Gå til innhold

Konstant aktive barn. Dårlig oppdragelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine, 3 og 6 år, er liksom høyt og lavt hele tiden. Sjeldent jeg får de til å sitte og leke med noe, mens jeg får gjort husarbeid eller matlaging. Jeg forstår ikke hvordan alenemødre får til å få rolige og beherskede barn? De har masse utetid, også. Klarer foreldre å ha barn som ikke må ta på alt og beveger seg hele tida? Tror ikke det er adhd, og det er ihvertfall ikke noen andre diagnoser.

Anonymkode: 4b8f2...211

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ulike. Noen barn må læres til å sitte og leke, andre må læres til å utforske. 

Kansje de trenger mer mental stimuli? Mer utfordringer?

Anonymkode: d5813...2cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tull. Dette blir det langrennsløpere og yrkesaktive folk av. 

Anonymkode: 466ba...fef

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Barn er ulike. Noen barn må læres til å sitte og leke, andre må læres til å utforske. 

Kansje de trenger mer mental stimuli? Mer utfordringer?

Interessant. Har ei bekjent som også er alenemor til 2 i samme alder. Begge barna hennes har vært enormt stille og introverte, men de klarer fint å sitte stille og leke med rolige barneleker. Jeg måtte le litt da hun foreslo de samme lekene som barna hennes leker med, for det ville ikke fungert på barna mine. Får kjip følelse av at det er noe som ikke er helt bra med aktive barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Interessant. Har ei bekjent som også er alenemor til 2 i samme alder. Begge barna hennes har vært enormt stille og introverte, men de klarer fint å sitte stille og leke med rolige barneleker. Jeg måtte le litt da hun foreslo de samme lekene som barna hennes leker med, for det ville ikke fungert på barna mine. Får kjip følelse av at det er noe som ikke er helt bra med aktive barn.

Jeg har 3 helt ulike barn. 

1 - Super sosial, aktiv 24/7, sa alltid at han var født med innebygget 4hjulstrekk. Gikk i en alder av 10 mnd, løp ved 12 mnd etc.. Sånn har det vært hele veien. Tidlig på sykkel, klatring i trær, makk i bein og armer. Alle aktiviteter som er stillesittende var kjedelig.. Jo høyere tempo jo bedre. Alltid i farta. Ble liksom aldri sliten og lei, heller motsatt.

2 - Tidlig ute med det meste, men i mye roligere tempo enn broren. Veldig sosial ute, mange venner, men liker å sitte alene å leke, lese etc og ha litt rolige stunder for seg selv. Veldig rolig og avslappet type. Tar livet med knusende ro. Syns alt som bråker og lager støy er slitsomt i lengden. Elsker å være ute i naturen. 

3 - Er midt imellom de 2 andre. Med på alt, nyter både full rulle og rolige aktiviteter. Høylytt og rastløs, av typen som lett hadde syklet ned trappene i huset om han fikk lov, men samtidig elsker å tegne og bygge Lego. Kan sitte i timesvis når han først finner roen. 

De krasjer litt av og til i ønsker om hva de skal og hva som skjer. Med eldste har vi måttet leite litt etter noe som kunne være gøy å gjøre uten fast og spenning. Løsningen ble radiostyrt bil på bane. Det kom en disiplin og ro når han fant den interessen. Skolen ble bedre, loppene ble roligere.. Nå bygger han biler selv, sitter å skrur på bilene med bitte bitte små deler etc.. han trengte en annen stimuli, annet energi utslipp enn de 2 andre. De to andre har også prøvd radiostyrt bil, var ikke noe for dem. 

For oss handlet det om å finne en aktivitet som skapte engasjement og glede. For noen er det fysiske aktiviteter og sport-  for andre er det andre aktiviteter. 

Ingen av de har noe diagnoser, bare ulike behov og interesser og behov for ulike energiutløp. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barna mine, 3 og 6 år, er liksom høyt og lavt hele tiden. Sjeldent jeg får de til å sitte og leke med noe, mens jeg får gjort husarbeid eller matlaging. Jeg forstår ikke hvordan alenemødre får til å få rolige og beherskede barn? De har masse utetid, også. Klarer foreldre å ha barn som ikke må ta på alt og beveger seg hele tida? Tror ikke det er adhd, og det er ihvertfall ikke noen andre diagnoser.

