mariatherese Skrevet 4. mai Forfatter #21 Del Skrevet 4. mai Uke 18: Mandag: plutselig syke barn, og jeg var kastet ut av rutinen umiddelbart. Mensen kom. Motsto fristelsen til å spise godteri, og greide å handle på tom mage uten å kjøpe noe snop. Telte kalorier og gikk i kcal-overskudd men uansett fornøyd omstendighetene ellers tatt i betraktning. Tirsdag: syke barn. Det gikk mye lettere å ikke spise godteri. Sol og et hint av sommer er ankommet landet, og jeg var ute i bare singlet et øyeblikk. Kjente meg veldig ukomfortabel i egen kropp. Har aldri veid så mye før og føler meg så deigete. Må kjøpe større klær til sommeren også. Trøster meg med at jeg kanskje ikke ser SÅ ille ut som jeg føler meg, og at det er bra jeg tar grep nå. Noe fremgang kan jeg forvente til den varmeste sommern også, så kanskje det ikke føles sååå kjipt å gå lettkledd da. Telte ikke kcal, fikk litt mer hverdagsaktivitet enn på mandag og fikk inn en intervalløkt på mølla. Onsdag: fridag. Mye hverdagsaktivitet ute i sola. Ser at det ofte er mye «kosemat» på denne tida av året som jeg må være bevisst. Is, pølse, burger, iste, en øl i solen… Torsdag: Telte kcal litt omtrentlig. Innenfor kalori-budsjettet selv med en is i solen med barna. Løpetur på kvelden. Fredag: Veide meg på morgenen, høy vekt. Dårlig matdag. Godteri og søppel hele dagen. Tror jeg gav litt F etter å ha sett den høye vekta om morgenen. Satt meg opp på en løpeplan med Garmin-klokka mi for å prøve å trene mer systematisk fremover. Merker at jeg er innmari lett å påvirke. Det er alltid en unntakstilstand og en unnskyldning. Mensen, syke barn, jobbarrangement, jeg er syk selv, mannen er borte, og så videre og så videre. Må prøve meg frem for å finne min balanse i det her livet med alle de tingene der som jo skjer flere ganger i måneden. Jeg er egentlig fornøyd med treningen og stort sett hverdagsaktiviteten min, men det er maten (les: godteri og søppelmat) som er fullstendig selv-sabotasje for meg. Prøver på nytt med en litt mer fornuftig helg… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 6. mai #22 Del Skrevet 6. mai Kjenner meg veldig igjen i dette Livet mitt har i over 20 år bestått av unnskyldninger og anledninger til å "kose meg litt". Jeg er nå i en prosess med å legge av meg dette. Øve meg på å ikke bli påvirket så lett, som du nevner. At spesielle anledninger er virkelig spesielle (slik som bryllup, ikke nødvendig bare en bursdag da de kommer så ofte). Og ikke minst - hva er kos? Må kos og avslapping være en is eller smågodtpose? Eller kan det være et fotbad og en kopp te? Rett og slett riste litt i hjernestiene og forsøke å forandre dem. Men det er ikke veldig enkelt nei, og så tar det ikke minst tid. Men vi kan klare det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 10. mai Forfatter #23 Del Skrevet 10. mai (endret) Vektlogg: 18.mars: 75 kg 25.mars: - 01.april: 75,8kg (mandag etter påska) 08.april: 74,0 kg 15.april: 74,8 kg 26.april: 73,7 kg (byttet veiedag til fredag) 03.mai: 74,8 kg 10.mai: 73,3 kg Midjemål: 04.april: 77cm 15.april: 76 cm Denne uka så langt har gått veldig fint jeg har telt kalorier litt omtrentlig i Lifesum. Har også telt tidligere, men da veide jeg all maten og var veldig nøye. Nå tar jeg det litt mindre nøyaktig for å også orke å gjøre det. Det funker helt fint og tydeligvis har jeg gått ned. Har også spist både is og litt sjokolade, men registrert det. Blir nok mer bevisst på hva jeg putter i munnen og tenker jeg skal fortsette slik litt til. Prøver å drikke mer vann, i perioder drikker jeg alt for mye sukkerfri brus og energidrikk. Ligger på over 10.000 skritt om dagen, og følger løpeplanen med tre økter i uka. Merker at løpeplanen motiverer meg da den gir meg andre løpeøkter enn de jeg har pleid å ha, og at det er morsomt med mer strukturert trening mot et tidsmål. To av tre økter er i boks så langt denne uka. Denne helgen og neste uke blir nok litt krevende. Det er mange festdager, 17.mai, flere bursdager og andre markeringer i familien, og med andre ord mye kos. Skal prøve å være bevisst likevel på hva jeg spiser, samt tvinge igjennom treningsøktene, så bør det gå greit. Med 73,3 kg i dag og litt mer optimisme i hus, tenker jeg at 72-taller er oppnåelig til neste uke edit: skrivefeil Endret 11. mai av mariatherese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 10. mai #24 Del Skrevet 10. mai Wow, for et fantastisk ukesresultat! Ingen tvil om at de grepene du tar fungerer i alle fall. Du får fortsette sånn her så godt du kan, men skjønner godt at festdagene i mai blir utfordrende... Du får ta dag for dag. Uansett et veldig godt utgangspunkt at du klarer å gå ned såpass mye i forkant her da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 10. mai #25 Del Skrevet 10. mai (endret) Her var mye jeg kunne kjenne meg igjen i. Har periodevis vært helt kronisk med godteri og søtsug. Når jeg først er på det kjøret så er det helt forferdelig vanskelig å stoppe. Og det med å ha en kropp som man skjemmes over. Jeg følte meg helt fremmed med speilbildet mitt, og for å ikke snakk om bilder av meg. Jeg syntes det var direkte brutalt å se bilder av kropp med helt annen fasong en det bildet jeg hadde i hodet mitt. Men samtidig er det jo litt trist at jeg skjemmes over den fantastiske kvinnekroppen min som har bært fram barn og holder ut i en hektisk hverdag. Det hørtes deilig ut med de løpeøktene dine, savner løping! Må få orden noen små skader før det er aktuelt. On 5/4/2024 at 10:07 AM, mariatherese said: Merker at jeg er innmari lett å påvirke. Det er alltid en unntakstilstand og en unnskyldning. Mensen, syke barn, jobbarrangement, jeg er syk selv, mannen er borte, og så videre og så videre. Må prøve meg frem for å finne min balanse i det her livet med alle de tingene der som jo skjer flere ganger i måneden. Jeg er egentlig fornøyd med treningen og stort sett hverdagsaktiviteten min, men det er maten (les: godteri og søppelmat) som er fullstendig selv-sabotasje for meg. Prøver på nytt med en litt mer fornuftig helg… Jeg sliter også med dette når livet skjer. Vet ikke hvordan jeg skal løse det fremover, men må få noen langsiktige endringer i vanene mine. Rett før jeg ble gravid med mitt første barn så skulle jeg faktisk i gang med en ernærings coach som skulle hjelpe meg med å gå litt ned i vekt og endre noen uvaner. Jeg kom selvfølgelig ikke i gang da jeg ble gravid, men det lille vi hadde kontakt så ga han meg et kjempe tips, som først kjentes heeeelt feil ut, og det var å kutte all høyintensitetstrening fra treningsprogrammet mitt og halvere mengden sets i styrketreninga. Og det var for at lange løpeturer og intervaller gjorde at jeg ble helt vilt sulten og fikk masse cravings, og total belastninga med diett og full treningsprogram var for mye belastning. Så jeg skulle beholde treninga på sparebluss mens jeg var på diett i noen uker (kanskje fire uker), og etter diett gå tilbake på vanlig mengde trening. Jeg fikk ikke teste det den gangen, men etter første fødsel kjørte jeg vektreduksjon og følte de rådene og det gjorde ting så mye enklere. Hadde mye mindre cravings kontra når jeg trente veldig mye samtidig. Så det kan være noe å vurdere om du får mye cravings av løping. Jeg kjører nå med samme prinsipp, men det kommer egentlig litt automatisk for jeg får nesten ikke