Gå til innhold

Sit-ups - hvordan øke progresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trener på treningsstudio 2-3 ganger i uka, hovedsaklig styrketrening. Men har også lagt inn sit-ups. Jeg kjører da 3x30, dvs 3 sets med 30 situps, 10 fremover og 10 til hver side.

Det er fortsatt litt tungt, men jeg merker jeg er klar for progresjon snart. Men hva er en god måte å gå videre på? Legge på et til set? Flere reps? Noen alternative måter å gjøre sit-ups på?

Anonymkode: 5ac39...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trener på treningsstudio 2-3 ganger i uka, hovedsaklig styrketrening. Men har også lagt inn sit-ups. Jeg kjører da 3x30, dvs 3 sets med 30 situps, 10 fremover og 10 til hver side.

Det er fortsatt litt tungt, men jeg merker jeg er klar for progresjon snart. Men hva er en god måte å gå videre på? Legge på et til set? Flere reps? Noen alternative måter å gjøre sit-ups på?

Hvorfor trener du situps? 

Anonymkode: aa8c9...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor trener du situps? 

Anonymkode: aa8c9...e61

For å trene magemusklene.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med andre øvelser enn situps? 
Veldig mange andre øvelser som er bedre, og mer utfordrende.
Hvis du vil holde deg til kroppsvekt så ville jeg testet deadbug, heel touch, roterende planke på ball, sideplanke/planke med vridning, russian twist.

Hvis du vil legge til vekt er pallof press med/uten rotasjon fin, archer press, KB carry (en eller tosidig). 

Anonymkode: 98bb2...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med andre øvelser enn situps? 
Veldig mange andre øvelser som er bedre, og mer utfordrende.
Hvis du vil holde deg til kroppsvekt så ville jeg testet deadbug, heel touch, roterende planke på ball, sideplanke/planke med vridning, russian twist.

Hvis du vil legge til vekt er pallof press med/uten rotasjon fin, archer press, KB carry (en eller tosidig). 

Anonymkode: 98bb2...f4b

Takk for masse tips. Alle de navnene er helt ukjente for meg så må google hva som er hva. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker foldekniven med vektskive, knee tucks i slynge og V-ups. 

Anonymkode: 7b0f4...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Leg raise! 

Anonymkode: e51a2...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det som gjør at alle disse øvelsene er bedre enn  sit-ups?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Kjør baseløft uten belte og stram magen bevist hver rep🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye og spesifikk trening av mage er sjelden nødvendig. 

Anonymkode: 7a971...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye og spesifikk trening av mage er sjelden nødvendig. 

Anonymkode: 7a971...dbd

Trenger ikke være mye, men vil gjerne trene magemuskler når jeg likevel trener mange av de andre musklene i kroppen.

Men hva er det som gjør at alle øvelsene nevnt i tråden er bedre enn situps?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Trenger ikke være mye, men vil gjerne trene magemuskler når jeg likevel trener mange av de andre musklene i kroppen.

Men hva er det som gjør at alle øvelsene nevnt i tråden er bedre enn situps?

TS

Hvorfor isolere du , hvorfor heller ikke trene knebøy og miltærpress , mange muskler samtidig også core.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Blåmonster said:

Hvorfor isolere du , hvorfor heller ikke trene knebøy og miltærpress , mange muskler samtidig også core.

Knebøy trener jeg. Har ikke trent noe med vektstang fordi jeg vet ikke helt hvordan det skal gjøres og tør ikke gjøre for mye benkpress og slikt alene (vet at militærpress ikke er benkpress). Det er ikke mulighet for PT der jeg trener.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Knebøy trener jeg. Har ikke trent noe med vektstang fordi jeg vet ikke helt hvordan det skal gjøres og tør ikke gjøre for mye benkpress og slikt alene (vet at militærpress ikke er benkpress). Det er ikke mulighet for PT der jeg trener.

TS

Hadde bytte gym og tatt ting seriøst, kommer langt med 3 økter i uka , og et bra opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Blåmonster said:

Hadde bytte gym og tatt ting seriøst, kommer langt med 3 økter i uka , og et bra opplegg.

Jeg tar ting seriøst, det er jo derfor jeg stiller spørsmål. Hva er det for en ting å si?

Jeg bytter ikke gym. Delvis fordi jeg allerede har betalt for tre måneder og delvis fordi gymen er i gåavstand fra der jeg bor (noe som gjør dørstokkmila så mye mindre for min del og som dermed gjør at jeg gjennomfører treningene).

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar ting seriøst, det er jo derfor jeg stiller spørsmål. Hva er det for en ting å si?

Jeg bytter ikke gym. Delvis fordi jeg allerede har betalt for tre måneder og delvis fordi gymen er i gåavstand fra der jeg bor (noe som gjør dørstokkmila så mye mindre for min del og som dermed gjør at jeg gjennomfører treningene).

TS

Det er som å du skal lage taco uten kjøtt, lefser og rømme. Du mangler kjerne, du lager glasur uten ha noe kake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du blir spurt om sit-ups er at det ikke er den beste øvelsen for ryggen din. Kne løft og crunches i kabelmaskin er bedre for kroppen og begge gjør det lettere å legge til vekt en å bare øke antall sit-ups i det uendelige. Men vil du absolutt ta sit-ups, så legg en vektplate på brystet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situps gir ikke veldig mye styrke i magemusklene. Når man trener for styrke så er ofte lavere reps og tyngre vekter valget, og det samme vil gjelde for magen. 

En veldig enkel øvelse for styrke er bæring av hantler eller KB. Du kan enten bære samme vekt i begge hender, ulik vekt eller bare i en hånd. Da er fokuset på å stramme kjernen og magen for hvert skritt du tar. Kneløft hvor du holder en KB i hendene oppe ved skuldrene er også fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du på vekter ved å holde en manual bak hodet for eksempel, så vil du øke motstanden og dermed også øke styrkeutviklingen. Da må du spenne fast beina et sted.

Jeg henger halvveis med på de som sier at situps ikke er den beste mageøvelsen, men samtidig ikke. Du trenger begge deler mener jeg. Du trenger tunge øvelser som kan øke styrken med progressiv overbelastning, slik som situps med vekt eller brutalbenk (som er som en hengende situp opp ned som er en del av Olympiatoppen og forsvaret sitt testbatteri for prestasjon).

Dartfish.tv - Brutalbenk

Det er knallgode øvelser for å trene rectus abdominis, de rette magemusklene, med "pur styrke". Økt styrke her vil naturligvis bidra til økt stabilitet og virke skadeforebyggende da økt styre = økt evne til å utvikle kraft raskt.

Likevel trenger ikke denne typen øvelse å være hovedfokuset når det kommer til kjernetrening. Her henger jeg med andre som foreslår mange gode øvelser du kan Google deg frem til. Samt at baseløft (som også nevnt) vil kunne bidra. Men om du ikke kan ta baseløft av ymse grunner betyr ikke det at du ikke kan få gode resultater via alternative veier.

Kanskje 2 - 4 sett per uke med tung situps og lignende, og resten i typ "antirotasjon/antifleksjon" der du må stabilisere og holde igjen mot en motstand. Suitcase carries, pallof press etc.

Snart er du sånn som han her ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode svar her nå!

I dag trente jeg leg raise i stedet for sit-ups. Skal sjekke opp de andre tingene dere nevner. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...