Gå til innhold

Naboer som ikke inkluderer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et villastrøk hvor jeg ser at det har dannet seg en klikk mellom 3-4 naboer. Disse har barn på samme alder som mine. Men de er særdeles lite inkluderende. Det er såvidt de klarer å si hei. Ettersom de er nærmeste naboer ender mine barn med å stikke dit de andre barna leker uansett. Har forsøkt å starte samtaler med disse naboene og bli kjent, men de er vanskelige å bli kjent med rett og slett. Vi er ikke nyinnflyttere, det er det naboene som er. Men nå har de bodd her en stund de også.
 Bare synes det er sært. Andre naboer igjen er imøtekommende og inkluderende, så det er kun disse som har egen klikk og utelukker andre. 
Bør kanskje la dem bare være? Det er det jeg har endt opp med nå, bare gitt opp å starte samtaler og bare nikket slik de gjør om vi møtes.

Forventer jo ikke å bli de nærmeste vennene deres, men hyggelige samtaler mens man passerer og man tydelig har god tid er jo fint. 

Anonymkode: dda97...1f2

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke alltid det passer å starte opp samtaler med folk, man er jo gjerne utenfor fordi man er på vei til noe eller skal gjøre noe, og hvis man skal snakke med alle, får man ikke gjort så mye.'

Og jeg synes det kan virke som om du er litt krevende når du beskylder naboene for ikke å være inkluderende og imøtekommende bare fordi de ikke vil føre lange samtaler med deg. Du sier jo de hilser, så da må det jo være greit. Det er ikke alle som er interessert i å sosialisere med alle mulige folk bare fordi man tilfeldigvis er naboer.

Du sier også at de andre naboene er imøtekommende, må du ha nære forhold til absolutt alle naboene? Hvordan har folk tid og energi til sånt egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke alltid det passer å starte opp samtaler med folk, man er jo gjerne utenfor fordi man er på vei til noe eller skal gjøre noe, og hvis man skal snakke med alle, får man ikke gjort så mye.'

Og jeg synes det kan virke som om du er litt krevende når du beskylder naboene for ikke å være inkluderende og imøtekommende bare fordi de ikke vil føre lange samtaler med deg. Du sier jo de hilser, så da må det jo være greit. Det er ikke alle som er interessert i å sosialisere med alle mulige folk bare fordi man tilfeldigvis er naboer.

Du sier også at de andre naboene er imøtekommende, må du ha nære forhold til absolutt alle naboene? Hvordan har folk tid og energi til sånt egentlig?

Det er i typiske situasjoner hvor det er opplagt at det passer at jeg starter samtaler. Som det står er dette et villastrøk hvor mange er utendørs i hagene sine og sitter der. Det står gjerne 3-4 naboer utendørs og skravler i helgene når det er fint vær. Som sagt; disse naboene har ikke problemer med å slå av lange samtaler med de andre utvalgte naboene. Det er klikk mentaliteten jeg reagerer på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er heller ikke interessert i å ha lange samtale med naboene mine, det har jeg venner til. Tenker du er litt for kravstor der.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Drit i de naboene!!! Arrogante tullinger..

Endret av PITTY
  • Nyttig 1
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (4 minutter siden):

Jeg er heller ikke interessert i å ha lange samtale med naboene mine, det har jeg venner til. Tenker du er litt for kravstor der.

Samme her, jeg vil være i fred i hagen min 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde flyttet. Tvert.

Anonymkode: 30925...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grøsser ved tanken på å bli pratet til hver gang jeg stikker hodet ut av døren eller sitter i hagen. Mulig du er mer pågående enn du tror og at de andre derfor unngår deg.

Anonymkode: 3ee4f...090

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være lov å komme bedre overens med enkelte enn andre. Sånn er det på alle arenaer i livet. 

Anonymkode: 9d18f...c83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig ts så høres du veldig slitsom ut. At man bor samme sted betyr ikke at man trenger å bli omgangsvenner og gjøre masse sammen. Det er ikke ekskludering at naboen ikke vil ha deg som omgangsvenn, alvorlig talt. Jeg har også naboer som alltid skal snakke når de ser meg ute, det er veldig slitsomt. Å si hei når vi passerer hverandre er greit, av og til en kommentar fra hver av oss, men lange samtaler er jeg sjelden interessert i. Sitter jeg ute og leser, soler meg, jobber med planter eller har besøk, så betyr ikke det at jeg er interessert i at naboen skal blande seg inn og starte en samtale. Høres ut som du mangler litt antenner, og nå rygger de rundt. Har to naboer som alltid skal skravle, nå kikker jeg i døren før jeg går ut og venter til de er gått, evt så tar jeg den "jeg må rekke bussen, møtet, jobb- hadet!" og løper av gårde.  

Anonymkode: 4cb9e...f5a

• Liker 6
Skrevet

Kanskje på tide å lese innlegget én gang til for enkelte. Ts snakker ikke om å ønske seg livs-venner eller endeløse samtaler. Hun snakker om noen naboers usmakelige klikker med resultatet at hun blir fryst ut. Det er i min verden på nivå barnehage..

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (1 time siden):

Ja, greit; men i dette tilfellet snakker naboene masse med andre utvalgte naboer. Det er jo ikke det at jeg ser for meg LAaaange samtaler, men mer utover et nikk når de tydeligvis er et sosialt samlingspunkt for 3 andre utvalgte nabofamilier. Det er klikk mentalitet jeg reagerer på her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig disse tre naboene kjenner hverandre fra før. Uansett normalt å kunne si hei og være litt hyggelig mot andre.

Anonymkode: e1a59...40e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har naboer jeg står og snakker med, enten det er ute hos meg eller hos en av naboene. Eller at vi tar en kafffekopp sammen ute/inne. Både 2,3 og 4 andre naboer.  Det er da ikke sånn at vi må innvitere de andre som er ute i samtalen vår. det er ikke klikk mentalitet av den grunn, Noen kommer bedre overens enn andre. Det som er fint er at det er en fri verden og en må ikke omgåes naboer om en ikke ønsker. Høflig hei/nikk så klart , men noe annet enn d et kan da ikke alle forvente.

Vi kan ha grillfester sammen også, uten at per og kari i nummer 14 blir invitert. Hadde blitt rimelig irritert og overrasket om en nabo jeg ikke har noe med å gjøre til vanlig bare  forventer at hun skal få være en del av fellesskapet til noen av oss

Anonymkode: 85f93...c09

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mine nærmeste og beste venner i to av nabohusene.  

Må jeg begynne å snakke masse med andre naboer på grunn av det? Klikk mentalitet? Det høres nå bare ur som de er gode venner og har vært det lenge.

Anonymkode: b9f88...0b9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Det finnes en vennegjeng i nabolaget ditt, og de i vennegjengen har barn på alder med dine. Barna dine stikker ofte bort der, det vil si at barna dine blir inkludert. Du har andre i nabolaget som du opplever som imøtekommende og inkluderende for din egen del. Hvorfor er det da så viktig for deg å bli en del av denne vennegjengen? Hvorfor tenker du at det at dere bør på samme sted for deg en rett til deres vennskap? Når man bor i et villastrøk er det mange naboer, og det er naturlig at man kjenner noen bedre enn andre. 

Anonymkode: 2dd8c...5d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som disse naboene har blitt omgangsvenner. Kanskje de har felles interesser  eller noe slikt?
Er det ikke å dra det litt langt å omtale det en en klikk? 

Anonymkode: db6ae...674

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som siler ut de som de oppfatter som mest "vellykkede" og "kule", og utestenger de andre. Sånn er det med både voksne og barn...

Anonymkode: 6d357...e5c

Skrevet
PITTY skrev (46 minutter siden):

Kanskje på tide å lese innlegget én gang til for enkelte. Ts snakker ikke om å ønske seg livs-venner eller endeløse samtaler. Hun snakker om noen naboers usmakelige klikker med resultatet at hun blir fryst ut. Det er i min verden på nivå barnehage..

Det er jo ikke snakk om klikkdannelse i normal forstand her, bare at man kommer bedre overens med noen enn med andre. Og jo, hun sier jo at hun reagerer på at de fører lange samtaler med noen, men ikke med andre.

Hvis disse naboene hadde arrangert nabolagsfest og så invitert alle unntatt TS og en eller to til, da hadde det vært snakk om klikkdannelse og utfrysing, men det er jo ikke det det er snakk om her. Bare mange personer i et nabolag der noen kommer bedre overens enn med andre.

Og TS sier jo at hun også fører lange samtaler med flere av de andre naboene. Jeg klarer bare ikke å se problemet her, det er jo ikke sånn at hun ikke har noen å snakke med eller at alle overser henne. Til og med de hun påstår danner klikker, hilser jo på henne, sier hun. Jeg synes det er storforlangende å kreve å kunne ha lange samtaler med alle naboene. 

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (21 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om klikkdannelse i normal forstand her, bare at man kommer bedre overens med noen enn med andre. Og jo, hun sier jo at hun reagerer på at de fører lange samtaler med noen, men ikke med andre.

Hvis disse naboene hadde arrangert nabolagsfest og så invitert alle unntatt TS og en eller to til, da hadde det vært snakk om klikkdannelse og utfrysing, men det er jo ikke det det er snakk om her. Bare mange personer i et nabolag der noen kommer bedre overens enn med andre.

Og TS sier jo at hun også fører lange samtaler med flere av de andre naboene. Jeg klarer bare ikke å se problemet her, det er jo ikke sånn at hun ikke har noen å snakke med eller at alle overser henne. Til og med de hun påstår danner klikker, hilser jo på henne, sier hun. Jeg synes det er storforlangende å kreve å kunne ha lange samtaler med alle naboene. 

Hvor får du lange samtaler fra? Det jeg mener er at det går an å gjøre mer enn et nikk. F.eks; hei, fint vær i dag! Jeg tror du egentlig skjønner hva jeg vil frem til. Og jeg presiserte at jeg har ikke behov for å bli vennene deres. Men det er noe med disse avstengte mimikkene og korte responsene som føles ubehagelig. Spesielt når de tydeligvis er et sosialt samlingspunkt for de andre 3-4 naboene i nærmeste omkrets. De står bokstavlig talt midt i oppkjørselen og skravler hele gjengen. Lov å kanskje si «hei hei! God helg!» eller noe mer enn nikk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...