Gå til innhold

Svimer av stadig vekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er flere her med erfaring? 
Jeg svimte av i går kveld, stod oppreist og la klær inn i skapet og kjente jeg ble dårlig. Hadde da stått oppreist en liten stund, så det var ikke slik at jeg reiste meg for fort, f.eks. Husker jeg tenkte jeg måtte få satt meg ned på senga, men så husker jeg ingenting før samboeren står over meg og roper navnet mitt. Jeg hadde hatt øyne åpne, men han hadde ikke fått kontakt med meg med engang. Da lå jeg på gulvet, ved siden av senga, et par meter fra klesskapet. Må ha truffet kanten på senga eller gulvet litt hardt, for jeg har blåmerker på venstre siden av hoften, er øm og sår hele venstre side av kroppen. Hadde også kraftig hodepine som ikke ga seg før litt utpå dagen i dag. 
Dette er andre ganger på snaue tre uker jeg svimer av slik, tredje gang på et par måneder. Har tatt det opp med legen, og legen har tatt blodprøver, sjekket blodtrykk (som er lavt, men jeg har alltid hatt litt lavt, så ingenting unormalt). Alle prøver og undersøkelser var fine, så legen min føler seg sikker på at det er blodtrykksfall. Skal dit igjen på torsdag, og skal selvfølgelig nevne denne episoden for han da, og det som er nytt denne gangen var at øynene mine var oppe og at samboer måtte rope navnet mitt et par ganger før jeg hadde reagert. Føler meg helt ok når jeg kommer til meg selv igjen, bortsett fra at jeg er fryktelig sliten og sovner fort. I går kveld var jeg også kvalm. 
Synes det er fryktelig ekkelt, og jeg har ikke før slitt med blodtrykksfall - til tross for lavt blodtrykk, så for meg er dette veldig slitsomt og ikke minst plagsomt. 
Er det noen her med erfaringer å komme med? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå slike episoder? 

Anonymkode: 8d030...8a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med å svime helt av, men har blitt svimmel av å reise meg mange ganger..

Regner med du spiser og drikker som du skal? Og at dere har sjekket langtids blodsukker? 

AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne? Jeg antar i så fall at legen har forsikret seg om at dette ikke er hjertet? 

Du nevner ellers ikke om noe endrer seg i tiden umiddelbart før besvimelse: øker eller synker pulsen? Forsvinner eller forsterkes lyder? Hører du sus fra egen puls? Får du dotter i ørene? Ser du uklart eller endrer synsbildet seg på annet vis? For å besvime er jo som legen sikkert har påpekt ikke i seg selv farlig. Men å falle - det kan være farlig. Du sier du «kjente deg dårlig» - kvantifiser dette «dårlig, for om du på noe vis kan identifisere tidlige symptom og forhindre fall så er det meget heldig.

Løsningen, gitt at dette ikke er tegn på begynnende sykdom som har «besvimelse» som et første symptom (derav understreker jeg utsjekk av hjertet!) er å se på hva som har skjedd det siste året, gjerne sammen med legen. Har du vært gravid? Opplevd psykisk belastende livssituasjoner (dette er også relevant om du har stått i stress i 20 år, for stress akkumulerer)? Har du en ny eller forverret kronisk sykdom som kan antas være årsaken?

Om du kan unngå besvimelse? Sunn livsstil med tilstrekkelig aktivitet, lavt stressnivå, 8-9 timer søvn per dag (gitt at du er kvinne, 7-8 om du er mann), balansert kosthold, god balanse mellom arbeid og fritid, mestring av psykisk og fysisk sykdom, kontroll på selve uroen rundt helsesituasjonen din og å generelt dyrke hobbyer og aktiviteter som gir deg glede og energi er det enkle og allmenne svaret på det meste innen helse. Inkludert bedre livskvalitet ved sykdommer som kan eller må medisineres.

Anonymkode: aad83...370

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er du kvinne? Jeg antar i så fall at legen har forsikret seg om at dette ikke er hjertet? 

Du nevner ellers ikke om noe endrer seg i tiden umiddelbart før besvimelse: øker eller synker pulsen? Forsvinner eller forsterkes lyder? Hører du sus fra egen puls? Får du dotter i ørene? Ser du uklart eller endrer synsbildet seg på annet vis? For å besvime er jo som legen sikkert har påpekt ikke i seg selv farlig. Men å falle - det kan være farlig. Du sier du «kjente deg dårlig» - kvantifiser dette «dårlig, for om du på noe vis kan identifisere tidlige symptom og forhindre fall så er det meget heldig.

Løsningen, gitt at dette ikke er tegn på begynnende sykdom som har «besvimelse» som et første symptom (derav understreker jeg utsjekk av hjertet!) er å se på hva som har skjedd det siste året, gjerne sammen med legen. Har du vært gravid? Opplevd psykisk belastende livssituasjoner (dette er også relevant om du har stått i stress i 20 år, for stress akkumulerer)? Har du en ny eller forverret kronisk sykdom som kan antas være årsaken?

Om du kan unngå besvimelse? Sunn livsstil med tilstrekkelig aktivitet, lavt stressnivå, 8-9 timer søvn per dag (gitt at du er kvinne, 7-8 om du er mann), balansert kosthold, god balanse mellom arbeid og fritid, mestring av psykisk og fysisk sykdom, kontroll på selve uroen rundt helsesituasjonen din og å generelt dyrke hobbyer og aktiviteter som gir deg glede og energi er det enkle og allmenne svaret på det meste innen helse. Inkludert bedre livskvalitet ved sykdommer som kan eller må medisineres.

Anonymkode: aad83...370

Takk for langt og utfyllende svar. Skal definitivt be legen utelukke hjertet. Var innlagt på sykehus tidlig høst ‘23 med forandringer på ekg. Der var da jeg hadde første episoden med besvimelse. 
Jeg spiser sunt, kunne vært mer aktiv, men beveger meg hver dag og har en aktiv jobb og hverdag med to barn i barnehagealder. Yngste er 3 år. Sover greit. Har hatt stort vekttap de siste to årene (-60 kilo), og måtte fjerne galleblæra som følge av for stort vekttap over kort tid. Vekttapet var bevisst, og var et resultat av full livsstilsendring. 

Lyder forsvinner og jeg tror pulsen synker (uten at jeg vet det 100% sikkert, men jeg har pulsklokke på, og når samboer sjekket denne etter siste episode var puls lav), jeg ser uklart, og det føles som om all energi bare tappes fullstendig ut av meg. Det suser i hodet, og jeg får ikke ut ordene mine. Prøvde å rope på samboer under episoden for 2-3 uker siden, og da kom det bare en rar lyd ut, et slags ul. Samboer trodde det var yngste som våknet, så han gikk inn til henne først før han skjønte det var meg. Men jeg husker lite til ingenting fra tiden rett før til tiden rett etter, bare at jeg føler meg dårlig. Så ingenting, før jeg hører samboer rope navnet mitt. Når jeg kommer til meg selv igjen er jeg klam og kaldsvett, og veldig skjelven, men ellers i fin form. Det er sikkert «bare» blodtrykksfall, men innmari ekkelt, og jeg går rundt med en konstant frykt for en ny episode.
Hva hvis det skjer en dag jeg er hjemme alene med jentene mine? Det er det jeg frykter mest. 

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Har ikke erfaring med å svime helt av, men har blitt svimmel av å reise meg mange ganger..

Regner med du spiser og drikker som du skal? Og at dere har sjekket langtids blodsukker? 

Skal be legen sjekke langtidsblodsukker, takk for tips :) spiser og drikker som jeg skal, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hjertet. 

Anonymkode: dc4ef...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hjertet, kan være hjerterytmeforstyrrelse, samt få en nevrologisk utredning. Dette kan være en type epilepsi. 

Anonymkode: 37a10...874

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som pots. 

Anonymkode: e08f1...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Regner med de har sjekket b12 nivåer siden de har prøver, jeg svimte av noen ganger da jeg hadde lavt b12 nivå

Anonymkode: 8035f...d90

AnonymBruker
Skrevet

POTs? Få i såfall sjekket blodtrykk og puls fra liggende hvilepuls til stående noen minutter. 

Anonymkode: 76848...500

AnonymBruker
Skrevet

Epilepsi anfall?

Anonymkode: 19c04...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du bør be om eeg for kan og være epilepsi 

Anonymkode: c55a5...e5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg bedt om henvisning til MR, bare for å ha sjekket. Samt sjekket hjertet, som andre skriver her.

Anonymkode: fbfa7...ded

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Regner med de har sjekket b12 nivåer siden de har prøver, jeg svimte av noen ganger da jeg hadde lavt b12 nivå

Anonymkode: 8035f...d90

Jeg trodde og det var b12 til de fant hjerteforstyrrelse etter mye om og men.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk anfall hvor jeg ble svimmel. Hadde det i årevis, det varte bare ti- femten sekunder. De kunne komme en to- tre sånne i løpet av en uke. 

Her er det skremmende i mitt tilfelle: Plutselig en dag fikk jeg hjerneslag...    Mitt råd må bli å ta dette på største alvor.

Anonymkode: d2083...15b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke litt om det er hjerterelaterte sykdommer i nær familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg plutselig begynte å besvime ut av det blå for mange år siden ble diagnosen også plutselig blodtrykksfall til slutt, men den diagnosen ble ikke satt før alt annet var blitt utelukket med blodprøver, EKG, EEG, skanning av hjernen etc. etc. så de kunne være sikre på at det ikke skyldtes epilepsi, hjerteproblemer, svulst i hodet eller andre farlige tilstander. 

Et praktisk råd når du merker du blir svimmel: Sett deg rett ned med en gang du merker symptomene. Ikke vent og se om det går over. Ikke prøv å rekke frem til en stol eller ei seng. Bare sett deg rett ned på gulvet, og ta det derfra. Ikke reis deg opp og prøv å gå før du er sikker på at svimmelheten har gått over, for den kan gjøre comeback på null tid og slå deg i bakken i det du tar første skritt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har krabbet tilbake til senga i halvsvime etter å ha vært på do om natta, men jeg har avverget mange besvimelser på den måten. Og om du likevel skulle besvime er sannsynligheten for å skade deg mye lavere om du allerede er nede på gulvet. 

Anonymkode: b8b41...40a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du stadig besvimer. Få sjekket hjertet ditt. Pacemaker kan kanskje være nødvendig siden dette er gjentakende.

Anonymkode: f31b4...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det blitt tatt ekg, og henvisning til hjertespesialist? Tenker for forlenget qt-tid.. eller annen hjertesykdom.. bør få sjekket det ut

Anonymkode: 52294...0cc

AnonymBruker
Skrevet

DU har fått flere gode råde er. Ening om at du må få sjekket ut hjertet og hodet. Tenker MR  av  kransårer  og skjekke hjerteklaffer ,  er greit å få gjort

Anonymkode: c0bd3...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...