Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei meg nå. Skal jeg slite i arbeidslivet livet ut? 😰 Jeg fikk adhd diagnose som voksen, og dermed medisin, og livet ble lettere. Men jeg sliter ofte med at den eldre garde der jeg jobber ( eller andre kvinner) Bygger opp et hat mot meg og begynner å klage til min leder for å få meg ut, fordi jeg er irriterende å være rundt. Med min adhd er jeg litt sosete glemsom og irriterende. 

De sier ingenting spesifikt til meg, men så får jeg vag kritikk gjennom leder "vær mer PÅ" og "raskere" og "kommuniser bedre" og "kvalitet"  

Vi som har adhd har rett på tilrettelegging, men jeg opplever at ledelsen synes det "bare er latskap og mangel på respekt" Når min oppførsel er så annerledes. 

Jeg er en supernøye person og jeg elsker yrket mitt, og jeg er ganske god i jobben min, men min adhd hjerne er ikke særlig sterk på struktur og på . Og så stokker ord seg i hodet, jeg glemmer navn, ting, spesielt under stress. Jeg har også et barn som krever mye energi. 

Jeg lurer på hva dere andre med adhd gjør for å takle disse svakhetene?  ( og fordommene folk har )  

Jeg har en mulighet til å gå i en retning karrieremessig der jeg kan bruke min kreativitet og impulsivitet i større grad enn det jeg gjør nå, men lønnen er gjerne lavere. 😰

Anonymkode: f765a...d96

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er det du jobber med, da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver mitt eget selskap, og en ansatt med dine utfordringer ville vært en for stor byrde så du hadde ikke vært aktuell hos oss. Hvis du vil bli mer attraktiv som arbeidstaker må du (hvis mulig) jobbe med de negative egenskapene dine så de ikke er så fremtredende.

Anonymkode: ace6e...c53

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du riktig medisinert, da? Kanskje en økt dose vil hjelpe deg med å holde strukturen bedre? 

Anonymkode: e7a51...c2a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva slags tilrettelegging er det du trenger, da? Slik at du oppleves som mer strukturert og mindre irriterende? 

Det er riktig at du har rett til tilrettelegging, men det er grenser for tilrettelegging også. Tilretteleggingen skal ikke medføre urimelige ulemper for kollegaer og arbeidsgiver. Derfor er tilretteleggingsplikten heller ikke "konstant". Det kommer helt an på hva slags arbeidsplass det er, både type virksomhet, størrelse, økonomi osv.

Det er for øvrig ikke diskriminering å forvente at arbeidstaker oppfyller arbeidsoppgavene sine. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet vi ikke nok detaljer ut ifra det du skriver om dette, men bare foreslår:

Kan det hende du trenger mer hjelp fra psykologen til å lære deg å håndtere dine egne symptomer? Å finne teknikker der man ikke er glemsom og/eller irriterende for folk rundt er viktig. Dette kommer fra noen som selv sliter med sterke ADHD-symptomer og er i utredning for det nå. Vi er alle ansvarlige for vår egen helse, også psykisk helse. Å gjøre det vi kan for å ikke være en plage for de rundt oss er viktig.

Selv bruker jeg alltid masse alarmer på telefonen min for å huske på ting på jobb. Noen alarmer har jeg fast hver uke, fordi jeg vet det trengs. Bedre med en alarm for mye eller for lite. Om jeg ikke klarer å følge med i et møte e.l., er det jeg som har dummet meg ut, og må finne teknikker for å klare å følge med, og passe på at det ikke skjer igjen.

Om jeg ikke klarer å sitte stille i et møte, er også det mitt problem og noe jeg må fikse selv. Bare som et eksempel, i en sånn situasjon kan man kanskje finne noe stille å pusle med i hendene under bordet. Det gjøre det ofte også lettere å følge med på det andre snakker om. Eller kanskje kan man ta notater. Ha med flere penner og tusjer og gjør det ordentlig fint. Sånt gir alltid et godt inntrykk på kollegaer og sjefer.

Det meste av typiske ADHD-problemer har løsninger. Det er en grunn til at mange har ADHD uten å vite det selv. Fordi de har funnet teknikker som gjør at de klarer å håndtere hverdagen sin. Det er mulig. :) 

Anonymkode: f2b40...6fb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du riktig medisinert, da? Kanskje en økt dose vil hjelpe deg med å holde strukturen bedre? 

Anonymkode: e7a51...c2a

Ja, jeg lurer på om jeg burde gå litt opp i dose. 

Ullvott skrev (6 minutter siden):

Hva slags tilrettelegging er det du trenger, da? Slik at du oppleves som mer strukturert og mindre irriterende? 

