Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Hei! Har nettopp funnet ut at jeg er gravid for første gang, uplanlagt, er i uke 7. Går fast 75% stilling på en institusjon, kan selvsagt være utageringer der, men det er ikke største problemstillingen i mitt tilfelle. Legen min er veldig bestemt på at jeg ikke skal gå nattevakt så jeg har snakket med sjefen om det og sagt jeg er gravid, for det første er han usikker på om jeg har rett til tilrettelegging og sier jeg skal gå turnus til han har funnet ut av det (som ofte kan ta sin tid..), mens legen sier jeg skal slutte med nattevakter NÅ. Det jeg lurer på, om de setter meg på bare dag feks, mister jeg alle tilleggene? Forstår ikke hvordan jeg skal overleve huslan, billån og alt som hører med med statlig lønn som ikke er noe å skryte av, uten tilleggene.. I turnusen min skal jeg også feks jobbe hele påskehelga, mister jeg helligdagstilleggene da? Hilsen stressa og usikker kommende mamma🥹
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2024 Fjær: er vel svangerskapspenger som er aktuelt isåfall, men det må jo arbeidsgiver dokumentere, så dersom han får til å sette meg over på bare dag er jo ikke det aktuelt..
Fighter83 Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 (endret) Dette er fagforeningsmat så snakk med din fagforening. Jeg ville fått sykmelding for 14 dager av gangen også fått fagforeningen til å dra i trådene ang behov for tilrettelegging. Jeg jobbet også nattevakter da jeg ble gravid 1 gangen, ble skikkelig dårlig av å jobbe natt så jeg måtte kaste inn håndkle ang dette og måtte få tilrettelegging. Man skal ikke måtte miste tilleggene av dette. Er du med utagerende pasienter så skal du ikke jobbe der punktum! Endret 17. mars 2024 av Fighter83 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Han er usikker på om du har krav på tilrettelegging?? Det er sjefen sin det... Anonymkode: 53edc...fd0 7
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2024 Tusentakk for svar! Merker at det tærer på å gå natt allerede ja.. Og selvom jeg kjenner barna på jobb og de er veldig trygg på meg og omvendt så vet man aldri, spesielt når jeg går alene på natt og de har historie med utagering..
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 Jeg har jobbet mange år i helse, og det er ikke vanlig at nattevakter som er gravide går over i dag fra uke 7. De fleste jobber i mange måneder før de evt går over på dagtid. Du får selvfølgelig ikke tillegg fra nattarbeid når du ikke jobber natt, tilleggene er en kompensasjon for ukurant arbeidstid, og jobber du ikke ukurant er det heller ingenting å kompensere. Det kan være utageringer i alle deler av helsetjenesten, det kvalifiserer ikke til svangerskapspenger når du kan gå over på dag, men bare ikke vil fordi det gir mindre lønn. Uansett må du jo tenke på hvordan du skal ordne det når barnet kommer, for dersom det er krise å miste noen tillegg så har du kanskje ikke råd til å få barn med alle de ekstra utgiftene det medfører. Kostnadene med barn overstiger langt tilleggene fra natt. Anonymkode: 3558b...6fa 6
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2024 Anonym: jepp.. tilogmed etter jeg fortalte at legen sa jeg har krav om det🙃 han var i dårlig humør fra før da han sendte melding om at han var usikker på om og isåfall hvilken grad jeg har rett på det, men tenker man som leder og ansatt generelt kan legge igjen humøret hjemme og legge inn et kjapt googlesøk😅
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 Jeg var i samme situasjon. Jeg fikk ny turnus uten nattevakter. Du har rett på tilrettelegging. Anonymkode: 161ba...710 1
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2024 Anonym 2: Jeg tenker jeg hører på legen min og ikke folk fra kvinneguiden når det gjelder hvilken turnus jeg skal gå☺️ Det er i starten av graviditet at det er høyest risiko for spontanabort. Hadde ikke legen sagt at jeg skal ut av nattstilling med en gang hadde jeg nok stått i det og fortsatt til det ikke gikk mer for slik er jeg, men nå har jeg faktisk en baby å tenke på☺️ Har du tilrettelagt selv og mistet tillegg? Du trenger ikke bekymre deg for at jeg ikke klarer å ta økonomisk vare på barnet mitt, jeg tjener godt over max grensa for både svangerskapspenger og permisjonspenger, problemet er at det kommer av både nattillegget samt at jeg tar på meg ekstra, noe jeg heller ikke vet om det blir mulighet for. Jeg skal uansett bytte jobb i sommer til kommunalt som er bedre betalt, men jeg må betale lån fram til det og:-) 1
Fighter83 Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 Forresten så er det veldig mange steder som har gått over til å måtte samarbeide med bedriftshelsetjenesten ang å ha gravide arbeidstakere. Spør verneombud om de vet noe om dette evt om hovedverneombud vet noe om dette. 1 1
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2024 Anonym 3: godt å høre det er flere enn meg! Mistet du tilleggene?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 Jeg fant ut jeg var gravid i uke 5, og legen sa også at jeg burde slutte med nattevakter med en gang. Jeg snakket med sjefen, forklarte situasjonen og fikk gå over på dag og kveld i stede for nattevaktene. Du har KRAV på dette. Legen sa at å jobbe nattevakter kan øke risikoen for SA. Jeg hadde SA i høst, som sjefen min allerede visste om i forkant, så føler dette styrket forståelsen. Bestill deg ny legetime og legen kan sende tilretteleggingssøknad til arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, kan du søke om svangerskapspenger. Var denne informasjonen jeg fikk hos jordmor (jordmor kan også gjøre dette). Anonymkode: 5f1f1...977 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 Glemte å legge til at jeg ikke mistet tilleggene. Du skal beholde den lønnen du har! Du skal ikke miste «godene», pga du er gravid. Anonymkode: 5f1f1...977 1 1
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fant ut jeg var gravid i uke 5, og legen sa også at jeg burde slutte med nattevakter med en gang. Jeg snakket med sjefen, forklarte situasjonen og fikk gå over på dag og kveld i stede for nattevaktene. Du har KRAV på dette. Legen sa at å jobbe nattevakter kan øke risikoen for SA. Jeg hadde SA i høst, som sjefen min allerede visste om i forkant, så føler dette styrket forståelsen. Bestill deg ny legetime og legen kan sende tilretteleggingssøknad til arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, kan du søke om svangerskapspenger. Var denne informasjonen jeg fikk hos jordmor (jordmor kan også gjøre dette). Anonymkode: 5f1f1...977 Tusentakk for godt svar! Så leit å høre at du har gått gjennom SA, håper alt står bra til med denne graviditeten🥰 Jeg fikk en erklæring/attest fra legen hvor det sto at jeg skal slutte å gå natt og at det skal tilrettelegges, likevel var det da sjefen min var usikker på om jeg har krav på det og isåfall i hvilken grad jeg hadde krav på det.. Svarte han med at jeg har fått beskjed av legen om at jeg ikke skal gå natt og derfor ikke skal gå nattevaktene mine som starter allerede imorgen, tipper det er en misfornøyd sjef som åpner mail imorgen, menmen.. Da håper jeg at jeg isåfall får beholde tilleggene, hvis ikke får fagforening hjelpe meg..
