Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er to som sammen har en bil. Den står alltid oppført på selvangivelsen til personen som står som eier selvfølgelig. Si den har en formue på 100 000kr. Og hvis man har mer gjeld en formue, da må man ikke skatte noe ekstra? Er det på noen måte feil at bilen står kun på den ene? Får den andre skattefordel?

Anonymkode: 17855...5c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis man er to som sammen har en bil. Den står alltid oppført på selvangivelsen til personen som står som eier selvfølgelig. Si den har en formue på 100 000kr. Og hvis man har mer gjeld en formue, da må man ikke skatte noe ekstra? Er det på noen måte feil at bilen står kun på den ene? Får den andre skattefordel?

Anonymkode: 17855...5c7

Hvis man har mer gjeld enn formue, så skal man ikke betale formuesskatt.  Faktisk kan du alene ha 1,7 mill kr i formue før du skal betale skatt av formuen.  Er dere to, gifte eller samboere, er beløpet 3,4 mill kr.  

Det er heller ikke feil at bilen står på bare en av dere, selv om dere eier den sammen.  Skatteetaten plasserer bilen på den bilen er registrert på, men det er bare å dele 50/50 om dere ønsker det.  

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (44 minutter siden):

Hvis man har mer gjeld enn formue, så skal man ikke betale formuesskatt.  Faktisk kan du alene ha 1,7 mill kr i formue før du skal betale skatt av formuen.  Er dere to, gifte eller samboere, er beløpet 3,4 mill kr.  

Det er heller ikke feil at bilen står på bare en av dere, selv om dere eier den sammen.  Skatteetaten plasserer bilen på den bilen er registrert på, men det er bare å dele 50/50 om dere ønsker det.  

Personen den står på får ikke mer skatt på noe måte, hvis ikke man lå betale formuesskatt?

Anonymkode: 17855...5c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Personen den står på får ikke mer skatt på noe måte, hvis ikke man lå betale formuesskatt?

Anonymkode: 17855...5c7

Nei.  Som jeg skrev betaler man ikke formuesskatt med mindre man har en netto formue (eiendeler minus gjeld) på over 3,4 mill kr. 

Skrevet

Har du mer i gjeld får du uansett rentefradrag og kan se helt bort ifra det med formue.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...