AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #1 Skrevet 18. mars 2024 Hei! Er 33 år og har vært gjennom et mislykket prøverørsforsøk som viste en ikke optimal eggkvalitet (selvom blodprøvene på eggreserver er gode). Legen spurte om jeg hadde endometriose, noe jeg avkreftet. Jeg har ekstreme menssmerter og store blødninger og har hatt det siden tenårene. Begynte å bli litt usikker på dette.. Jeg trodde at man ved endometriose hadde smerter også utenom mensen? Typisk ved samleie og dobesøk? Jeg har ikke dette.. Kan man ha endometriose med «bare» smerter ved mens og store blødninger? Anonymkode: 05707...50e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Forstår ingenting av dette lenger jeg har alle symptomer på endometriose men siden gynekolog ikke fant noe på ultralyd så meinte han det var helt usannsynlig at jeg har endometriose og at jeg bare har sterke smerter men rier og fødsel og menssmerter hos meg er likestilt... Men greit nok, er ikke interessert i å dobbeltsjekke med kikhull så da får det bare være. Eneste løsningen jeg ble tilbudt var p-pille eller spiral men det er jeg ikke interessert i da jeg har nok problemer med kroppen og trenger ikke mer. Hvis du vil ha barn så hadde jeg fått en skikkelig sjekk som faktisk krever kikhull for å være sikker. Har fått de barna jeg skal ha jeg så her er ikke det behovet. Anonymkode: c4c87...cf7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Forstår ingenting av dette lenger jeg har alle symptomer på endometriose men siden gynekolog ikke fant noe på ultralyd så meinte han det var helt usannsynlig at jeg har endometriose og at jeg bare har sterke smerter men rier og fødsel og menssmerter hos meg er likestilt... Men greit nok, er ikke interessert i å dobbeltsjekke med kikhull så da får det bare være. Eneste løsningen jeg ble tilbudt var p-pille eller spiral men det er jeg ikke interessert i da jeg har nok problemer med kroppen og trenger ikke mer. Hvis du vil ha barn så hadde jeg fått en skikkelig sjekk som faktisk krever kikhull for å være sikker. Har fått de barna jeg skal ha jeg så her er ikke det behovet. Anonymkode: c4c87...cf7 Sukk. Oftest finner man ikke endometriose på ultralyd. Det er så mange kunnskapsløse der ute. Bare kikkhull gir en sikker diagnose. I mitt tilfelle kunne man se at jeg aller mest sannsynligvis hadde det. Fordi jeg hadde en cyste på eggstokkken som så ut som en sjokoladecyste, altså endometriose. Anonymkode: 236e5...d73 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Jeg pleier å si at de fleste som kanskje tror de har endometriose har nok det. Det sies jo at 1 av 10 kvinner har det. Har det ikke selv som jeg vet om, men har gjennomgått ivf og vet at det er en stor årsak til infertilitet. Ville bedt om kikkhull, det er eneste måten. Anonymkode: 93c7d...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Folk kan ha sterke mensesmerter uten at det er endometriose også. Det hadde jeg - var hjemme ofte når jeg var tenåring og hadde utrolig smerter hver gang jeg hadde mensen. Måte til slutt tygge på paralgin forte og da var det tid å fjerne livmoren helt. Livmoren var helt fint, uten fibrose eller endo - men selvfølgelig burde du bli utredet for å se om du har eller ikke har! Anonymkode: e9a95...ba9
enkefru Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk kan ha sterke mensesmerter uten at det er endometriose også. Det hadde jeg - var hjemme ofte når jeg var tenåring og hadde utrolig smerter hver gang jeg hadde mensen. Måte til slutt tygge på paralgin forte og da var det tid å fjerne livmoren helt. Livmoren var helt fint, uten fibrose eller endo - men selvfølgelig burde du bli utredet for å se om du har eller ikke har! Anonymkode: e9a95...ba9 Samme her, søkte meg inn for å fjerne livmor, var omsider gammel nok til at det var greit. Da fant de masse endometriose-vev inne i meg, fjernet veldig mye (ingen sammenheng med omfang vs smerter/plager iflg kirurg). Så da var omsider drøye 15 års smertehelvete over!! 👏
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sukk. Oftest finner man ikke endometriose på ultralyd. Det er så mange kunnskapsløse der ute. Bare kikkhull gir en sikker diagnose. I mitt tilfelle kunne man se at jeg aller mest sannsynligvis hadde det. Fordi jeg hadde en cyste på eggstokkken som så ut som en sjokoladecyste, altså endometriose. Anonymkode: 236e5...d73 Jeg vet det men gynekologen kunne ikke se noen tegn til cyster eller endometriose på eggstokker men det kunne selvsagt ikke utelukkes at jeg hadde noe på bukhinnen... Men så lenge ikke noe går galt eller blir mye verre så vil jeg ikke få et skikkelig svar på dette. Gynekologen meinte og at siden behandlingen er den samme enten det er endo eller bare sterke smerter så spilte det ingen rolle. Men må bare leve med det for jeg gidder ikke prevensjon. Anonymkode: c4c87...cf7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Jeg har diagnostisert 4 stykker. Ikke er jeg lege, ikke kan jeg utføre operasjon. Men jeg vet at invalidiserende menssmerter ikke er normalt. Og de har fått det påvist etterpå. Altfor lite informasjon om dette her hos leger! Anonymkode: 61ac0...5ed
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 Jeg er aldri sjekket for det. Jeg har kun hatt sterke menssmerter og milde smerter ifbm eggløsning, men det var en gynekolog som sa til meg at det kunne godt hende at jeg hadde endometriose basert på dette og at vi hadde problemer med fertiliteten. Diagnosen var uforklarlig infertilitet. Første barn ble til vha IVF, etter noen negative forsøk først. Eggkvaliteten var ikke optimal hos meg heller, selv om alle prøver var fine. Jeg fikk også høre at det «ikke var noen tegn til endometriose» på ultralyd, men vet det ikke holder for å avkrefte det. Vi fikk ett flott embryo til slutt, og det ble et barn. Noen måneder etter fødsel ble jeg gravid igjen, uten hjelp, og vi fikk et barn til. Det var da jeg var på ultralyd i andre svangerskap at gynekologen sa at problemet mitt godt kunne være endometriose, og at andre svangerskap skjedde fordi man blir midlertidig bedre etter et svangerskap. Men han visste jo ikke, og jeg er fortsatt ikke sjekket. Jeg er kvitt menssmerter og mens med hormonspiral og vi har fått barna våre, dermed spiller det ikke lenger noen rolle for min del om jeg skulle ha det, og det er en mild versjon i så fall. Men jeg tenker at for deg kan det spille en rolle, og det burde være verdt å sjekke ordentlig ut. Anonymkode: 5861d...b0d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå