AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Hva er feil med meg??? Har familie, mann, barn, hus, bil, 2 katter. Hadde som ung voksen vanskeligheter med relasjoner, anknytningsproblemer, dette har blitt bedre og idag lever jeg bra med min mann. Trener, spiser bra, gjør mindfulness og yoga. Har flere utdannelser. (blandt annet 2 bachelorgrader) Men i arbeid: bytter jobb ofte (max 3 år), blir superlett syk (ulike infeksjoner), og siste årene også utmattning ("gått i veggen). Blir lett lei av jobben, vansker med å motivere meg til å gå på jobb (vært sånt siden barndom og skolen) Havner lett i konflikter med autoriteter, dvs sjefer som vil bestemme. Jeg er saklig men istede for som mange andre så klarer jeg ikke la jobb være jobb - jeg HATER urettferdigheter, om det er mot meg eller kolleger. Og jeg klarer ikke holde kjeft. Går og tenker på dette mye. Som yngre var det lett å finne ny arbeidsplass, jeg anses som dyktig i min jobb. Men nå er det lavkonjuktur og jeg er eldre og mindre ønsket. Nå har jeg vært sykemeldt i 4 uker pga gått i veggen og konflikt med leder (juger om hva jeg og kollegaer har sagt/gjort, skjuler/holder tilbake informasjon, behandler oss ulikt, etc)og skal snart jobbe deltid. Men skulle så ønske jeg var normal! Hvorfor blir jeg så lei jobb fort? syk ofte? hvorfor ikke skille mellom meg selv og jobb? hvorfor ikke "la duster være dust, jeg passe min egen jobb". -Det med "å krangle" tror jeg kan ha med mobbing i barndommen å gjøre. At jeg tar urettferdigheter og slikt veldig sterkt. -Anknytning: har flyttet ofte som barn (og som voksen, nå bodd samme plass 7 år!). -Tidligere perfeksjonist, sjukt stressa over alt, alt skulle være perfekt i mitt hode. (typ jul, middag med venner, reiser, etc) -Har lurt på om jeg hadde ADHD som barn (var litt som Emil i lønneberget - saker bare skjedde...), nå ADD? Kaos er bare i mitt hode, ikke fysisk uttrykk nå. Køer til psykolog er jo sykt lange, men lurer på å betale privat. Men kan de egentlig hjelpe? kanskje jeg bare er et håpløst tilfelle?? Akkurat nå føler jeg meg dårlig i jobben sett til kompetanse også. Jeg er nemlig veldig avhengig av bra kollegaer og bra leder for å prestere, føler jeg de er dårliger sjefer så tar det sykt mye energi og emosjonellt fra meg og jeg blir dårlig i min jobb. De gangene jeg har hatt lite sykefravær, har vært på plasser med gode ledere og gode kollegaer. Noen som vil leke hobbypsykolog?? Anonymkode: 8972c...cca
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Mennesker med manglende impulskontroll og som "må" ha en mening om så mangt er de arbeidskollegaene og arbeidstakerne som er vanskeligst å jobbe med. Ingen med respekt for seg og litt mellom ørene skjønner at det ikke kommer noe godt ut av å leke hobbypsykolog med slike personer.. Hva er motivasjonen? Finne på diagnoser og årsaker som ikke fører noe sted hen. Bruk heller tiden på å bli en bedre versjon av deg selv. Jobb med deg selv. Pålegg deg å ikke alltid ha en mening osv osv.. Ufattelig slitsomt Anonymkode: e1a0e...c7f 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Jeg syns det kan høres ut som du kan ha adhd ja og at det kan være årsaken til utfordringene du har. Det du beskriver er veldig gjenkjennbart (har ungdom med adhd). Ville prøvd å fått utredning eller gått privat dersom du har råd til det. Anonymkode: 3de48...9dd 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 Jeg er voksen kvinne og har nylig fått ADHD diagnose. Før jeg turte å stole nok på magefølelsen til å søke hjelp leste jeg veldig mye om temaet, og du er jo som tatt ut av «skolebok eksemplet» ❤️ Traumer kan riktignok også gi mange av de samme problemene. Jeg har begge deler og måtte gå lenge i traumebehandling før jeg kunne begynne på ADHD-utredning. Anbefaler deg å skrive ned hvordan og på hvilke områder du sliter, hva du har prøvd å gjøre med det selv, hvilke konsekvenser det har for deg i hverdagen osv, og ta det med til fastlegen. Jeg fikk avslag fra DPS fordi jeg fungerte for godt, klagde og ble tatt inn likevel, men på grunn av evig lang ventetid valgte jeg å gå privat til slutt. Det er veldig vanlig å bli utbrent/møte veggen når man i mange år har levd med adhd/andre nevroutviklingsforstyrrelser uten å vite det, og dermed bruker ekstremt mye krefter på å forsøke å fungere som en «vanlig» person ❤️ Anbefaler disse bøkene: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/adhd-9788202662349?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5p-8sqv4hAMV1kKRBR3KWQdGEAQYASABEgIe0_D_BwE https://www.adlibris.com/no/bok/adhd---fran-duktig-flicka-till-utbrand-kvinna-9789127827257 Også finnes det mange gode podcaster om temaet - for eksempel hos ADHD Norge. Anonymkode: 05834...427 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva er feil med meg??? Har familie, mann, barn, hus, bil, 2 katter. Hadde som ung voksen vanskeligheter med relasjoner, anknytningsproblemer, dette har blitt bedre og idag lever jeg bra med min mann. Trener, spiser bra, gjør mindfulness og yoga. Har flere utdannelser. (blandt annet 2 bachelorgrader) Men i arbeid: bytter jobb ofte (max 3 år), blir superlett syk (ulike infeksjoner), og siste årene også utmattning ("gått i veggen). Blir lett lei av jobben, vansker med å motivere meg til å gå på jobb (vært sånt siden barndom og skolen) Havner lett i konflikter med autoriteter, dvs sjefer som vil bestemme. Jeg er saklig men istede for som mange andre så klarer jeg ikke la jobb være jobb - jeg HATER urettferdigheter, om det er mot meg eller kolleger. Og jeg klarer ikke holde kjeft. Går og tenker på dette mye. Som yngre var det lett å finne ny arbeidsplass, jeg anses som dyktig i min jobb. Men nå er det lavkonjuktur og jeg er eldre og mindre ønsket. Nå har jeg vært sykemeldt i 4 uker pga gått i veggen og konflikt med leder (juger om hva jeg og kollegaer har sagt/gjort, skjuler/holder tilbake informasjon, behandler oss ulikt, etc)og skal snart jobbe deltid. Men skulle så ønske jeg var normal! Hvorfor blir jeg så lei jobb fort? syk ofte? hvorfor ikke skille mellom meg selv og jobb? hvorfor ikke "la duster være dust, jeg passe min egen jobb". -Det med "å krangle" tror jeg kan ha med mobbing i barndommen å gjøre. At jeg tar urettferdigheter og slikt veldig sterkt. -Anknytning: har flyttet ofte som barn (og som voksen, nå bodd samme plass 7 år!). -Tidligere perfeksjonist, sjukt stressa over alt, alt skulle være perfekt i mitt hode. (typ jul, middag med venner, reiser, etc) -Har lurt på om jeg hadde ADHD som barn (var litt som Emil i lønneberget - saker bare skjedde...), nå ADD? Kaos er bare i mitt hode, ikke fysisk uttrykk nå. Køer til psykolog er jo sykt lange, men lurer på å betale privat. Men kan de egentlig hjelpe? kanskje jeg bare er et håpløst tilfelle?? Akkurat nå føler jeg meg dårlig i jobben sett til kompetanse også. Jeg er nemlig veldig avhengig av bra kollegaer og bra leder for å prestere, føler jeg de er dårliger sjefer så tar det sykt mye energi og emosjonellt fra meg og jeg blir dårlig i min jobb. De gangene jeg har hatt lite sykefravær, har vært på plasser med gode ledere og gode kollegaer. Noen som vil leke hobbypsykolog?? Anonymkode: 8972c...cca Høres veldig ut som adhd. Anonymkode: aab69...b63
Gjest Lykkedykker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 Ingen morsom følelse det å være ubrukelig arbeidstaker. Har selv hatt opp mot 30 forskjellige arbeidsforhold, i en alder av 36😅 Mine utfordringer er som autist da.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er voksen kvinne og har nylig fått ADHD diagnose. Før jeg turte å stole nok på magefølelsen til å søke hjelp leste jeg veldig mye om temaet, og du er jo som tatt ut av «skolebok eksemplet» ❤️ Traumer kan riktignok også gi mange av de samme problemene. Jeg har begge deler og måtte gå lenge i traumebehandling før jeg kunne begynne på ADHD-utredning. Anbefaler deg å skrive ned hvordan og på hvilke områder du sliter, hva du har prøvd å gjøre med det selv, hvilke konsekvenser det har for deg i hverdagen osv, og ta det med til fastlegen. Jeg fikk avslag fra DPS fordi jeg fungerte for godt, klagde og ble tatt inn likevel, men på grunn av evig lang ventetid valgte jeg å gå privat til slutt. Det er veldig vanlig å bli utbrent/møte veggen når man i mange år har levd med adhd/andre nevroutviklingsforstyrrelser uten å vite det, og dermed bruker ekstremt mye krefter på å forsøke å fungere som en «vanlig» person ❤️ Anbefaler disse bøkene: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/adhd-9788202662349?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5p-8sqv4hAMV1kKRBR3KWQdGEAQYASABEgIe0_D_BwE https://www.adlibris.com/no/bok/adhd---fran-duktig-flicka-till-utbrand-kvinna-9789127827257 Også finnes det mange gode podcaster om temaet - for eksempel hos ADHD Norge. Anonymkode: 05834...427 Takk for lesetips! den siste boka har jeg faktisk lest, den som fikk meg tenke at det var "noe mer", enten traumer eller annet. Ja jeg bruker så mye energi på å virke normal... hvordan hanterer du det? Lykkedykker skrev (19 minutter siden): Ingen morsom følelse det å være ubrukelig arbeidstaker. Har selv hatt opp mot 30 forskjellige arbeidsforhold, i en alder av 36😅 Mine utfordringer er som autist da. Oj, det var mer enn meg! Har fundert litt på autisme også, iom mine vansker med å holde kjeft og store fokus på "rettferdighet og følge regler". Men adhd tangerer jo mange punkter inom autisme, har ikke øvrige punkter inom diagnoser. Hva sier du når du søker nye jobb...? Takk for alle andre svar også! Anonymkode: 8972c...cca
Gjest Lykkedykker Skrevet 16. mars 2024 #10 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Oj, det var mer enn meg! Har fundert litt på autisme også, iom mine vansker med å holde kjeft og store fokus på "rettferdighet og følge regler". Men adhd tangerer jo mange punkter inom autisme, har ikke øvrige punkter inom diagnoser. Hva sier du når du søker nye jobb...? Hvis de spør så pleier jeg bare å si at jeg har hatt problemer med å finne meg fast jobb. Og at jobbene til nå kun har vært kortvarige vikariater.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Havner lett i konflikter med autoriteter, dvs sjefer som vil bestemme. Jeg er saklig men istede for som mange andre så klarer jeg ikke la jobb være jobb - jeg HATER urettferdigheter, om det er mot meg eller kolleger. Og jeg klarer ikke holde kjeft. Går og tenker på dette mye. Anonymkode: 8972c...cca Dette er som å lese om en kompis av meg som har autisme. Hvis han opplever at noe er urettferdig så greier han aldri la det ligge og blir veldig sta. Han har byttet omgangskretser flere ganger fordi