Gå til innhold

cæsar salat med kylling og dip/dressing

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Overskriften snakker vel for seg selv, men jeg skal altså ha klubb imorgen, og vil lage cæsar salat med kylling. Men er litt usikker på hvilken type salat jeg skal bruke?, skal jeg ha rødløk og tomat oppi??

Hvordan lager jeg hvitløks toast til?

Og er det noen som har oppskrift på en god dressing til??

Hilsen B

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er oppskriften min:

Dressing

1 ss Dijonsennep

pittelitt worchestersaus, cirka tre dråper

1/2 presset hvitløksbåt

Saft av omtrent 1/3 sitron

2 eggeplommer

2 italienske ansjonsfilet

salt og pepper

100 gram fersk parmesan

Mos ansjon. Visp sammen resten av ingrediensene og bland med ansjos. Riv parmesan og bland i dressingen litt etter litt. Skal bli tyktflytende. Smak deg litt frem, mulig du må ha mer sennep eller sitron.

Italienske ansjon er annerledes på smak enn de norske, brukes mer som et krydder. Norske er vel egentlig ikke et alternativ. Jeg har laget uten også, funker det og.

Krutonger

Resten av hvitløksbåten (evnt mer, er selv SVÆRT glad i hvitløk )

3 ss olje

To skiver litt gammel loff

Skjær loffen i terninger, stek den i hvitløksolje på svak varme, helt til brødterningene har trukket til seg oljen og blitt sprø. Nytter ikke å skru opp varmen, brent brød er IKKE godt. Snakker av bitter erfaring!

Salaten som skal brukes er originalt Romanosalat. Dersom du ikke får tak i, er hjertesalat bra. Issalat er kjipt! ;)

Hell dressingen over salat på et fat, strø på krutonger og riv over så mye parmesan du har hjerte til å avse.

Får jo ofte med kylling på restauranter, da blir det jo mer mat. Rødløk og tomat hører vel strengt tatt ikke til, men har du lyst, har du lov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...