Ta de med på husarbeid og matlaging til de selv innser at de ikke gidder mer! Mitt beste råd ;) 
Mine vil bare være med mamma, det re veldig koslig. De er 6 og 8 nå da. Men slev da de var mindre var det begrenset hvor lenge det var gøy å hjelpe til med ting. Men de lærte mye av det de hjalp til med :)  Men da de følte seg ferdige gled det over i annen lek helt av seg selv, og jeg kunne fortsette med mitt. 

Men, skal sies at vi er jo to. Så barna har jo ofte hatt en forelder til rådighet. Til forskjell fra alenemødre som har lite annet valg enn at barna må klare seg selv innimellom, fordi annet må gjøres. Tror egentlig det tvinger seg frem av nødvendighet hos de som er alene med barn. Akkurat som barn nr 2 ofter er 10x mer tålmodig enn nr 1 som har levd i luksus av vanligvis 200% foreldre i ett eller flere år før nr to entrer banen. Hos oss måtte nr 2 bare ligge sur i vogna og vente mens jeg kledde på 2-åringen liksom, så lillesøster har vært mye mer vant til at ikke alt skjer med en gang enn første var. Og sånn er det nok, det formes av at ting bare er slik.

Mine sitter heller ikke mye stille nå. Meget aktiv alder her også. Så jeg kan tenke meg at 3 og 6 år er rimelig intenst. For begge aldrene bærer preg av mye fysisk energi som må ut. Eldste her var også der da hun var 6 år, helt til skolestart. Og nå er lillesøster der. Ventetiden før de får de mentale utfordringene de virkelig begynner å trenge. Vi er av de som hadde "dødd" om vi måtte vente enda et år på skolestart, og ser at for slike som våre barn er skolestart som 6 åringen en absolutt nødvendighet for trivsel. Og husker at de som 3-åringer også var i en litt liknende fase, som gikk litt over da de kom på storebarnsavdeling i bhg, fikk lengre turer, større lekeapparater og mer å bryne seg på på alle måter. Så her ser jeg stor sammenheng mellom det som må være ubrukt mental kapasitet, og maksimal fysisk aktivitetsbehov. Enda vi saumfarte det som var av aktivitetesbøker med hun eldste i 5 og 6 års alder. Hun kunne lese korte bøker før hun startet på skolen, kunne pluss/minus opp til 20 uten problemer osv. Så vi stimulerte så mye vi klarte å få til for en 5-6 åring med den tålmodigheten de har. Masse puslespill osv. Må ha hjulpet litt, kan nesten ikke tenke meg hvordan det hadde vært uten...samme med lillesøster nå. Lærer seg å lese, lærer matematikk, legger puslespill osv for å bruke hjernen for i det hele tatt å klare å sovne om kvelden. Jeg teller ned til skolestart...leverte en atombombe av energi til barnehagen i dag og ønsket dem lykke til, ba de være ute i timesvis...august må komme snart! Hun blir 6 år neste uke...

Kjenner igjen alderen, og teker at du har en ganske intens periode nå...skolestart vil hjelpe. Og om ikke minste er på storebarn enda så vil det også hjelpe. Pøs på med mentale aktiviteter, det kan faktisk bidra til å roe dem ned :) Iallefall eldste. 

Anonymkode: 69aff...06d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bygg inneklatrevegg i barnestørrelse. Og kjøp hinderløypeleker. Barn er forskjellige, og fysisk aktive barn er ikke dårligere enn dem som liker tegning, bare litt mer å passe på…

Anonymkode: 71adf...d86

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, unger er forskjellige. Noen er mer aktive enn andre, har ikke med oppdragelse å gjøre.

Min eldste på 9 som har vært mest aktiv har definitivt blitt roligere med alder, yngste på snart 6 kan både være rolig og veldig aktiv. Hun blir lett giret opp av broren eller andre barn. 

Anonymkode: e6f71...2de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...