Gå til innhold

Ikke nok melk på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby 4 uker går kjempefint opp i vekt, men jeg har for lite melk på kvelden. Babyen skriker og kaver, drar i puppen, dytter i puppen og blir mer og mer sinna. Ender med at jeg gir mme flere kvelder i uka. Er det noe å gjøre med, eller må jeg bare innse at jeg ikke produserer nok på kvelden? Har prøvd konstant amming utover kvelden, men produserer ikke mer uansett.. 😕

Anonymkode: 1f3a7...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du produserer mer hvis du bare er tålmodig og lar babyen øke produksjonen for deg. Hvis du i stedet gir mme vil produksjonen minke.

Anonymkode: c2b29...e30

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsuro.. en normal del av babyens utvikling, ikke noe som kommer av lite melk. ❤️

Anonymkode: c947e...687

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om kveldsuro. Hvis baby går fint opp i vekt høres det ikke ut som for lite melk. Mme er tungt fordøyelig, og noen babyer blir veldig trøtt av den grunn. Mange tror derfor at lite melk er problemet og mme er løsningen.

Anonymkode: 47d97...40e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kveldsuro.. en normal del av babyens utvikling, ikke noe som kommer av lite melk. ❤️

Anonymkode: c947e...687

Ja, det er vanlig å tro at man har for lite melk, men ofte er det kveldsuro. Ikke gi mme, men få heller veid baby ofte for å sjekke at den går opp i vekt. 

Anonymkode: bf235...025

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde akkurat det samme! Var sikker på at jeg ikke hadde nok melk.

MEN så leste jeg at det er veldig vanlig. Alle har mindre melk på kvelden, men melka er fetere (for den skal ligge lengre i magen, så baby får sove litt på natta).

Baby drikker derfor konstant på kveldstid og får ut alt han kan av den fete melka. 

Baby kaver også og drikker konstant når det er økedøgn (for å øke produksjonen), og ved kveldsuro. 

Det føltes som om jeg drev å ammet utav tomme pupper hele kvelden, men det skal faktisk være slik. Min gikk også kjempefint opp i vekt, og jeg gav ikke mme. Gav ofte på natta også i starten, men det er faktisk nattamming som øker melkeproduksjonen mest!

Ville vært litt forsiktig med å gi mme hvis det ikke er helt nødvendig, det kan forstyrre det naturlige spillet mellom mor og barn, og gjøre at produksjonen din ikke øker som den skal. DA kan du plutselig ende opp med for lite melk, og må gi mme likevel. Det blir liksom en ond sirkel 🤷‍♀️

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du vite at du har mindre melk på kvelden? Det er helt normalt at babyer er mer urolig på kveldene...

Anonymkode: dc59a...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt mme. Babyer som får mme er ofte mye roligere enn babyer som sulter ved brystet. En uting å tviholde på amming.

Anonymkode: 3311b...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var ofte urolig og kavete etter en dag med mye inntrykk. Trengte mye nærhet og pupp for å roe ned. Ikke alltid så lett å unngå hvis man må hit og dit, men følte det hjalp litt å roe ned på ettermiddagen/kvelden. Og bare innfinne meg med at slik måtte jeg tilbringe kveldene en periode. Nå er hun 6mnd og endelig er det mulig å legge henne på kvelden og slippe å være der hele kvelden 👍 Må inn til henne jevnlig men det hender jeg får en halvtime-time uforstyrret i stua. 

Anonymkode: 2374c...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kveldsuro som andre sier, ikke lite melk. Men utdrivningen blir vel tregere om kvelden om jeg husker riktig, så melka kommer litt saktere ut.

Vi ga litt MME iblant likevel selv om det ikke er anbefalt. Bare for å få litt ro og for å avlaste såre brystvorter. Ammet så mye om natta så produksjonen gikk likevel fint opp. Ga aldri store porsjoner MME.

Prøv også å bære og bysse baby, hen kan være trøtt og trenge hjelp til å sove :)

Anonymkode: f3648...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi MME når du er så godt i gang med amming! Du ødelegger for deg selv 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det med MME, blir barnet mer tilfreds da? Ellers er det jo som flere her skriver, at det er vanlig med kveldsuro. 

Baby har også tider hvor det er ment å stimulere til mer melk, og disse periodene kan være intense, med mye uro, skriking, konstant sulten. Dette er naturlig, for å øke melkeproduksjonen slik at baby kan spise mer fremover. Les om økedager her:

Økedager: Vil babyen plutselig ammes oftere enn før? - Ammehjelpen

Anonymkode: d95d0...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to yngste babyer fikk en flaske MME rundt kl. 24.00 slik at vi alle skulle få sove litt. Uten MME klarte ikke babyen å få sove på kvelden. 

Du kan helt fint kombinere amming med litt MME. En fordel er også at brystvortene får hvilt litt.

Anonymkode: afc1f...862

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...