Gå til innhold

Svimer av stadig vekk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar. Skal be legen min utelukke hjertet, og be om en MR. Har ingen mangler, ble sjekket alt av vitaminer, jern, b12, blodprosent og hele pakka etter forrige gang. Hadde forhøya leververdier, men disse hadde gått ned igjen på blodprøver tatt denne uka. 

Skumle med dette er at jeg ikke får noen forvarsler. Jeg blir akutt dårlig, og rekker ikke å sette meg ned før jeg svimer av. Kan føle meg helt fin rett før, bortsett fra at jeg har kjent meg trøtt og sliten alle gangene.

Anonymkode: 8d030...8a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på lang qttid syndrom og dette.

Anonymkode: dc4ef...448

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du sjekka D-vitaminnivå da du sjekka "hele pakka"? 

Lavt D-vitaminnivå over tid kan gjøre at membranene i blodåreveggene henger dårligere sammen. Da kan væsken i blodet sive ut av blodåerene og senke blotrykket. Blodårene kan også bli overelastiske, slik at blodtrykket synker akutt når du står. 

Anonymkode: c0b2e...097

Skrevet (endret)

Høres ut som pots, altså  Postural takykardi syndrom. Du må ta en vippetest med masse målinger. De vil samtidig sa sjekke hjerter også. Har det selv og setter jeg meg ikke ned når pulsen øker går jeg rett i gulvet. Går med pulsklokka for å følge med, og lært meg alle tegnene. Jeg har hatt dette i mange år. Ingen kur🥴

Endret av Forvirret23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk du sjekka D-vitaminnivå da du sjekka "hele pakka"? 

Lavt D-vitaminnivå over tid kan gjøre at membranene i blodåreveggene henger dårligere sammen. Da kan væsken i blodet sive ut av blodåerene og senke blotrykket. Blodårene kan også bli overelastiske, slik at blodtrykket synker akutt når du står. 

Anonymkode: c0b2e...097

Ja, veldig fine lagre av både vitaminer, jern og b12, så ingen mangler. 

Forvirret23 skrev (7 timer siden):

Høres ut som pots, altså  Postural takykardi syndrom. Du må ta en vippetest med masse målinger. De vil samtidig sa sjekke hjerter også. Har det selv og setter jeg meg ikke ned når pulsen øker går jeg rett i gulvet. Går med pulsklokka for å følge med, og lært meg alle tegnene. Jeg har hatt dette i mange år. Ingen kur🥴

Huff, da håper jeg det er forbigående for min del 🥴 orker ikke å ha det slik, er jo grusomt plagsomt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, veldig fine lagre av både vitaminer, jern og b12, så ingen mangler. 

Huff, da håper jeg det er forbigående for min del 🥴 orker ikke å ha det slik, er jo grusomt plagsomt. 

Likevel det finnes jo håp, jeg må drikke mye og ha et høyere saltinntak, jeg må bevege meg og være aktiv. Da klarer jeg nesten å ha et normalt liv. Dra til legen, dette er jo ikke normal❤️

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Likevel det finnes jo håp, jeg må drikke mye og ha et høyere saltinntak, jeg må bevege meg og være aktiv. Da klarer jeg nesten å ha et normalt liv. Dra til legen, dette er jo ikke normal❤️

Ja, har time på torsdag, så jeg skal ta opp alt med han da. Har heldigvis en veldig dyktig fastlege, så han tar ting på alvor 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (10 timer siden):

Men ved POTS så stiger vel pulsen fort når man reiser seg? TS har ikke beskrevet noe om økt puls.

Men jeg er enig i om at det bør sjekkes grundig, og jeg synest det er viktig at TS får frem hos legen at hun ikke rekker å få noe særlig forvarsel når hun besvimer sånn at hun ikke rekker å avverge fall.

Anonymkode: f7797...e2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ved POTS så stiger vel pulsen fort når man reiser seg? TS har ikke beskrevet noe om økt puls.

Men jeg er enig i om at det bør sjekkes grundig, og jeg synest det er viktig at TS får frem hos legen at hun ikke rekker å få noe særlig forvarsel når hun besvimer sånn at hun ikke rekker å avverge fall.

