Gå til innhold

Er nuggets med ris fullverdig middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (3 minutter siden):

Ironi er ikke din sterkeste side skjønner jeg 😄

Jiises, snakk om å ta alt dønn seriøst 😄 Legg litt godvilje til, så skjønner du nok hva jeg mener 😄 Slapp av litt, det er helg 😄 Ikke ta alt så bokstavelig 😄

joda, i massevis - men jeg har ogsålært at du har et behov for å få siste ord osv ;) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant80 skrev (1 time siden):

Ganske utrolig kommentar,da man ser hvor mange tonn med pølser som blir kjøpt hver eneste uke. Veldig mange som "koser" da. Pølse er en helt standard Norsk middag. Veldig mange spiser det flere ganger i uken. Å har gjerne gjort det siden barndommen. 

Behøver ingen ernæringsleksjon. Jeg vet hva pølser inneholder. Bare lei av å se enkelte mennesker fremstille helt vanlig Norsk middag som i beste fall "kosemat" men også ser jeg spytegn og annet piss. Elitistisk BS. 

Middagen som er nevnt er helt kurrant. Regner jo med at man veksler med annen mat andre dager i uka.

Voldsomt til reaksjon.

Har du barn? Skal innrømme at vi voksne gjerne kunne ta pølser relativt ofte for å gjøre det lettvint før vi fikk barn.

Jeg synes derimot ikke pølser (spesielt ikke hvis vi snakker pølse i lompe/brød) er passende middag til stadighet for små kropper som skal vokse og utvikle seg.

Har ingenting med å være elitistisk å gjøre. Vi har et helt ordinært kosthold, i går hadde vi lapskaus til middag liksom. 

Pølser er allsidig og kan brukes til så mangt, f.eks kunne jeg sikkert brukt det sammen med lapskausen i går - er vel også derfor det selges mye av det.

Slik jeg mente det i min kommentar var derimot å sidestille middag bestående av kyllingnuggets+ris med pølse+lompe. Personlig synes jeg begge disse alternativene er i kategorien kosemat. Ikke noe mitt barn kommer til å vokse opp med at vi spiser «annenhver dag».

Endret av Anononyma
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er nuggets og ris fullverdig middag! Det haddevi i går. Bare at nuggetsene lager vi selv fra kyllingfilet, kjøper ikke ferdig. Tenåringen spiser ikke grønnsaker, så for ham er dette nok

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (19 minutter siden):

joda, i massevis - men jeg har ogsålært at du har et behov for å få siste ord osv ;) 

Det har jeg så absolutt ikke 😂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 minutter siden):

Det har jeg så absolutt ikke 😂 

Jeg blingset på hvem som hadde svar og beklager jeg mitt utsagt og oppfattelse med glede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

Jeg blingset på hvem som hadde svar og beklager jeg mitt utsagt og oppfattelse med glede :) 

Helt i orden 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

En venn av meg fikk tidligere 50% av energiinntaket sitt fra coca cola. Han var ikke feit, men det betyr ikke at det var sunt. 
Taco er ikke det verste man kan spise, men om man fyller den med nesten bare kjøttdeig så er det ikke direkte sunt. Noe annet er om man fyller med mye grønnsaker. 

Anonymkode: a750e...e4e

Det kommer helt an på kjøttdeigen! Mange har bare kvernet ku, uten noe ekstra innhold. Cola og kjøtt kan ikke sidestilles. Du er vel en av de som tror at en banan er dårlig kosthold også...

Anonymkode: 706f2...639

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det kommer litt an på hva man legger i begrepet "fullverdig middag". Antar at en del mener "varmt måltid laget fra bunnen av med høyt næringsinnhold" eller noe sånt. Men begrepet middag er jo ikke annet enn måltidet man spiser på ettermiddagen, uansett hva det består av. 

Å spise et kokt egg gir sannsynligvis mange flere næringsstoffer enn de fleste middager :P Så jeg synes det blir litt jålete å ha krav om x, y eller z for at det skal kunne kalles en middag. Jeg kaller ettermiddagsmåltidet for middag uansett hva jeg spiser da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prior har noen nuggets som er nøkkelhullsmerket. Serverer det med god samvittighet😅

Anonymkode: a7762...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsenorge har er definisjon på fullverdig måltid her: https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-6-og-12-ar/

Ser man på den ser man at kylling nuggets og ris hverken inneholder noe fra gruppe 1 (fullkorn) eller gruppe 2 (frukt og grønnsaker). Da kan den neppe kalles fullverdig. I følge denne definisjonen var faktisk både frokosten min (müsli med melk og bringebær) og lunsjen min (to brødskiver med skinke, paprika og agurk pluss et eple) mer fullverdig enn denne middagen. 

Man kan sikkert diskutere om måltidene egentlig behøver å være fullverdige, men jeg syns ikke man kan påstå at denne middagen var det, nei.

Anonymkode: 9c9f6...75d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuggets med ris og salat kan gå som en lørdagsmiddag. Men bare Nuggets og ris nei. 

Anonymkode: 22eed...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke det fullverdig middag, men det er fordi det mangler grønnsaker. Spiser man mye grønnsaker til de øvrige måltidene så hadde det vært greit nok i min verden. Ikke alt trenger å være like firkantet. 

Anonymkode: e1a36...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er usunt med 68 % tomat?

Santa maria: tomat (68%)(krossad tomat, tomatpuré, passerad tomat), vatten, lök, grön paprika, salt, ättika, majsstärkelse, kryddor och örter (chilipeppar, vitlök, spiskummin, koriander, cayennepeppar, oregano), grön jalapeño.

Hva er galt med tacokrydder? Noe druesukker i den, men den pittelille posen der tror du utgjør så sjukt mye?

Mye salt i det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nuggets med ris og salat kan gå som en lørdagsmiddag. Men bare Nuggets og ris nei. 

Anonymkode: 22eed...11d

Dessverre liker mange barn ikke grønt til så da blir det bare nuggets og ris. Men er det ikke igrunnen sunnere med potet til enn ris? Typ potetbåter stekt i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nå det meste til middag. Så ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer helt an på kjøttdeigen! Mange har bare kvernet ku, uten noe ekstra innhold. Cola og kjøtt kan ikke sidestilles. Du er vel en av de som tror at en banan er dårlig kosthold også...

Det var du som begynte å dra paralleller mellom usunn mat og mat du blir feit av, jeg bare poengterte at det ikke er det samme. 
kjøttdeig uten tilsatt salt eller nitritt er ikke verre enn annet rødt kjøtt, som man også skal begrense inntaket av. Om du ikke spiser det hver dag er det ikke problematisk, men om middagen består av 70% rødt kjøtt med (krydder med mye salt)og resterende 30% skal fordeles slik jeg skrev vil jeg ikke kalle middagen for sunn fordi kroppen trenger å få i seg andre ting enn det du får i deg fra kjøtt. Men som en del av et variert kosthold ser jeg ikke problemet. 
for ordens skyld: jeg prater fremdeles om de som spiser taco med hovedsakelig kjøttdeig og minimalt med grønnsaker. 
hva har bananer med saken å gjøre?

Anonymkode: a750e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (8 timer siden):

Den ferdig nuggetsen fra butikken er det ikke mye kylling i. Bedre å lage nuggets selv. Er kjempelett og

Påstanden var:

"En middag må bestå av kjøtt/fisk eller alternativer til dette"

Kylling burde jo vært nevnt her. Ikke nødvendigvis som nuggest, men kylling generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har en diskusjon i familien om kyllingnuggets med ris en en ordentlig middag. Eller, det er mer snakk om nuggets i det hele tatt er middag, uavhengig av det en har ved siden av som ris , grønnsaker etc.

Hva synes dere?

Anonymkode: 4ff69...2b2

Nei. Hvor er fiberen og fettet og vitaminene? En velbalansert middag skal bestå av proteiner, fett, karbohydrater og fiber, for optimalt næringsopptak. 

Nuggets: proteiner

Ris: karbohydrater 

Saus/ dressing/ dipp: fett

Grønnsaker: fiber og vitaminer

Anonymkode: 8b9df...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 minutter siden):

Påstanden var:

"En middag må bestå av kjøtt/fisk eller alternativer til dette"

Kylling burde jo vært nevnt her. Ikke nødvendigvis som nuggest, men kylling generelt.

Ja men som sagt i ferdige kyllingnuggets fra butikken er det lite kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet/ungdommen min har ikke spist middag på 6-7 år. Spiser ikke frokost eller lunsj. Spiser sitt første måltid etter skolen, så en smoothie med tilsatt næringstilskudd på kvelden. Noen ganger spiser hun 2-3 oreokjeks på vei til skolen etter at hun signerte avtale med klinisk ernæringsfysiolog om at hun måtte spise et visst antall oreokjeks eller nugatti i løpet av en uke.

Hun har ingen mangler på de relativt omfattende prøvene som tas for å sjekke ernæringsstatus. 

Hadde hun spist kyllingnuggets til middag hadde jeg jublet.

Anonymkode: 54091...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...