Det er riktig at du har rett til tilrettelegging, men det er grenser for tilrettelegging også. Tilretteleggingen skal ikke medføre urimelige ulemper for kollegaer og arbeidsgiver.

JEg fungerer ganske bra der noen andre som er god på struktur, gir meg faste rammer. Feks deadline er xx..du skal levere denne "en liste"  Vi har en struktur på en del oppgaver, men jeg svikter når jeg får oppgaver fra andre hold som ikke har samme strukturen. Eller om oppgavene jeg får er for vage og mangler informasjon. 

Du har helt rett at det ikke skal medføre urimelige ulemper for andre. Det ønsker jeg ikke heller. 

Jeg ønsker jo å bli god på å lage struktur og være ryddig. Og jeg trives i struktur. Det er deilig å ha orden på ting. Men det er virkelig ikke et talent jeg har. 

En annen ting er at ord stokker seg litt. Jeg kan snakke engelsk flytende og trykke meg veldig bra på engelsk. Men på norsk så er det ofte bom stopp og glemmer ord, og det er helt krise om jeg skal presentere for en stor gruppe folk.

Kjempemerkelig. Nesten litt sånn som dysleksi, bare med å "finne" ord i hodet. Samtidig så har jeg et veldig visuellt indre bildebibliotek. Jeg kan feks se for meg et eple med tekstur og farger og glans og snu det i 3d i hodet mens jeg studerer det. Men ord og å forstå en lang beskjed og "følge med" og huske alt uten å ta notater..har ikke sjangs. Det er noe min leder har klaget på, og det går jo direkte inn på min adhd og "handikap" altså at jeg ikke greier å "ta inn" lange setninger. Ofte må jeg skrive ned det han sier for å greie å fatte alt.

Det hele blir ekstra vanskelig når toxic folk merker disse svakhetene, og snakker ekstra fort og går, feks, fordi da vet de at jeg sliter. Og blir sint om jeg spør på nytt. Det er kjempetungt. Opplever det ofte at folk gjør dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får oppgaver som ikke har de rammene jeg trenger, eller ikke er strukturert nok, så er det der jeg "angriper" oppgaven først, jeg lager struktur og rammer. Hvis tidsfrister er flytende, så setter jeg mine egne frister.

Og jeg noterer alt, hele tiden, og renskriver notatene i ettertid for å fjerne det som ikke er viktig.

Kalender, postits, og notater er min redning. Jeg fikk også adhd-diagnosen i voksen alder.

Anonymkode: e88c7...aa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om jeg får oppgaver som ikke har de rammene jeg trenger, eller ikke er strukturert nok, så er det der jeg "angriper" oppgaven først, jeg lager struktur og rammer. Hvis tidsfrister er flytende, så setter jeg mine egne frister.

Og jeg noterer alt, hele tiden, og renskriver notatene i ettertid for å fjerne det som ikke er viktig.

Kalender, postits, og notater er min redning. Jeg fikk også adhd-diagnosen i voksen alder.

Anonymkode: e88c7...aa5

Ja, ikke sant..Dette har jeg tenkt på i dag. Jeg må jo kunne lage en sånn oversikt selv. Det er sånne ting jeg må bli bedre på og adhd er jo ingen unnskyldning. Jeg bruker kalender.  Jeg prøver å ta notater, men jeg renskriver ikke, så da når jeg leser notatene i ettertid så forstår jeg ikke alltid hva som var ment. x-P Så å renskrive etterpå, det er godt tips. Kanskje du har noen andre tips og?  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvordan TS blir diskriminert? Jeg tolker det dithen at TS ikke gjør en så god jobb, noe som skaper misnøye og irritasjon blant kollegaer. TS får også tilbakemelding fra leder om at hun må gjøre endringer. 

Kanskje denne jobben rett og slett ikke passer for deg?

Anonymkode: 03736...b25

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Misforstår du litt tilrettelegging?

Jeg har adhd selv, altså.

Hvis du er elendig på struktur f.eks, så kan du faktisk ikke jobbe med en jobb som krever mye struktur. Noen betaler deg for jobben du skal utføre, og kollegaene dine skal ikke få merarbeid for deg. Du har krav på tilrettelegging, men du må også være villig til å finne et sted hvor du greier å utføre jobben din med denne tilretteleggingen.

Et eksempel kan være at du er flink i jobben din, men greier ikke sitte midt i et åpent landskap. Du får pult nede i et hjørne, eventuelt litt mer hjemmekontor. Headset for støy. Du fungerer dårlig første to timene fordi medisinene dine ikke har fungert ordentlig enda, du får lov å ta de lettere oppgavene da, og de tyngre litt senere. Osv. Men du må fortsatt gjøre det du er betalt og ansatt for å gjøre! Er du lite strukturert uansett tilrettelegging så bør du ha en annen jobb. 

Så er det også slik at selv om vi har adhd, så kan ikke alt tilskrives adhd, det vil si at medisin ikke fjerner/tillegger alle egenskaper. Det finnes mange nevrotypiske som aldri i verden ville greid å jobbe på kontor, som ikke er strukturerte, som hater tall ++. Mye er også egenskaper man må ta hensyn til i valg av jobb. 

En i rullestol har også krav på tilrettelegging, men kan jo ikke kreve å være ansatt som klatrer, for å sette det på spissen. 

Hvis noe er veldig strevsomt, forsøk noe annet. Slutt å jobb i mot deg selv, finn noe som passer deg bedre. 

Anonymkode: 2825f...479

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Misforstår du litt tilrettelegging?

Jeg har adhd selv, altså.

Hvis du er elendig på struktur f.eks, så kan du faktisk ikke jobbe med en jobb som krever mye struktur. Noen betaler deg for jobben du skal utføre, og kollegaene dine skal ikke få merarbeid for deg. Du har krav på tilrettelegging, men du må også være villig til å finne et sted hvor du greier å utføre jobben din med denne tilretteleggingen.

Et eksempel kan være at du er flink i jobben din, men greier ikke sitte midt i et åpent landskap. Du får pult nede i et hjørne, eventuelt litt mer hjemmekontor. Headset for støy. Du fungerer dårlig første to timene fordi medisinene dine ikke har fungert ordentlig enda, du får lov å ta de lettere oppgavene da, og de tyngre litt senere. Osv. Men du må fortsatt gjøre det du er betalt og ansatt for å gjøre! Er du lite strukturert uansett tilrettelegging så bør du ha en annen jobb. 

Så er det også slik at selv om vi har adhd, så kan ikke alt tilskrives adhd, det vil si at medisin ikke fjerner/tillegger alle egenskaper. Det finnes mange nevrotypiske som aldri i verden ville greid å jobbe på kontor, som ikke er strukturerte, som hater tall ++. Mye er også egenskaper man må ta hensyn til i valg av jobb. 

En i rullestol har også krav på tilrettelegging, men kan jo ikke kreve å være ansatt som klatrer, for å sette det på spissen. 

Hvis noe er veldig strevsomt, forsøk noe annet. Slutt å jobb i mot deg selv, finn noe som passer deg bedre. 

Ja, jeg har begynt å tenke i de baner, at jeg kanskje har feil jobb og bør skifte. Jeg hadde ikke så store vansker i min forrige jobb, der andre stod for strukturen og jeg var den som produserte ting. Jeg tror jeg må tilbake inn i en sånn jobb. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har begynt å tenke i de baner, at jeg kanskje har feil jobb og bør skifte. Jeg hadde ikke så store vansker i min forrige jobb, der andre stod for strukturen og jeg var den som produserte ting. Jeg tror jeg må tilbake inn i en sånn jobb. 

Høres lurt ut!

Det er noe med det å spille seg selv god. Hvis det krever mye av både deg og kollegene dine at du blomstrer, så er det kanskje ikke riktig. Spesielt hvis det skaper gnisninger, som det virker som det gjør. 

Det finnes et hav av jobber der ute, og det finnes en jobb som er helt perfekt for deg. Utfordrer deg for å lage deg en liten "liste" over hva som spiller deg god, og hva som krever kompenserende tiltak for at du skal fungere i. Så leter du etter en jobb som passer med lista. Det er så lett å tenke at ting bare er småting, men alle småting som må kompenseres for, enten av deg eller arbeidsgiver/kolleger, vil skape støy. Noen av tingene på kompenserende lista må du nok regne med, men du ser fort hva det er. Å sitte i et hjørne i stedet for i midten i åpent landskap lar seg ofte gjøre, er du derimot avhengige av at andre lager konkrete lister er det kanskje verre, da du blir veldig avhengig. 

Lykke til TS!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du blir ikke diskriminert?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv med en del voksne kvinner som jeg mistenker har adhd, og det er jo helt sant at de lever i sin egen verden og irriterer alle andre. Jeg vet ikke hvilke råd jeg skal gi deg, men jeg har all sympati med kollegene dine. Adhd er noe skikkelig dritt. 

Anonymkode: b496d...031

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg lurer på om jeg burde gå litt opp i dose. 

JEg fungerer ganske bra der noen andre som er god på struktur, gir meg faste rammer. Feks deadline er xx..du skal levere denne "en liste"  Vi har en struktur på en del oppgaver, men jeg svikter når jeg får oppgaver fra andre hold som ikke har samme strukturen. Eller om oppgavene jeg får er for vage og mangler informasjon. 

Du har helt rett at det ikke skal medføre urimelige ulemper for andre. Det ønsker jeg ikke heller. 

Jeg ønsker jo å bli god på å lage struktur og være ryddig. Og jeg trives i struktur. Det er deilig å ha orden på ting. Men det er virkelig ikke et talent jeg har. 

En annen ting er at ord stokker seg litt. Jeg kan snakke engelsk flytende og trykke meg veldig bra på engelsk. Men på norsk så er det ofte bom stopp og glemmer ord, og det er helt krise om jeg skal presentere for en stor gruppe folk.

Kjempemerkelig. Nesten litt sånn som dysleksi, bare med å "finne" ord i hodet. Samtidig så har jeg et veldig visuellt indre bildebibliotek. Jeg kan feks se for meg et eple med tekstur og farger og glans og snu det i 3d i hodet mens jeg studerer det. Men ord og å forstå en lang beskjed og "følge med" og huske alt uten å ta notater..har ikke sjangs. Det er noe min leder har klaget på, og det går jo direkte inn på min adhd og "handikap" altså at jeg ikke greier å "ta inn" lange setninger. Ofte må jeg skrive ned det han sier for å greie å fatte alt.

Det hele blir ekstra vanskelig når toxic folk merker disse svakhetene, og snakker ekstra fort og går, feks, fordi da vet de at jeg sliter. Og blir sint om jeg spør på nytt. Det er kjempetungt. Opplever det ofte at folk gjør dette. 

DLD - spesifikk språkvanske sjekket det ut? 

Anonymkode: 9d917...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

DLD - spesifikk språkvanske sjekket det ut? 

Anonymkode: 9d917...3b5

Hva i all verden skal hun bruke den informasjonen til i voksen alder dersom det er det? Ingen tilrettelegging på skolen nå, og i forhold til jobb er situasjonen akkurat den samme. Finn noe man mestrer og trives i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høres lurt ut!

Det er noe med det å spille seg selv god. Hvis det krever mye av både deg og kollegene dine at du blomstrer, så er det kanskje ikke riktig. Spesielt hvis det skaper gnisninger, som det virker som det gjør. 

Det finnes et hav av jobber der ute, og det finnes en jobb som er helt perfekt for deg. Utfordrer deg for å lage deg en liten "liste" over hva som spiller deg god, og hva som krever kompenserende tiltak for at du skal fungere i. Så leter du etter en jobb som passer med lista. Det er så lett å tenke at ting bare er småting, men alle småting som må kompenseres for, enten av deg eller arbeidsgiver/kolleger, vil skape støy. Noen av tingene på kompenserende lista må du nok regne med, men du ser fort hva det er. Å sitte i et hjørne i stedet for i midten i åpent landskap lar seg ofte gjøre, er du derimot avhengige av at andre lager konkrete lister er det kanskje verre, da du blir veldig avhengig. 

Lykke til TS!

Hav og hav, akkurat nå er det litt dårlig med jobber tror jeg, men det er i det minste bedre enn det var for et år siden. 🙂 

Takk for tips. Det var lurt å lage en liste på det som spiller meg god, og hva som krever tiltak. :)

Akkurat i denne jobben så har jeg egentlig følt meg ganske trygg fordi det er så mange som roter, og så er jeg skikkelig produktiv. Har også fått gode tilbakemeldinger, Men så fikk jeg en oppgave som var mye større enn planlagt, og så en oppgave der jeg jobbet med en eldre kar som rotet med informasjon, og så klaget disse to. Men jeg har liksom tenkt at jeg var på rett plass.. jeg er faktisk mye mer nøye på arbeidet mitt en halvparten av de andre som gjør samme oppgaver. Men jeg må tenke over det her..Jeg setter fortsatt veldig mye pris på tips her i tråden da, på hvordan andre med adhd håndterer arbeidet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så du blir ikke diskriminert?

Jeg føler meg litt sårbar nå så orker ikke gå inn på det når jeg ser at du egentlig ikke har noe lyst å forstå. Men ja. Jeg blir feks baksnakket, ignorert, mobbet osv, fordi jeg er annerledes. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg så virker du ikke å passe inn i jobben du har. Det er greit at arbeidsplassen skal tilrettelegge, men du må jo klare å utføre oppgavene innenfor de gitte rammer. 

Og du kan ikke skylde på at du har et barn som krever mye enerig i tillegg. Du blir jo bare en belastning for arbeidsplassen og dine kollegaer.

Da bør du faktisk vurdere å bytte arbeidsplass til noe som kan passe deg hvor du gjør nytte for deg. ADHD er ikke et frikort til å ikke gjøre en god jobb

Anonymkode: 7c236...6a9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...