til å trene i hverdagen sånn som livet er nå 😝. Får max 3 styrkeøkter á 20 min i uka. Men veldig bra jobbet selv om det er mange omstendigheter som har vært utfordrende! Du er på god veg 🙂 Endret 10. mai av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 11. mai Forfatter #26 Del Skrevet 11. mai Amatariel skrev (21 timer siden): Wow, for et fantastisk ukesresultat! Ingen tvil om at de grepene du tar fungerer i alle fall. Du får fortsette sånn her så godt du kan, men skjønner godt at festdagene i mai blir utfordrende... Du får ta dag for dag. Uansett et veldig godt utgangspunkt at du klarer å gå ned såpass mye i forkant her da. Takk @Amatariel! Helt enig, vi må bare ta dag for dag i mai og så tenker jeg at selv om det blir både is og kake, skal det gå fint en sjelden gang. Må bare huske å ikke gjøre det til en hverdags-greie. Vi har også fryktelig mye bursdager og greier i familien denne tida, så her skal jeg få kjørt meg! Men planen er å delta og kose meg, men prøve begrense meg til litt mer normale mengder enn jeg ellers ville ha kasta i meg. Uff ja, @123qwe! Akkurat sånn jeg har kjent det. Jeg så speilbildet mitt i refleksjonen av vinduet på en butikk jeg gikk forbi… og tenkte bare «hæ? Har jeg blirt DEN dama?» hun som ser ut som hun har gitt fullstendig etter for småbarnslivet og latt seg selv forfalle helt..? Takk for interessante tanker ang løping/trening og cravings! Jeg trener ofte uten at det er høy intensitet også, men tar med meg innspillet. Det handler jo om å finne den der balansen i kos, trening, sunn mat, usunn mat, og hvile, som funker over tid. Må prøve meg veldig frem for å finne min balanse nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 17. mai Forfatter #27 Del Skrevet 17. mai Da var det fredag igjen. Forrige helg gikk åt skogen. Jeg vet ikke om jeg slappa litt av fordi «det gikk så bra» på veiinga på fredag morgen. Men det var flere festlige lag med alt for mye kake og usunn mat og jeg begrenset meg ikke. På mandag kom sukkercravingene, humøret dalte og jeg innså at jeg var dag 15+ i menssyklus. Uka her har vært ekstrem med tanke på jobb, bortreist mann, avslutning/bursdag/dugnad/noe hver eneste dag. Jeg har levd på sjokolade jeg. Veiing utgår denne uka og neste, mest pga menssyklus. Frykter høy vekt og at det sender meg fullstendig i den mentale kjelleren. På en måte fascinerer det meg at jeg misliker min egen vekt, speilbilde og utseende så mye i det ene øyeblikket, og gølver innpå melkesjokolade i det neste. Det er komplett irrasjonelt. Om noe har aktivitetsnivået har vært høyt med langt over 10.000 skritt hver dag. Også fått inn to løpeøkter og en bitteliten styrkeøkt så langt. Jeg er så matlei og uinspirert at jeg tidvis spiser godteri istedet for mat. Utfordringen til meg selv nå, i stedet for å fokusere på kalorier eller vekta, skal derfor være å finne én rett som er enkel og god nok og som jeg gidder å lage selv. Så får jeg øke på med flere retter etterhvert. Jeg må bytte ut godteri i hverdagen med næringsrik mat og det har jeg aldri lært meg. I dag blir en varm 17.mai med små barn så bunad utgår uansett, men den hadde ikke gått igjen om jeg hadde prøvd en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 18. mai #28 Del Skrevet 18. mai Det høres ut som at du har hatt en tøff uke! Det blir jo særlig tøft å holde seg unna godteri når man rekker ikke å ta vare på seg selv. Men kjempe bra at du har fått til litt løping 🙂 håper det gir deg en liten pustepause. Jeg blir fort matlei, som mannen min ikke forstår i det hele tatt 😆, og kjenner med også igjen at når det skjer så er det fortere for meg å strekke etter søte snacks. Noen ganger når