at vi var kommet her da…

I sommer blir jeg 30 år. Jeg har alltid vært glad i godteri, aldri vært flink til å lage sunn og god mat, men likevel sluppet billig unna pga høyt aktivitetsnivå, mye trening og gode gener da antar jeg. Nå er min to små barn ikke fult så bittesmå, hverdagen har tatt meg igjen, og kroppen er forandret. Er blitt til en deigklump som ikke passer mine gamle klær, unngår speil og spiser godteri i smug. 

Det har vært mye unntakstilstander de siste årene. Fått barn, ny jobb, nytt hus, oppussing, osv, som har fått litt av skylda for at ting er blitt som de er blitt.

Jeg vet at jeg bør skjerpe meg angående kostholdet for å skape god helse og forebygge andre livstilsykdommer. Jeg vil inn i bunaden min til 17.mai, jeg vil være et forbilde for barna mine, og ha energi til å løpe etter dem på lekeplassen. Jeg vil ikke bruke uante summer på smågodt på rema. Det er mange gode grunner til å ta tak i denne dårlige livstilen min. 

Jeg prøver å tenke at det er bra jeg tar tak i dette nå, før det sklir enda mer ut. Samtidig som jeg skjemmes litt av meg selv.

Ønsker å bruke dagboka til vektlogg og for å føle en grad av forpliktelse her. Første delmål er under 70kg til 17.mai, hovedmål er å lande på 66kg. Det har tidligere vært min trivselsvekt. Vil kanskje også pese ut litt frustrasjon, treningslogg eller hva det måtte være. Velkommen!


Vektlogg:

18.mars: 75kg
19.mars 74,1kg (75 var nok mye vann etter helga, ligger på rundt 74 for tiden)

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen hit og gratulerer med dagbok! Så bra at du tar tak i dette nå. Vet du, jeg var akkurat der du er for 10 år siden (jeg fyller 40 i år), og jeg hadde brukt 20-årene på å være jojo-slanker og misfornøyd med meg selv. Jeg bannet på at 30-årene ikke skulle bli slik. Men - jeg gjorde ingenting nytt. Gikk i samme oppkjørte sti, og hvis man ikke gjør noe nytt så kan man ikke forvente nye resultater niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif

Så resultatet mitt ble jo at jeg sitter i slutten av 30-årene her nå, ganske mye tyngre enn jeg gjorde for 10 år siden! Så poenget mitt er altså, ikke gjør som meg! Veldig bra steg at du er her inne og "forplikter" deg litt ved å ha en dagbok. Da er du alvorlig med deg selv og viser at du er klar for å gjøre endringer.

Det er ikke lett å være i etableringsfasen, det tar mye tid og energi. Jeg bruke mye av det som unnskyldninger til hvorfor jeg ikke kunne fokusere på kosthold og trim. Men det er ikke alltid så veldig store endringer som skal til for at man føler seg MYE bedre. Det har jeg lært nå etter at jeg startet min livsstilsendring i fjor. Og det får man alltid plass til.

Ønsker deg masse lykke til fremover, jeg gleder meg til å følge deg :klemmer:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du stikker innom. @Amatariel! Har sett deg flere steder i forumet og liker alltid dine innlegg så godt 🙂 Prøver å tenke at du har helt rett, det er bedre å ta tak i det nå. Ser også at du gjør en god innsats på din front, applauderer deg for det!

Her er påska godt i gang. Dessverre er vi på et sted der jeg blir mindre fysisk aktiv. I det daglige beveger jeg meg litt, er glad i å trene og har mølle og litt treningsutstyr hjemme. Det er maten, og godteriet, som er min kryptonitt. Frykter derfor at påska her går dårlig 😂 men jeg skal prøve å begrense meg litt, røre meg litt, og forhåpentligvis ikke gå mer opp i alle fall.

Har ikke blitt klok på hvordan jeg skal gå frem. Jeg må lære meg å ikke spise godteri til frokost, lunsj og middag. Tenker at jeg bør finne sunnere og bedre måltider jeg gidder å lage, og gradvis få dem inn i kostholdet. Jeg ønsker en varig endring til en livsstil jeg kan trives med. Kanskje starte med frokosten. Her vi er nå starter jeg dagene med å smugspise Kvikk Lunsj…

Jeg har med meg treningsstrikk der vi er på ferie, så nå tar jeg påskas første lille styrkeøkt. Ikke er det den økta som kommer til å bekke vekta hverken ene eller andre veien, men det gjør i det minste godt å føle at jeg bruker kroppen litt 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord :klemmer:
Høres ut som vi har ganske lik påske her 😶 Av og til er bare fysisk aktivitet såå vanskelig å prioritere og få til. Vi får bare gjøre så godt som vi kan... og skulle det gå dårlig, så får vi ta i et tak etter påske 💪

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei da var hverdagen i gang igjen.

Vekt:

Mandag 01.04: 75,8 kg
Tirsdag 02.04: 75,1 kg

tror nok jeg fort går ned til 74kg og at det er mye vannvekt her, men jammen ubehagelig å se at vekta er like høy som da jeg fødte (!!!) eldstemann.

Ellers er mandag og ny måned en fin anledning til å ta litt tak. Kjører godtefri en stund nå, da jeg spiser alt for mye og har null selvdisiplin. Evner ikke å «bare spise litt på lørdag». Tenker at det må bedre matvaner til, og litt vektnedgang her, før jeg kan begynne å spise litt mer fritt.

Hjemme igjen fra ferie så da trener jeg som før, har noen mål her også som er oppnåelige i år:

- Løpe mila på under 57 min. Utendørs, relativt flatt.

- 10 armhevinger på tærne. Klarer bare knærne enn så lenge.

- 1 pullup. Her hjelper det å bli lettere 😅

Tenker jeg kjører veielogg og litt diverse skravel her i dagboka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariatherese skrev (23 timer siden):

men jammen ubehagelig å se at vekta er like høy som da jeg fødte (!!!) eldstemann.

Ja slike sammenligninger er ikke noe gøy. Tror man bare må innse at livet forandrer en... Jeg er f.eks 14 kg tyngre nå enn da jeg var høygravid med nr.1 🫣 æsj altså... tror jeg bare må glemme det. Prøve å finne ut av hvem jeg vil være i dag, og hvordan jeg har det bra. Og det er absolutt å gå ned noen kilo. Men tror aldri jeg kommer til før-barn-vekten igjen altså.

Fine mål du har - heier på deg :duskedame:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit! 

Kjempebra med dagbok, det motiverer og forplikter i hvert fall meg! Ser vi har mange fellestrekk. Har også to barn, og veier i likhet med deg omtrent akkurat det samme som da jeg var høygravid med eldste. :P Det har liksom bare sneket seg på gjennom en travel småbarnstid, til tross for at jeg også alltid har vært glad i trening og bevegelse. Også er de "plutselig" litt større, og man får hodet over vannet og ser at det bærer galt avgårde. 😆

Har i likhet med deg også satt meg et løpemål. Følger du noe løpeprogram?

Angående godteri, så har jeg funnet ut at det letteste er å bare kutte det i hverdagen. Heller spare til noen spesielle anledninger som ikke er for ofte, som f.eks påske og 17. mai. Kan ikke spise godteri hver helg, da går jeg og craver flere dager etterpå. 🙃

Vi får heie på hverandre fremover, både når det gjelder treningsmål og vektmål 🙂 Satser på at vi både er slankere og spreke når sommeren kommer!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for gode ord, folkens!

Jeg følger ikke noe løpeprogram. For 1,5 år siden sprang jeg fint 1mil på 55 min på mølle. Nå jeg trener noen ganger de anbefalte økter fra garminklokka. En god miks mellom rolige lankjøringer (alt over 5km), intervaller og en sjelden sprint. Følger du løpeprogram @Triviella? Tar gjerne imot tips her! Har bare ikke følt for å forplikte meg på den fronten. Treningsgleden er stor så jeg trener stortsett 3-4 ganger i uka.

Men, målet nå er å ikke stresse sånn med trening. Skal prøve å holde meg i gang da jeg trives med det, men jeg har trent myye før og likevel vært overvektig. Derfor er det maten som er mitt fokus i første omgang. Kroppsvekt-øvelser og løping blir jo også litt lettere om jeg går ned noen kg i fett.

Metoden så langt er å prøve å spise litt mindre porsjoner, velge sunnere alternativer når jeg kan, og så er det fullstendig stopp på godteri/snacks/søtsaker. Har holdt meg unna hele denne uka uten særlig problem, til tross for uante mengder tilgjengelig på jobb. Er fornøyd med det! Må komme meg litt ned i vekt og bygge opp bedre vaner før jeg tør å spise «litt lørdagsgodt» igjen.

Vekt i dag lørdag er 74,4kg. Med andre ord er mye av påskekosen er ute av systemet siden jeg veide 75,8kg på mandag. Min reelle vekt nå ligger nok rundt 74 kg. Et stykke å gå til trivselsvekt rundt 65-67, men tar en dag av gangen så er jeg der før den fryktede 30årsdagen midt i sommer. Er noe med å bli gammel som alltid har skremt meg. Har heller ikke lyst til å sitte der å føle meg overvektig, dvask og fæl. Så overflatisk er jeg faktisk.

Nå er vi borte i helga, og her pleier jeg å spise godteri fra morgen til kveld. Men jeg skal klare å snu det denne gangen :) 

Selv om jeg ikke har gått ned noe, kjenner jeg at jeg med en gang blir mindre oppblåst når jeg kutter snopet. Enda en grunn til å fortsette, kroppen kjennes umiddelbart litt sunnere!

Endret av mariatherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt det er veldig viktig å ikke stresse med trening. Man blir bare skikkelig lei og umotivert om man føler at man "må". Veldig lurt å konsentrere seg om kostholdet akkurat nå, så kan du heller ta aktivitet når du føler for det. Om det er å gå en tur, prøve på litt løping e.l. :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (10 timer siden):

Tror absolutt det er veldig viktig å ikke stresse med trening. Man blir bare skikkelig lei og umotivert om man føler at man "må". Veldig lurt å konsentrere seg om kostholdet akkurat nå, så kan du heller ta aktivitet når du føler for det. Om det er å gå en tur, prøve på litt løping e.l. :nikke:

Helt enig :) 

jeg har løpt ganske mye, og trent en del styrke, hele mitt voksne liv. Løper tilsammen et par mil i uka da jeg er glad i det. Trening er mitt fristed og der jeg rensker hodet for grums. Men nå kan jeg med fordel kutte ned i trening, og fokusere på maten. Trener hvertfall ikke så intensivt, bare for å holde meg gående :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vektlogg:

18.mars: 75kg
25.mars:  - 
01.april: 75,8kg (mandag etter påska)
08.april: 74,0 kg

 

Første delmål: 72,1kg, da vil jeg være normalvektig med BMI 24,9 :)

Forrige uke gikk ganske så uproblematisk. Sleit litt på lørdagen med søtsug når ungene spiste smågodt, men det gikk likevel greit. Drakk noen enheter alkohol også men det gjør jeg så sjeldent at det er helt greit for meg. Det er ikke der skoen trykker. Godt å ikke spise snop i hverdagen, føler meg litt bedre med en gang av det. Regner med jeg er på 73-tallet et sted neste mandag.

Jeg veier meg stort sett hver dag men tenker å logge innom her hver mandag. Greit å reflektere rundt uken som har vært også.

Endret av mariatherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgangen! :D Kjempebra! Må være motiverende å være så nært normalvektig da. Fortsett slik du gjør så er du nok der på delmålet ditt om ikke lenge.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 15:

Blei en dårlig uke. Var litt sykdom på både meg og barn denne uka, så jeg ble langt mer inaktiv enn normalt. Greide likevel å unngå godteri av sykdom, hjemmekontor og diverse andre hendelser som normalt ville trigget overspising hos meg, så det er da noe. Klokket inn på bare en treningsøkt totalt og generelt lite hverdagsaktivitet. 

Å ikke spise godteri mandag - fredag var ingen utfordring. Lørdag sleit jeg når barna fikk sitt godteri. Spiste en is i smug. På søndag spiste jeg litt smågodt. Smakte ikke så godt, følte meg ikke så bra etterpå. Kjenner at det er helt greit å kutte det ut, og iallefall på hverdager. Vi har også mye godteri på jobb jeg ikke trenger å forsyne meg av. Selv om jeg hadde en liten sprekk i helga tar jeg det ikke så tungt. Har uansett spist mye mindre drit enn tidligere.

Veier meg hver dag og vet at jeg på det laveste nådde 73,8 kg sist uke. Men var lite aktiv og spiste enda mer i helga. Spiste også sushi i helga med mye ris som binder greit med vann, så vekta i dag blei helt krise.

Satser på å fortsette med å klare meg uten godteri i hverdager, og ei frisk uke med litt mer aktivitet og trening.


Vektlogg:
18.mars: 75 kg
25.mars:  - 
01.april: 75,8kg (mandag etter påska)
08.april: 74,0 kg
15.april: 74,8 kg 

Midjemål: 
04.april: 77cm
15.april: 76 cm 

Endret av mariatherese
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig når sykdom gjør et inntog  :klem3: Er litt oppi det selv nå, så I knooow. Men du kan bare gjøre ditt beste. Veldig godt gjort å unngå å spise godteri i ukedagene. Det gjør at man fint kan ta litt i helgen og nyte det mye mer! Neste gang syns jeg ikke du skal spise den isen i smug. Nyt isen, vær i sola og ikke gjem deg 🌞 Smugspising skaper ofte mye skam og dårlig samvittighet. Det er følelser vi ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at smugspising ikke er nødvendig! Akkurat denne gangen handla det egentlig mest om et behov for egentid😂 vi har to små barn i barnehagealder og av og til kjenner jeg et behov for å bare PUSTE i fred. Jeg er heldigvis like glad i å løpe for å få litt pause fra hverdagens mas, men mange ganger er det vel så digg og iallefall enklere, å sette seg i sofan med en pose godis og tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uke 16:

Kostholdet gikk åt skogen. Skyldes en blanding av at jeg «åpnet litt» for å spise godteri helgen før, og da var kjøret i gang allerede på mandag. Og at jeg nå venter mensen. Blir mer og mer påvirket av syklusen min føler jeg. Spiste godteri og bakst og noen dårlige middager. Flere ganger i uken. Det eneste positive var at jeg ikke spiste like mye som jeg ellers kunne funnet på.

Aktiviteten var derimot på plass. Over 10.000 skritt hver dag, klokket inn totalt 4 treninger i tillegg. Det er lettere med hverdagsaktivitet når været er bedre og jeg løper etter ungene på X antall lekeplasser. Bør få inn mer styrketrening, men syns løping er morsommere og trivsel trumfer fornuft for tiden.

Vekt mandag: husker ikke helt, men tror jeg var på 74,6 kg. Venter jo mensen nå og spiste som jeg gjorde så det er jo forventet. Er vel -0,2 kg.

Om jeg skal holde på sånn her går jeg aldri ned i vekt. Blir altså så oppgitt over meg selv. Jeg vurderer om jeg skal telle kalorier i en periode for å komme litt i gang igjen. Har gjort det før men slutter alltid etter noen dager fordi jeg blir lei. Synes det er litt styrete. Fordelen er at jeg får noen åpenbaringer på hva jeg faktisk trykker i meg. Ellers må jeg gidde å holde meg unna godteri helt - for måtehold er åpenbart ikke noe jeg kan.

Drømmen om å ha på bunad i mai er long gone. Jeg har et bakgrunnsbilde på mobilen fra en 17.mai for flere år siden, for å minne meg litt om at jeg ønsker å komme dit igjen. Hjelper ikke en dritt. Som dere skjønner er jeg en tanke hormonell og sur på meg selv når jeg skriver det her. Har liksom ikke funnet min balanse i jobb-mamma-hverdaskaoset hva gjelder maten.

Kan jo røpe at uke 17 har startet helt kaotisk på jobb, med lange kvelder på kontoret med ymse arrangement, boller og sjokolade. Oh well, spist er spist. Første delmål er fortsatt å bli normalvektig og det vet jeg at jeg egentlig klarer ganske fort om jeg bare orker å gjøre en liten innsats. Nå må jeg skru om tankegangen, se fremover og fokusere på det jeg faktisk kan gjøre noe med i stedet for å sutre over at jeg er her jeg er.

Ellers tenker jeg også at veiedag på mandag er en dårlig plan fordi vi ofte spiser middag sent på søndager og jeg ser jeg har litt ekstra vannvekt de morningene. Kanskje vi bytter til fredag?

Endret av mariatherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klem til deg :klem:
Etter å ha hatt veiedag på mandager i 20 år-ish så byttet jeg faktisk til fredager i fjor. Var bedre på mange måter! Jeg hadde følt at mandager gjorde at jeg "skjerpet" meg litt i helgen. Men jeg gjorde ikke alltid det, og resultatet på mandagene fucket en god del med psyken min. Jeg føler meg alltid mer energisk mot helg, og de fleste her inne veier jo på fredager (ref. veietråden) så da gikk jeg også over til det. Har vært mye bedre! Det er ikke det at resultatet alltid er så mye bedre, men litt tror jeg, men uansett så er det måten jeg tar det som er veldig forskjellig.

Jeg er også på et sted der jeg syns kosthold er litt vanskelig nå. Får liksom ikke til det jeg har sett for meg niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif Men vi må bare ikke gi opp. Prøv å spise godt sammensatte måltider der du får spesielt proteiner og sunt fett inn. Da blir man ikke så fysen på kvelden og får lyst på sukker og annet tull.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...