Gå til innhold

Trettiårskrisa

mariatherese

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fredag 09.august, vekt: 73,7kg

Sist helg og denne uka så langt har gått ganske dårlig. En løpetur i helga, og godteri hver dag siden lørdag. Ikke alltid så store mengder, men like fullt alt for mye relativt sett. Fikk klemt inn en løpeøkt i går kveld. Kjennes ut som at jeg har falt tilbake til de gamle usunne matvanene og det er det bare å kutte ut med en gang. Blir oppblåst, får uren hud, og vekta snur fort opp igjen.

Vi har begynt på et nytt oppussingsprosjekt i huset og syklusen min er litt i krøll. Har hatt cravings, uren hud og mensenkramper - men ingen mens, og den forventes først neste helg. Jeg legger litt av skylda på det, men aller mest har jeg nok bare gått tilbake til gamle uvaner uten en god grunn.

Gjemmer derfor unna det godteriet vi har i hus (har dessverre fått en del av ymse årsaker så nå er fristelsene mange og lett tilgjengelig). Det skal nå legges vekk i en bod så jeg aktivt må oppsøke det i større grad, men jeg kan dessverre ikke kaste det ut. Gitt beskjed til mannen om det og at jeg ikke skal ha noe godteri. Det er som gift for meg. Går tilbake til å telle kalorier, det greier jeg å forholde meg til. La oss satse på en triveligere oppdatering neste fredag og at jeg er på nedre del av 73kg.

Heldigvis lærte jeg i sommer at sukkersuget etter «godterislutt» er kortvarig og veldig overkommelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har vekta variert mellom 73,1 og 74,2kg som jeg veide i går/fredag.

Jeg strever med maten og godteriet, og å finne en god balanse når livet er hektisk. Akitvitetsnivået har vært godt, tre løpeturer på totalt 17km og sykkeltur tur/retur jobb en dag på totalt 19km innen fredag.

Ventet mens i går, så får se hvordan syklusen min lander og om det har påvirket vekten. Syklusen er litt på utur nå.

Hadde jeg kunnet fått wegovy eller lignende hadde jeg tatt det umiddelbart. Heldigvis begynner det å bli tomt for godsaker hjemme, men jeg mister litt trua på meg selv. Motivasjonen svinger med humøret og er på langt nær nok til å guide meg igjennom vektnedgang og livstilsendring.

Er litt lei av meg selv, og nå er jeg nok litt ekstra hormonell og sliten😅

Endret av mariatherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du føler deg hormonell og sliten ettersom du er rett rundt mensen :klem3: Alle følelser blir nok ekstra forsterket da, og jeg har all forståelse for at mye føles tungt nå! Jeg vil anbefale å ikke være superstreng med deg selv i akkurat de neste dagene her (bare prøv å unngå den verste fråtsingen) og fortsett å være aktiv som du har vært (👏)). Så kommer helt sikkert motivasjon og selvsikkerheten tilbake når mensen er over :duskedame:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke å ha godteri andre godsaker i huset, særlig når jeg føler meg «svak», stresset og trøtt. Og spesielt når jeg skal aktivt gå ned i vekt. Det blir spist opp uansett. Så skjønner deg godt at det er vanskelig å holde seg unna når ting spøker i skaper og skuffer. Heldigvis har mannen min ingen problemer når jeg melder at nå er det forbud mot godteri i huset. En gang i uka går bra, men hvis jeg skal prøve å holde meg unna smågodt hverdag…. Eeeh 😅. For noen vil det kanskje høres for rigid ut, men jeg har foreløpig ikke klart å forme tankegangen min slik at godteri hadde mistet sin makt. Det går som regel bedre etter at jeg har kommet over kneika og har mistet suget etter sukker.

Mensen, eller fravær av den, gjør det jo ikke noe bedre. Man blir jo tullerusk av å tolke om humørsvingningen skyldes mensen eller andreårsaker.

Ikke mist motet, du blir å finne din vei  fremover 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere!

føler jeg mangler en «slagplan» her for å få noen endring fremover. Jeg prøver å analysere meg selv litt og lære av «hvor det går galt». Jeg kunne trent mer styrke men jeg er såvidt aktiv at jeg velger å tro at det ikke er aktiviteten som er problemet. Jeg stresser ikke med å få trent, vet jo at det kan føre til økt appetitt.

Måltidene er stort sett varierte, men i perioder mye fastfood/takeaway/litt vel usunne enkle løsninger. Der kan jeg skjerpe meg litt. Men den store plagen er godteri som mellommåltid, og kveldskos. Jeg spiser det uten å kose meg og bare på uvane. Jeg har alltid vært glad i søtt. De siste årene har likevel vært ekstra krevende etter vi fikk barn, og det er her det har sklidd helt ut.

Støtter dere i å si at vi ikke kan ha det i hus :) det er ingen problem for mannen, han spiser lite godteri. Og så må jeg unngå å kjøpe «en liten sjokoladebar» her og der. Tenker vel igjen at det beste for meg er å kutte det helt ut. Jeg føler meg dritt av det.

La oss si at jeg bruker 50kr i snitt om dagen på godteri. Noen dager mer, andre dager mindre, så i snitt er det kanskje omtrent riktig. 350kr i uka hørtes mye ut da, men la gå. Jeg ønsker meg en bluse som er dyr, den koster 1800. Godtestopp i 36 dager tilsvarer den blusen. Altså 5 uker og 1 dag. Greier jeg å holde meg godtefri i 5 uker har jeg spart opp penger til den toppen. La det være et mål? 

Jeg vet at jeg har mer lyst på en lavere vekt enn den ene sjokoladen, men jeg tar så ofte irrasjonelle valg, som gjør at jeg er i denne situasjonen. Så jeg må prøve å være føre var med å gi kroppen god næring, ikke ha søtt i hus, og nå kutte det ut igjen. Det gikk jo egentlig greit å gjøre det i sommer feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en god ide med å spare de pengene som hadde gått til godteri og heller belønne deg selv med noe annet. Jeg kunne godt gjøre det med sukkerfri brus… det er ganske dyrt i lengden å drikke det noen ganger i uken. Ikke er det bra for tannemaljen heller.

Jeg trur det med hvordan effekt trening har på appetitt er individuelt. For noen er det appetitt regulerende, for andre øker sultfølelsen. Jeg blir mer sulten av intervall trening, men mindre av lett utholdenhet eller styrke. Noen kvelder når jeg sliter med å holde meg unna småspising prøver jeg å gå en rolig tur så jeg er ikke ved matskapet 😆

Det er jo helt klart lettere å holde seg til et greit kosthold når man er uthvilt og ikke stresset. Hverdagen er jo ofte slik at man ikke har de to tingene helt på plass 🫠… 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag: fysen, men spiste ikke godteri. Fikk mensen som forklarer både søtsug og voldsomt dårlig humør. 

Søndag: ikke godteri, litt fysen men gikk fint, rolig 10km løpetur.

Mandag: ikke godteri, ikke trening. Svimmel - pga mens? Begynte på jerntabletter lavdose igjen. Har hatt jernmangel før så kjenner symptomene og selvdiagnosiserer. Om det ikke gir seg over et par dager kontakter jeg lege. Kake på jobb, takket pent nei.

Tirsdag: ikke godteri, ikke søtsug heller. Fortsatt litt svimmel, så tok en rolig dag. Godteri på jobb, avsto fra fristelsen.

Onsdag: ikke godteri, ikke søtsug. Ikke svimmel.

Torsdag: ikke godteri, 5km på mølla før jobb, lang dag på jobb. Ikke godterisug. Spiste sushi (normal mengde denne gangen) sent på jobb, så regner med litt forhøyet vekt i morgen pga ris som binder vann.

Fredag 23.august: vekt 73,1 kg. «Godtestopp» har gått fint, skal prøve å holde meg unna i helga også. Fører over 50kr hver kveld fra brukskonto til en ny sparekonto når jeg ikke har spist godteri den dagen. Det for å illustrere hvor mye penger som tidligere har gått til BARE drit. 300kr der nå. Helt tullete, og samtidig en fin måte å synliggjøre denne prosessen for meg selv uten å kun se på vekta siden vekt er demotiverende når jeg ikke har ønsket utvikling. Hilsen tallnerd som sitter på ræva foran excel hver dag på jobb😅 men kanskje jeg nedjusterer til 30kr om dagen for å gjøre det litt mer realistisk.

Men, til tross for at jeg ikke går ned så mye i vekt så har denne uka føltes bra, også selv om jeg har trent lite. Føltes som at jeg er på sporet av en mye bedre balanse i matveien. Har telt kalorier omtrentlig i lifesum og forutsetningene ligger til rette for en bra helg :) har heller ikke sultet. Kaaanskje kan jeg se 72-tallet neste uke! Første delmål er 72,1 for da er jeg normalvektig mtp BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super uke du har bak deg! Det gjelder å finne hva som motiver en, og det virker som at du har gjort det. Kjempelurt med den sparekontoen.

Excel i de rette hendene er magi. Det er mange ganger jeg forbanner min manglende interesse for excel når jeg ikke får den til å gjøre som jeg vil 😂.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med godterstoppen :duskedame: Det er jo såå mange fordeler å unngå å spise det, både kroppslig og økonomisk. Og veldig få fordeler med å faktisk spise det 😶 Så det får motivere deg fremover! Snart normalvektig da - det blir fantastisk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag: ikke godteri, ikke trening, to små enheter alkohol, telte kalorier. Var skrubbsulten da jeg skulle handle inn til fredagstaco og vurderte sterkt å kjøpe litt helgegodis til meg selv! Men greide å holde meg til planen :)

Lørdag: ikke godteri, ikke trening, ikke fysen. 

Søndag: ikke godteri, 5km litt rask løpetur. 450kr på godtestopp-kontoen. Litt fysen på kvelden men spiste noen riskaker og dadler.

Etter mandag/i dag har jeg 500kr på godtestopp-konto, så da skrur jeg ned til 30kr dagen. En veldig fin måte å synliggjøre for meg selv hvor mye godis jeg har spist. For 500kr på ti dager på bare sjokolade og smågodt…? Det er jo galskap! Men som sagt, tror mer realistisk snittsum er 30kr. Sparer fortsatt til den blusen som koster 1800. Bør da ha råd til den 10. oktober :) da bør jeg også være noen kilo lettere og kan feire med å heller kjøpe et plagg jeg ønsker meg, for pengene jeg tidligere har brukt på tull og tøys!

Uka som nå er i gang kommer til å bli hektisk. Har minst en lang kveld på kontoret foran meg, mannen reiser så bort i noen dager og da blir jeg alene med barna. Trening får bli nedprioritert, og jeg skal være fornøyd så lenge jeg får til å spise ca innenfor kalori-budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod idè å spare de pengene som ellers ville gått til skrot (ja faktisk søppel for kroppen), og heller kjøpe et klesplagg man ønsker seg 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og kommentarer, @Amatariel og @123qwe! Setter stor pris på det 🤩

ja faktisk motiverer den lille spareplanen min meg mer enn jeg hadde trodd. Jeg trenger å se hvor udugelig det er å spise så mye godteri. Og når det ikke er nok å se at vekta har gått gradvis opp og jeg ikke kjenner igjen mitt eget speilbilde, var dette en annen variant… Nå har jeg nok også overspist på vanlig mat i tillegg, men jeg føler mye bra er gjort om jeg kutter ut godteri.

Som vanlig erfarer jeg at det bare skal tre dager med godte-kutt til før jeg ikke savner det særlig. Ti dager uten nå, og akkurat nå kjens det som at jeg kan fortsette slik lenge 🤷‍♀️

Når jeg over litt lengre tid ser at det går bra uten godteri, skal jeg gjøre tilsvarende stunt med energidrikk. For der synder jeg hvertfall! Liker ikke kaffe, elsker brus og energidrikk. Trøtt småbarnsmor med høyt arbeidspress. Men altså… SNAKK om penger rett i do. Blodharry og megateit. Men, en kamp av gangen her nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, mariatherese said:

Når jeg over litt lengre tid ser at det går bra uten godteri, skal jeg gjøre tilsvarende stunt med energidrikk. For der synder jeg hvertfall! Liker ikke kaffe, elsker brus og energidrikk. Trøtt småbarnsmor med høyt arbeidspress. Men altså… SNAKK om penger rett i do. Blodharry og megateit. Men, en kamp av gangen her nå 😅

Ja, enig i at en ting av gangen. Kjenner at jeg er heller ikke klar for å kutte lettbrusen enda 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skjønner jeg godt @123qwe!

Brusen gir jeg ikke fra meg med det første, men energidrikk bør jeg vennes av. Det får bli om en måned eller to🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariatherese skrev (15 timer siden):

Liker ikke kaffe, elsker brus og energidrikk. Trøtt småbarnsmor med høyt arbeidspress. Men altså… SNAKK om penger rett i do. Blodharry og megateit. Men, en kamp av gangen her nå 😅

:vinke: Meg også!

Av og til på jobb så har jeg en energidrikk i to-kaffen på fredag fordi det ser så dumt ut med den boksen 😅
Du trenger jo kanskje ikke kutte helt ut nei, men å trappe ned kan være greit. Å bruke en boks som "kos" når du ønsker det f.eks. Jeg har kuttet gradvis ned, og nå drikker jeg kun èn boks på fredag og èn på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha! Lo litt for meg selv nå, ser for meg at du i smug heller energidrikk over i kaffekoppen På jobb@Amatariel🤪 jeg syns også det ser helt dust ut med de boksene. Skal så definitivt trappe ned gradvis og så fase det nesten helt ut, men kjenner at jeg skal venne meg helt av med godis først. 

Uke 35 så langt:

Mandag: ikke godteri, 20 min styrkeøkt.

Tirsdag: ikke godteri, og takket nei til smågodt på jobb. Lang dag på kontoret, så ingen trening.

Onsdag: ikke godteri, ikke trening. Ikke helt i toppform.

Torsdag: ikke godteri, ikke trening. Følte meg dårlig, dro hjem fra jobb tidligere enn normalt med hodepine. Kjente søtsug da jeg kom hjem - fortjener jeg ikke en sjokolade nå? Har jo vært flink så lenge, jeg er syk og fortjener det! Men jeg holdt meg unna helt til jeg prøvde meg på en proteinbar i ren desperasjon. Spiste 1/3 og kastet resten fordi den smakte kvalmt. Har jeg kommet over det værste sukkersuget? Kan jeg en gang bli en sånn person som ikke orker å spise så mye godteri før jeg blir kvalm? Eller er jeg bare syk? 🤪

Fredag 30.august, vekt: 72,1 kg. Jessda, endelig litt nedgang. Føler at jeg er på sporet av noe nå. Registrerer all mat i lifesum, men gjør det litt omtrentlig særlig når jeg spiser ute/får servert fra andre. Prøver å trene når jeg kan og legger mest fokus på å spise litt mindre og litt sunnere. Totalt avstand fra godteri, snacks, bakst og liknende.

Første delmål er i boks: jeg er herved normalvektig. Dette er også årets laveste vekt, så jeg er fornøyd med det! :juhu:Neste delmål er å komme under 70kg, og det bør jo gå i løpet av noen uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nedgang! Så bra jobbet 😄. Det er fint å lese om uka di, kjenner meg mye igjen i de forskjellige betraktningene du beskriver.

Og det er helt tullete hvor glad jeg blir på andre sine vegner her i dagbøkerne når det løsner og man finner sin måte å gjøre ting på. Det er kanskje for at jeg har selv vært så inni h* frustrert i perioder når jeg ikke har fått til vektnedgang, og når det først har løsnet… ja det er bare gull. Synes fortsatt ikke det er lett, men å finne den måten som gjør det enklest, det betyr så mye.

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for nedgang, normalvektig og årets laveste vekt! Det ser ut som godtestopp har gitt deg en god giv. Det er mye mestring i å klare å avstå fra noe som har vært så "viktig" for deg tidligere. Og SÅ LURT å kvantifisere det hele til x kroner inn på sparekonto hver dag! God helg!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...