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #16 Skrevet 17. mars 2024 En ting til: jordmor nevnte også at omplassering kan vere en løsning også, dersom arbeidsgiver har den muligheten. Jeg jobber også på institusjon, der det kan vere fare for utagering. Jeg er nå i uke 16, 30% sykmeldt pga ryggsmerter, samt jeg har tilrettelegging som å unngå tunge løft, samtidig at jeg i aller størst grad skal unngå situasjoner som kan innebære utagering. Omplassering vil ikke vere en mulighet for meg, da det er mye tyngre på de andre avdelingene i forhold til tunge løft. Anonymkode: 5f1f1...977 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #17 Skrevet 17. mars 2024 Emmsi1432 skrev (1 minutt siden): Tusentakk for godt svar! Så leit å høre at du har gått gjennom SA, håper alt står bra til med denne graviditeten🥰 Jeg fikk en erklæring/attest fra legen hvor det sto at jeg skal slutte å gå natt og at det skal tilrettelegges, likevel var det da sjefen min var usikker på om jeg har krav på det og isåfall i hvilken grad jeg hadde krav på det.. Svarte han med at jeg har fått beskjed av legen om at jeg ikke skal gå natt og derfor ikke skal gå nattevaktene mine som starter allerede imorgen, tipper det er en misfornøyd sjef som åpner mail imorgen, menmen.. Da håper jeg at jeg isåfall får beholde tilleggene, hvis ikke får fagforening hjelpe meg.. Han får bli så misfornøgd han/hun bare vil! Vent å se hva sjefen svarer. Bestill ny legetime dersom sjefen ikke samarbeider med tilrettelegging! Viktig at man står på kravene sine og er bestemt❤️ Anonymkode: 5f1f1...977 1
Emmsi1432 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #18 Skrevet 17. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: En ting til: jordmor nevnte også at omplassering kan vere en løsning også, dersom arbeidsgiver har den muligheten. Jeg jobber også på institusjon, der det kan vere fare for utagering. Jeg er nå i uke 16, 30% sykmeldt pga ryggsmerter, samt jeg har tilrettelegging som å unngå tunge løft, samtidig at jeg i aller størst grad skal unngå situasjoner som kan innebære utagering. Omplassering vil ikke vere en mulighet for meg, da det er mye tyngre på de andre avdelingene i forhold til tunge løft. Anonymkode: 5f1f1...977 Har tenkt litt på det, men har kommet frem til at jeg er på den roligste avdelingen, jobber med enslige mindreårige asylsøkere, det er selvsagt mer utagering på dag/kveld enn på natt, jeg har enda ikke vært med på utageringer på min avdeling🥰 Det som kan være litt skummelt hos oss er at de ofte «tuller» med å slå deg(ikke hardt selvsagt) i magen spesielt, samt ta kvelertak, de tenker det er tull, men man blir jo aktivert såklart😅 Lykke til videre med graviditeten❤️
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #19 Skrevet 17. mars 2024 Emmsi1432 skrev (18 minutter siden): Har tenkt litt på det, men har kommet frem til at jeg er på den roligste avdelingen, jobber med enslige mindreårige asylsøkere, det er selvsagt mer utagering på dag/kveld enn på natt, jeg har enda ikke vært med på utageringer på min avdeling🥰 Det som kan være litt skummelt hos oss er at de ofte «tuller» med å slå deg(ikke hardt selvsagt) i magen spesielt, samt ta kvelertak, de tenker det er tull, men man blir jo aktivert såklart😅 Lykke til videre med graviditeten❤️ Tusen takk, lykke til videre til deg også❤️ Håper det ordner seg🥰 Anonymkode: 5f1f1...977 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Skrevet 17. mars 2024 Har du nattvaktstilling, eller rundturnus, men velger å jobbe netter? Har du ren natt- stilling (jobber aldri dag/ kveld), så har du krav på tilleggene. Hender det at du tar ekstravakter dag/ kveld, så mister du denne retten (dette gjelder sykepleiere, og de har ofte bedre vilkår enn andre i helse/ sosiale yrker) Anonymkode: 26c10...9cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå