Gå til innhold

Hvor ofte faste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forrige uke gjennomførte jeg noen dager med vannfaste. Hvor ofte jeg jeg faste 2-3 dager på rad?

Anonymkode: 98877...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I forrige uke gjennomførte jeg noen dager med vannfaste. Hvor ofte jeg jeg faste 2-3 dager på rad?

Anonymkode: 98877...2ae

Blir du ikke skrubbsulten da? Jeg klarer det ikke.

Anonymkode: 97210...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir du ikke skrubbsulten da? Jeg klarer det ikke.

Anonymkode: 97210...6e6

Blir sulten, men det er forbigående. Drikk masse vann så forsvinner sulten.

Matmessig er den store gevinsten når du skal spise etterpå. Da smaker en skive med leverpostei helt kongelig. ;) 

Anonymkode: 98877...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de første 1-3 dagene som er hardest. 
skal åpne fasten ca 18:40 ikveld. Spiste igår natt sist. Men jeg kan ikke drikke vann engang heller.

Anonymkode: 327e2...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er de første 1-3 dagene som er hardest. 
skal åpne fasten ca 18:40 ikveld. Spiste igår natt sist. Men jeg kan ikke drikke vann engang heller.

Anonymkode: 327e2...fc7

Ikke drikke vann på flere dager? Det er da ikke bra? Og ikke minst; hvorfor ikke? Vann tilfører ingen energi til kroppen utenom helt nødvendig væske.

Anonymkode: 98877...2ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke drikke vann på flere dager? Det er da ikke bra? Og ikke minst; hvorfor ikke? Vann tilfører ingen energi til kroppen utenom helt nødvendig væske.

Anonymkode: 98877...2ae

Ikke drikke noe,eller spise frem til 18:40, ja. Ikke på flere dager. Jeg åpner jo fasten hver kveld. Var sikkert litt dårlig forklart

Anonymkode: 327e2...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke drikke noe,eller spise frem til 18:40, ja. Ikke på flere dager. Jeg åpner jo fasten hver kveld. Var sikkert litt dårlig forklart

Anonymkode: 327e2...fc7

Det er OMAD du mener da? Vann bør du vel drikke gjennom fasten uansett.

Anonymkode: cb7c8...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke drikke noe,eller spise frem til 18:40, ja. Ikke på flere dager. Jeg åpner jo fasten hver kveld. Var sikkert litt dårlig forklart

Anonymkode: 327e2...fc7

18:40?

Hmm, jeg skjønte ikke helt, nei. :) Jeg trodde du ikke skulle drikke noe på flere døgn, men du kan både spise og drikke etter ti over halv syv? Det blir mer en slags periodisk fasting. Jeg snakket om 2-3 dager totalt uten mat, og hvor ofte det kan gjennomføres. :)

Anonymkode: 98877...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det når du spiser igjen? Jeg har faster i litt over 24t noen ganger før, men jeg blir så kvalm av første måltid etter det som for meg er lang faste og klarer nesten ikke spise når jeg kan spise og føles som jeg bør faste videre (men har tvunget meg til å spise for å komme i gang med mat igjen). Er det en grense man må over, er det verre å spise jo lenger det går eller kommet man over en grense så der blir enklere å spise igjen? Hva skjer etter 24t faste vs 36t faste?

Anonymkode: 8c47f...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan går det når du spiser igjen? Jeg har faster i litt over 24t noen ganger før, men jeg blir så kvalm av første måltid etter det som for meg er lang faste og klarer nesten ikke spise når jeg kan spise og føles som jeg bør faste videre (men har tvunget meg til å spise for å komme i gang med mat igjen). Er det en grense man må over, er det verre å spise jo lenger det går eller kommet man over en grense så der blir enklere å spise igjen? Hva skjer etter 24t faste vs 36t faste?

Anonymkode: 8c47f...294

Jeg har ikke selv opplevd noe problemer med spising etter å ha fastet. Det er likevel viktig å begynne rolig. Feks en suppe eller noe slikt. Det er også sentralt å drikke nok vann under fasten. Kanskje det kan være årsaken til at du blir kvalm?

