Gå til innhold

Hjelp med hekleoppskrift


Sunnybunny92

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å hekle i januar, så er fortsatt litt nybegynner, men har fullført flere små prosjekter. Frem til nå har jeg bare brukt Youtube-videoer, men jeg fikk nylig boka "Heklede småfugler" av Sarah Abbondio, så jeg tenkte å lære meg å hekle etter oppskrift ved hjelp av den.

Problemet er at jeg nå sitter fast og forstår ikke hvordan jeg skal gå videre etter å ha startet med å lage en pingvin. Jeg har laget både kropp og hode til den, og det fikk jeg til etter å ha studert oppskriften og lært meg forkortelsene. Så skulle jeg lage den hvite øyedelen, men jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre i 1. omg, fordi om jeg lager bare 6 luftmasker før 1. omgangen, så har jeg ikke nok masker til alt som står at jeg skal gjøre i 1. omg. Er det kanskje meningen at det skal være en sirkel på en eller annen måte som jeg ikke forstår, siden det står omgang og ikke rekke?

Jeg er usikker på om det er jeg som har misforstått noe i oppskriften eller om det er noe som er feil i den, og er ikke erfaren nok ennå til å kunne vite hvordan jeg skal løse dette og få rett resultat. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Edit: Etter å ha googlet litt, så ser det ut som at jeg ikke kan legge ut bilder ennå, siden jeg er nytt medlem. Så jeg får heller prøve å skrive instruksene for hånd:

Lag 6 lm, start i 2. m fra nålen.

1. omg: 2 fm i neste m, 3 fm, 3 fm i neste m, 4 fm (12).

Dette er de relevante instruksene som jeg ikke forstår, men om det hjelper å se resten av oppskriften er det bare å si ifra, så kan jeg skrive dem også.

Endret av Sunnybunny92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linkene fungerer ikke, kunne du prøvd å legge dem til på nytt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men ofte skal man feste de seks maskene så det blir en sirkel ja. Vet jo ikke noe om oppskriften din da.

Hvis du ikke har sjekket magic circle metoden enda kan den anbefales hvis sirkelen skal vise mindre i sluttresultatet. Som for eksempel i en granny square eller blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beskjed om at linkene ikke fungerte, jeg er ny på forumet her og vet ikke helt hvordan alt virker. Jeg har prøvd å ordne det, så vises bildene nå? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan visst ikke legge ut bilder her ennå, men har skrevet inn den delen av oppskriften som jeg har problemer med i innlegget mitt i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er det ingen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette var merkelig. Og jeg har heklet mye figurer. Har du evt mulighet til å sende bilde av oppskriften på melding? 
Eller så er det masse god hjelp i Facebookgruppen «heklere». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det så kan du lage en «magisk ring» og i denne hekle 6 fm. Luftmaskekjeder synes jeg er noe herk.

Jeg begynte forresten også å hekle i januar, veldig gøy (og avhengighetsskapende) hobby 😁

Anonymkode: 9000a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne

 

Anonymkode: 9000a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt deg en melding Chinchilla 🙂

Angående magisk ring, så vet jeg sånn omtrent hvordan man gjør det, men det løser vel ikke problemet med at det virker som om antall masker som hekles ikke stemmer overens med antall masker man trenger etterpå? Med mindre jeg misforstår hva du mener med hvordan jeg kan gjøre det. 

Veldig enig i at det er avhengighetsskapende å hekle, pluss veldig skummelt at jeg nå har en unnskyldning til å kjøpe alt det fine garnet jeg ser i butikkene 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at du øker _i_maskene. 6 lm, starter i 2. m fra nålen med 2 fm osv. Sånn blir det 12 m totalt på de 6 du starter med.

Anonymkode: 9000a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt mer om hvordan du mener jeg skal øke i maskene? Sånn som jeg har gjort det i oppskriften tidligere, så har 3 fm betydd at jeg hekler en fm i hver av de neste 3 maskene, så slik jeg forstår oppskriften her, så trenger jeg 9 masker for å få gjort den omgangen, men oppskriften sier at jeg skal lage 6 masker før den omgangen. Hvor mange masker mener du jeg skal øke med i hver av maskene for å få det til å gå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke riktig ut. Hvordan ser andre omgang ut?

Anonymkode: 1573b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. omg: *2 fm i neste m* x 2, 4 fm* 2 ganger (16).

Jeg forstår forsåvidt ikke helt hva som menes med denne omgangen heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det så hekler du i _samme_maske, og sånn økes det. 
 

1. omg: 2 fm i neste m, 3 fm, 3 fm i neste m, 4 fm (12)

 

Anonymkode: 9000a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...