Gå til innhold

Gravid nattevakt


Emmsi1432

Anbefalte innlegg

Emmsi1432 skrev (1 time siden):

Hei! Har nettopp funnet ut at jeg er gravid for første gang, uplanlagt, er i uke 7. Går fast 75% stilling på en institusjon, kan selvsagt være utageringer der, men det er ikke største problemstillingen i mitt tilfelle. Legen min er veldig bestemt på at jeg ikke skal gå nattevakt så jeg har snakket med sjefen om det og sagt jeg er gravid, for det første er han usikker på om jeg har rett til tilrettelegging og sier jeg skal gå turnus til han har funnet ut av det (som ofte kan ta sin tid..), mens legen sier jeg skal slutte med nattevakter NÅ. Det jeg lurer på, om de setter meg på bare dag feks, mister jeg alle tilleggene? Forstår ikke hvordan jeg skal overleve huslan, billån og alt som hører med med statlig lønn som ikke er noe å skryte av, uten tilleggene.. I turnusen min skal jeg også feks jobbe hele påskehelga, mister jeg helligdagstilleggene da? 
 

Hilsen stressa og usikker kommende mamma🥹

Bli sykmeldt, svangerskaps kvalme du bør ikke jobbe natt øker sjansen for abort og død i svangerskapet og svangerskaps forgiftning blandt annet 

Anonymkode: 6db84...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du nattvaktstilling, eller rundturnus, men velger å jobbe netter? Har du ren natt- stilling (jobber aldri dag/ kveld), så har du krav på tilleggene. Hender det at du tar ekstravakter dag/ kveld, så mister du denne retten (dette gjelder sykepleiere, og de har ofte bedre vilkår enn andre i helse/ sosiale yrker)

Anonymkode: 26c10...9cc

Jeg har en 75% fast nattstilling. Veldig sjeldent jeg tar ekstravakter på dag/kveld, da er det fordi det er krise, har også såklart møtedager i turnusen. Veldig spesielt om man skal miste tillegg fordi man stiller opp i nøden? Er forresten vernepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet mange år i helse, og det er ikke vanlig at nattevakter som er gravide  går over i dag fra uke 7. De fleste jobber i mange måneder før de evt går over på dagtid. Du får selvfølgelig ikke tillegg fra nattarbeid når du ikke jobber natt, tilleggene er en kompensasjon for ukurant arbeidstid, og jobber du ikke ukurant er det heller ingenting å kompensere. Det kan være utageringer i alle deler av helsetjenesten, det kvalifiserer ikke til svangerskapspenger når du kan gå over på dag, men bare ikke vil fordi det gir mindre lønn. Uansett må du jo tenke på hvordan du skal ordne det når barnet kommer, for dersom det er krise å miste noen tillegg så har du kanskje ikke råd til å få barn med alle de ekstra utgiftene det medfører. Kostnadene med barn overstiger langt tilleggene fra natt.

Anonymkode: 3558b...6fa

Dette stemmer ikke og det er spesielt og uttale seg som om man kjenner alle yrker og turnuser i hele helsevesenet bare fordi man har jobbet «mange år i helse». 

Anonymkode: ea133...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til svangerskapspenger dersom det ikke kan tilrettelegges med at du går dagvakter. Du skal ikke miste nattillegget om du må over på dagvakter, det skal ikke straffe seg å gå gravid, så pass på dette! Siden legen din er så nøye på at du ikke skal gå netter nå, bør han/hun sykmelde deg fram til svangerskapspenger er i boks

Anonymkode: 02857...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett til svangerskapspenger dersom det ikke kan tilrettelegges med at du går dagvakter. Du skal ikke miste nattillegget om du må over på dagvakter, det skal ikke straffe seg å gå gravid, så pass på dette! Siden legen din er så nøye på at du ikke skal gå netter nå, bør han/hun sykmelde deg fram til svangerskapspenger er i boks

Anonymkode: 02857...2e3

Tusen takk for godt svar, føler meg litt mer lugn ang dette nå hvertfall! Forhåpentligvis kan arbeidsgiver tilrettelegge og jeg slipper å krangle ang tillegg🤞🏽 Jepp, legen har sagt at han sykemelder meg frem til tilrettelegging/svangerskapspenger er ordnet, veldig takknemlig for å ha en så god og forståelsesfull lege nå🥹

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid og jobber 100% natt og fikk beskjed av lege om å slutte jobbe natt allerede da jeg fant ut jeg var gravid og ut svangerskapet. Lege fylte da inn et skriv fra arbeidstilsynet om tilrettelegging (ligger på nett). Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge slik lege anbefaler så må arbeidsgiver fylle ut resten av skjema som du da kan sende inn for å søke om svangerskapspenger fra NAV. Du skal heller ikke miste tilleggene for tilrettelegging. 
 

vedlagt er link til arbeidstilsynet:

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/skjema-for-tilrettelegging-for-gravide/

Anonymkode: cbe8f...770

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har krav på å bli omplassert. Du skal beholde lønna du har på natt. Og skal jobbe likt antall timer på dag/kveld som du har på natt, slik at antall timer per mnd er det samme. Du skal jo ikke straffes for å være gravid. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på tariffavtalen din om du har rett til å bli tatt ut av vakt med beholdt lønn eller ikke. Personlig ville jeg tenkt at utagering er et større problem for deg som gravid enn nattevakter tidlig i graviditeten, og ved høy risiko for utagering/skadelig miljø for deg har arbeidsgiver ansvar for å tilrettelegge, og det skal såvidt jeg vet ikke gi trekk i lønn. Jeg går nattevakter som er 14-15 timer lange, men har ikke krav på vaktfritak før i 3. trimester. Ved behov kan jeg selvfølgelig få tilrettelegging før det, men er da usikker på om jeg får beholde tilleggene mine. 

Anonymkode: 565b3...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på tariffavtalen din om du har rett til å bli tatt ut av vakt med beholdt lønn eller ikke. Personlig ville jeg tenkt at utagering er et større problem for deg som gravid enn nattevakter tidlig i graviditeten, og ved høy risiko for utagering/skadelig miljø for deg har arbeidsgiver ansvar for å tilrettelegge, og det skal såvidt jeg vet ikke gi trekk i lønn. Jeg går nattevakter som er 14-15 timer lange, men har ikke krav på vaktfritak før i 3. trimester. Ved behov kan jeg selvfølgelig få tilrettelegging før det, men er da usikker på om jeg får beholde tilleggene mine. 

Anonymkode: 565b3...e6e

Jeg får tilrettelagt turnus, de fleste her sier at jeg ikke skal bli trekt i lønn eller tillegg, så håper på at det går den veien☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten update i tilfelle andre i samme situasjon lurer på det samme i fremtiden: jeg fikk tilrettelagt dag og kveldsvakter uten problem, mistet ingen tillegg heller. Nå skal jeg dog søke om svangerskapspenger pga stor fare for utagering på jobb, uten at de har mulighet til å omdisponere meg☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...