AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #41 Del Skrevet 17. mars 2024 TS her. Takk for gode diskusjoner. Jeg ville svare på et par ting jeg ser går igjen' 1: Da jeg sendte meldingen, ante jeg ingenting om hva som var tapt eller ikke. Banken var i samtale med min mor, og jeg satt i taxi på vei til henne. Så det jeg skrev var ikke "moren min er blitt svindlet og de tok noen av pengene hennes," men "moren min er blitt svindlet, jeg aner ikke hva de har tatt, men vi kan ha mistet flere hundre tusen". (Forkortet versjon.) Jeg er enig i at slik saken endte, er det ingen krise, men det visste jeg ikke der og da. 2: Det er det upersonlige i svaret, og det at det aldri kom noen oppfølging om hvordan det hadde gått, jeg stusser over. Ikke noe diskusjonsinnlegg, bare oppklaring. 😊 Anonymkode: aa1b3...fe8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #42 Del Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det upersonlige i svaret, og det at det aldri kom noen oppfølging om hvordan det hadde gått, jeg stusser over. Ikke noe diskusjonsinnlegg, bare oppklaring. 😊 Anonymkode: aa1b3...fe8 Når du fikk svaret leit å høre, så er jo ballen på din halvdel, det naturlige er at du følger opp med hvordan det gikk. Men kan jo hende vedkommende har sett på kg hvordan det gikk nå da 😛 Anonymkode: e9cfc...9a8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 17. mars 2024 #43 Del Skrevet 17. mars 2024 Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig forventer her jeg? Hadde nok ikke svart så mye mer jeg heller altså. Og dette er i tillegg en kamerat, altså menn er jo kjent for korte svar. Jeg hadde kanskje lagt til noe som at håper du får orden på det raskt men ellers så er det jo ikke så mye man kan si. Med mine venner så ringer vi om vi vil prate mer om noe, å sende lange sms noveller blir bare stress, ikke alltid det passer å komme med et langt svar tilbake på sms heller. Kan være mye som skjer hos han og økonomisk rot havner nok kanskje for han som mange andre langt nede på listen over hva han engasjerer seg i, jeg vet ikke, er ikke liv og død liksom. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #44 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når du fikk svaret leit å høre, så er jo ballen på din halvdel, det naturlige er at du følger opp med hvordan det gikk. Men kan jo hende vedkommende har sett på kg hvordan det gikk nå da 😛 Anonymkode: e9cfc...9a8 Selvfølgelig er ikke ballen på TS sin halvdel når kompisen ikke svarer noe mer enn det. Det er et kort svar han kommer med, tatt i betraktning TS sin utfyllende melding, og som ikke indikerer noen interesse for hvordan det går videre. Anonymkode: 9a9db...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #45 Del Skrevet 17. mars 2024 chi skrev (8 timer siden): Din venn vet sikkert at du ikke vil ha banning. Jeg og mine venner har en annen sjargong og tåler ett og anna banneord. Og vennen ti TS svarte da etter dere sjargong. Jeg ser ikke hvorfor eksempelet ditt, med banning og nedlatende ord, bør nevnes i den sammenheng. Anonymkode: 7fa4f...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #46 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og vennen ti TS svarte da etter dere sjargong. Jeg ser ikke hvorfor eksempelet ditt, med banning og nedlatende ord, bør nevnes i den sammenheng. Anonymkode: 7fa4f...5ae TS her. Her antar du feil. Jeg oppfattet svaret hans som unaturlig og upersonlig. Jeg ville også tenkt det ville være mer naturlig å si noe sånt som "så jævlig urettferdig". Ikke nødvendigvis med akkurat de ordene, men et eller annet kraftuttrykk? Ja. Anonymkode: aa1b3...fe8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #47 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vil MYE heller ha en kort kondolanse enn banning, det er ufint, og ikke noe jeg ønsker tikkende inn på min telefon. Anonymkode: 7fa4f...5ae Ha ha. Er det mulig. Anonymkode: 9a9db...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #48 Del Skrevet 17. mars 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Her antar du feil. Jeg oppfattet svaret hans som unaturlig og upersonlig. Jeg ville også tenkt det ville være mer naturlig å si noe sånt som "så jævlig urettferdig". Ikke nødvendigvis med akkurat de ordene, men et eller annet kraftuttrykk? Ja. Anonymkode: aa1b3...fe8 Problemet er jo at det er mer dumskap enn urettferdig. Innvendig ville jeg jo tenkt "sette sparepengene sine på en felles konto, at hun tør". Anonymkode: e9cfc...9a8 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robert_44 Skrevet 17. mars 2024 #49 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 16.36): Men det var TS sin feil at hun satte sparepengene på felles konto. Nettopp derfor er det litt vanskelig å vite hva man skal si som venn også, når noen har gjort såpass dumt. Anonymkode: e9cfc...9a8 Jepp. Karma kommer..... "Kjedelig det"....🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #50 Del Skrevet 17. mars 2024 Men hva i alle dager forventer man å få til svar på en melding da. Dette var leit. Det var ikke "jævlig urettferdig" eller livsfarlig. Det skaper ekstra bryderi, og alle klarer seg. Anonymkode: 14fac...60a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #51 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva i alle dager forventer man å få til svar på en melding da. Dette var leit. Det var ikke "jævlig urettferdig" eller livsfarlig. Det skaper ekstra bryderi, og alle klarer seg. Anonymkode: 14fac...60a Altså, det jeg skrev i meldingen var at jeg kanskje hadde mistet flere hundre tusen, for det var det jeg trodde, på det tidspunktet. Hvis noen skrev det til deg, ville du tenkt, "jaja, dumt av henne," og ikke fulgt opp etterpå? Mulig det er meg som er sær. Dette har i alle fall fått meg til å tenke. Anonymkode: aa1b3...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #52 Del Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, det jeg skrev i meldingen var at jeg kanskje hadde mistet flere hundre tusen, for det var det jeg trodde, på det tidspunktet. Hvis noen skrev det til deg, ville du tenkt, "jaja, dumt av henne," og ikke fulgt opp etterpå? Mulig det er meg som er sær. Dette har i alle fall fått meg til å tenke. Anonymkode: aa1b3...fe8 Ja, jeg ville tenkt hjelpes så dumt gjort, men likevel svart noe høflig. Noe ala "så leit å høre". Og så ville jeg ventet og hørt om det kom noe mer om saken. Anonymkode: e9cfc...9a8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #53 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Her antar du feil. Jeg oppfattet svaret hans som unaturlig og upersonlig. Jeg ville også tenkt det ville være mer naturlig å si noe sånt som "så jævlig urettferdig". Ikke nødvendigvis med akkurat de ordene, men et eller annet kraftuttrykk? Ja. Anonymkode: aa1b3...fe8 Urettferdig er det vel ikke akkurat, men heller nettopp synd /leit. Som vennen din skrev. Jeg ordlegger meg veldig nøkternt på melding og sosiale medier. Orker ikke lange tirader. Skriver «gratulerer» istedenfor «tusen millioner gratulasjoner til den mest fantastiske jenta i hele verden». Det virker som om ord nesten har mistet sin mening i disse overstrømmende tider. Leit å høre var jo nettopp det det var. Anonymkode: 3b645...f76 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. mars 2024 #54 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, det jeg skrev i meldingen var at jeg kanskje hadde mistet flere hundre tusen, for det var det jeg trodde, på det tidspunktet. Hvis noen skrev det til deg, ville du tenkt, "jaja, dumt av henne," og ikke fulgt opp etterpå? Mulig det er meg som er sær. Dette har i alle fall fått meg til å tenke. Anonymkode: aa1b3...fe8 I livet mitt akkurat nå har jeg nettopp fått en uventet og uønsket beskjed som innebærer vanskelige endringer og som koster meg en del krefter og følelser. Jeg har en nær slektning som er alvorlig kreftsyk, en veninne som er i ferd med å gå fra mannen hun har vært gift med i 25 år og en mor som nylig har mistet en nær veninne brått og uventet. Felles for alle er at vi selv tar ansvar for å informere andre om det de trenger å vite og det vi eventuelt ønsker å snakke om, heller enn å forvente at de rundt oss skal følge opp. At andre taper penger, selv en relativt stor sum, er selvfølgelig kjipt for den det angår, men det er ikke det som ville påkalt mest engasjement i livet mitt for tiden. Det skjer mye i de flestes liv og omgangskrets, det er begrenset hvor mye initiativ og interesse man kan forvente at andre skal ta og vise. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #55 Del Skrevet 17. mars 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, det jeg skrev i meldingen var at jeg kanskje hadde mistet flere hundre tusen, for det var det jeg trodde, på det tidspunktet. Hvis noen skrev det til deg, ville du tenkt, "jaja, dumt av henne," og ikke fulgt opp etterpå? Mulig det er meg som er sær. Dette har i alle fall fått meg til å tenke. Anonymkode: aa1b3...fe8 Jeg ville ikke skrevet "dumt av henne". Hvorfor skulle jeg det? Jeg ville skrevet at det var leit, for det er det. Dette går ikke under "jævlig urettferdig". Barn med kreft er jævlig urettferdig. At voksne blir lurt og kanskje taper penger er leit Hvor mye engasjement/støtte hadde du opplevd som adekvat? Anonymkode: 14fac...60a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #56 Del Skrevet 17. mars 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke skrevet "dumt av henne". Hvorfor skulle jeg det? Jeg ville skrevet at det var leit, for det er det. Dette går ikke under "jævlig urettferdig". Barn med kreft er jævlig urettferdig. At voksne blir lurt og kanskje taper penger er leit Hvor mye engasjement/støtte hadde du opplevd som adekvat? Anonymkode: 14fac...60a Jeg må si meg enig i dette. Jeg har enormt med empati for mine venner, men jeg tror heller ikke dette er en sak jeg hadde fulgt opp på - jeg hadde regnet med at min venninne hadde tatt kontakt med meg igjen om hun trengte en utblåsning, og for å oppdatere om eventuell utvikling på den måten. Ikke at det hadde vært naturlig å følge opp, i motsetning til sykdom/død/mistet hund etc. Anonymkode: 1aaaa...881 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #57 Del Skrevet 17. mars 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Takk for gode diskusjoner. Jeg ville svare på et par ting jeg ser går igjen' 1: Da jeg sendte meldingen, ante jeg ingenting om hva som var tapt eller ikke. Banken var i samtale med min mor, og jeg satt i taxi på vei til henne. Så det jeg skrev var ikke "moren min er blitt svindlet og de tok noen av pengene hennes," men "moren min er blitt svindlet, jeg aner ikke hva de har tatt, men vi kan ha mistet flere hundre tusen". (Forkortet versjon.) Jeg er enig i at slik saken endte, er det ingen krise, men det visste jeg ikke der og da. 2: Det er det upersonlige i svaret, og det at det aldri kom noen oppfølging om hvordan det hadde gått, jeg stusser over. Ikke noe diskusjonsinnlegg, bare oppklaring. 😊 Anonymkode: aa1b3...fe8 Dette er grunnen til at jeg hater å svare på meldinger når noe vanskelig har skjedd. Folk forventer/ønsker/trenger helt forskjellige ting i samme situasjon. "Leit å høre" - hmmm, blir det for upersonlig? "Uff, så utrolig tragisk " - nei, det høres bare falskt og overdrevent ut. "Skal jeg spørre om hvordan hun kan miste penger når det er moren som har blitt svindlet"? - nei, det høres anklagende ut. Så begynner jeg å tenke "Faen! Nå har det gått for lang tid før jeg svarte. Det blir også rart"!! Jeg hadde nok landet på en variant av leit å høre, i håp om at autentisk og relativt raskt svar var viktigere enn å finne de perfekte ordene som ville fungert for akkurat deg i nøyaktig den situasjonen. Det er lettere ansikt til ansikt, når jeg kan bruke ansiktsmimikk og slenge inn "uff" og "nei" på passende sted. Når det gjelder oppfølging ville jeg, med tanke på hvordan du ordla deg i meldingen, tenkt at du hadde mer enn nok stress akkurat nå, og at å be om oppdatering ville vært å mase. Hadde jeg ikke fått en oppdatering ville jeg kanskje spurt hvordan det gikk selv etter en ukes tid. Anonymkode: ad63f...7b4 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 17. mars 2024 #58 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gjennom terapi har jeg lært en veldig viktig ting, og det er at mange av oss som ikke ble sett og hørt som barn, bærer urealistiske forventninger til hvordan andre burde møte våre følelser. At vi stiller usynlige krav og forventninger som vi ikke kommuniserer tydelig, fordi vi føler at "hvis de bryr seg om meg, så ville de gjort x, sagt y" osv. Det handler om at en del av oss hebger igjeb i en tid hvor det var slik at andre, våre omsorgspersoner, burde ha skjønt hva vi trengte og deretter gitt oss det, men ikke gjorde det. Men som voksne er vi selv ansvarlige for å holde plass til våre egne følelser, og for å kommunisere tydelig hva vi har behov for og hva vi ønsker. Med andre ord, jeg forstår deg, men det er ikke rimelig å forvente noe mer her fra kameraten din Anonymkode: 1aaaa...881 Takk for at du delte dette gullkornet du har lært i terapi. Veldig godt formulert. Jeg har aldri fått høre at det er slik, men kan kjenne meg igjen i dette. Gull verdt for meg å lese dette og lære dette nå, tar med denne videre! Jeg ville aldri svart med "Leit å høre" men kanskje det er av samme grunn til det AB skriver over, fordi jeg nettopp selv er så redd for å ikke bli validert siden jeg ikke ble det som barn, og derfor egentlig legger for mye innsats i å validere mine kjente og kjære. I tillegg tror jeg at det er lett å dermed overvurdere hva det betyr når noen gir et mindre enn tilfredsstillende svar. I stedet for at det er nettopp det "et mindre enn tilfredsstillende svar" så blir det sånn "hvorfor er de ikke glad i meg? Hvorfor er de så kald?" man grubler seg i hel om hva det kan bety og at det ikke var hyggelig. I stedet for å fokusere på sakens kjerne og situasjonen man egentlig synes var vanskelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #59 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette går ikke under "jævlig urettferdig". Barn med kreft er jævlig urettferdig. At voksne blir lurt og kanskje taper penger er leit Man kan bytte ut L med en T, men det er best å bare tenke for seg selv og ikke si høyt 🤪 TS bør være glad det ikke var meg hun sendte melding, for jeg ville nok kanskje svart «Åssen klarte de det» «Hvor dum kan man bli» eller lignende. Og så sagt håper dere får begrenset tapet. Anonymkode: 24395...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #60 Del Skrevet 18. mars 2024 Jeg har relativt godt fungerende sosiale antenner, men jeg må likevel innrømme at det ikke alltid er lett å vite hvordan man skal respondere på en sms/dm/chat. Pleide før å pøse på med sympati og støtte, men det ble noen ganger mottatt som "for mye" eller "falskt". Derfor har jeg moderert meg litt nå. I tillegg ser jeg at noen "krever" sympati og støtteerklæringer for hver minste lille ting, mens jeg selv holder tett om alvorlig sykdom/skilsmisse/død i nær familie. Mine næreste venner er ikke de flinkeste til å gi støtte når noe skjer, så da moderer jeg meg litt selv ift dem. Blant mine mer perifere venner og bekjente har jeg blant annet en "kompis" som nylig måtte sende bilen på verksted. Han sendte ut en chat til vennegjengen vår og skrev "om skaden hadde skjedd på motorveien, kunne det gått skikkelig galt!". Joda, men var han på motorveien da skaden skjedde? Nei. Han var hjemme i gårdsplassen, helt trygg i en bil som bare ikke funket der og da. Lite drama over det. Hans melding om at noe ille KUNNE ha skjedd ble derfor bare glatt oversett av meg. Jeg tenker utsagnet "å koke suppe på spiker" er passende her. Bare så det er sagt, ts; godt du ikke ble svindlet for flere hundretusner. Selv hadde jeg nok fortalt om hendelsen etterpå, altså når jeg hadde hatt mer oversikt over hvor mye penger som gikk tapt osv. Med mindre kompisen min var som en kjæreste å regne. Anonymkode: 6bb94...293 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå