Gå til innhold

Virker homeopatisk medisin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fremdeles like aktuell: https://tv.nrk.no/se?v=KMTE61006310

(Folkeopplysningen på NRK fra 2012, episode 2 om linken ikke virker)

Anonymkode: 1438f...7b8

Folkeopplysningen synes jeg det er vanskelig å ta seriøst. 

Min oppfattning er at de har bestemt seg på forhånd, cherry-picker opplysninger,

driter ut folk for å fremheve seg selv som smarte osv, minner tidvis om propaganda.

Husker episoden om supermat, hvor de snakket om supermat som at det var mat i pilleform og satt det opp mot ferske grønnsaker.

Avsluttet med å anbefale fersk kål istedet for supermat, de hadde visst ikke fått med seg at fersk kål er supermat.

Det er virkelig ikke et opplysningsprogram.

Heller et sensasjonsprogram som "Skal starte debatt", det er bra det - men det er ikke et objektivt program.

Tror mye mer på Homeopathelikopteret enn på folkeopplysningen for å si det sånn.

Anonymkode: 8c3a2...12a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
katties skrev (34 minutter siden):

Personlig ELSKER jeg placeboeffekten: det ER jo en reell effekt som oppstår (med mindre det kun er tilfeldig at folk ble friske). Klarer man å bli bra v.h.a overbevisningsevne så er det toppers synes jeg! I alle fall: allergiene kom etter hvert ikke opp på noen av de påfølgende testene, og før dette hadde jeg hatt plager i et par år 🤷‍♀️ Synes også det er riktig å selge homeopatiske ting veldig billig da - man selger jo ikke et produkt som har dyre aktive ingredienser eller krever klinisk testing, så lav pris skulle bare mangle. 

Nei absolutt ikke, en positiv effekt på sin lidelse kan en få fra en god prat med et annet menneske, det å konstruere et narrativ rundt en behandling som åpenbart ikke fungerer er svært skadelig. Både fordi det fører enkelte pasienter over fra vitenskapelig forankret behandling til pseudo science, men også fordi det er skadelig for samfunnet til mer og mer alternative vi blir.

Se for deg en fremtid der vesentlig del av helsebudsjettet går til homeopati, akupunktur, refleksologi, kiropraktikk osv. 

• Liker 3
Skrevet
Gregarious skrev (22 minutter siden):

Nei absolutt ikke, en positiv effekt på sin lidelse kan en få fra en god prat med et annet menneske, det å konstruere et narrativ rundt en behandling som åpenbart ikke fungerer er svært skadelig. Både fordi det fører enkelte pasienter over fra vitenskapelig forankret behandling til pseudo science, men også fordi det er skadelig for samfunnet til mer og mer alternative vi blir.

Se for deg en fremtid der vesentlig del av helsebudsjettet går til homeopati, akupunktur, refleksologi, kiropraktikk osv. 

Nei, her er jeg uenig: en homeopatisk medisin kommer ikke til å kalles kun "medisin" uten kliniske studier. Om disse viser at den ikke fungerer, så forblir den homeopatisk, og man bruker ikke helsebudsjettet på slikt. Om den virker, så er den jo bevist ikke-homeopatisk, og det er berettiget å bruke av helsebudsjettet på den.

Skrevet
katties skrev (20 minutter siden):

Nei, her er jeg uenig: en homeopatisk medisin kommer ikke til å kalles kun "medisin" uten kliniske studier. Om disse viser at den ikke fungerer, så forblir den homeopatisk, og man bruker ikke helsebudsjettet på slikt. Om den virker, så er den jo bevist ikke-homeopatisk, og det er berettiget å bruke av helsebudsjettet på den.

Nei, slik er det dessverre ikke. 
Kiropraktikk er tatt inn i "varmen" i det offentlige helsevesenet, selv om dette er bygget opp på fantasi og eventyr. Der en ser effekt er hvor behandlingen flytter seg inn i fysioterapi. 

Det eneste så trengs for å bli tatt inn som offentlig behandling er at nok personer krever det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske det virket, men har foreløpig ikke funnet noe med god effekt på meg. For øvrig enig at placeboeffekten er fin uansett.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folkeopplysningen synes jeg det er vanskelig å ta seriøst. 

Min oppfattning er at de har bestemt seg på forhånd, cherry-picker opplysninger,

driter ut folk for å fremheve seg selv som smarte osv, minner tidvis om propaganda.

Husker episoden om supermat, hvor de snakket om supermat som at det var mat i pilleform og satt det opp mot ferske grønnsaker.

Avsluttet med å anbefale fersk kål istedet for supermat, de hadde visst ikke fått med seg at fersk kål er supermat.

Det er virkelig ikke et opplysningsprogram.

Heller et sensasjonsprogram som "Skal starte debatt", det er bra det - men det er ikke et objektivt program.

Tror mye mer på Homeopathelikopteret enn på folkeopplysningen for å si det sånn.

Anonymkode: 8c3a2...12a

Endelig noen som er enig! Det programmet provoserer meg, med programlederens ovenfra og ned-holdning og at han har bestemt seg på forhånd. Synd en tilsynelatende oppegående fysiker skal lage et slikt program som kunne blitt fornuftig og bra om de ikke hadde vært så nedlatende og forhåndsdømmende. 

Anonymkode: 44281...8c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...