Legger ved linker som viser hva som skjerm med deg under 1-, 2- og 3-dagersfaste.

https://kraftmat.no/innlegg/fastens-kraft-hva-skjer-i-kroppen-din-etter-24-timer-uten-mat/

https://kraftmat.no/innlegg/48-timers-faste-5-overraskende-fordeler/

https://kraftmat.no/innlegg/fastens-dypere-virkning-hva-skjer-i-kroppen-din-etter-72-timer-uten-mat/

Sånn til info; dette er ikke forskningsartikler, kun informasjon. Det ligger en del forskning der ute også, bare å søke.

 

Anonymkode: 98877...2ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forrige uke gjennomførte jeg noen dager med vannfaste. Hvor ofte jeg jeg faste 2-3 dager på rad?

Anonymkode: 98877...2ae

Kan du ikke ete noe i det hele tatt? Blir du ikke skrubbsulten? Jeg hadde dødd innen 3 timer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlemor skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke ete noe i det hele tatt? Blir du ikke skrubbsulten? Jeg hadde dødd innen 3 timer :fnise:

3 timer? Hehe. ;)

Nei, jeg spiste ikke, bare drakk vann. Det går helt fint om du er frisk.

https://www.nrk.no/trondelag/nye-funn-om-faste-over-lang-tid_-kroppens-organer-gjennomgar-systematiske-og-store-endringer-1.16788562?fbclid=IwAR0gcDelXZB2F9lOhrl14nm8YCzYXHqUZzihLS-Muvi2GAb8FSc8W-eXRtw

Anonymkode: 98877...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir sulten, men det er forbigående. Drikk masse vann så forsvinner sulten.

Matmessig er den store gevinsten når du skal spise etterpå. Da smaker en skive med leverpostei helt kongelig. ;) 

Anonymkode: 98877...2ae

Bare vær littegrann forsiktig. Mange overspisingslidelser starter med dette du driver med.

Anonymkode: 12c35...6ef

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke drikke noe,eller spise frem til 18:40, ja. Ikke på flere dager. Jeg åpner jo fasten hver kveld. Var sikkert litt dårlig forklart

Anonymkode: 327e2...fc7

Ramadan 😉

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke drikke noe,eller spise frem til 18:40, ja. Ikke på flere dager. Jeg åpner jo fasten hver kveld. Var sikkert litt dårlig forklart

Anonymkode: 327e2...fc7

Da er det jo ikke noe spesielt til faste, du bare snur døgnet matmessig?

Anonymkode: 12c35...6ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører periodisk faste hele tiden, med 5-6 timers spisevindu. En gang per syklus (på dag to etter jeg får mensen) kjører jeg 48 timers faste. Jeg trener mye og har bmi på 24, spiser ikke ultraprosessert mat i hverdagen og passer på å spise nok hver dag. 

Kvinner i fruktbar alder bør kun kjøre langvarig faste (2-3 døgn) én gang per syklus. 

Anonymkode: 1ad88...622

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjennomført 5-dagers faste 3 ganger, og har hørt at det kan være lurt å gjøre 1-2 ganger i året, er i allefall det jeg har gjort

Anonymkode: a9f98...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da er det jo ikke noe spesielt til faste, du bare snur døgnet matmessig?

Anonymkode: 12c35...6ef

Ja dette er jo ikke sånn faste jeg tenkte på. Ramadan med å snu døgnet og ha et festmåltid etter solnedgang og utover kvelden/natten fører ikke med seg helsegevinst som kommer av helse-faste.

Anonymkode: 8c47f...294

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare vær littegrann forsiktig. Mange overspisingslidelser starter med dette du driver med.

Anonymkode: 12c35...6ef

Ok, det har jeg ikke hørt om. Kan du dokumentere dette?

For ordens skyld; jeg har full kontroll på det jeg driver med.

Anonymkode: 98877...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ok, det har jeg ikke hørt om. Kan du dokumentere dette?

For ordens skyld; jeg har full kontroll på det jeg driver med.

Anonymkode: 98877...2ae

Dokumentere det? Nesten all spiseforstyrrelse starter med en diett. Av de som utvikler spiseforstyrrelse, ender de fleste opp med overspisingslidelse, mens noen utvikler bulimi og en liten prosent utvikler anoreksi. Så når jeg hører at noen skriver at de faster en hel dag for deretter og virkelig kose seg med mat når de først kan spise, så ønsker jeg å informere om en risiko som ligger der. De fleste klarer å slanke seg uten å utvikle spiseforstyrrelser, men jeg ville bare nevne det.

Anonymkode: 12c35...6ef

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...