AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Hvis man er to som sammen har en bil. Den står alltid oppført på selvangivelsen til personen som står som eier selvfølgelig. Si den har en formue på 100 000kr. Og hvis man har mer gjeld en formue, da må man ikke skatte noe ekstra? Er det på noen måte feil at bilen står kun på den ene? Får den andre skattefordel? Anonymkode: 17855...5c7
Amossa Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvis man er to som sammen har en bil. Den står alltid oppført på selvangivelsen til personen som står som eier selvfølgelig. Si den har en formue på 100 000kr. Og hvis man har mer gjeld en formue, da må man ikke skatte noe ekstra? Er det på noen måte feil at bilen står kun på den ene? Får den andre skattefordel? Anonymkode: 17855...5c7 Hvis man har mer gjeld enn formue, så skal man ikke betale formuesskatt. Faktisk kan du alene ha 1,7 mill kr i formue før du skal betale skatt av formuen. Er dere to, gifte eller samboere, er beløpet 3,4 mill kr. Det er heller ikke feil at bilen står på bare en av dere, selv om dere eier den sammen. Skatteetaten plasserer bilen på den bilen er registrert på, men det er bare å dele 50/50 om dere ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Amossa skrev (44 minutter siden): Hvis man har mer gjeld enn formue, så skal man ikke betale formuesskatt. Faktisk kan du alene ha 1,7 mill kr i formue før du skal betale skatt av formuen. Er dere to, gifte eller samboere, er beløpet 3,4 mill kr. Det er heller ikke feil at bilen står på bare en av dere, selv om dere eier den sammen. Skatteetaten plasserer bilen på den bilen er registrert på, men det er bare å dele 50/50 om dere ønsker det. Personen den står på får ikke mer skatt på noe måte, hvis ikke man lå betale formuesskatt? Anonymkode: 17855...5c7
Amossa Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Personen den står på får ikke mer skatt på noe måte, hvis ikke man lå betale formuesskatt? Anonymkode: 17855...5c7 Nei. Som jeg skrev betaler man ikke formuesskatt med mindre man har en netto formue (eiendeler minus gjeld) på over 3,4 mill kr.
Hensatt Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Har du mer i gjeld får du uansett rentefradrag og kan se helt bort ifra det med formue. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå