AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Vet ingenting om dette, og har ikke en slik verken via jobb eller privat. Vet ikke stort om hva det dekker eller koster. Er det det samme som noen kaller uføreforsikring? Ble diskutert i lunsjen her en dag, alle har visst en slik utenom meg..... De andre snakket om hvis man blir ufør eller får kreft, eller mannen dør..... Er en livsforsikring det samme? Jeg hadde ikke stort å si så bare lyttet, ville ikke virke dum..... Men MÅ man ha noe slikt? Er det veldig dyrt? Og er det andre forsikringer jeg burde ha? Har kun på bil og hus, og reise. Har samboer, huslån og barn sammen. Mannen har heller ingen forsiktig. Vi jobber begge i lavtlønte yrker. Anonymkode: 2e8da...cff
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 En bør ha ulykke, uføreforsikring, Er usikker om personforsikring er detvsamme som uføre Men vær klar over en kan risikere å få avslag eller med begrensninger hvis du eks har vært hos lege med eks ryggproblemer ,osv det er en årsak til en bør ha forsikringer på barna fra dag en som kan følge de videre Så spørs der hvor mye gjeld dere har, men gjeldsforsikring kan være lurt, slik at hvis noe skjer så blir deler eller alt betalt ut fra forsikringsselskapet. Anonymkode: af8a9...58b
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 Det viktigste er en livsforsikring på deg og mannen, sikrer at den gjenlevende klarer seg uten å måtte selge hus om man dør. Anonymkode: 2fc8d...855 1
Hareena Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 Første bud er å sette seg inn i hvilke forsikringer du og mannen har i bedriftene dere jobber i. Noen har personforsikringer som gjelder både i arbeid og fritid. Har de kun den lovpålagte bør dere tilleggsforsikre med livs- og uføreforsikring og eventuelt gjeldsforsikring.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Jeg har gjeldsforsikring. F.eks hvis jeg dør dekker forsikringen huslånet. uføreforsikring: - utbetaling hver mnd pga sykdom (uansett årsak) - Engangssum ved diagnoser som f.eks kreft Hvis du skal tegne en uføre forsikring må du fylle ut helseerklæring. Oppgi alt av opplysninger ifh til helse, legebesøk osv. Jeg tegnet forsikringen når jeg var 20 år og skrev jeg var frisk. Når jeg var 18 år hadde jeg vært hos legen med spenningshodepine. Dette skrev jeg ingenting om. Nå er jeg 36 år og fikk avslag på utbetaling av uføreforsikring fordi jeg ikke skrev noe on hodepine. Så bruk god tid og få med alle opplysninger. Anonymkode: 392dc...de5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Man må ikke, men du må stille deg selv de riktige spørsmålene: har du råd til å gå ned nesten 40% i lønn hvis du blir langtidssyk? Har du eller mannen din råd til å sitte alene med dagens utgifter og barn hvis den andre dør? Er dere villige til å kutte ned på en livsstil hvor dere allerede er lavtlønnet hvis noe skulle skje? Kan dere leve slik resten av livet om dere går ned i lønn eller den andre dør? Hvis svaret er nei så må dere ha uføre- og livsforsikring. Når dere er lavtlønnet så vil jeg si at livsforsikring er et absolutt behov for barnas del i det minste, men jeg vet ikke noe om deres situasjon ellers. Anonymkode: 964ee...97e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ingenting om dette, og har ikke en slik verken via jobb eller privat. Vet ikke stort om hva det dekker eller koster. Er det det samme som noen kaller uføreforsikring? Ble diskutert i lunsjen her en dag, alle har visst en slik utenom meg..... De andre snakket om hvis man blir ufør eller får kreft, eller mannen dør..... Er en livsforsikring det samme? Jeg hadde ikke stort å si så bare lyttet, ville ikke virke dum..... Men MÅ man ha noe slikt? Er det veldig dyrt? Og er det andre forsikringer jeg burde ha? Har kun på bil og hus, og reise. Har samboer, huslån og barn sammen. Mannen har heller ingen forsiktig. Vi jobber begge i lavtlønte yrker. Anonymkode: 2e8da...cff Bør ha ulykke og uføreforsikring. Og dere burde ha barneforsikring på barna… Hvis barnet først blir syk er det for sent å ordne forsikring senere, og kan risikere å få avslag på livsforsikring og uføreforsikring for resten av livet. Anonymkode: 29d96...784 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 Du bør absolutt ha uføreforsikring. Sørg for å få en som gir utbetaling mens du er på AAP, og ikke trenger å vente til du blir erklært varig ufør for det kan ta mange mange år fra du blir syk til du blir erklært varig ufør. Hilsen ufør med høyere inntekt enn da jeg jobbet fullt, takket være uføreforsikringen. Anonymkode: 6c9ff...367
Plenum77 Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet ingenting om dette, og har ikke en slik verken via jobb eller privat. Vet ikke stort om hva det dekker eller koster. Er det det samme som noen kaller uføreforsikring? Ble diskutert i lunsjen her en dag, alle har visst en slik utenom meg..... De andre snakket om hvis man blir ufør eller får kreft, eller mannen dør..... Er en livsforsikring det samme? Jeg hadde ikke stort å si så bare lyttet, ville ikke virke dum..... Men MÅ man ha noe slikt? Er det veldig dyrt? Og er det andre forsikringer jeg burde ha? Har kun på bil og hus, og reise. Har samboer, huslån og barn sammen. Mannen har heller ingen forsiktig. Vi jobber begge i lavtlønte yrker. Anonymkode: 2e8da...cff «Personforsikring(er)» er en samlebetegnelse på alle forsikringer som dekker mennesker. Motsetningen er «skadeforsikring(er) som dekker ting (hus, bil, innbo osv). Eksempler på personforsikringer er: Uførepensjon/uføreforsikring/uførerente (kjært barn mange navn) - Dette er den soleklart viktigste forsikringen man har, siden den forsikrer arbeidskraften din. Som igjen er det mest verdifulle du eier. Tapt arbeidsinntekt koster mer enn boligen din! Man får selvsagt uføretrygd, men denne er kun på 66% av lønna du har i dag. I tillegg gjelder den kun opp til 6G (rett i overkant av 700 000). Tanken med forsikringen er å dekke inn de 34 prosentene som uføretrygden ikke gir deg, slik at du kan opprettholde levestandarden selv om du blir ufør. Denne forsikringen er ekstremt viktig uansett hva inntekten din er, men tjener du for eks 1,2 mill i året, vil inntektsfallet, og ditto levestandardsfallet, være enormt uten en slik forsikring. De fleste selskaper utbetaler da et beløp tilsvarende inntektsfallet (minus 3-4% skatt) inn på konto hver mnd. Noen uføreforsikringer gir imidlertid kun engangsutbetalinger. Alvorlig/kritisk sykdomsforsikring gir engangsutbetaling (fra noen hundretusen til typ 1,5mill) i det øyeblikket du blir diagnostisert med en sykdom/tilstand som står på lista. Vanligvis er lista på 20-30 sykdommer som kreft, hjertesvikt, slag osv. Tanken er å gi økonomisk handlingsrom for partner til å kunne ta ulønnet permisjon fra jobb for å være sammen med deg, ha råd til alternative behandlinger, medisiner osv., som ikke dekkes av Folketrygden. Livsforsikring gir en ganske stor engangsutbetaling (som regel flere millioner) til dine etterlatte hvis du dør. Du velger selv hvem som får pengene (den såkalt «begunstigede»). Hovedtanken med forsikringen er at partner/etterlatte skal ha råd til å betjene hele lånet på egenhånd uten deg, slik at familien din ikke må selge hjemmet osv. Ulykkesforsikring gir deg en engangsutbetaling ved varig medisinsk invaliditet som følge av en ulykke. Medisinsk invaliditet trenger ikke nødvendigvis å gjøre deg arbeidsufør slik at du har rett på trygd. La oss si du mister en finger for eks. Du har da heller ikke en alvorlig sykdom, ref. forsikringen nevnt over. Tanken er å gi deg et økonomisk handlingsrom mtp. nødvendig ombygging/tilpasning av bolig, medisiner, behandling som ikke dekkes av Folketrygden osv. Behandlingsforsikring, ofte litt misvisende kalt «privat helseforsikring», gjør at du slipper å stå i helsekø i påvente av behandling ved mindre alvorlige skader/lidelser. Dersom man er alvorlig syk så får man selvsagt umiddelbart hjelp i det offentlige, så dette går mer på et vondt kne, skulder osv. Se på det som FastTrack på en flyplass. Du får gjerne også gratis online-konsultasjon hos både allmennleger og i spesialisthelsetjenesten gjennom verktøy som Dr. Dropin, Kry, Eyr, Hjemmelegene osv. Det finnes noen varianter til, men dette er de 5 man hovedsaklig mener når man snakker om personforsikringer for voksne. Skadeforsikringer finnes det uendelig mange av, men hovedregelen er: forsikre det som du ikke har råd til / ønsker å ta deg råd til å erstatte selv. Typ bolig, hytte, bil, båt, innbo. I tillegg har man selvsagt reiseforsikring som er en hybrid mellom skade- og personforsikring siden den både dekker medisinske tilstander og materielle ting på reise. Håper dette var oppklarende og hjelper deg litt på vei!🙂 Endret 17. mars 2024 av Plenum77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå