Gå til innhold

Ble vitne til dyremishandling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg ikke ønsker å bli utsatt for noe, personen virket veldig ustabil og jeg ble redd. Unnskyld for at jeg er en person som ikke ønsker å bli utsatt for mishandling. 

TS

Anonymkode: f6c2a...1de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager at jeg ikke ønsker å bli utsatt for noe, personen virket veldig ustabil og jeg ble redd. Unnskyld for at jeg er en person som ikke ønsker å bli utsatt for mishandling. 

TS

Anonymkode: f6c2a...1de

Da er det nok tryggest for deg å aldri gå utenfor utgangsdøren. 

Anonymkode: 61e50...018

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det nok tryggest for deg å aldri gå utenfor utgangsdøren. 

Anonymkode: 61e50...018

Ærlig talt. Selvfølgelig skal man ikke brase bort til en voldelig, ustabil person for å kjefte. Det fører sannsynligvis til en eskalering, og dyremishandleren vil ta det ut på hunden senere. Politiet kommer ikke med blålys fordi noen slår en hund, dessverre. 

Politiet hadde heller ikke oppfordret ts til å gå bort til personen, men holde seg unna.

Det lureste er å ta et bilde/video fra avstand så politiet kan identifisere personen og forhåpentlig opprette en sak. Fokuset må være på å få hunden ut av det hjemmet, ikke tilfredsstille eget sinne i øyeblikket. 

Det dummeste man kan gjøre er å ture frem for å konfrontere en voldelig, ustabil fyr. Ikke bare setter man seg selv i fare, men siden det ikke er lov å stjele hunder rett ut av hånda på eiere, hadde hunden nok fått det skikkelig ille i timene etter en slik konfrontasjon.

Du kan leke tomhoda, brautende helt så mye du vil, men det er som oftest ikke den smarteste veien å gå. 

Ts, ta gjerne en telefon til politiet og gi en beskrivelse av hendelsen, mannen og hunden. Ser du de igjen, hold deg unna men se om du får tatt et bilde. 

 

Anonymkode: 7bb56...3ec

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS trenger ikke nødvendigvis konfrontere en sånn person, men det er klart at hun umiddelbart (og i hvert fall med en gang hun er kommet hjem, om det er sant at hun ikke hadde mobil med seg) ringe politiet, gi beskrivelse av mannen og hvilken rase hunden hans er, og nøyaktig sted hun observerte dette. Da kan nærmeste politipatrulje kjøre til stedet og er de heldige kan de påtreffe mannen med hunden i nærområdet. En beskrivelse vil også gjøre at politiet kanskje vet hvem dette er, han kan være i søkelyset fra tidligere.

Sånt må tas med en gang. Kan ikke luske rundt og skrive innlegg på KG, aner ikke hvem eller hvor, det blir bare utrolig tafatt.

Anonymkode: 7584b...269

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange tåpelige/stygge kommentarer mot Ts. Skjerpings!

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange trivelige folk. Skriver dere bevisst for å være ekle, eller er dere så grinete og korttenkte?

Selvfølgelig går man ikke bort til en fremmed aggressiv person og begynner å irettesette. Når man plutselig blir vitne til noe sånt, så er det ganske normalt å bli ganske satt ut også. Ts ble redd og skriver her for å få tips og råd nå i etterkant.

Ta dere sammen.

Anonymkode: 96354...be9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Beklager at jeg ikke ønsker å bli utsatt for noe, personen virket veldig ustabil og jeg ble redd. Unnskyld for at jeg er en person som ikke ønsker å bli utsatt for mishandling. 

TS

Anonymkode: f6c2a...1de

Hersketeknikker kan du droppe. Og jo du sviktet hunden. Du kunne i det minste ringt politiet med gang du hjem! 
 

Anonymkode: f79ea...377

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ærlig talt. Selvfølgelig skal man ikke brase bort til en voldelig, ustabil person for å kjefte. Det fører sannsynligvis til en eskalering, og dyremishandleren vil ta det ut på hunden senere. Politiet kommer ikke med blålys fordi noen slår en hund, dessverre. 

Politiet hadde heller ikke oppfordret ts til å gå bort til personen, men holde seg unna.

Det lureste er å ta et bilde/video fra avstand så politiet kan identifisere personen og forhåpentlig opprette en sak. Fokuset må være på å få hunden ut av det hjemmet, ikke tilfredsstille eget sinne i øyeblikket. 

Det dummeste man kan gjøre er å ture frem for å konfrontere en voldelig, ustabil fyr. Ikke bare setter man seg selv i fare, men siden det ikke er lov å stjele hunder rett ut av hånda på eiere, hadde hunden nok fått det skikkelig ille i timene etter en slik konfrontasjon.

Du kan leke tomhoda, brautende helt så mye du vil, men det er som oftest ikke den smarteste veien å gå. 

Ts, ta gjerne en telefon til politiet og gi en beskrivelse av hendelsen, mannen og hunden. Ser du de igjen, hold deg unna men se om du får tatt et bilde. 

 

Anonymkode: 7bb56...3ec

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mange trivelige folk. Skriver dere bevisst for å være ekle, eller er dere så grinete og korttenkte?

Selvfølgelig går man ikke bort til en fremmed aggressiv person og begynner å irettesette. Når man plutselig blir vitne til noe sånt, så er det ganske normalt å bli ganske satt ut også. Ts ble redd og skriver her for å få tips og råd nå i etterkant.

Ta dere sammen.

Anonymkode: 96354...be9

Når man er vitne til mishandling så kontakter man politiet punktum ferdig snakka! Og om det poengtere det er lite trivelig for ts så er det ingenting sammenlignet med det hunden gjennomgikk.

Anonymkode: f79ea...377

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet opplevde du dette? 

Anonymkode: 964d8...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde fulgt etter vedkommende på avstand å funnet ut hvor han bodde. Stakkars hund. 

Anonymkode: 964d8...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

Når man er vitne til mishandling så kontakter man politiet punktum ferdig snakka! Og om det poengtere det er lite trivelig for ts så er det ingenting sammenlignet med det hunden gjennomgikk.

Anonymkode: f79ea...377

Hvorfor svare utrivelig av den grunn? Denne hendelsen og hva den stakkars hunden gjennomgikk var ikke ts sin skyld.

Holder det ikke derfor å skrive på en enkel og grei måte at hun bør ringe politiet når hun spør om råd?

Anonymkode: 96354...be9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du burde fulgt etter vedkommende på avstand å funnet ut hvor han bodde. Stakkars hund. 

Anonymkode: 964d8...c00

Det hjelper så lite å skrive hva hun burde gjort nå i ettertid. Lett å være etterpåklok når det oppstår uforutsette og skremmende situasjoner.

Ts har fått flere råd om å ringe politiet. Et godt råd som riktignok måtte pakkes inn i spydigheter av flere her.

Vi får håpe hun har gjort det nå 

Anonymkode: 96354...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor svare utrivelig av den grunn? Denne hendelsen og hva den stakkars hunden gjennomgikk var ikke ts sin skyld.

Holder det ikke derfor å skrive på en enkel og grei måte at hun bør ringe politiet når hun spør om råd?

Anonymkode: 96354...be9

Nei det var ikke Thea sin skyld, men TS gjorde jo absolutt ingenting for å prøve å hjelpe den hunden. Og som jeg sa en tidligere kommentar selv om flere her tydeligvis synes det er greit å leve i et samfunn hvor man ikke sier ifra når man ser hva ser noen bli utsatt for noe som ikke er greit eller prøver å hjelpe noen som er en sårbar situasjon så vil ikke jeg leve i et slikt samfunn.

Anonymkode: f79ea...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 10.10):

Hersketeknikker kan du droppe. Og jo du sviktet hunden. Du kunne i det minste ringt politiet med gang du hjem! 
 

Anonymkode: f79ea...377

Det var mørkt   så vanskelig å beskrive personen, mørke klær og jeg så ikke ansikt. 

Anonymkode: f6c2a...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 11.32):

Jeg var på tur med min hund, så ser jeg en person som slår hunden sin. Fikk helt vondt inni meg og måtte kose ekstra med min hund da vi kom hjem.  Hvem skal jeg kontakte for å anmelde personen? Det som er så synd er at jeg ikke har bevis.

Anonymkode: f6c2a...1de

Mattilsynet og/eller politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det var mørkt   så vanskelig å beskrive personen, mørke klær og jeg så ikke ansikt. 

Anonymkode: f6c2a...1de

Ja da så…

Anonymkode: f79ea...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunhilde skrev (På 18.3.2024 den 15.39):

Du melder til mattilsynet, de har et eget skjema for dette på nett. Du må jo vite hvem vedkommende er, da. 

Mattilsynet gjør ikke noe ved første henvendelse, men samler opp hvis flere melder. 

Jeg skjønner ikke at du klarte å la være å si noe. Er redd jeg ikke hadde klart det. 

Mattilsynet gjør ikke noe. De har ikke kapasitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke politiet heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (2 timer siden):

Mattilsynet gjør ikke noe. De har ikke kapasitet

Leste du hele innlegget mitt? De gjør ikke noe ved en henvendelse, men om det kommer flere på samme person så handler de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

Dyrevelferdsloven § 5.Varsling

Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning.

Enhver som får kjennskap til at et større antall ville eller forvillede dyr er utsatt for sykdom, skade eller annen lidelse utenom det normale, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2023/11/28/si-ifra-om-vold-mot-hunder-og-andre-dyr/

«Hunder, og andre dyr, er helt avhengig av at mennesker sier ifra om vold, mishandling eller annen alvorlig svikt. Meld fra til politiet eller Mattilsynet.»

Du har plikt til å varsle Mattilsynet eller politiet dersom du oppdager at noen mishandler dyr eller utsetter dyr for alvorlig vanstell, sier Nina Brogeland Laache, seksjonssjef i seksjon dyrevelferd i Mattilsynet.

Politiet skal alltid varsles i akutte tilfeller av vold eller mishandling av dyr.

Anonymkode: f79ea...377

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...