dette skjer igjen og igjen. Han synes jo det er trist, samtidig greier han ikke fire på prinsippene sine og da må det nødvendigvis alltid bli sånn. Anonymkode: 24149...acb 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Skrevet 16. mars 2024 Kjenner meg veldig igjen. Er så lei av å ikke være normal og få til arbeidslivet som alle andre. Har flere utdanninger, flink «i alt», bytter jobb ofte - sykemeldt hele tiden for det ene eller det andre både fysisk og psykisk. Jeg fikk en autismediagnose nå i høst som 35-åring. Høres egentlig ut som du også sliter med en form for utviklingsforstyrrelse. Prøv å lese deg opp på autisme/adhd og se om noe kan stemme for deg, det finnes også masse gratis tester på nett. Følg deretter evt opp med fastlege. Anonymkode: 28060...c36
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #13 Skrevet 16. mars 2024 Lær å gi mer faen. Pass på deg selv og ingen andre. Gå på jobb, gjør det du skal og ikke bland deg opp i ting du ikke har noe med. Du trenger penger, ergo må du jobbe. Tren på fritiden og spis sunn mat. Du kan gjøre mye selv om du tenker mer på deg selv enn andre. Anonymkode: 08b01...cd5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #14 Skrevet 26. mars 2024 Oppdatering: leste boken som en ovenfor beskrev, «flink pike til utbrent kvinne» og samme forfatter har en ny bok som heter «adhd på jobbet» . Kjente meg så igjen at jeg fikk gåsehud! Hvordan rutineoppgaver er så vanskelig å starte med, impulsivitet, følelser over alt, at man enten er på høy gir eller ligger rett ut osv. 💐 Jeg er ikke gal! Ikke mer enn andre i alle fall. Tok med meg boken til min sjef kunne med hjelp av den forklare mine følelser og tanker. Hun var veldig forståelsesfull. Nå kan sjefen være veldig variabel, så får se senere, men akkurat nå føles det bra. Når økonomien tillater skal jeg be om privat adhs utredning, aaalt for lange køer i det offentlige dessverre. Vil jo det skal skje nå, helst startet i forrige uke…. Anonymkode: 8972c...cca
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #15 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 12.55): Lær å gi mer faen. Pass på deg selv og ingen andre. Gå på jobb, gjør det du skal og ikke bland deg opp i ting du ikke har noe med. Du trenger penger, ergo må du jobbe. Tren på fritiden og spis sunn mat. Du kan gjøre mye selv om du tenker mer på deg selv enn andre. Anonymkode: 08b01...cd5 Yes! Dette er mitt fokus nå som jeg er tilbake på jobb, og er flinkere til å si « jeg behøver», istede for alltid «jeg gjør det som er best for alle». Anonymkode: 8972c...cca
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #16 Skrevet 27. mars 2024 Høres ut som ADHD-utredning er veldig lurt i ditt tilfelle. Jeg har en kollega med ADHD, hun minner veldig om deg på flere måter. Ser at noen i tråden her er veldig negative til personer med trekkene du beskriver, så jeg vil bare legge til at alle på min arbeidsplass er veldig glad i vår kollega med ADHD. I likhet med deg har hun en voldsom rettferdighetssans og klarer ikke holde kjeft når hun ser urettferdighet og dårlig behandling av ansatte, som gjør henne til en ypperlig tillitsvalgt. Ellers: kudos for selvinnsikt! Jeg tror det er mange som har problemer på arbeidsplassen, bytter jobb og får samme problemer der, bytter jobb på nytt osv. Likevel er det vanskelig å se at en selv er fellesnevneren, og det er nok mye lettere å skylde på alle andre enn å gå i seg selv. Lykke til med utredning! Anonymkode: 739f5...8d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå