Gå til innhold

Leggetid i helger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veit ikke hvordan jeg skal formulere meg best mulig, for jeg føler jeg får en del hates for dette, men prøver så godt jeg kan likevel. 
Jeg har en datter på 15 som egentlig ikke har leggetid i helger/ferier, men vi har har sagt at ho bør/skal legge seg rundt 01:00-01:30. Dette er fordi at denne ungdommen har behov for ekstremt mye søvn, derav tia på natta.

Vi har også sagt at hun kan være på rommet, slik at ho ikke holder oss andre våkne, da vi voksne liker og legge oss litt tidligere. Hun har også et søsken som også sover. 
Hun går rundt og romsterer på rommet sitt og hører på musikk og driver med sminke, evnt rydder litt. 

Er dette noe jeg bør ha dårlig samvittighet for? At ho skal være på rommet? 
Er det noen andre som også gjør dette? 

Anonymkode: 82703...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Næ.men regner med at hun får lov å gå på do, kjøkken etc om hun vil det? Sp lenge hun ikke lager for mye lyd 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan de være våknet til kl 01.00 i helgene, men da i rommet eller gå på do. 

Anonymkode: 3e058...9d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Næ.men regner med at hun får lov å gå på do, kjøkken etc om hun vil det? Sp lenge hun ikke lager for mye lyd 

Ja, så klart får ho gå på kjøkkenet og på do😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss kan de være våknet til kl 01.00 i helgene, men da i rommet eller gå på do. 

Anonymkode: 3e058...9d0

Så greit da! Litt greit å vite at vi ikke er de eneste som ikke gjør det sånn😊 

Ho får gå på do og kjøkkenet her også om ho ønske det

AnonymBruker
Skrevet

Fir meg merkelig , men så er alltid en av oss våken med ungdommen. De hadde uansett ilkke måtte være på rommet, huset er for alle

Anonymkode: 0ce1d...479

AnonymBruker
Skrevet

Samme er det her. Kl 00.00 skal huset være stille. Så da får ungdommene være på rommet. Såklart får de gå på do og stille bruk av kjøkkenet.

Anonymkode: 318c1...041

AnonymBruker
Skrevet

To 14 (snart 15 ) åringer her (jenter) leggetid kl 23.30 i helgene, og de må stå opp senest kl 10.30. om de snur døgnet mer blir de vanskelige å få opp mandagsmorgen, og mandag ettermiddag er de begge ødelagte. 

Vi sover i 3. etg, de i kjelleren, så de får styre som de vil, men alle skjermer låses kl 23. De har ulike soverom, men tilbringer ofte kveldene sammen. 

Anonymkode: c2935...2bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fir meg merkelig , men så er alltid en av oss våken med ungdommen. De hadde uansett ilkke måtte være på rommet, huset er for alle

Så hvis ungdommen er oppe til 05:00 om morran, så er dere det også da?  
Skjønner ikke helt hvorfor man må sitte oppe sammen med ungdommen? 🤔 De klarer seg jo fint oppe sjæl. Og de tar jo ikke noe skade av å være på rommet? 
Ja, huset er for alle, men om nattan skal huset være stille, men om ungdommen i huset skal være lenger oppe, så får de være det på rommet.. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har ingen slike konkrete regler, men 15-åringen vet at han må ta hensyn hvis han er våken etter at andre har lagt seg. Jeg synes personlig det er litt merkelig å ikke la henne lage seg mat eller gå på stua og se på TV hvis hun vil det. Så fremt hun er stille og tar hensyn kan det da ikke være et problem at hun tar seg litt mat eller gjør noe utenfor rommet selv om andre sover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så hvis ungdommen er oppe til 05:00 om morran, så er dere det også da?  
Skjønner ikke helt hvorfor man må sitte oppe sammen med ungdommen? 🤔 De klarer seg jo fint oppe sjæl. Og de tar jo ikke noe skade av å være på rommet? 
Ja, huset er for alle, men om nattan skal huset være stille, men om ungdommen i huset skal være lenger oppe, så får de være det på rommet.. 

Du spør , jeg svarer hvordan vi gjør det. Ja vi investerer i tid med ungdommen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er merkelig å være våken halve natten med en femtenåring..

TS. Vi har også en 15.åring. Hun har ikke noen leggetid i helg, eller regler for hvor hun kan oppholde seg, men hun vet at når resten av huset sover, så må hun ta hensyn.

Noen ganger blir det litt høy musikk fra rommet, men da ber vi henne bare ta hensyn og dempe den.

Kokkelering og bråking rundt i et hus hvor folk sover- bør man kunne si i fra om. Slik at de er rolige.

Anonymkode: 8dcc4...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du spør , jeg svarer hvordan vi gjør det. Ja vi investerer i tid med ungdommen 

Får ikke ungdommen deres noe privatliv? Slik at dere sitter sammen hele den våkne tiden?

De fleste tenåringer er ikke våkne halve natten for å være med foreldrene sine hvertfall. De aller fleste (om de er nomalt utviklet) vil jo melde/game/snakke med venner i fred når de er våkne på natten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får ikke ungdommen deres noe privatliv? Slik at dere sitter sammen hele den våkne tiden?

De fleste tenåringer er ikke våkne halve natten for å være med foreldrene sine hvertfall. De aller fleste (om de er nomalt utviklet) vil jo melde/game/snakke med venner i fred når de er våkne på natten. 

Snakk om vranglesing, blir for dumt 

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Vi har ingen slike konkrete regler, men 15-åringen vet at han må ta hensyn hvis han er våken etter at andre har lagt seg. Jeg synes personlig det er litt merkelig å ikke la henne lage seg mat eller gå på stua og se på TV hvis hun vil det. Så fremt hun er stille og tar hensyn kan det da ikke være et problem at hun tar seg litt mat eller gjør noe utenfor rommet selv om andre sover. 

Hvorfor skal man spise mat klokken 23 på natta? Ikke rart det er overvekt Norge....

Anonymkode: a7151...d66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man spise mat klokken 23 på natta? Ikke rart det er overvekt Norge....

Anonymkode: a7151...d66

Kl 23 er ikke natta og fordi man er sulten feks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor at man skal ta hensyn til de andre i huset, og å komme med anbefalinger om når de bør legge seg. Men å bestemme noe mer enn det, skal det mye til for at jeg gjør.

Jeg tar hensyn til ungdommen på morgen, før kl 12 er jeg rolig. Men etter det, gjør jeg 'som jeg vil'. Det vet også ungdommen.

Anonymkode: f0f75...5ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huset er for alle ja, men det er jo også greit at de lærer seg å ta hensyn. Vi har ikke noen regel om å være på rommet, men høylytte aktiviteter i fellesområdene når andre i familien har lagt seg, utgår. Det samme med matlaging. 

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Huset er for alle ja, men det er jo også greit at de lærer seg å ta hensyn. Vi har ikke noen regel om å være på rommet, men høylytte aktiviteter i fellesområdene når andre i familien har lagt seg, utgår. Det samme med matlaging. 

Mn hvor står det at de ikke må ta hensyn???

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mn hvor står det at de ikke må ta hensyn???

Det er det som mest sannsynlig er argumentet for at ungdommen må være på rommet. Brukeren jeg siterte mente det var off, jeg ga min mening. 

Dette kommer selvsagt an på hvordan man bor også. Her er det ikke mulig for noen av ungdommene å vandre rundt i leiligheten uten at det forstyrrer sovende familiemedlemmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...