tidsklemma treffer samtidig med en periode med å være matlei så klarer jeg å kjøpe noe ok halvfabrikat som frister. Tenker at det er bedre en at jeg smugspiser en stor pose smågodt. Men klarer ikke det bestandig. Du står i en tøff livsfase med barn som trenger oppfølging og jobb og alt det andre. Vektreduksjon er vanskelig når man er singel/uten barn. Det blir dobbelt så krevende når du må fordele energien din over flere områder. Med det som bakteppe så har du allerede gjort en kjempejobb. Bare det at du har tatt tak og begynt prosessen med å forbedre forholdet til mat er gull verdt. Ikke glemt det 🧡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 20. mai #29 Del Skrevet 20. mai Jeg er også sååå matlei for tiden. Har ikke lyst til å planlegge eller kjøpe inn noe Men så må man liksom ha mat... og når jeg er så lei så 'bryr' jeg meg mindre. Ender med å spise det som står foran meg, fordi jeg blir sulten. Mannen er ikke nøye på at måltider skal være sammensatt av alle næringsgrupper, så når han tar ansvar for innkjøp og matlaging så kunne han lett hatt grøt til middag 7 dager på rad! (🤢) Slike travle perioder der man nesten ikke får puste er slitsomme. Tærer skikkelig på det meste, spesielt psyken. Sliter selv i disse periodene, så har ikke mange gode råd å komme med. Annet enn at det er en fordel at man er bevisst og vet at den kommer. Kanskje man kan klare å planlegge litt på forhånd da. Jeg skal inn i syklusens siste uke her nå straks, og jeg planlegger å bake proteinrundstykker i dag. Skal også forsøke så hardt jeg klarer å legge meg tidlig denne uken. Hvis jeg sover kan jeg ikke snackse 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 20. mai #30 Del Skrevet 20. mai 3 hours ago, Amatariel said: Mannen er ikke nøye på at måltider skal være sammensatt av alle næringsgrupper, så når han tar ansvar for innkjøp og matlaging så kunne han lett hatt grøt til middag 7 dager på rad! (🤢) Høres kjent ut! 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 22. mai Forfatter #31 Del Skrevet 22. mai (endret) Takk for støtten, dere! Ja du treffer spikeren på hodet @123qwe. Takk for gode ord Det har vært mye unntakstilstander hos oss over veldig lang tid. Så jeg prøver nå å justere meg og finne min måte å trives oppi det hele på, så jeg har en kropp som er frisk og rask og orker det her kjøret, og gjerne en jeg føler meg litt mer vel i jeg tror ærlig talt at jeg har vært på nippet til å gå fullstendig på veggen i perioder. Jeg holder meg tro til treningsplanen og går over 10.000 skritt hver dag. Nå prøver jeg ikke å tenke at godteri eller is er nei-mat, men at jeg skal prøve å spise noe sunt før jeg forsyner meg med godsaker. Jeg er jo oftest bare sulten. Samtidig blir det mindre rigid å leve slik, enn å kutte ut alt godteri feks. Har spist en god dose speltlomper med philadelphia light, ferdig salatkylling og ruccola den siste uka. Det syns jeg smaker veldig godt, er superenkelt å klaske sammen, og gir meg også litt proteiner innabords. En slik lefse er ca 130-150 kcal og så spiser jeg gjerne to som et lite måltid, ca 300kcal totalt. Et fint lite mellommåltid, kan utvides til lunch etc, og et skritt i riktig retning Jeg tar en veiing her neste fredag. Kanskje jeg begynner å veie meg siste fredag i mnd bare ser jeg svinger rundt 73-75 kg og det er bare demotiverende å få med alle svingningene og særlig pga syklus. Endret 22. mai av mariatherese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 22. mai #32 Del Skrevet 22. mai Ja, det er noe med at man må kunne håndtere totalen i hverdagen. Jobben må jo gjøres og unga og husholdning må håndteres. Også skjer det jo gjerne andre uventa ting i tillegg i livet. Jeg begynte først med en veldig forsiktig diett rundt august, gikk mye trilletur med baby og erstattet mye av søte snacks med vanlig mat. Gikk ned fra 76 kg til 71kg frem til desember. Også kom det masse ekstra greier i hverdagen med oppussing og syke unga osv. Og da reverserte jeg nesten hele vektnedgangen på noen måneder, jeg var tilbake oppe i 74 kg. Jeg var ganske skuffet over at jeg måtte begynne på nytt. Nå er mannen min på permisjon og holder husholdningen gående. Da følte jeg at nå har jeg overskudd til å gå på diett. Denne gangen skal jeg prøve å endre vaner for å holde meste parten av vekten borte. Trening, det fikser jeg ganske lett, men den forbaska små spisinga/godtesuget. Det er jo en ryggmargsrefleks hos meg. Lompe med kremost, salat kylling og ruccola hørtes godt ut! Det må jeg prøve. Jeg har også kjøpt sånn ferdig stekt og skivet kylling, særlig i travle perioder. Trur det er lurt å veier sjeldnere hvis det blir mye negativt rundt det. Jeg kjenner gjerne på dagsformen om jeg gidder å veie meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 23. mai Forfatter #33 Del Skrevet 23. mai Du hadde jo en veldig sunn og fin vektnedgang @123qwe! Skjønner det var leit å gå opp. Men livet skjer. Høres ut som at vi har det litt likt! Små barn, nylig oppussing, glad i aktivitet men sliter med kostholdet. Da er det kjekt å dele tanker og tips her Ja, de lompene er gull! Før kunne jeg kose meg med spekeskinke og alfalfaspirer inni, men kylling er nok et bedre valg i kampen mot kiloene 😅 Støtter tanken om å veie når det passer. Merker jeg blir veldig høyt og lavt i hodet når vekta har surra sånn som den har gjort i det siste. Jeg fortsetter og kjører på med samme aktivitetsnivå og gradvis reduksjon i drittmat til fordel for kvalitetsmat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 1. juni Forfatter #34 Del Skrevet 1. juni (endret) Da var (snart) nok en uke over. Forrige helg var travel og jeg spiste mye og usunt. Denne uka har vært et lite mareritt. Mensen, mye overtid på jobb, og hormoner fullstendig ut å kjøre. Har hatt mye symptomer og hodepine, dårlig søvn (det pleier ikke å være et problem), stress og har spist skikkelig dårlig. Føler meg så oppblåst og fæl. Aktivitetsnivået har vært okei, en tanke lavere en tidligere men godt innafor likevel. Det er maten som er problemet. Har blitt mye mer klar over hvor mye godteri jeg spiser. Det er blitt et veldig stort problem. En ting er at jeg ikke er sykelig overvektig (enn så lenge) men kroppen har jo ikke godt av det. Jeg har alltid vært svak for usunn mat og snacks, men det har bare ballet på seg med årene og nå er det helt krise. Med en så travel hverdag er det jo ikke rart jeg er sliten om jeg spiser melkesjokolade til frokost heller. Jeg har tenkt en del på det og hvorfor det er sånn. Skal ikke utbrodere for mye her, men måltider har av ulike årsaker ikke alltid vært lystbetont for meg. Jeg har aldri likt å lage mat. Jeg er lite kreativ på den fronten. Nå ser jeg at jeg må tvinge meg selv til å ta litt ansvar for min egen helse, og lære meg å bytte ut godteri med mat som gir kroppen min bedre energi. Jeg vil også bli et bedre forbilde for barna mine. Jeg spiser mye speltlomper med kylling om dagen. Planlegger også å ta tilbake havregrøten, det liker jeg og er det er veldig enkelt. Tror også at jeg må prøve å spise oftere. Gjerne brødskiver og helt vanlig superenkel mat. Det gjør ikke noe om det inneholder mye karbohydrater, det er fortsatt langt bedre enn 200gr melkesjokolade 🤦🏼♀️ Heldigvis gjør jeg det her rett: jeg reflekterer og tar tak i de egentlige problemene. Akkurat som jeg