Gå til innhold

Lydbøker, når innleser gjør ei god bok til noe man må holde ut.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig i at enkelte innlesere er så monotone, uengasjerte og og kjedelige at man skulle tro de drev høytlesning fra skatteloven. Da klarer jeg bare ikke å følge med, tankene sporer av innen minuttet.

Takk til dere som har kommet med tips - de skal sjekkes ut! 

Min absolutte favoritt å høre på er Thorbjørn Harr, bare synd han ikke har lest inn mer!😍

Anonymkode: 39f9f...49c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker at det er litt monotont. Ødelegger opplevelsen om det blir for mye innlevelse. De skal jo bare lese boken for deg, men det må så klart være behagelig å høre på.

De jeg alltid styrer unna er når forfatteren selv har lest inn.

Favoritten er nok Nils Nordberg, kanskje landets mest behagelige stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at innleserne ikke «lager stemmer» 😅 Jeg vil liksom lage meg litt eget bilde av hvordan personene snakker og høres ut. Hvis innleseren gjør det, har de liksom tatt avgjørelsen for meg, og det kan irritere meg litt..  ikke alltid de kommer så godt ut av det, særlig hvis en mann skal lese det en kvinne sier, og blir overdrevent «damete», på grensen til parodisk. Eller hvis bad guy’en høres typisk «skurkete» ut. 😅

Jeg liker mange av oppleserne som har blitt nevnt her også, spesielt Håvard Bakke. 

Og Tor Håkon Gabriel Håvardsen kunne jeg hørt lese opp statsbudsjettet, har så behagelig stemme å høre på. Synd han ikke er innleser og bare leser inn sine egne bøker.

Anonymkode: a85f3...678

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg foretrekker at innleserne ikke «lager stemmer» 😅 Jeg vil liksom lage meg litt eget bilde av hvordan personene snakker og høres ut. Hvis innleseren gjør det, har de liksom tatt avgjørelsen for meg, og det kan irritere meg litt..  ikke alltid de kommer så godt ut av det, særlig hvis en mann skal lese det en kvinne sier, og blir overdrevent «damete», på grensen til parodisk. Eller hvis bad guy’en høres typisk «skurkete» ut. 😅

Anonymkode: a85f3...678

Dette er jeg helt enig i. Skulle ønske de bare leste med sin vanlige stemme istedenfor å spille rollene. Jeg hørte gjennom hele Bridgerton-serien under pandemien, og hun som leser der (på originalspråket) bruker en veldig barnslig og feminin stemme på jentene, og en overdrevent "barsk" stemme på gutta. Noe som blir ekstra komisk når jentene gisper og "swooner" bare en mann kommer borti dem. Må si jeg liker tv-serien bedre enn bøkene, i hvert fall frem til de begynte å bytte kjønn på karakterene. Men noe måtte man drive med under pandemien også 😄

Jeg hørte også på A little life, etter at jeg ga opp å komme gjennom den mursteinen med liten skrift. Fantastisk bok, men han som leser der var dessverre veldig monoton. Så der ble det å lytte på høyeste hastighet. Ender ofte opp med det med lydbøker, spesielt når de er på 36 timer.

Må legge til at det gir noe ekstra å lese bøker der forfatteren selv har lest inn, eller når noen leser sin egen biografi. Det var ganske sterkt å høre på Matthew Perrys biografi, etter hans død. Spesielt med tanke på at det var såpass mye om hans avhengighet og nær døden-opplevelser der.  

Anonymkode: 1f7db...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...