Gå til innhold

Anbefale kjeveortoped til autistisk barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er autistisk og livredd for det meste, særlig tannleger. Nå har vi fått henvisning til kjeveortoped for tannregulering, noe vi har skjønt må til for tennene er veldig skjeve. 
Er det noen som kan anbefale en kjeveortoped i Oslo-området som er god med «vanskelige» barn? Skjønner ikke helt hvordan vi skal få barnet til å akseptere alt han må gjennom nå, når selv en vanlig tannlegetime er vanskelig å få gjennomført. 

Anonymkode: 9166b...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, får han ikke alltid tilbud om narkose hos tannlegen? En bekjent med et barn med ADHD får alltid narkose ved behandling. Sjekk om det er mulig for han også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste fylkeskommuner har egne team som jobber med tannhelse til sårbare grupper. 

Jeg kjenner flere som jobber som psykologer i tannhelse (i forbindelse med overgrepsofre osv). 

Og jeg vil tro disse vet hvilke tannleger som fungerer godt med spesielle pasientgrupper. 

(Mener ikke at ditt barn skal ha psykolog, men at de kanskje kan anbefale enkelte tannlegekontor?).

Anonymkode: 5625b...bb8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (26 minutter siden):

Uff, får han ikke alltid tilbud om narkose hos tannlegen? En bekjent med et barn med ADHD får alltid narkose ved behandling. Sjekk om det er mulig for han også. 

Man legger ikke noen i narkose et utall antall ganger for å gjennomføre kjeveortopedisk behandling. Behandlingsforløpet krever jevnlige justeringer og kontroller hos kjeveortoped. I mange tilfeller må også tenner trekkes før apparaturen settes på.

ts, har dere tenkt over at kjeveortopedisk behandling krever mye samarbeid av pasienten, og svært god hygiene når apparaturen er på? Det hjelper lite at tennene er rette hvis det er masse hull i dem når behandlingen er ferdig. Jeg har også vært borti at ungdom med autisme har revet av hele tannreguleringen selv.

Anonymkode: 83206...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke direkte erfaring med problemstillingen enda, men dersom mitt autistiske barn trenger regulering etter hvert vil jeg ha henne hos Vesna Obradovic. Basert på erfaring med svært engstelig, dog nevrotypisk barn.

Anonymkode: 62698...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Han er høytfungerende og veldig pirkete med tannpussen, så det blir nok ikke et problem. Men de mange oppfølgingstimene, stramminger o.l. ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til. Med mindre tannlegen er veldig flink med slike barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke direkte erfaring med problemstillingen enda, men dersom mitt autistiske barn trenger regulering etter hvert vil jeg ha henne hos Vesna Obradovic. Basert på erfaring med svært engstelig, dog nevrotypisk barn.

Takk for tips 😊 Har du/dere vært hos henne? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips 😊 Har du/dere vært hos henne? 

Ja, men det var med eldre søsken uten diagnose. Bare veldig engstelig. Jeg liker hvordan hun kommuniserte og tilnærmet seg barnet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Han er høytfungerende og veldig pirkete med tannpussen, så det blir nok ikke et problem. Men de mange oppfølgingstimene, stramminger o.l. ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til. Med mindre tannlegen er veldig flink med slike barn.

Så flott å høre! 

Det kan være lurt å bruke tid på tilvenning hos tannpleier/tannlege på den vanlige tannklinikken før den faktiske kjeveortopediske behandlingen settes i gang. Vanligvis er jo den første timen hos kjeveortopeden en kartleggingstime, selve behandlingen startes senere.  

Anonymkode: 83206...220

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor dere holder til men om det er mulig å reise til Vestby,  ville jeg vurdert å snakke med Lukas Moser. De reklamere med at de er gode på barn med utfordringer,  dama i resepsjonen har bakgrunn som spesialpedagog tror jeg.  Vi har første time der etter påske. Vårt barn er veldig sensitivt, bruker lang tid på nye ting, må forbedres mye. Ingen diagnose, men jeg ble overbevist av å se pp siden deres. 

Anonymkode: 1fd7f...10a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...