håpte jeg skulle klare med denne dagboka Jeg var tilogmed på nett og vurderte og lyge på vekta og få tak i resept på «slankesprøyte» her om dagen. Jeg tok til fornuft da jeg vet at det ikke er slik jeg vil gjøre det. Men ah, jeg blir så frustrert. Og veldig irritert på meg selv. Jeg trives ekstremt dårlig med meg selv i denne størrelsen. Trøsten er at uka som kommer vil også være en psykisk dans på roser sett opp i mot denne uka pga overstått mens. Da er det et godt utgangspunkt for å fase inn enkle måltider og fase ut godteri og fastfood. Kjører veiing førstkommende fredag, så får vi se. Har fortsatt hele juni på å justere meg så jeg kan gå inn i ferien med litt bedre selvfølelse Endret 3. juni av mariatherese 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 2. juni #35 Del Skrevet 2. juni Det er jo ikke lett å si hva som funker for én for å bli kvitt søtsuget. Ser mange praktiserer å tillate litt godteri i hverdagen for å ta bort det verste suget, og triver godt med det! For min del har det fungert sånn halvveis. Ender ofte opp med å bruke mye hjernekapasitet på hvor mye er litt godteri, kan jeg ta litt til? Eller får megacravings av å bare ta litt. Jeg har endt opp med å fjerne alt som heter sjokolade, boller, kaker, godteri osv fra huset. Ingenting som spøker i skaper, skuffer og fryseboks. Og gikk cold turkey med å slutte med godteri en periode på 2-3 uker. For MIN del krevdes det for å bryte vanen. Brukte sukkerfri saft og tyggis og kaffe som en buffer når det virkelig var tøft. Nå har jeg forsiktig begynt med å ha litt godteri en sjelden gang, ikke hver uke, eller en liten is eller noe. Er spent på hvordan det blir på sikt. Det som også har hjulpet MEG litt er å ta en hel dag eller halv dag med faste som første dag på dietten. Det hjelper meg å forstå at jeg dør ikke av å være sulten, at sult og cravings går i bølger. Og det gjør at når jeg først spiser mat, helt vanlig kjedelig mat med potet og torsk, så smaker det så utrolig godt og jeg setter mer pris på maten. Håper du også finner din måte å løse ting på. Jeg prøvde mye forskjellige før det løsnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 4. juni Forfatter #36 Del Skrevet 4. juni Takk for innspill @123qwe! Har i stor grad fastet før og det funker fint for meg og min livsstil, kanskje særlig når fokuset skifter fra nedgang til vedlikehold. Likevel tror jeg kanskje det er andre tiltak som er nøkkelen i større grad for å få til nedgang for meg. Men tror også jeg er en person som lever bedre som komplett godteri-avholds enn «litt til helga». Har ikke funnet den balansen der i det hele tatt. Jeg er ikke redd for å bli sulten, men spiser dritt av uvane, kjedsomhet, trøst og så videre. Jeg skal prøve å komme disse følelsene i forkjøpet og spise litt mer mat så det ikke blir like lett å bøtte nedpå med godteri hele tida. Denne uka kommer det ikke til å bli like mye trening som ellers, så nå gjelder det å følge med kostholdet 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjor_a Skrevet 4. juni #37 Del Skrevet 4. juni mariatherese skrev (På 19.3.2024 den 21.05): Enn at vi var kommet her da… I sommer blir jeg 30 år. Jeg har alltid vært glad i godteri, aldri vært flink til å lage sunn og god mat, men likevel sluppet billig unna pga høyt aktivitetsnivå, mye trening og gode gener da antar jeg. Nå er min to små barn ikke fult så bittesmå, hverdagen har tatt meg igjen, og kroppen er forandret. Er blitt til en deigklump som ikke passer mine gamle klær, unngår speil og spiser godteri i smug. Det har vært mye unntakstilstander de siste årene. Fått barn, ny jobb, nytt hus, oppussing, osv, som har fått litt av skylda for at ting er blitt som de er blitt. Jeg vet at jeg bør skjerpe meg angående kostholdet for å skape god helse og forebygge andre livstilsykdommer. Jeg vil inn i bunaden min til 17.mai, jeg vil være et forbilde for barna mine, og ha energi til å løpe etter dem på lekeplassen. Jeg vil ikke bruke uante summer på smågodt på rema. Det er mange gode grunner til å ta tak i denne dårlige livstilen min. Jeg prøver å tenke at det er bra jeg tar tak i dette nå, før det sklir enda mer ut. Samtidig som jeg skjemmes litt av meg selv. Ønsker å bruke dagboka til vektlogg og for å føle en grad av forpliktelse her. Første delmål er under 70kg til 17.mai, hovedmål er å lande på 66kg. Det har tidligere vært min trivselsvekt. Vil kanskje også pese ut litt frustrasjon, treningslogg eller hva det måtte være. Velkommen! Vektlogg: 18.mars: 75kg 19.mars 74,1kg (75 var nok mye vann etter helga, ligger på rundt 74 for tiden) Spis mye havregrøt, og ikke spør svin(inneholder østrogen som gir pupper og mage), trenannenhver dag i 1 time uten unntak, spis mat som er mettende(mye fiber osv.) Gidteri kun på helg. Utsett gjerne frokosten litt og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 4. juni #38 Del Skrevet 4. juni 2 hours ago, mariatherese said: Takk for innspill @123qwe! Har i stor grad fastet før og det funker fint for meg og min livsstil, kanskje særlig når fokuset skifter fra nedgang til vedlikehold. Likevel tror jeg kanskje det er andre tiltak som er nøkkelen i større grad for å få til nedgang for meg. Men tror også jeg er en person som lever bedre som komplett godteri-avholds enn «litt til helga». Har ikke funnet den balansen der i det hele tatt. Jeg er ikke redd for å bli sulten, men spiser dritt av uvane, kjedsomhet, trøst og så videre. Jeg skal prøve å komme disse følelsene i forkjøpet og spise litt mer mat så det ikke blir like lett å bøtte nedpå med godteri hele tida. Denne uka kommer det ikke til å bli like mye trening som ellers, så nå gjelder det å følge med kostholdet 😅 Det er gull at du kjenner selv hvor du må legge arbeidet. Jeg er også en som henter trøst i mat og det har vært ganske tøft og frustrende til tider når jeg ikke ha kunnet ty til godtepose når er trøtt eller stresset. Det er litt rart å kjenne på alle følelsene uten å distrahere seg selv med snop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 4. juni Forfatter #39 Del Skrevet 4. juni Kjenner meg igjen, @123qwe! Men samtidig er det vel så viktig å lære seg det. Høres ut som du er godt på vei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. juni #40 Del Skrevet 5. juni mariatherese skrev (På 1.6.2024 den 23.27): Heldigvis gjør jeg det her rett: jeg reflekterer og tar tak i de egentlige problemene Kjempebra at du anerkjenner dette! Det er såå viktig. Syns du reflekterer veldig bra Vet ikke om du noen gang så Biggest Loser fra USA på TV. Men de første sesongene var det jo kun fokus på trening og kosthold. Deltakerne gikk selvsagt ned i vekt, var smekker og flott på finalen, men året etter (!) var vinneren like stor som før deltakelsen igjen. Man skjønte jo at det var et problem, og heldigvis ble det tatt tak i. De siste sesongene inneholdt jo minst like mye psykologitime som treningstid. De gikk rett og slett veldig inn i det mentale, da alle hadde sine årsaker til høy BMI, jojo-slanking osv. Noen med store traumer, men slett ikke alle hadde det. Kan være vanskelig nok å f.eks slite med ensomhet, kjedsomhet, mangel på forståelse osv. Poenget er at vi alle har våre greier, og jeg tror ikke vi får bukt med vektproblemet før vi tar tak i underliggende ting (også). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå