Gå til innhold

Leddgikt i «ung» alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en del leddgikt i familien, og nå kjenner jeg litt på symptomer selv. Jeg er bare 34 år, så føler at jeg er for ung for å få dette😩 jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skaffe meg uføreforsikring og så vente på at den kicket inn med å gå til legen? Er det ikke stor sjanse for å bli ufør om man har det? 
 

noen som har erfaring? 

Anonymkode: b1821...4da

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har en del leddgikt i familien, og nå kjenner jeg litt på symptomer selv. Jeg er bare 34 år, så føler at jeg er for ung for å få dette😩 jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skaffe meg uføreforsikring og så vente på at den kicket inn med å gå til legen? Er det ikke stor sjanse for å bli ufør om man har det? 
 

noen som har erfaring? 

Anonymkode: b1821...4da

Helt umulig å svare på. Det finnes mange typer og grader. Det er også helt andre medisiner i dag enn tidligere, mange jobber hele livet og lever gode liv med leddgikt. 

Anonymkode: ec981...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 22.24):

Jeg har en del leddgikt i familien, og nå kjenner jeg litt på symptomer selv. Jeg er bare 34 år, så føler at jeg er for ung for å få dette😩 jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skaffe meg uføreforsikring og så vente på at den kicket inn med å gå til legen? Er det ikke stor sjanse for å bli ufør om man har det? 
 

noen som har erfaring? 

Anonymkode: b1821...4da

Jeg startet med å få symptomer for over 10 år siden. Det er først de to siste årene at jeg har blitt mye verre. Ble henvist i 2020, men pga pandemi, var jeg ikke komfortabel med å fortsette. Var hos lege for et par dager siden og skal få ny henvisning til revmatolog. Skal bli godt å få hjelp og forhåpentligvis medisin. 

Hvordan leddgikt utvikler seg varierer fra person til person.  Du burde gå til legen og fortelle om plagene dine og be om henvisning. Jo før, jo bedre. 

Kan fortelle deg at de siste årene så har fingrene vridd seg mer, og jeg har mer smerter. Hele kroppen stivner om jeg sitter for lenge, eller ligger for lenge. Jeg har sykdomsfølelse i kroppen stadig vekk og flere plager som kan komme av leddgikt. Hendene mine blir fort slitne og vonde når jeg jobber. Blir ofte sliten, uten "grunn"...Ikke gjør som meg, og vent lenge med legebesøk. Jo tidligere du får hjelp, jo bedre! 

Hold deg fysisk aktiv og pass på kostholdet. Til informasjon så er jeg en aktiv person. Driver med løping og styrke, så stivheten kommer ikke fra at jeg ikke er aktiv. 

Jeg fyller 34 i morgen :) 
 

Anonymkode: 7b36c...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...