Gå til innhold

Tips til dyreprogrammer, MEN


dårligbrukernavn

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til dyreprogrammer jeg kan se, men hvor det ikke er med dyr som lider, dør, blir drept, spist, syke og sånt noe? 

Jeg skjønner jo at det er en del av naturen, men jeg bare takler det så ufattelig dårlig.
Jeg har sett f. eks. Dyrepasserne, Akvariet, de BBC-dokumentarene, Dyrenes liv, Animals Like Us, Nytt Blod (om Langedrag) og mye annet, men det er jo alltid så mye trist og fælt med... Jeg har enda traumer fra de første sesongene av f. eks. Dyrepasserne, og selvom det også skjer mye fint så går ofte det fæle så inn på meg at jeg blir nedfor i lang tid. F. eks. tenker jeg mange timer hver dag på den elgkalven i Nytt Blod som hadde brukket foten, surret rundt i gjørmen der og måtte bli avlivet... 😕💔 

Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er konstruktivt å være sånn, at det ikke er sunt for meg å gå rundt og være lei meg pga sånt, det hjelper jo ikke noen (f. eks. tenker jeg fortsatt hver dag på ting jeg har sett for mange år siden, som enda plager meg og gjør meg lei meg, f. eks. mener jeg ting som: Et klipp jeg så om havskilpadder som gikk feil vei pga lyset fra byen forvirrer de og det ender med at de dør, jeg husker enda et blogg-innlegg Sophie Elise hadde om et ape som bare satt i et tomt bur utenfor et hotell, jeg så klipp av en elefant-mor som stod i kjettinger og ble brukt til turist-greier mens ungen hennes stod og hylte i en kjetting et stykke unna og ble brukt til noe annet (de fikk ikke være sammen liksom), det plager meg enda at selungen på Akvariet satte seg fast i en ventil eller noe slikt og døde og det samme med et klipp som gikk rundt på sosiale medier av en fyr som mishandlet hunden sin...). Disse tingene/alt lignende er jo liksom ting jeg ikke får gjort noe med, men det plager meg og går utover hvordan jeg har det, det gjør meg så vondt og jeg har skikkelig problemer med å "tåle" at det er dyr som lider verden over hele tiden... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det heller, jeg føler liksom ikke at det er så mye å få gjort med at jeg ikke klarer å liksom "slippe" det heller... Det eneste jeg vet om at jeg får gjort med det er vel å prøve å unngå det i den grad jeg kan ettersom det har den "effekten" det faktisk har på meg.

MEN, det som også er er jo at jeg elsker dyr så mye...
Så jeg har jo samtidig kjempelyst å for eksempel se dyreprogrammer på tv.
Som sagt skjønner jeg at det er en del av naturen at dyr blir spist, syke, dør, ikke "lever opp" og alt det der, men siden det også går så inn på meg lurte jeg på om noen kan komme på eller vet om noen programmer med dyr der det ikke vises sånt eller i det minste ikke så mye av det? 

(For ordens skyld: Det gjelder ikke bare dyr altså, jeg kan selvfølgelig føle for barn og mennesker som lider også... F. eks. dukket det opp noen videoer her og der fra f. eks. Gaza på Instagram som har hatt lignende effekt på meg... Å se søndersprengte barn og slikt er heller ikke bra for meg... Det er jo fint å ha empati og være medfølende liksom, men samtidig så er det bare noe med at i den grad jeg har det blir det jo nesten bare for mye. Det er ikke sunt, og det verste er jo at jeg ikke får brukt det til noe... Hadde jeg nå enda kunnet reise rundt og redde noen, hvis jeg hadde vært rik og kunne brukt masse penger på at dyr (eller mennesker) skulle få det bedre eller bidra med noe som helst på noe vis så hadde det jo kommet til nytte på et vis, men når jeg ikke får gjort noe med noe heller er det jo liksom bare kjipt. Om noen tilfeldigvis skulle ha tips til å ...eh... takle livets realiteter litt bedre, eller som jeg spør om: Skånsomme dyreprogrammer da, blir jeg glad for alle eventuelle tips!)

Kanskje det er noen programmer for barn eller noe som kan funke for meg? 🙈🥲
Eller om det finnes NOEN andre der ute som er patetisk skånsomme og derfor har laget dyreprogram deretter? 🤭🥲

Endret av dårligbrukernavn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ingen tips men håper du får noen forslag, jeg er nemlig 100% lik deg på dette og skulle gjerne sett noen "snille" dyreprogrammer selv 💕 Jeg er lei av å starte en serie og så bare gi den opp for godt fordi noe leit skjedde med et dyr i første episode, samme om det er fiktivt eller ekte, jeg klarer ikke å se på det. Det trigger tankene om hvilke uendelige lidelser dyr gjennomgår daglig over hele verden, og har gjort i alle tider, spesielt etter menneskets opprinnelse 😭 Orker det ikke mer, må skåne meg fra absolutt alt av dyrs lidelser på tv og internett 🐱🐯🐻‍❄️🐷🦊🐭❤️❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (4 timer siden):

Har dessverre ingen tips men håper du får noen forslag, jeg er nemlig 100% lik deg på dette og skulle gjerne sett noen "snille" dyreprogrammer selv 💕 Jeg er lei av å starte en serie og så bare gi den opp for godt fordi noe leit skjedde med et dyr i første episode, samme om det er fiktivt eller ekte, jeg klarer ikke å se på det. Det trigger tankene om hvilke uendelige lidelser dyr gjennomgår daglig over hele verden, og har gjort i alle tider, spesielt etter menneskets opprinnelse 😭 Orker det ikke mer, må skåne meg fra absolutt alt av dyrs lidelser på tv og internett 🐱🐯🐻‍❄️🐷🦊🐭❤️❤️

Haha, bra det ikke bare er meg som er tullete investert i dyrs velvære 🙈😇🥲❤️


Og bare før noen foreslår barnefilmer eller noe sånt:
Løvenes Konge knakk meg helt!! Jeg kommer aldri over det.......
Det finnes overraskende mye groteskt i barnefilmer. 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollyann skrev (På 16.3.2024 den 11.12):

Jeg setter på Too Cute når jeg er nedfor. ❤️

 

Aw, takk! Der var det mye skjønt altså!! ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney for barn har fine snille dokumentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

revue3 skrev (På 20.3.2024 den 16.52):

Disney for barn har fine snille dokumentarer.

Har du noen eksempler? På hva de heter, hvor jeg kan finne eller sånn?

Disney-filmer er jo ofte veldig brutale, haha. Løvenes konge f. eks. er jo BRUTAL! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårligbrukernavn skrev (2 timer siden):

Har du noen eksempler? På hva de heter, hvor jeg kan finne eller sånn?

Disney-filmer er jo ofte veldig brutale, haha. Løvenes konge f. eks. er jo BRUTAL! :P

Usannsynlige dyrevenner feks. På disney plus. 0 års aldersgrense.  Kanskje ikke helt det du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

revue3 skrev (På 29.3.2024 den 10.57):

Usannsynlige dyrevenner feks. På disney plus. 0 års aldersgrense.  Kanskje ikke helt det du er ute etter?

Haha :P er vel sikkert generelt vanskelig å finne noe som ikke også har med "livets realiteter" når det først handler om dyr... Jeg forstår jo det selvfølgelig, at de spiser er jo en vesentlig del av livet :P men jeg vil bare ikke se det... Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...