Gå til innhold

Rundreise Sør-Amerika - Tips?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Etter å ha vært på noen rundreiser rundt i USA har vi neste år lyst til å reiser rundt i Sør-Amerika.

To voksne og to ungdommer (15+17år).
 

Noen som har tips til rute, hvor man bør fra og hva som er et must? Og hva man absolutt bør styre unna.

Tenker ca 4 uker +\- , så skjønner vi ikke får tid til «alt».

Anonymkode: fcd1b...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buenos Aires i Argentina er en veldig fin by. God mat og mange ting å se/gjøre. Relativt trygt også om en er forsiktig. Uruguay (nabolandet til Argentina) er også veldig fint.  Litt dyrere, men om dere er der nede i sommermånedene finnes det mange fine havnebyer med flotte strender, feks Punta del Este. Har reist alene rundt i Uruguay og bestandig følt meg trygg! 

Colombia og Peru er også veldig fint, men vær obs på at de fleste attraksjoner ligger veldig høyt og høydesyke kan forstyrre gleden med turen. Been there done that! Kan være ganske farlig om en havner i feil område mtp kriminalitet. Skal dere til Colombia anbefaler jeg Medellin. Eller områdene ved kysten. 

Chile er veldig fint. Atacama ørkenen i nord og Torres del Paine i sør er verdt besøket. Hovedstaden Santiago er litt kjedelig, men ok. 

Paraguay er kjedelig. Ikke verdt besøket. Mye kriminalitet også. Følte meg ikke trygg på gata i hovedstaden. 

Selv om Panama ligger i sentral-amerika, og ikke i sør-amerika, kan jeg absolutt anbefale en tur dit. 

Bare å spørre om du lurer på noe mer 🙂 Har reist gjennom nesten hele sør og mellom amerika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argentina er fint. Buenos Aires er en spennende by å besøke. Córdoba vil jeg også anbefale. En studentby med mye liv og bra shopping. De har også Argentinas eldste museum der. Guatemala er et annet land anbefaler. De har regnskog, maya-ruiner og vulkaner. En eksotiske natur samtidig med byene fra kolonitiden og fargerike markeder.
Uruguay er ikke så spennende. Iallfall ikke Montevideo. 

Anonymkode: 07581...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quenca i Ecuador er helt magisk 🥰

Anonymkode: 0babe...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 
Etter å ha vært på noen rundreiser rundt i USA har vi neste år lyst til å reiser rundt i Sør-Amerika.

To voksne og to ungdommer (15+17år).
 

Noen som har tips til rute, hvor man bør fra og hva som er et must? Og hva man absolutt bør styre unna.

Tenker ca 4 uker +\- , så skjønner vi ikke får tid til «alt».

Anonymkode: fcd1b...17a

 

Hva er det dere liker å gjøre?

Lett å busse rundt i hele kontinentet, men ville nok gått for fly på de lengste distansene siden dere har så liten tid.

Sør Amerika er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macchu Picchu i Peru ❤️ Helt fantastisk.

Anonymkode: c765d...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg likte ikke Colombia, så hadde unngått det :) 

Hadde en generell følelse av utrygghet, og at veldig mange ikke ville meg vel. 
 

Reist mye. Kun der jeg har følt det sånn. 

Anonymkode: eec53...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken måned?  Store vær variasjoner, så greit å vite....

Men Galapagos er fantastic!

Samme med Rapa Nui.

Salar de uyuni.

 

Anonymkode: 5180e...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste rundt i Sør-Amerika i 1,5 måned i 2018. Fantastisk opplevelse! Så kult at dere tar med ungdommene på en sånn tur.

Kan virkelig anbefale disse høydepunktene:

- Machu Picchu (ta gjerne toget. Om man vil gå ruta dit må man bestille ca et år i forveien)

- Iquitos (spesiell by i den peruanske delen av Amazonas uten veiforbindelse. Book et par dager på en jungle lodge)

- Salar de Uyuni (et must!!)

- Ica/Huacachina (oase og ørken noen timers busstur fra Lima, actionfylt med dune buggies og vinsmaking også i området)

- Foz do Iguazu (utenfor allfarvei så man må egentlig fly inn/ut derfra, men spektakulært)

- Rio de Janeiro (noen sier styr unna, jeg syns det var en flott by og deilig med litt strandliv. Til info reiste jeg alene som kvinne 24 og følte det ikke utrygt annet enn visse områder på kvelden)

Man kan feks reise til Lima, fly til Iquitos, tilbake til Lima, buss til Ica og Cusco (Machu Picchu), buss videre til Puno og Lake Titicaca. Derfra kan man ta buss til La Paz (helt ok by) og fly derfra til Salar de Uyuni. Da jeg reiste var det konstant samme billige pris for denne innenlands flyreisa uansett hvilken dag jeg søkte på, rundt 500 kr. Videre reiste jeg med fly, var også innom Chile, men syns ikke det var noe høydepunkt egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foz de iguazu. Nydelig sted med fantastiske fossefall, på grensen mellom brazil/arg/Paraguay. 

rio er et must. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 17.41):

Hei! Jeg likte ikke Colombia, så hadde unngått det :) 

Hadde en generell følelse av utrygghet, og at veldig mange ikke ville meg vel. 
 

Reist mye. Kun der jeg har følt det sånn. 

Anonymkode: eec53...386

Enig, jeg var i Cartagena og Bogotà og følt meg ikke trygg, ble overfalt med kniv :(  Cartagena var litt sånn Pattaya type sted med mye prostitusjon og drugs. Så aldri mer Colombia på meg! 

Panama, Costa Rica, Nicaragua og Mexico derimot var fantastisk! Mexico har den beste maten i hele verden syns jeg, og veldig mye å se. Må bare være forsiktig. Yucatàn-halvøya er ganske safe, er veldig gøy å bade i cenoter og se på pyramider om man liker sånt. Og vestkysten, rundt Oaxaca/Puerto Vallarta er det flott. 

Panama, Costa Rica og Nicaragua har mye fint natur! Følte meg trygg i Panama og Costa Rica, men Nicaragua kan være litt utrygt enkelte steder (ved grensa til Costa Rica f.eks). Masse dyreliv, og man kan dra på jungelturer med guide. Anbefales! 

Jeg har ikke vært der selv, men kjenner flere som trives i Chile. Valparaiso f.eks, fine fargerike hus. Bare huske å sjekke værmeldinga, er store temperaturforskjeller fra nord til sør. 

 

Anonymkode: 7f7cf...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2024 at 2:19 PM, AnonymBruker said:

men Nicaragua kan være litt utrygt enkelte steder (ved grensa til Costa Rica f.eks).

Hvorfor?

Provinsen Rivas og generelt stillehavsiden i Nicaragua er veldig trygt for turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler veldig å få med seg saltsjøen i Bolivia (Salar de Uyuni). Vi fløy til Sucre og tok buss derfra til Potosi, så saltsjøen, Titicaca og La paz. Sucre er en nydelig by, Potosi er full av historie da det er der mye av sølvet ble utvunnet og sendt til Europa etter at kontinentet ble "oppdaget", Salar de Uyuni er fantastisk, Titicaca helt nydelig, La Paz ganske kjedelig, men det går fly derfra til mange andre steder. Vi fløy hjem fra Buenos Aires, det var en veldig bra ferieby, spesielt etter å ha levd under spartanske forhold med magesjau i flere uker. God shopping var det også der, så det var et bra siste stopp å fylle koffertene på før hjemturen, og det var utrolig mye god mat og drikke. Egentlig bør dere finne ut hva dere vil se/gjøre/oppleve og legge ruten ut fra det. Som en nevnte tidligere er høydesyke et reelt problem, så dere må ta høyde for å ikke ha for mange høydemetre mellom hver overnatting i høyden, og også ifht om alle har helsen i behold før reise. 

Anonymkode: e9328...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Anbefaler veldig å få med seg saltsjøen i Bolivia (Salar de Uyuni). Vi fløy til Sucre og tok buss derfra til Potosi, så saltsjøen, Titicaca og La paz. Sucre er en nydelig by, Potosi er full av historie da det er der mye av sølvet ble utvunnet og sendt til Europa etter at kontinentet ble "oppdaget", Salar de Uyuni er fantastisk, Titicaca helt nydelig, La Paz ganske kjedelig, men det går fly derfra til mange andre steder. Vi fløy hjem fra Buenos Aires, det var en veldig bra ferieby, spesielt etter å ha levd under spartanske forhold med magesjau i flere uker. God shopping var det også der, så det var et bra siste stopp å fylle koffertene på før hjemturen, og det var utrolig mye god mat og drikke. Egentlig bør dere finne ut hva dere vil se/gjøre/oppleve og legge ruten ut fra det. Som en nevnte tidligere er høydesyke et reelt problem, så dere må ta høyde for å ikke ha for mange høydemetre mellom hver overnatting i høyden, og også ifht om alle har helsen i behold før reise. 

Anonymkode: e9328...8cb

Enig med det meste, bortsett fra at La Paz er en kjedelig by. Veldig annerledes og fascinerende by, synes jeg. Salar de Uyuni er en saltørken, ikke saltsjø 😊

Anonymkode: 4b430...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 27.3.2024 den 17.35):

Hvorfor?

Provinsen Rivas og generelt stillehavsiden i Nicaragua er veldig trygt for turister.

Etter man har passert grenseovergangen Penas Blancas (nordvest i Costa Rica) kommer man til en by som heter San Juan del Sur. Ekstremt mye kriminalitet, drugs og prostitusjon. Jeg kjenner også noen som har bodd der og de opplevde innbrudd/ran flere ganger. Granada derimot var utrolig fint! 

Var utrolig mye fattigdom i Nicaragua, så det var trist. Plutselig er man omringet av unger som står og ser på deg og sier de er sultne.. Det samme på restaurant. Ikke så lett å kose seg når det står en haug med unger og prøver å ta maten din. 

Anonymkode: 7f7cf...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Etter man har passert grenseovergangen Penas Blancas (nordvest i Costa Rica) kommer man til en by som heter San Juan del Sur. Ekstremt mye kriminalitet, drugs og prostitusjon. Jeg kjenner også noen som har bodd der og de opplevde innbrudd/ran flere ganger. Granada derimot var utrolig fint! 

Var utrolig mye fattigdom i Nicaragua, så det var trist. Plutselig er man omringet av unger som står og ser på deg og sier de er sultne.. Det samme på restaurant. Ikke så lett å kose seg når det står en haug med unger og prøver å ta maten din. 

Anonymkode: 7f7cf...8d9

Har bodd i Nicaragua selv. (Utenfor gringokoloniseringene ved stranden)

San Juan del sur er en partyby ( Nicaraguas svar på Ibiza) som IKKE er representativ for landet i seg selv. Byen har generelt en god økonomisk standard i forhold til resten av landet. Tiggingen, protitusjonen og doplangingen er et produkt av turismen og hvordan man kan lett tjene penger der. Dette skjer også i Granada hvor fattigdommen er mer synlig enn i San Juan del sur om man beveger seg noen kvartaler unna katedralen/turistsenteret. Drar du til byer uten så mye turisme ser man  ikke disse tendensene er selv om disse byene har langt dårligere  utvikling. og har langt større fattigdom.

Ellers er innbruddstyver et irriterende problem i Nicaragua (også for de lokale). Det holder vanligvis å låse døra før man legger seg.

Kan legge til at San juan del sur er mitt minst favorittsted i Nicaragua, og anbefaler ikke folk å dra dit med mindre de liker å feste og drikke seg sanseløse med andre turister. Nicaragua generelt på stillehavssiden er fortsatt ansett som trygt med samme forholdsregler som resten av latinamerika.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...