Hvordan vet man det om man ikke følger med på pulsen? Jeg viste ikke dette før jeg ble bevist på det. Jo pulsen stiger unormalt mye, og typisk ved at man reiser seg slik ts beskriver. Det kan kun ta sekunder, eller lengre tid. Veldig forskjellig, jeg har reist meg opp å ramlet rett i gulvet. Jeg har etter å blitt litt bedre og kjent med sykdommen begynt å se tegnene rekker da å legge meg flat. Det kunne jeg ikke når jeg var på mitt sykeste.

Dette må uansett sjekkes uansett hva det er, er kardiolog må se på henne det kan være så mangt, men det ts skriver i hi er ganske så likt pots.

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet man det om man ikke følger med på pulsen? Jeg viste ikke dette før jeg ble bevist på det. Jo pulsen stiger unormalt mye, og typisk ved at man reiser seg slik ts beskriver. Det kan kun ta sekunder, eller lengre tid. Veldig forskjellig, jeg har reist meg opp å ramlet rett i gulvet. Jeg har etter å blitt litt bedre og kjent med sykdommen begynt å se tegnene rekker da å legge meg flat. Det kunne jeg ikke når jeg var på mitt sykeste.

Dette må uansett sjekkes uansett hva det er, er kardiolog må se på henne det kan være så mangt, men det ts skriver i hi er ganske så likt pots.

Hun skriver jo at hun har pulsklokke og sjekket det i ettertid, men at det eneste hun har observert (eller mannen) er lav puls etter besvimelsen. Jeg vil tro hun hadde sett det på pulsklokken om pulsen steg veldig raskt når hun reiste seg opp. 

Men jeg er enig i alt må sjekkes, inkludert POTS, bare synest ikke det høres ut som dette.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun skriver jo at hun har pulsklokke og sjekket det i ettertid, men at det eneste hun har observert (eller mannen) er lav puls etter besvimelsen. Jeg vil tro hun hadde sett det på pulsklokken om pulsen steg veldig raskt når hun reiste seg opp. 

Men jeg er enig i alt må sjekkes, inkludert POTS, bare synest ikke det høres ut som dette.

Pulsen er lav når du har svimt av, kan gå fort ned igjen (like fort som opp), min også gjør dette Noen ganger er den ekstremt lav etterpå, hatt den under 40, det er veldig lavt for meg. jeg så ikke at det var pots som var årsaken til min besvimelse på klokken, det så man når jeg tok vippetesten. Legen så også på dataene fra klokka, men det var ikke lett å se. Jeg gikk også med ekg over flere dager, fikk noen utslag på at det var noe rart. De klarte ikke å sette helt fingeren på det. Pots er en såpass ny diagnose i norge, greit med kunnskap når man er i møte med lege. 
Skremmende og ubehagelig er det og det må sjekkes nøye. 

Endret av Forvirret23
AnonymBruker
Skrevet

Be om utredning. Og lever fra deg førerkortet eller la være å kjøre bil. 

Anonymkode: 6ff14...b60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Be om utredning. Og lever fra deg førerkortet eller la være å kjøre bil. 

Anonymkode: 6ff14...b60

Det er ingen problem, har ikke førerkort 😅 bruker beina eller buss. Men utredning skal jeg be om 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Mamma besvimte sånn, hadde diabetes.

Anonymkode: 7ff67...62c

AnonymBruker
Skrevet

For å bare komme med noen beroligende ord: Det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt. Jeg har vært gjennom tre EKG-er, både ultralyd og MR, vært innlagt på grunn av hjerterytmeforstyrrelse og vært tatt jevnlige blodprøver av gjennom tre år. Har forsøkt alt fra intravenøs væske, både piller og injeksjoner/infusjon av B12 og jern og jeg har vel egentlig vært ganske sjekka ut "i hodet og ræva".. og konklusjonen fra to sykehus er at jeg bare er sånn. 

Veldig frustrerende, men jeg har fått beskjed om at jeg bare har pots og generelt lavt blodtrykk og blodtrykksfall. Jeg tar store doser b12, jern, salt og sørger for nok væske og hvile i hverdagen og kombinasjonen hjelper noe, men det skal ingenting til før jeg begynner å besvime igjen. Har likevel bestemt meg for å stole på fagfolk nå for jeg har vært i så mange skikkelig gode hender over tid og opplevd at jeg har blitt tatt på alvor hele veien. 

Når det er sagt, kan det selvfølgelig være noe helt annet hos deg. Det er derfor viktig å få utredet det skikkelig slik at du slipper å gå rundt sånn, plutselig er det jo noe som enkelt kan løses og da er det synd å ikke ha tatt tak i det. 

Anonymkode: 9231d...c60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er viktig å sjekke dette videre og ikke bare konkludere med blodtrykksfall når prøvene du har tatt hos fastlegen ser fine ut, og det virker som det muligens ikke skjer i helt typiske blodtrykksfall-symptomer. 

Jeg har hatt to perioder med besvimelser selv, og da var det blodtrykksfall som var årsaken. Men den ene gangen hadde jeg kraftig jernmangel, og jeg ble utredet videre for å finne ut av det. Besvimelsene ga seg da jeg fikk opp blodprosenten. Den andre gangen var jeg gravid. Så det kunne jo forklares, men legen var opptatt av at en skulle finne en forklaring når en begynner å besvime og ikke har gjort det tidligere. Jeg har også lavt blodtrykk, det blir alltid kommentert at det er lavt på alt jeg har vært på av kontroller gjennom livet, men jeg får normalt sett ikke blodtrykksfall som fører til besvimelser. 

Videre så lurer jeg på om samboeren din har sett hele episodene ved noen anledninger eller om han bare har kommet ilende til. Jeg har et familiemedlem som kan få korte epileptiske anfall med bevissthetstap som fører til fall, og som til forveksling kan ligne på besvimelser. Men om en står rett ved og observerer alt, ser en at det er noe mer. Mannen din kan evt gå inn på Helsenorge, søke opp anfallstyper ved epilepsi og se på video av atonisk og tonisk anfall. 

Og så ville jeg tatt opp det andre her nevner ang. hjertet med legen. 

Anonymkode: ffddf...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tenker det er viktig å sjekke dette videre og ikke bare konkludere med blodtrykksfall når prøvene du har tatt hos fastlegen ser fine ut, og det virker som det muligens ikke skjer i helt typiske blodtrykksfall-symptomer. 

Jeg har hatt to perioder med besvimelser selv, og da var det blodtrykksfall som var årsaken. Men den ene gangen hadde jeg kraftig jernmangel, og jeg ble utredet videre for å finne ut av det. Besvimelsene ga seg da jeg fikk opp blodprosenten. Den andre gangen var jeg gravid. Så det kunne jo forklares, men legen var opptatt av at en skulle finne en forklaring når en begynner å besvime og ikke har gjort det tidligere. Jeg har også lavt blodtrykk, det blir alltid kommentert at det er lavt på alt jeg har vært på av kontroller gjennom livet, men jeg får normalt sett ikke blodtrykksfall som fører til besvimelser. 

Videre så lurer jeg på om samboeren din har sett hele episodene ved noen anledninger eller om han bare har kommet ilende til. Jeg har et familiemedlem som kan få korte epileptiske anfall med bevissthetstap som fører til fall, og som til forveksling kan ligne på besvimelser. Men om en står rett ved og observerer alt, ser en at det er noe mer. Mannen din kan evt gå inn på Helsenorge, søke opp anfallstyper ved epilepsi og se på video av atonisk og tonisk anfall. 

Og så ville jeg tatt opp det andre her nevner ang. hjertet med legen. 

Anonymkode: ffddf...96a

Han har aldri sett hele, nei, kun løpt avgårde når han hører det dunker i gulvet. 
Jeg har også hatt blodtrykksfall før, var gravid begge gangene og hadde lite jern. Nå er jeg ikke gravid og alle prøver er fine, så jeg føler ikke selv at blodtrykksfall er årsaken. Skal definitivt ta opp alt med legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å komme med en oppdatering etter legebesøket i dag. 
Han tar det på største alvor, og vil utrede alt. Skal tilbake neste uke for masse prøver. Han tror fortsatt det er blodtrykksfall, men siden det har skjedd så hyppig, ble vi enige om å utrede alt. 

Takk for alle fine svar her inne :) 

• Liker 2
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...