Annie Skrevet 4. februar 2006 #1 Skrevet 4. februar 2006 Hvor mange grader skal en hjortestek være når den er ferdig? Skal ha det til middag i morgen, men har aldri laget eller smakt det før. Hadde tenkt til å steke den i leirgryte. Skal den langtidsstekes eller stekes på vanlig måte a la 150 grader? Bør den brunes først?
Arkana Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 Når jeg lager hjortestek bruner jeg den først i panne. Så legger jeg den på rist over langpanne og stikker inn et steketermometer. I langpannen har jeg oppdelt løk og gulrot og kokende vann (passer på at det alltid er vann i langpannen under stekingen). Så steker jeg alt ved 150-175 grader til termometeret viser 77 grader. Pakker inn kjøttet i folie og lar det hvile. Det som lå i langpannen siles over i en gryte og jeg lager saus ved å tilsette bl.a. knuste einerbær, tyttebærsyltetøy, litt seterrømme, fløte, timian, brunost og evt mer buljong.
Gjest Steinar Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Takk skal du ha Arkana! Ojojoj. Tenkte jeg måtte si ifra at du kan trygt ta ut steken når kjernetemperaturen viser 62 grader, den vil stige til ca 65 grader på kjøkkenbenken innpakket i alufolie etter at du har tatt den ut. Da er den perfekt rosa. Hvis du tar den ut på 77 grader vil den være tørr, grå og kjedelig!
venus_ Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Enig! Da blir den rosa og god Foreslår å steke den på 150 grader i to omganger.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Den kan med fordel marineres/møres i konsentrert vikingmelk først.
Gjest morten H Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Den kan med fordel marineres/møres i konsentrert vikingmelk først. Hallo damer. Har dere prøvd å sette steken i stekeovnen kvelden før den skal spises på 62 grader C. Den blir da perfekt homogen rosa helt igjennom, kjempemør og saftig. Kan gjerne brunes raskt først. Dette blir det lite stekesjy av så det bør kokes kraft på bein i tillegg for saus. Denne prosessen tar med en stek på ca. 2 kg. ca 18 timer. Fordelen er at den kan stå i stekeovnen så lenge du vil fordi kjernetemp. vil ikke bli høyere enn 62 gr.C for varmere er det ikke i stekeovnen. Dette krever selvfølgelig at du kjenner din ovn og kan stille inn varmen i nærheten av dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå