Gå til innhold

Trettiårskrisa


mariatherese

Anbefalte innlegg

Tusen takk dere! Så hyggelig med en fin heiagjeng her inne :)

 

Fredag: ikke godteri, litt fysen, spiste tre av barnas kanelgifler under en lengre biltur. Liten utskeielse der altså, men er likevel fornøyd med egen innsats. Hadde forberedt meg på tur og tok med en kyllingsandwich. DET har aldri skjedd før for å si det mildt! Fortsatt i litt dårlig form.

Lørdag: ikke godteri, litt fysen. Måtte minne meg selv på at jeg har mer lyst til å bli litt tynnere enn å spise den ene sjokoladen. Ja, banal tankegang, men det måtte til! Bedre form, men langt fra 100%. Hodepine og sår hals.

Søndag: ikke godteri, litt fysen. Er blitt ganske forkjøla men hodepinen har avtatt. Stjal til meg noen kanelgifler på kvelden, angret litt på det etterpå, men men.
 

Uka som kommer nå blir også litt hektisk. Jeg skal på jobbreise med en overnatting som inkluderer feiring og middag med alkohol. Kan jo avstå fra alkohol, men jeg drikker så sjeldent at om det blir en liten fest så står jeg for det. Det kommer vel heller an på formen akkurat nå 😅Mannen blir også bortreist deler av uka og jeg blir en del alene med barna. Som i sist uke blir fokuset da å unngå godteri, spise litt mindre og litt sunnere og så får treninga bli det den blir denne uka. 

Nå venter jeg dog mensen om ca to uker og det skjer tydelig en forandring i kroppen. Har aldri merket eggløsning og lutealfasen så godt som nå det siste året! Har fått noen kviser og hadde ordentlige kramper i helga. Så, da er det bare å stålsette seg og tviholde på «planen» selv om denne her uka kan bli litt tøff. Tror kanskje jeg unngår veiing for jeg er redd for at min humørsyke motivasjon ikke takler en litt oppblåst veiedag. Tar det igjen når mensen er over😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du har vært veldig flink i helga :klem:

Og lykke til med denne kommende travle uken! Noen perioder i livet blir bare sånn... er ikke bare bare å bli mye alene med barn f.eks når man er vant til å være to. Og så skal man jo leve litt også, så når man drikker sjeldent (jeg er også sånn) så er det selvsagt innafor å gjøre det når det først skjer noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Snedig å se hvor fysen jeg er nå mens forrige uke gikk ganske greit frem til helgen. Er vandt med å være to om barna og syns det er slitsomt å være alene over flere dager. Er generelt bare sliten for tida jeg. Jobber overtid hver uke. Skal prøve å spake ned litt nå, må hente meg inn litt. Men ja, enig i at det er lov å «skeie ut litt» med litt alkohol på den turen. Trenger noen lyspunkt denne uka🤪  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eldre jeg har blitt, desto mer mener jeg å ha merket også eggløsningen. Snedig hvordan det kjennes som at kroppen/humøret er mer sensitiv til svinginger. Kanskje totalbelastning i livet har noe å si. Typ mindre søvn og flere krav i hverdagen gjør at man har mindre overskudd i kroppen og sinnet å tåle hormon endringene.

Jeg synes det er tøft å være alene med unga. Er litt introvert til tider så det spiller nok en rolle. Har tenkt at kanskje jeg burde gjøre sånn «konebytte» i ei uke med en storfamilie så da vil færre barn igjen kjennes lettere ut til sammenligning 😅.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: ikke godteri, men akk så fysen! Lette huset rundt etter «sunn snacks» og det var litt tyngre å stå i mot i dag. Får følelsen av at jeg bare kan gi opp, er oppblåst og sur. Ordentlig forkjøla, ingen trening.

Tirsdag: ikke godteri, ikke fysen. Forkjøla, jobbtur med feiring og alkohol.

Onsdag: ikke godteri, ikke fysen, fortsatt forkjøla på jobbtur.

Torsdag: ikke godteri, ikke fysen, telte kcal sånn ca. Ordentlig forkjøla.

Formen har vært dårlig nå altså. Ingen trening av den grunn, og føler kostholdet ikke har vært helt topp heller. Derfor godt fornøyd med stillstand og vekt på 72,1kg i dag. Men, jeg håper jo at jeg kan få litt fart på sakene og se 71tallet etterhvert også. 800kr på godte-stopp-kontoen i dag!

Venter mens neste søndag så regner med jeg blir oppblåst og sur de neste dagene, men jeg skal gjøre mitt beste :) 

En av grunnene til at jeg logger såpass detaljert er for å se hva som «trigger» meg til å ta irrasjonelle valg. Ser jo helt klart at mensen spiller en rolle her og at jeg må ta mer kontroll over den biten. Kan ikke spise sjokolade i to uker fordi det er «synd på meg» 😂 prøver å finne bedre alternativer til snacks men har ikke så mye spennende å komme med der enda. 

123qwe skrev (7 timer siden):

Jo eldre jeg har blitt, desto mer mener jeg å ha merket også eggløsningen. Snedig hvordan det kjennes som at kroppen/humøret er mer sensitiv til svinginger. Kanskje totalbelastning i livet har noe å si. Typ mindre søvn og flere krav i hverdagen gjør at man har mindre overskudd i kroppen og sinnet å tåle hormon endringene.

Ja sant! Ikke vet jeg. Har hormonspiral på tredje året også, kanskje det påvirker (den kan være inn i 5 år). Men noe er det! Tenker at det er greit å kartlegge mensen og hvordan den påvirker meg nå så jeg lettere kan legge en god plan for når feks PMS påvirker meg negativt mtp maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag: ikke godteri, ikke fysen. Ikke trening, aner en forsiktig bedring i formen men hoster og snørrer og er hes.

Lørdag: i dag er dag nr 22 på rad uten godteri. Det lengste jeg har gått på sikkert flere år😅 føler jeg har fått vekk en del av søtsuget og den  trangen (uvanen?) til å kjøpe en stratos på vei hjem fra jobb før middag. La det fortsette slik! Jubler over at det kjentes helt okei å ordne lørdagsgodt til barna, uten å spise noe av det selv. Har ikke spist godteri i dag, ikke vært fysen. Løp 5 km med litt fart på mølla. Fortsatt litt forkjøla dessverre.

Søndag: ikke godteri. Droppa kanelsnurr på fjelltur mens barna fikk - det fristet ikke litt heller.  Men litt fysen på kvelden, vurderte sjokolade fordi «jeg kan jo spise bare litt i helgene» men greide på mirakuløst vis å stå imot.

Som nevnt venter jeg mensen mot slutten av denne uken. Mannen blir bortreist halve uka, barnas treninger, foreldresamtaler og overtidsarbeid på min jobb venter. Det har gått inflasjon i å si at uka «blir hektisk», men det blir jaggu sant uka her også. Her er det bare å henge på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, det er jo virkelig store fremskritt på godterisiden da! At du ikke lenger har uvanen om å kjøpe sjokolade på butikken, ikke ta av lørdagsgodteriet, dropper kanelsnurr på tur osv. Disse tingene utgjør jo masse sammenlagt! Vær stolt 👏

Lykke til med den hektiske uken :klem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: ikke godteri, men OIII så fysen! Imponert over meg selv og at jeg sto imot søtsuget. Lett forkjøla, men formen kommer seg nå. Tok en rolig joggetur på 6 km.

Tirsdag: ikke godteri, ikke så fysen, men fryktelig  stor matlyst. Humørsyk. Ingen trening.

Onsdag: ikke godteri - men et lite stykke sjokoladekake på jobb! I solidaritet til en bursdagsfeiring av nær kollega. Kunne nok latt være, men følte litt på presset (eller egentlig ikke så mye press men vi kan jo late som). Det var ikke så godt heller. Fornøyd med at jeg lette etter det minste stykket og holdt meg til ett. I motsetning til hva jeg ville gjort før! 7 km joggetur. Fortsatt snørrete og litt redusert form - forkjølelsen her har vart litt for lenge for min smak nå altså!

Torsdag: ikke godteri, ikke fysen, ikke trening.

Fredag: vekt 71,5 kg. Hæ? Ser dere det samme som meg? Måtte gå på vekta flere ganger for å sjekke om dette stemte. Er veldig fornøyd med dagens vekt! Særlig mtp økt matlyst, oppblåsthet og mensen rett rundt hjørnet som opplading til denne veiedagen. Dette ga motivasjon til å stå på i helga også og holde meg til planen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, grattis med nedgang! Det viser bare at det du har gjort de siste ukene funker 😄. Veldig gøy med å snuse på nye tall, det gir mer motivasjon!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en bra uke igjen! 

Det er så kjedelig når man tar det kakestykket, så er det ikke godt en gang :D Men bra jobba med å klare å tenke at "litt er lov" uten at det velter lasset.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord, dere!

Fredag: feiret fredag og lønning med en kanelsnurr! Ingen trening og ingen annen godteri.

Lørdag: ikke godteri. Ikke trening. Voldsomt hormonell og humørsyk. Fikk mensen.

Søndag: 8 km joggetur, spiste litt kake i selskap. Det var godt, men var det egentlig sååå godt? Nei, jeg skal holde meg til bare vanlig mat også fremover, godteri og snacks er jo ikke verdt det.

Ganske fornøyd med denne uken forutsetningene tatt i betraktning. Trives med å holde meg unna godteri, men skal passe meg for å ikke gi etter for mye nå ref ukas sjokoladekaker og kanelsnurr. Har riktignok holdt meg unna smågodt og sjokolade som er mine store laster, men kaker er ikke noe greit å spise mye av det heller. Regner med at de neste to ukene går litt lettere mtp hormoner og cravings rundt mensen.

Mandagen starter med TRE kaker på kontoret, herregud er jo ikke rart jeg ble tjukk. Skal stå imot denne uka!

 

edit: kan forresten skryte på meg 1.100kr på sparekonto etter 30 dager. Tenk at jeg har brukt så mye penger på godteri på en måned til vanlig? DET er koko! Om ikke kropp, helse, buksestørrelse og blodsukker er motivasjon nok, burde kostnaden være en meget god motivasjon tenker jeg…

Endret av mariatherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man begynner å reflektere ordentlig over alt man kan bli servert i løpet av en dag, så kan det bli mye... kake på jobb, raske med noe med seg i farte på vei hjem fra jobb, kjeks og lefser på foreldremøte osv. 🤯 Vi har bare godt av å stå i mot...

Utrolig moro å høre sum på sparingen da! Virkelig lurt å få harde tall på det, sort på hvitt. Bedre å de pengene på bok enn de grammene rundt midjen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...